Gå til innhold

Inspirert av tråden om vaksiner. Hvilke boostervaksiner bør man ta som voksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alle? Ser på minside at jeg tok difteri, kikhoste, polio og stivkrampe for tre år siden. Kusma og meslinger har jeg ikke tatt siden barndommen. Tuberkulose for 13 år siden. Trenger man fornye disse også?

Anonymkode: 3e062...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuberkulose er ute av vaksinasjonsprogrammet, så det får ikke ungene våre engang.

Kusma og meslinger er det ikke vanlig å ta booster av.

Så du er godt dekket opp.

Anonymkode: 74d2c...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tuberkulose er ute av vaksinasjonsprogrammet, så det får ikke ungene våre engang.

Kusma og meslinger er det ikke vanlig å ta booster av.

Så du er godt dekket opp.

Anonymkode: 74d2c...a01

Takk! 😀

Anonymkode: 3e062...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt bosstervaksiner. Jeg mangler også en dose MMR, da vi kun fikk en dose da jeg var barn. Men føler jeg har tatt min del av jobben som barn, så nå flyter jeg sikkert på flokkimuniteten, men har ikke dårlig samvittighetav den grunn. Vi reser en god del også, men sjelden lengre enn typisk "syden". Det går så fint så :)

Anonymkode: eb2a5...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle? Ser på minside at jeg tok difteri, kikhoste, polio og stivkrampe for tre år siden. Kusma og meslinger har jeg ikke tatt siden barndommen. Tuberkulose for 13 år siden. Trenger man fornye disse også?

Anonymkode: 3e062...3ff

MMR trenger du ikke oppfriskning av, to doser i barndommen gir full immunitet resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri tatt bosstervaksiner. Jeg mangler også en dose MMR, da vi kun fikk en dose da jeg var barn. Men føler jeg har tatt min del av jobben som barn, så nå flyter jeg sikkert på flokkimuniteten, men har ikke dårlig samvittighetav den grunn. Vi reser en god del også, men sjelden lengre enn typisk "syden". Det går så fint så :)

Anonymkode: eb2a5...d52

Det går fint inntil flokkimmuniteten ikke funker fordi folk satser på flokkimmunitet....

Men de fleste blir heldigvis immune etter første MMR-vaksinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør ta trippelvaksinen hvert 10. år. Særlig om man er foreldre og/eller omgås små barn. 

Anonymkode: f9bc5...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man bør ta trippelvaksinen hvert 10. år. Særlig om man er foreldre og/eller omgås små barn. 

Anonymkode: f9bc5...8f0

Men hvis det er så viktig at folk tar boostervaksiner, hvorfor informeres det ikke om det? Jeg har aldri sett en eneste kampanje eller informasjon for revaksinering, har aldri hørt noen snakke om at de tar det, har aldri blitt oppfordret til det pga jobb. Jeg spurte om dette på jobb tidligere og ingen av de hadde hørt om at de burde revaksinere seg. Jeg har aldri hørt om det noe annet sted enn her inne. Det er jo greit at man selv kan søke opp indormasjon, men man kan ikke søke opp noe man ikke vet om.

Anonymkode: d65d7...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det er så viktig at folk tar boostervaksiner, hvorfor informeres det ikke om det? Jeg har aldri sett en eneste kampanje eller informasjon for revaksinering, har aldri hørt noen snakke om at de tar det, har aldri blitt oppfordret til det pga jobb. Jeg spurte om dette på jobb tidligere og ingen av de hadde hørt om at de burde revaksinere seg. Jeg har aldri hørt om det noe annet sted enn her inne. Det er jo greit at man selv kan søke opp indormasjon, men man kan ikke søke opp noe man ikke vet om.

Anonymkode: d65d7...205

Da har du enkelt sagt ikke fulgt særlig med. Det har vært opplyst om på nyhetene, Internett, legekontor/legevakt. Flere ganger i året siste årene. 

Anonymkode: f9bc5...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du enkelt sagt ikke fulgt særlig med. Det har vært opplyst om på nyhetene, Internett, legekontor/legevakt. Flere ganger i året siste årene. 

Anonymkode: f9bc5...8f0

Mulig det, men jeg er tydeligvis ikke den eneste som ikke har hørt noe særlig om dette.

Anonymkode: d65d7...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter tok nettopp siste dose i vaksinasjonsprogrammet, og de hadde blitt informert om, at de nå var så store, at de måtte klare å huske å vaksinere seg på ny etter 10 år, om de fortsatt ville ha beskyttelse. Så blir mer og mer opplyste om det. Men det er jo bare en anbefaling, på samme måte som det kun er en anbefaling med barnevaksinene. Så ingen som kommer å presser deg til å vaksiner deg. Jeg bryr meg ikke. Eneste jeg tar, er influensavaksinen, for den anser jeg at det er så stor sannsynlighet for å få, at jeg heller velger det stikket.

Anonymkode: eb2a5...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...