Gå til innhold

Noen som har tatt norsk som privatist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøvde bare å illustrere hvor mye pensum der er. Men jeg jobbet ved siden av. Blir sikkert lettere å lese selv når man er hjemme på dagtid. Lykke til 👍

Anonymkode: b85eb...a40

håper det :) har som sagt tatt 1 år på voksenopplæring... og har noen notater fra den tiden

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

siden du misforstod, vil jeg bare oppklare at jeg så for meg at man måtte ha en nynorskeksamen muntlig der man snakka nynorsk. Jeg vet at man snakker dialekt.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Jeg misforsto ikke. Du trodde at du skulle ha en eksamen der du snakket nynorsk. Poenget mitt er at man ikke snakker verken bokmål eller nynorsk. Det er skriftspråk! Og siden norsk ikke har et normert talemål, vil en mulig norskeksamen alltid foregå på dialekt, som altså er variantene av det norske talemålet.

Dett skillet bør du ha klart for deg på eksamen, det vil trekke voldsomt ned dersom du sier noe om å snakke nynorsk!

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål og sidemål? 

For min del ville det vorte to eksamenar på bokmål. Nynorsk er hovudmålet mitt. 

Anonymkode: 29738...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

siden du misforstod, vil jeg bare oppklare at jeg så for meg at man måtte ha en nynorskeksamen muntlig der man snakka nynorsk. Jeg vet at man snakker dialekt.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Det er ikke hun som misforstod, det er ikke mulig å snakke nynorsk, man kan kun skrive det. Akkurat som man ikke kan skrive med lys stemme, det kan man kun snakke med.🤓

 

Jeg jobbet også ved siden av, og leste på fritiden. Det er helt mulig. De som følger voksenopplæring har mer oppfølging, og kan få tilbakemeldinger underveis om hva de gjør riktig og feil, og hva de måforbedre. Jeg skrev ikke en eneste skriftlig oppgave mens jeg leste, min første tekstanalyse var under eksamen.

 

Jeg følte selv at eksamenen jeg skrev på bokmål hadde høyere faglig nivå enn den jeg leverte på nynorsk, men fikk en mye bedre karakter på nynorsken. Nynorsk har vært mitt hovedmål i 9 år, så jeg behersker det veldig bra, men føler at de nok setter kravet til faglig innhold vesentlig lavere i sidemål enn hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvordan var eksamen?

Anonymkode: 9fe9f...89f

Helt ok. Jeg fikk 5

Anonymkode: 95e54...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal opp i tre eksamener, og du vil som privatist følge vgs sine datoer for de to skriftlige som vanligvis er to dager etter hverandre i slutten av mai, ev. november. Disse er sentralgitt og blir rettet av senorer på lik linje med avgangselever. Den muntlige er normalt noen uker senere.

Du må ha kontroll over litteraturhistorie, talemål og språkhistorie, samt kunne skrive kreative, resonnerende og analytiske tekster. I tillegg må du utvise god kildekritikk og ha god referanseteknikk, samt beherske rettskrivingen godt. På den muntlige er det forventet at du kan trekke linjer mellom ulike perioder, kjenne til sentrale forfattere og verk og kunne noe om hva som skiller de ulike talemålene innad i Norge og i Norden. Og du snakker slik som du pleier, altså med din egen dialekt, på den muntlige. 

Anonymkode: c61c7...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Det er ikke hun som misforstod, det er ikke mulig å snakke nynorsk, man kan kun skrive det. Akkurat som man ikke kan skrive med lys stemme, det kan man kun snakke med.🤓

 

Jeg jobbet også ved siden av, og leste på fritiden. Det er helt mulig. De som følger voksenopplæring har mer oppfølging, og kan få tilbakemeldinger underveis om hva de gjør riktig og feil, og hva de måforbedre. Jeg skrev ikke en eneste skriftlig oppgave mens jeg leste, min første tekstanalyse var under eksamen.

 

Jeg følte selv at eksamenen jeg skrev på bokmål hadde høyere faglig nivå enn den jeg leverte på nynorsk, men fikk en mye bedre karakter på nynorsken. Nynorsk har vært mitt hovedmål i 9 år, så jeg behersker det veldig bra, men føler at de nok setter kravet til faglig innhold vesentlig lavere i sidemål enn hovedmål.

Man kan snakke bokmål og nynorsk, man gjør det når man leser tekster.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan snakke bokmål og nynorsk, man gjør det når man leser tekster.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Da leser man en tekst på bokmål eller nynorsk, men man snakker det ikke. Bokmål og nynorsk kan bare skrives. Det finnes bokmåls- og nynorsknære dialekter, men egentlig er det jo omvendt: Det er skriftspråkene som er basert på visse dialekter, og derfor likner på dem. 

 

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan snakke bokmål og nynorsk, man gjør det når man leser tekster.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Da snakker du ikke, du leser. Nynorsk og bokmål er skriftspråk, ikke muntlige talemål. Dette får du grundig trekk for ved en eksamen. Den norske språkhistorien MÅ du ha kontroll på til eksamen.

Hilsen lærer som er sensor i norsk, både muntlig og skriftlig.

Anonymkode: a4b54...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da snakker du ikke, du leser. Nynorsk og bokmål er skriftspråk, ikke muntlige talemål. Dette får du grundig trekk for ved en eksamen. Den norske språkhistorien MÅ du ha kontroll på til eksamen.

Hilsen lærer som er sensor i norsk, både muntlig og skriftlig.

Anonymkode: a4b54...ac7

Man snakker selvsagt når man leser høyt. Poenget er at talespråk aldri kan være bokmål eller nynorsk, uansett hvor mye det likner. Bokmål og nynorsk er KUN skriftlig språk, og heter noe annet i det øyeblikket det blir uttalt.

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...