Gå til innhold

Noen som har tatt norsk som privatist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var det vanskelig? Var det gjennomførbart i løpet av 2-4 måneder? (å lese seg opp i faget). 

Jeg gikk 1 år på voksenopplæring, mem jeg fullførte såvidt ikke (dumme meg). Men jeg fikk med meg 1 år i alle fall, karaktermessig lå jeg på 5/6. 

Årsaken til alt dette er sykdom. Men jeg har barn og de gir meg en drivkraft jeg ikke finner andre steder så ønsker å gjøre et forsøk. Takk for svar! 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok det i høst, og det gikk helt fint. Jeg skal ta matte, naturfag og historie nå. Det er tilsammen litt flere årstimer enn norsk, men synes det gikk så greit og har derfor gode forhåpninger. Jeg var, ihvertfall i begynnelsen, lite strukturert på lesinga, og etterkvart litt for ambisiøs igjen. Skulle skrive så voldsomt med notater til, med det resultat at jeg ikke ville rekke å lese ut boka. Satt å leste de siste sidene mens jeg ventet på å komme inn til norsk muntlig🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok norsk som privatist da det er et stort fag. 2 skriftlige eksamener, bokmål og sidemål og 1 muntlig. Det er riktignok en god del år siden så mulig mye er forandret siden da.

Gikk på skole 2 kvelder for uka, 2-3 timer hver kveld mener jeg å huske. Analyse av dikt, særemne, flere pensumbøker og full pakke :) Ta kontakt med ditt nermeste privatistkontor så hører du med de hvordan det fungerer 👍

Anonymkode: b85eb...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye pensum, men du kan selvfølgelig klare det fint. Jobber du fulltid? For det har jo mye å si, jobber du fulltid og har barn blir det tøft, jobber du ikke blir det mye enklere.

Jeg har tatt alle fagene for å få generell studiekompetanse som privatist. 

Anonymkode: fda53...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok norsk som privatist da det er et stort fag. 2 skriftlige eksamener, bokmål og sidemål og 1 muntlig. Det er riktignok en god del år siden så mulig mye er forandret siden da.

Gikk på skole 2 kvelder for uka, 2-3 timer hver kveld mener jeg å huske. Analyse av dikt, særemne, flere pensumbøker og full pakke :) Ta kontakt med ditt nermeste privatistkontor så hører du med de hvordan det fungerer 👍

Anonymkode: b85eb...a40

Men som privatist går du jo ikke på skole? da går du på voksenopplæring :)

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye pensum, men du kan selvfølgelig klare det fint. Jobber du fulltid? For det har jo mye å si, jobber du fulltid og har barn blir det tøft, jobber du ikke blir det mye enklere.

Jeg har tatt alle fagene for å få generell studiekompetanse som privatist. 

Anonymkode: fda53...ca9

Jeg jobber ikke noe. 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, den perfekte mor skrev:

Jeg tok det i høst, og det gikk helt fint. Jeg skal ta matte, naturfag og historie nå. Det er tilsammen litt flere årstimer enn norsk, men synes det gikk så greit og har derfor gode forhåpninger. Jeg var, ihvertfall i begynnelsen, lite strukturert på lesinga, og etterkvart litt for ambisiøs igjen. Skulle skrive så voldsomt med notater til, med det resultat at jeg ikke ville rekke å lese ut boka. Satt å leste de siste sidene mens jeg ventet på å komme inn til norsk muntlig🙈

 

hcor mange bøker er det? Er det kun en skriftlig eksamen? 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men som privatist går du jo ikke på skole? da går du på voksenopplæring :)

Anonymkode: 9fe9f...89f

Jeg gikk på privatskole (jobbet fulltid ved siden av) og tok eksamene som privatist arrangert av fylkeskommunen.

Anonymkode: b85eb...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men som privatist går du jo ikke på skole? da går du på voksenopplæring :)

Anonymkode: 9fe9f...89f

det tilbys jo kurs også, privatskoler

Anonymkode: 87da2...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tok opp norsk, men hadde ikke ork til å lese. Gikk fint og jeg bestod greit. 

Anonymkode: 95e54...3f0

hvordan var eksamen?

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

det tilbys jo kurs også, privatskoler

Anonymkode: 87da2...c85

åja. 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk på privatskole (jobbet fulltid ved siden av) og tok eksamene som privatist arrangert av fylkeskommunen.

Anonymkode: b85eb...a40

okei. Tenkte mer på de som leser sjøl :)

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok norsk som privatist da det er et stort fag. 2 skriftlige eksamener, bokmål og sidemål og 1 muntlig. Det er riktignok en god del år siden så mulig mye er forandret siden da.

Gikk på skole 2 kvelder for uka, 2-3 timer hver kveld mener jeg å huske. Analyse av dikt, særemne, flere pensumbøker og full pakke :) Ta kontakt med ditt nermeste privatistkontor så hører du med de hvordan det fungerer 👍

Anonymkode: b85eb...a40

"Bokmål og sidemål"? Mitt tips til HI: Ikke si dette under muntlig eksamen! Det heter "hovedmål" og "sidemål", og hva som er hva er personavhengig. Ganske viktig å vise ved en norskeksamen at man har forstått hva sidestilte målformer betyr!

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Bokmål og sidemål"? Mitt tips til HI: Ikke si dette under muntlig eksamen! Det heter "hovedmål" og "sidemål", og hva som er hva er personavhengig. Ganske viktig å vise ved en norskeksamen at man har forstått hva sidestilte målformer betyr!

Anonymkode: 446e0...aa6

Jeg er helt enig i at dette høres fælt ut, men det var akkurat disse ordene som ble brukt da vi satt og ventet på å få komme inn til sensorene også🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

hcor mange bøker er det? Er det kun en skriftlig eksamen? 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Jeg fikk låne bøker av vgs,og fikk da to bøker. Det ene var bare en tekstsamling da. Det er to skriftlige eksamener, en hovedmål og en sidemål, og en muntlig eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Jeg fikk låne bøker av vgs,og fikk da to bøker. Det ene var bare en tekstsamling da. Det er to skriftlige eksamener, en hovedmål og en sidemål, og en muntlig eksamen.

uuuff 😛 på samme dag eller? Den muntlige, er den på hovedmål? Eg er ikkje så god i nynorsk.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Jeg er helt enig i at dette høres fælt ut, men det var akkurat disse ordene som ble brukt da vi satt og ventet på å få komme inn til sensorene også🙄

Hvem sa det? 

Om det høres fælt ut eller ikke er ikke så viktig i denne sammenhengen, men at man ved å si det ikke viser at man har forstått noe meget viktig i norsk språkpolitikk. "Norsk og nynorsk" er enda hakket verre!

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sa det? 

Om det høres fælt ut eller ikke er ikke så viktig i denne sammenhengen, men at man ved å si det ikke viser at man har forstått noe meget viktig i norsk språkpolitikk. "Norsk og nynorsk" er enda hakket verre!

Anonymkode: 446e0...aa6

Det er akkurat det vi har blitt lært på skolen. 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sa det? 

Om det høres fælt ut eller ikke er ikke så viktig i denne sammenhengen, men at man ved å si det ikke viser at man har forstått noe meget viktig i norsk språkpolitikk. "Norsk og nynorsk" er enda hakket verre!

Anonymkode: 446e0...aa6

Jeg vet ikke akkurat tittelen på disse, men de som passet på oss mens vi satt i et stort klasserom og ventet. Det er respektløst ovenfor nynorskbrukere synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

uuuff 😛 på samme dag eller? Den muntlige, er den på hovedmål? Eg er ikkje så god i nynorsk.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Nei, tre forskjellige dager. Mine var tre mandager på rad. De skriftlige på dagtid, den muntlige på kveldstid. Målform er ikke vesentlig, du snakker jo dialekt, ikke skriftspråk 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

uuuff 😛 på samme dag eller? Den muntlige, er den på hovedmål? Eg er ikkje så god i nynorsk.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Enda noen tips til norskeksamen (ikke spydig ment, dette er veldig viktig å ha på plass!): 

Språket heter norsk. Det finnes mange norske dialekter. Språket norsk kan skrives på to måter, nemlig med skriftspråkene bokmål og nynorsk. Viktig: Ingen snakker bokmål eller nynorsk! Skriftspråkene bygger på talemålet, ikke omvendt!

Mange språk har en talemålsnorm. Det har vi ikke på norsk. Ingen muntlige varianter av det norske språket (altså dialekter) er mer riktig enn noen annen! 

Anonymkode: 446e0...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enda noen tips til norskeksamen (ikke spydig ment, dette er veldig viktig å ha på plass!): 

Språket heter norsk. Det finnes mange norske dialekter. Språket norsk kan skrives på to måter, nemlig med skriftspråkene bokmål og nynorsk. Viktig: Ingen snakker bokmål eller nynorsk! Skriftspråkene bygger på talemålet, ikke omvendt!

Mange språk har en talemålsnorm. Det har vi ikke på norsk. Ingen muntlige varianter av det norske språket (altså dialekter) er mer riktig enn noen annen! 

Anonymkode: 446e0...aa6

siden du misforstod, vil jeg bare oppklare at jeg så for meg at man måtte ha en nynorskeksamen muntlig der man snakka nynorsk. Jeg vet at man snakker dialekt.

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Bokmål og sidemål"? Mitt tips til HI: Ikke si dette under muntlig eksamen! Det heter "hovedmål" og "sidemål", og hva som er hva er personavhengig. Ganske viktig å vise ved en norskeksamen at man har forstått hva sidestilte målformer betyr!

Anonymkode: 446e0...aa6

Haha huff! Den va ikke bra! Jeg ser den :)

Anonymkode: b85eb...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

okei. Tenkte mer på de som leser sjøl :)

Anonymkode: 9fe9f...89f

Prøvde bare å illustrere hvor mye pensum der er. Men jeg jobbet ved siden av. Blir sikkert lettere å lese selv når man er hjemme på dagtid. Lykke til 👍

Anonymkode: b85eb...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...