Gå til innhold

Akershus/Østfold - bor du her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor bor du, og er det godt miljø:

- På skolen?

- I barnehagen?

- Naboer imellom?

Vi bor i en bygd i Akershus og det er svært dårlig oppvekstmiljø her. Sure foreldre, baksnakking og klikker, ingen inkludering, hvis noen tenker seg helt stereotypiske bygder og alle fordommene som dukker opp i hodet så har du bygda her. Det ironiske er at den for det meste består av folk som er innflyttet fra Osloområdet og som ikke egentlig kjenner til bygdelivet - likevel blir det sånn god gammeldags sladrekjerringstil over hele situasjonen. Årsaken er uvisst, men konsekvensen er at jeg ikke orker å bo her mer. Jeg "må" i noen år til og så vil jeg flytte langt vekk og aldri se meg tilbake! Jeg hater å bo her. 

Så jeg leter etter steder hvor det er godt miljø, mye privatliv, og veldig ålreit barnehage- og skolemiljø.

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Son, og har ikke inntrykk av at det er slik her. Her er det også mange innflyttere, men synes det er godt samhold, sterkt dugnadsånd og mye initiativ. Mange pendler til Oslo. 

Anonymkode: ba249...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Våler i Østfold. Flyttet hit for 3 år siden og er kjempe fornøyd med både skole og BHG. Er så klart noen som er misfornøyde, men slik er det alle steder :)

Naboene og miljøet er også helt fantastisk! Her prater folk med hverandre og våre nærmeste naboer har blitt våre beste venner. I byen kjente vi ingen naboer engang.

Har ikke angret et sekund på at vi flyttet 

 

Anonymkode: b960d...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Vestby. Trives godt. Barna går på Bjørlien barneskole og Vestby ungdomsskolen. Bor på Pepperstad 

Anonymkode: dce4d...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bor i Våler i Østfold. Flyttet hit for 3 år siden og er kjempe fornøyd med både skole og BHG. Er så klart noen som er misfornøyde, men slik er det alle steder :)

Naboene og miljøet er også helt fantastisk! Her prater folk med hverandre og våre nærmeste naboer har blitt våre beste venner. I byen kjente vi ingen naboer engang.

Har ikke angret et sekund på at vi flyttet 

 

Anonymkode: b960d...0f4

Men har hørt veldig mye negativt om Våler i Østfold. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bor i Vestby. Trives godt. Barna går på Bjørlien barneskole og Vestby ungdomsskolen. Bor på Pepperstad 

Anonymkode: dce4d...eea

ok :)

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor i Son, og har ikke inntrykk av at det er slik her. Her er det også mange innflyttere, men synes det er godt samhold, sterkt dugnadsånd og mye initiativ. Mange pendler til Oslo. 

Anonymkode: ba249...b72

det er bra. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd nærme Oslo, kjenner meg veldig igjen.men nå bor vi i Sarpsborg! 

Bare jeg går ut døra, så hilser folk og på butikken slår folk gjerne av en en prat. Enkelt å snakke med folk. 😊 Fått flere nære venner.

Barnehagen vår er den 4.beste i landet og skolen barnet vårt går på er den beste i byen.Beste ikke bare i prestasjon, men gode lærere og de er VELDIG oppmerksomme på å forebygge mobbing. Hver dag ser jeg elever passe på hverandre.  Byen satser stort på barn og unge, idrett . På sommeren er det mye som skjer, eller egentlig hele året. Mange arrangementer som er gratis.  Skikkelig lykkeliga gatan denne byen her! 😊 Fine badestrender, mange fine parker, turområder, badeland, osv. Ja, en jovial by, med godt samhold og trivelige folk 😊 Har bodd her i 15 år. Skal bo her resten av livet. 

 

Anonymkode: d9d41...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Asker. Opplever miljøet som bra de fleste steder, men vi sliter med mye innflyttere vi også. Miljøet er mye bedre blandet dem som har bodd her noen generasjoner. De kjenner stedene, årsakene til at ting er som det er mm. Innflytterne og spessielt de som kommer fra Oslo, virker som om de beholder fokuset mot byen og er lite interessert i å yte noe for at lokalmiljøet skal bli bra. De forventer i stor grad at alt skal fungere, men tar aldri initiativ til å forbedre noe selv, er tinge å få med på dugnader, tar ikke verv i organisasjonene og virker egentlig som om de bare ser på Asker som et sted huset står mens livet skal leves i Oslo.

Dette var selvfølgelig en grov generalisering, men det ser desverre ut til at det tar lang tid før de fleste føler noen tilknytning til stedet.

Anonymkode: 0377b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i Asker. Opplever miljøet som bra de fleste steder, men vi sliter med mye innflyttere vi også. Miljøet er mye bedre blandet dem som har bodd her noen generasjoner. De kjenner stedene, årsakene til at ting er som det er mm. Innflytterne og spessielt de som kommer fra Oslo, virker som om de beholder fokuset mot byen og er lite interessert i å yte noe for at lokalmiljøet skal bli bra. De forventer i stor grad at alt skal fungere, men tar aldri initiativ til å forbedre noe selv, er tinge å få med på dugnader, tar ikke verv i organisasjonene og virker egentlig som om de bare ser på Asker som et sted huset står mens livet skal leves i Oslo.

Dette var selvfølgelig en grov generalisering, men det ser desverre ut til at det tar lang tid før de fleste føler noen tilknytning til stedet.

Anonymkode: 0377b...171

hi her

Her er det motsatt problem; de ønsker å overta bygda med all sin makt, endre på alt slik det har vært før, og det er veldig mye mas om alt. De forventer at skiløypene omtrent gjør seg sjøl og.. Det beste hadde i grunnen vært om skolen og barnehagen ble lagt ned slik at de ble tvunget til å ha noe med nabobygda å gjøre, og det miljøet som er der. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bodd nærme Oslo, kjenner meg veldig igjen.men nå bor vi i Sarpsborg! 

Bare jeg går ut døra, så hilser folk og på butikken slår folk gjerne av en en prat. Enkelt å snakke med folk. 😊 Fått flere nære venner.

Barnehagen vår er den 4.beste i landet og skolen barnet vårt går på er den beste i byen.Beste ikke bare i prestasjon, men gode lærere og de er VELDIG oppmerksomme på å forebygge mobbing. Hver dag ser jeg elever passe på hverandre.  Byen satser stort på barn og unge, idrett . På sommeren er det mye som skjer, eller egentlig hele året. Mange arrangementer som er gratis.  Skikkelig lykkeliga gatan denne byen her! 😊 Fine badestrender, mange fine parker, turområder, badeland, osv. Ja, en jovial by, med godt samhold og trivelige folk 😊 Har bodd her i 15 år. Skal bo her resten av livet. 

 

Anonymkode: d9d41...7f2

Det høres hyggelig ut da :) Men jeg er i grunnen asosial, kan godt hilse osv., og det gjør jeg.

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi her

Her er det motsatt problem; de ønsker å overta bygda med all sin makt, endre på alt slik det har vært før, og det er veldig mye mas om alt. De forventer at skiløypene omtrent gjør seg sjøl og.. Det beste hadde i grunnen vært om skolen og barnehagen ble lagt ned slik at de ble tvunget til å ha noe med nabobygda å gjøre, og det miljøet som er der. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Mas kjenner jeg igjen, spessielt når det gjelder ungene, utsikt og "rettigheter", men de vil ikke gjøre noe selv. Som du sier forventer de perfekte skiløyper, men ser ingen grunn til å hjelpe til med å få det til selv.

Anonymkode: 0377b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

det er bra. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Bor også i Son og har samme erfaring, men det er en del snobberi og det stedet i landet med flest Tesla. 

Anonymkode: b70d1...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor også i Son og har samme erfaring, men det er en del snobberi og det stedet i landet med flest Tesla. 

Anonymkode: b70d1...df7

Ser de ned på de som ikke HAR tesla? (jeg hater tesla ;))

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det høres hyggelig ut da :) Men jeg er i grunnen asosial, kan godt hilse osv., og det gjør jeg.

Anonymkode: e9c7b...dec

Jeg var veldig asosial før. Orka ikke snakke eller hilse. I begynnelsen litt ubehagelig at alle tok kontakt- dette er en by med 55 000 innbyggere, så nye folk hver dag. Men nå elsker jeg det! Jeg er veldig rolig av meg, men at noen sier hei og smiler osv, gjør dagen min bedre 😊 

Anonymkode: d9d41...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du da, HI? Du er anonym, så jeg håper du har lyst til å si det. Har lyst å vite hvor jeg kanskje skal unngå å bosette meg ;)

Anonymkode: 7b9e6...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bor du da, HI? Du er anonym, så jeg håper du har lyst til å si det. Har lyst å vite hvor jeg kanskje skal unngå å bosette meg ;)

Anonymkode: 7b9e6...c65

Hehe.. Hvis du foreslår et sted å flytte kan jeg kanskje svare. Men bygda er ikke stor så 

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser de ned på de som ikke HAR tesla? (jeg hater tesla ;))

Anonymkode: e9c7b...dec

Selfølgelig gjør de ikke det. Testalettheten henger nok sammen med mange pendlere, uforutsigbar kollektivtrafikk og mange barnefamilier. Du høres jo ikke så rent lite fordomsfull ut selv. Hvordan i all verden hater man en bil?

Anonymkode: ba249...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selfølgelig gjør de ikke det. Testalettheten henger nok sammen med mange pendlere, uforutsigbar kollektivtrafikk og mange barnefamilier. Du høres jo ikke så rent lite fordomsfull ut selv. Hvordan i all verden hater man en bil?

Anonymkode: ba249...b72

Hater/misliker. Poteto potato.

Jeg synes den er stygg, og vil ikke ha en selv, men blåser i hva andre kjører med. 

Anonymkode: e9c7b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Eidsvoll og stortrives. Kort reisevei til Oslo og Gardermoen, akseptable huspriser, mange jobbmuligheter både her og i nærheten, nærhet til skog og mark, aktivitetstilbud for både barn og voksne, og mange gode skoler/barnehager. Syns miljøet er godt her også, med aktiviteter og treff for nyinnflyttere blant annet. 

Anonymkode: abc4e...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor på et lite sted på Romerike, trives veldig godt! 

Anonymkode: f2e2d...ba4

Jeg og 😊 Mange fine steder på Romerike. 

Anonymkode: 52b04...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og 😊 Mange fine steder på Romerike. 

Anonymkode: 52b04...d27

Er født og oppvokst i Oslo, Groruddalen. Veldig mange barndomsvenner bor rundt her oppe; Skedsmo, Nittedal, Rælingen, Gjerdrum. Mye tilbud for barn og familier samt moro for voksne! 👍

Anonymkode: f2e2d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og 😊 Mange fine steder på Romerike. 

Anonymkode: 52b04...d27

Jeg og 🤗

Anonymkode: 731d4...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på øvre romerike og trives med det. Sønnen går på en super skole her som vi er storfornøyde med:) trivelig nabolag har vi også. Noen som er mere nysgjerrige enn andre men sånn er det nok overalt:) føler folk her hilser når jeg går på butikken osv.. 

Anonymkode: a4f02...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...