Gå til innhold

Jeg mister helt troen på mennesker.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk kommentarfeltet. Håper virkelig ikke de er representative for Norges befolkning. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Finnes ikke et eneste kommentarfelt som er representativt for Norges befolkning.

Anonymkode: 275d8...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klesindustrien ødelegger vanvittig mye mer. Vi må derfor jobbe for å produsere minst mulig, gjenbruke og kjøpe minst mulig nytt. 

Spise sunnere og mindre kjøtt

Bruke og kjøpe mindre klær

Kjøre mindre bil 

Kjøpe mindre materielle ting

Reise mindre

Bruke mindre strøm

Osv. Bare å sette i gang! 

Anonymkode: 6c272...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Klesindustrien ødelegger vanvittig mye mer. Vi må derfor jobbe for å produsere minst mulig, gjenbruke og kjøpe minst mulig nytt. 

Spise sunnere og mindre kjøtt

Bruke og kjøpe mindre klær

Kjøre mindre bil 

Kjøpe mindre materielle ting

Reise mindre

Bruke mindre strøm

Osv. Bare å sette i gang! 

Anonymkode: 6c272...e48

Problemet er at nesten ingen gidder å gjøre alle disse tingene på en gang. De fleste velger seg ut én ting, f.eks.  å spise mindre kjøtt, som de kjører hardt på og markedsfører sin sosiale profil med for alt det er verdt. Samtvittigheten og imaget blir i orden, og de har god nok samvittighet til å ta den årlige flyturen til Paris eller shoppe like mye klær som de alltid har gjort. (Samtidig som de selvsagt moraliserer over de som spiser kjøtt, selv om disse kanskje totalt sett lever mer bærekraftig enn de selv).

Det er lett å være flinkis når offeret ikke er så stort.

Anonymkode: e31d3...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hør her: De færreste som sitter på rumpa her inne, har en BMI som rettferdiggjør noen kritikk av Gunhild Stordalen. Budskapet hennes går ut på å overspise mindre, ikke å reise mindre med privatfly.

Anonymkode: 3071c...a5b

2 biffer i måneden kan man vel kalle en ekstrem diett. 

Anonymkode: 472aa...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye hat over at biffen forsvinner? Altså, ærlig talt, dama har da bare påpekt at hvis vi ønsker en klode i balanse så er det dette som må til. Folk tar det seriøst personlig, som om gunhild stordalen skal fjerne denne livsviktige biffen for å plage folk. 

Enig. Enten hun har rett eller feil i sin konklusjon: jeg eter hva det skal være, om det er det som berger kloden!

Anonymkode: 93f1c...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2 biffer i måneden kan man vel kalle en ekstrem diett. 

Anonymkode: 472aa...d9b

Jeg har spist én biff siste 6 måneder.

Anonymkode: 93f1c...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

2 biffer i måneden kan man vel kalle en ekstrem diett. 

Anonymkode: 472aa...d9b

Har ikke spist kjøtt på 12 år. Ikke noe ekstremt over det. Det som er ekstremt er å fråtse i kjøtt og flyreiser samtidig som man ser hva som skjer. 

Anonymkode: 618bc...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klesindustrien ødelegger vanvittig mye mer. Vi må derfor jobbe for å produsere minst mulig, gjenbruke og kjøpe minst mulig nytt. 

Spise sunnere og mindre kjøtt

Bruke og kjøpe mindre klær

Kjøre mindre bil 

Kjøpe mindre materielle ting

Reise mindre

Bruke mindre strøm

Osv. Bare å sette i gang! 

Anonymkode: 6c272...e48

Og så må også du huske problem nr 1: FLYREISER! Men ingen, ingen vil ta tak i dette, og da blir resten bagateller...

Anonymkode: 1abab...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og så må også du huske problem nr 1: FLYREISER! Men ingen, ingen vil ta tak i dette, og da blir resten bagateller...

Anonymkode: 1abab...d68

Flyreiser er viktige, men mat betyr mer før klimaet. Det er imidlertid enklere å slutte å fly enn å slutte å spise.

Anonymkode: 84fb4...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at nesten ingen gidder å gjøre alle disse tingene på en gang. De fleste velger seg ut én ting, f.eks.  å spise mindre kjøtt, som de kjører hardt på og markedsfører sin sosiale profil med for alt det er verdt. Samtvittigheten og imaget blir i orden, og de har god nok samvittighet til å ta den årlige flyturen til Paris eller shoppe like mye klær som de alltid har gjort. (Samtidig som de selvsagt moraliserer over de som spiser kjøtt, selv om disse kanskje totalt sett lever mer bærekraftig enn de selv).

Det er lett å være flinkis når offeret ikke er så stort.

Anonymkode: e31d3...905

Og derfor synes jeg at Gunhild Stordalen mister troverdighet når hun fronter dette samtidig som hun selv lever i luksus og sannsynligvis forbruker mye mer enn den vanlige mannen i gata.

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er nettopp fordi hun og mannen er priveligert og har de ressursene de har som gjør at hun har mulighet til å fronte dette i den skalaen hun gjør. Hun er jo bare frontfiguren, hun har fått med seg anerkjente forskere og fagfolk fra hele verden som er med på å videreføre den kunnskapen som finnes på dette. Enhver slik sak trenger ildsjeler, personer som har enormt engasjement, men også har kunnskap og vilje til å kommunisere på en måte som får oppmerksomhet (i en altfor overfladisk presse). Hun får oppmerksomhet fordi hun er den hun er og fordi hun gjør det hun gjør.

Det virker på flere av kommentarene her, de som kritiserer henne, at de tror det er så lett for henne. Men hun har tatt valg som hun står ved. Det er det ikke alle som gjør. Hun kunne gjort det på den enkle måten, hatt en vanlig jobb, eller kanskje ikke jobbe i det hele tatt (fordi de har ressurser til at hun ikke trenger det). Hun kunne konsentrert seg kun om sykdommen og egen helse. Istedenfor har hun frontet den forferdelige sykdommen hun har fått. Og på grunn av det at de har ressurser til å oppsøke verdens beste når det kommer til kunnskap om og behandling av sykdommen hennes, er kunnskap spredt og nye retningslinjer for andre pasienter trer frem. Det enkleste for henne ville vært å holde kjeft og holde seg unna media og bare gå gjennom behandlingen, som er beintøff. Men hun er bevisst den rollen hun har, og bruker den konstruktivt for å skape endring. Den endringen hadde ikke kommet nå på dette feltet hvis det ikke var for nettopp det at hun har muligheten til å slippe alt hun har, reise verden rundt til spesialister og behandling. Og når det gjelder eat så står hun frem, hun sprer kunnskap, hun gir av seg selv, hun ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Om noen tror det er enkelt, selv om hun har alle ressursene hun har tilgjengelig, tror jeg bør tenke seg litt om. Hun har nok ikke bare åtte timers arbeidsdager for å organisere alt hun gjør, men langt mer. Hun har valgt bort barn for å kunne ha muligheten til å gjøre det hun gjør. Skal hun kunne utføre den viktige jobben hun gjør så er det greit for meg at hun ev. kjøper seg hjelp som gjør at hun kan gjennomføre det, og skal hun som er syk reise til ulike forskere så er det opplagt at hun bør bruke fly.

Selv er jeg høyt utdannet, men fattig pga. sykdom jeg ikke får behandling for, fordi kunnskapen ikke finnes i Norge. Jeg spiser mitt kjøtt med god samvittighet, fordi jeg har begrensninger når det kommer til mange av de vegetabilske proteinkildene som anbefales, og fordi jeg har en forbrenning som gjør at jeg på et rent vegetabilsk kosthold måtte spist veldig mange ganger om dagen. Vi er alle ulike og har individuelle behov. Jeg tar igjen noe av mitt ved at jeg ikke har bil, ikke reiser på ferie, har et minimalt forbruk på annet enn mat. Jeg spiser mye grønnsaker, og i sommerhalvåret bruker jeg det jeg kan spise av lokal natur - bruker div. "ugress" i salat, plukker og tørker forskjellige ting til te til vinteren, plukker bær og sopp, dyrker litt selv i potter osv. Får jeg tak i kjøper jeg lam av lokal bonde, lam som kun har fått morsmelk og beitet, uten kraftfor (som øker klimautslipp), god dyrevelferd. Får jeg råd til å kjøpe meg en fiskestang så planlegger jeg å begynne å fiske selv også, for fisk i butikk synes jeg både får dårligere og dårligere kvalitet, oppdrettsbransjen er en skitten bransje, og mye fisk er for dyrt å kjøpe.

Når Stordalen får så mye kritikk, at folk "mister respekten" for henne fordi hun har et forbruk som trolig er større enn hvermansen, da tenker jeg det bunner i en god del misunnelse (selv om det garantert benektes), eller ev. at man ikke forstår hva det koster å bygge opp en slik ideell organisasjon som hun har gjort og å spre kunnskap om den forskningen fremtiden vår er avhengig av at vi tar på alvor.

Anonymkode: 1f328...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er nettopp fordi hun og mannen er priveligert og har de ressursene de har som gjør at hun har mulighet til å fronte dette i den skalaen hun gjør. Hun er jo bare frontfiguren, hun har fått med seg anerkjente forskere og fagfolk fra hele verden som er med på å videreføre den kunnskapen som finnes på dette. Enhver slik sak trenger ildsjeler, personer som har enormt engasjement, men også har kunnskap og vilje til å kommunisere på en måte som får oppmerksomhet (i en altfor overfladisk presse). Hun får oppmerksomhet fordi hun er den hun er og fordi hun gjør det hun gjør.

Det virker på flere av kommentarene her, de som kritiserer henne, at de tror det er så lett for henne. Men hun har tatt valg som hun står ved. Det er det ikke alle som gjør. Hun kunne gjort det på den enkle måten, hatt en vanlig jobb, eller kanskje ikke jobbe i det hele tatt (fordi de har ressurser til at hun ikke trenger det). Hun kunne konsentrert seg kun om sykdommen og egen helse. Istedenfor har hun frontet den forferdelige sykdommen hun har fått. Og på grunn av det at de har ressurser til å oppsøke verdens beste når det kommer til kunnskap om og behandling av sykdommen hennes, er kunnskap spredt og nye retningslinjer for andre pasienter trer frem. Det enkleste for henne ville vært å holde kjeft og holde seg unna media og bare gå gjennom behandlingen, som er beintøff. Men hun er bevisst den rollen hun har, og bruker den konstruktivt for å skape endring. Den endringen hadde ikke kommet nå på dette feltet hvis det ikke var for nettopp det at hun har muligheten til å slippe alt hun har, reise verden rundt til spesialister og behandling. Og når det gjelder eat så står hun frem, hun sprer kunnskap, hun gir av seg selv, hun ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Om noen tror det er enkelt, selv om hun har alle ressursene hun har tilgjengelig, tror jeg bør tenke seg litt om. Hun har nok ikke bare åtte timers arbeidsdager for å organisere alt hun gjør, men langt mer. Hun har valgt bort barn for å kunne ha muligheten til å gjøre det hun gjør. Skal hun kunne utføre den viktige jobben hun gjør så er det greit for meg at hun ev. kjøper seg hjelp som gjør at hun kan gjennomføre det, og skal hun som er syk reise til ulike forskere så er det opplagt at hun bør bruke fly.

Selv er jeg høyt utdannet, men fattig pga. sykdom jeg ikke får behandling for, fordi kunnskapen ikke finnes i Norge. Jeg spiser mitt kjøtt med god samvittighet, fordi jeg har begrensninger når det kommer til mange av de vegetabilske proteinkildene som anbefales, og fordi jeg har en forbrenning som gjør at jeg på et rent vegetabilsk kosthold måtte spist veldig mange ganger om dagen. Vi er alle ulike og har individuelle behov. Jeg tar igjen noe av mitt ved at jeg ikke har bil, ikke reiser på ferie, har et minimalt forbruk på annet enn mat. Jeg spiser mye grønnsaker, og i sommerhalvåret bruker jeg det jeg kan spise av lokal natur - bruker div. "ugress" i salat, plukker og tørker forskjellige ting til te til vinteren, plukker bær og sopp, dyrker litt selv i potter osv. Får jeg tak i kjøper jeg lam av lokal bonde, lam som kun har fått morsmelk og beitet, uten kraftfor (som øker klimautslipp), god dyrevelferd. Får jeg råd til å kjøpe meg en fiskestang så planlegger jeg å begynne å fiske selv også, for fisk i butikk synes jeg både får dårligere og dårligere kvalitet, oppdrettsbransjen er en skitten bransje, og mye fisk er for dyrt å kjøpe.

Når Stordalen får så mye kritikk, at folk "mister respekten" for henne fordi hun har et forbruk som trolig er større enn hvermansen, da tenker jeg det bunner i en god del misunnelse (selv om det garantert benektes), eller ev. at man ikke forstår hva det koster å bygge opp en slik ideell organisasjon som hun har gjort og å spre kunnskap om den forskningen fremtiden vår er avhengig av at vi tar på alvor.

Anonymkode: 1f328...cae

Og der kom misunnelseskortet

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der kom misunnelseskortet

Anonymkode: dd97d...647

... eller manglende forståelse/kunnskap, skrev jeg også. Det hun har gjort og gjør krever nødvendigvis en annen ressursbruk for å få det gjennomført, enn det man ellers trenger i et A4-liv. Både hun og mannen har jo tilsynelatende endret sitt forbruk betraktelig de siste årene sett i forhold til det jetsetlivet de en periode holdt.

Anonymkode: 1f328...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... eller manglende forståelse/kunnskap, skrev jeg også. Det hun har gjort og gjør krever nødvendigvis en annen ressursbruk for å få det gjennomført, enn det man ellers trenger i et A4-liv. Både hun og mannen har jo tilsynelatende endret sitt forbruk betraktelig de siste årene sett i forhold til det jetsetlivet de en periode holdt.

Anonymkode: 1f328...cae

Det er merkelig at man ikke kan være uenig uten å bli stemplet som enten misunnelig eller ha manglende forståelse/kunnskap.

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun burde gå foran med et godt eksempel på flere områder. Jeg er ganske sikker på at det er mange som forbruker mye mindre enn det hun gjør, uansett hva de spiser

Anonymkode: dd97d...647

Jeg fatter ikke at det ikke er mulig å se litt lenger enn individnivå. Hun har jobbet beinhardt de siste 5 årene med EAT og har til og med Barack Obama med, i tillegg til verdens beste forskere på dette området. Dette handler jo om bærekraftighet i tiår fremover. Hun MÅ reise rundt for å kunne jobbe med dette. Mesteparten av hennes reising er ikke ferier. Hun har en alvorlig sykdom i tillegg. Skulle gjerne sett hvilke damer her inne som hadde stått på som henne i samme situasjon. 

Prøv å se bort ifra ditt eget ego og prøv å se hva se hva som blir gjort av denne organisasjonen som hun har startet.

Anonymkode: 38daa...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor går regjeringen ut å sier vi må lage flere barn? Burde vi ikke heller prøvd å bli litt mindre mennesker på denne jorden vår? Slik vi formerer oss, så er det vel heller det som er problemet. Antall mennesker har jo fordoblet seg de siste 50 åra. 

Anonymkode: de1ca...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke spist kjøtt på 12 år. Ikke noe ekstremt over det. Det som er ekstremt er å fråtse i kjøtt og flyreiser samtidig som man ser hva som skjer. 

Anonymkode: 618bc...13c

Men å importere sukkererter og andre grønnsaker er ok? De flyr alene, lissom?

Anonymkode: 275d8...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men å importere sukkererter og andre grønnsaker er ok? De flyr alene, lissom?

Anonymkode: 275d8...957

Du tror liksom ikke forskerne har tatt alle slike ting inn i sin forskning? Herregud, en gjeng med damer her inne som kaster om seg med platte selvfølgeligheter. Forskningen er publisert i lancett og er jobbet med i 5 år av de beste forskerne i verden på dette området. Men for all del, kan hende de trenger input fra noen damer her inne som mener det motsatte. 

Anonymkode: 38daa...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor går regjeringen ut å sier vi må lage flere barn? Burde vi ikke heller prøvd å bli litt mindre mennesker på denne jorden vår? Slik vi formerer oss, så er det vel heller det som er problemet. Antall mennesker har jo fordoblet seg de siste 50 åra. 

Anonymkode: de1ca...cd3

Fordi regjeringen ikke tenker på planeten men på hvem som skal ta seg av de eldre innen de norske grenser. Ingen tenker lenger enn sin egen nese vet du. 

Anonymkode: 38daa...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette. Vi mennesker er jo ikke smarte nok til å sørge for fremtidige generasjoner. Så kanskje vi bare må ha en pandemi i stedet. Trist at det er eneste «håpet». Er jo nettopp derfor jeg mister troen på mennesker. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Les denne.

https://lifekeys.no/hvorfor-er-det-sa-vanskelig-a-forholde-oss-til-klimaendringer/?fbclid=IwAR3506BtyqP8g3vLiL-s-5WBkPp8FdOvBINsPFm-KiCXoM69vxmswIKJky8

Anonymkode: 93f1c...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...