Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke at det kom nye regler rundt undersøkelser ifht ufødte barn i 2018, de har vært de samme lenge. Det kan utføres barnevernundersøkelse rundt ufødt, men kun dersom mor samtykker. Samtykker ikke mor, vil det ikke bli gjennomført noen undersøkelse. Dersom du regner med at mor ikke vil ønske et samarbeid med barneverntjenesten, vil det derfor være fornuftig å vente med bekymringsmelding til barnet er født.

Anonymkode: 38093...569

Går fint an å melde bekymring både før og etter.

Anonymkode: 78c80...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være anonym. Barnevernet sørger for at far må levere godkjente rene prøver.. dette blir sjekket på fødeavd. Før fødsel.

Anonymkode: fb2a8...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da kan ringe inn og melde anonymt, men hvis saken går videre og de skal gå til sak for å frata omsorgen for barnet, så er man ikke lenger anonym melder. Den eneste måten å sikre seg ful anonymitet er å sende et brev med begrunnelse for hvorfor man vil være anonym. Barnevernet kan ikke gjøre noe under selve graviditeten, men kan gå inn så raskt barnet er født

Anonymkode: e1b47...496

Hvordan mener du de skal finne ut hvem man er da? 

Anonymkode: 7f598...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene i et barn liv er utrolig viktige. -jeg ville meldt om du er bekymret.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du passer på, HI! Det er viktig med tidlig oppfølgning. Jeg har meldt anonymt en gang, per telefon. Jeg ville vurdert å ringe barnevernstjenesten der du bor (som regel kan du bare ringe kommunens sentralbord og be om å bli satt over). Da kan du redegjøre for situasjonen anonymt, og barnevernstjenesten har mulighet til å stille spørsmål om ting som det er av betydning for dem å vite. Så kan du evt følge opp med en litt knappere skriftlig melding, hvis barnevernet har behov for det. 

Anonymkode: b6d96...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan være anonym. Barnevernet sørger for at far må levere godkjente rene prøver.. dette blir sjekket på fødeavd. Før fødsel.

Anonymkode: fb2a8...b42

Det finnes ingen lovhjemmel for å pålegge far noe slikt. Slike prøver kan bare tas om far samtykker til det.

Anonymkode: 38093...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi er anonymt tips til politiet ? Er det real fare så vil de sende bekymringsmelding til barnevernet noe som vil bli tatt veldig seriøst. 

Anonymkode: 43fac...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe inn 100% anonymt, uten å nevne navn eller noe (bare pass på å ikke gi info som avslører deg).

Anonymkode: ee120...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gi er anonymt tips til politiet ? Er det real fare så vil de sende bekymringsmelding til barnevernet noe som vil bli tatt veldig seriøst. 

Anonymkode: 43fac...65e

Hvordan gjør jeg det? :) 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gjør jeg det? :) 

Anonymkode: ac545...3c5

Hvorfor i alle dager skal du gå omveien om politiet om du ønsker å melde bekymring til barneverntjenesten? Ring eller skriv til barneverntjenesten om du vil melde bekymring til barneverntjenesten. Verre er det da virkelig ikke. Politiet kommer ikke til å melde bekymring for ufødt barn, de registrerer neppe noen graviditet i det hele tatt.

Som sagt tidligere: Om du ikke opplyser hvem du er, vil det selvfølgelig heller ikke registreres ved melding. Det er ingen som vil gjøre noen innsats for å oppspore deg. Men det som er forskjellen på å melde bekymring for ufødt og født barn, er at barneverntjenesten kun kan gjøre noe i forhold til et ufødt barn om mor samtykker til det. Hvis ikke vil meldingen henlegges. Så snart barnet er født, kan man åpne undersøkelse uavhengig av hva foreldrene synes om saken.

Anonymkode: 38093...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal du gå omveien om politiet om du ønsker å melde bekymring til barneverntjenesten? Ring eller skriv til barneverntjenesten om du vil melde bekymring til barneverntjenesten. Verre er det da virkelig ikke. Politiet kommer ikke til å melde bekymring for ufødt barn, de registrerer neppe noen graviditet i det hele tatt.

Som sagt tidligere: Om du ikke opplyser hvem du er, vil det selvfølgelig heller ikke registreres ved melding. Det er ingen som vil gjøre noen innsats for å oppspore deg. Men det som er forskjellen på å melde bekymring for ufødt og født barn, er at barneverntjenesten kun kan gjøre noe i forhold til et ufødt barn om mor samtykker til det. Hvis ikke vil meldingen henlegges. Så snart barnet er født, kan man åpne undersøkelse uavhengig av hva foreldrene synes om saken.

Anonymkode: 38093...569

Jeg har fått de svarene jeg lurte på. :)) 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen lovhjemmel for å pålegge far noe slikt. Slike prøver kan bare tas om far samtykker til det.

Anonymkode: 38093...569

Jeg jobber med nyfødte.. Jeg vet at hvis det er mistanker om rus i hjemmet, må foreldrene gi regelmessige rene prøver. Om bare far ruser seg.. selv om det bare er en misstanke og barnevernet er inne i bildet, blir det sjekket godt opp. Om foreldrene bor sammen får ikke mor ta med seg barnet hjem om far nekter å ta prøve.. så ja han kan fint nekte.. men da blir barnevernet ringt med en gang barnet er født.

Anonymkode: fb2a8...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med nyfødte.. Jeg vet at hvis det er mistanker om rus i hjemmet, må foreldrene gi regelmessige rene prøver. Om bare far ruser seg.. selv om det bare er en misstanke og barnevernet er inne i bildet, blir det sjekket godt opp. Om foreldrene bor sammen får ikke mor ta med seg barnet hjem om far nekter å ta prøve.. så ja han kan fint nekte.. men da blir barnevernet ringt med en gang barnet er født.

Anonymkode: fb2a8...b42

Og jeg jobber i barnevernet, og kan informere om at du nok ikke har det fulle bildet. Men det er selvfølgelig riktig at det ofte tas rusprøver av foreldre der det er mistanke om rus. De fleste foreldre ønsker å avkrefte en slik mistanke. Det er i midlertid ikke slik at verken barneverntjenesten eller noen andre kan forlange at blivende fedre skal avlegge rusprøver om de nekter - som var din opprinnelige påstand.

Det finnes heller ikke hjemmel for å nekte mor å ta med barnet hjem om far nekter å ta rusprøve om det foreligger "bare en mistanke" og han nekter å avlegge en prøve. Man kan gi uttrykk for økt bekymring og iverksette kontrolltiltak, men det er foreldrene som har råderetten over eget barn. At det foreligger "bare en mistanke" om at en av foreldrene ruser seg er ikke tilstrekkelig til tvangstiltak etter Lov om barneverntjenester.

...så får man jo som oftest til et samarbeid, men i de tilfeller det ikke skjer, er det ikke slik at barneverntjenesten kan gå inn og nekte foreldrene å ta med barnet sitt hjem.

Anonymkode: 38093...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke meldt anonymt i denne saken, selvom jeg er redd for far. jeg syns anonyme meldinger ikke blir tatt like alvorlig som mutlig eller skrivlig , og at du sier hele navnet, og hvis det blir rettsak ønsker de jo deg i retten, mest sannsynlig blir det bare henlagt, det er min erfaring

Anonymkode: a1550...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg jobber i barnevernet, og kan informere om at du nok ikke har det fulle bildet. Men det er selvfølgelig riktig at det ofte tas rusprøver av foreldre der det er mistanke om rus. De fleste foreldre ønsker å avkrefte en slik mistanke. Det er i midlertid ikke slik at verken barneverntjenesten eller noen andre kan forlange at blivende fedre skal avlegge rusprøver om de nekter - som var din opprinnelige påstand.

Det finnes heller ikke hjemmel for å nekte mor å ta med barnet hjem om far nekter å ta rusprøve om det foreligger "bare en mistanke" og han nekter å avlegge en prøve. Man kan gi uttrykk for økt bekymring og iverksette kontrolltiltak, men det er foreldrene som har råderetten over eget barn. At det foreligger "bare en mistanke" om at en av foreldrene ruser seg er ikke tilstrekkelig til tvangstiltak etter Lov om barneverntjenester.

...så får man jo som oftest til et samarbeid, men i de tilfeller det ikke skjer, er det ikke slik at barneverntjenesten kan gå inn og nekte foreldrene å ta med barnet sitt hjem.

Anonymkode: 38093...569

Ja, bare at her er det ikke noe mistanke, og hvis man går inn på profilen til fyren så ser man også at han ikke legger skjul på dette. Legger ut mye rus-relaterte ting og «fuck the police» greier der. 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke meldt anonymt i denne saken, selvom jeg er redd for far. jeg syns anonyme meldinger ikke blir tatt like alvorlig som mutlig eller skrivlig , og at du sier hele navnet, og hvis det blir rettsak ønsker de jo deg i retten, mest sannsynlig blir det bare henlagt, det er min erfaring

Anonymkode: a1550...ec3

Da får det henlegges da :) Melder ikke på bakgrunn av at jeg er redd for far eller hans rolle, men begge foreldrene. Skader ikke å «hjelpe» foreldrene med å bli obs på at man må begynne og tenke litt og ta ansvar for å endre vaner før barnet kommer til verden.

det er selvfølgelig ikke opp til meg å bedømme om noen er skikket til å være foreldre, men min personlige mening er at når man velger å få barn med en, velvitende om at han er en kriminell narkoman så evner man seg ikke å tenke på barnets beste og ta ansvar for trygge oppvekstvilkår, langt unna å oppdra et barn. Dette er en jente jeg vet har prøvd å bli gravid fra før myndighetsalder, så hvorvidt jenta er klar over hva det å få barn innebærer og det ansvaret man som forelder har - det er jeg veldig skeptisk til. Det er greit å ringe en gang for mye enn en gang for lite, tenker jeg. Barnevernet ser jo selv fort om dette er noe å følge opp eller ikke. 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...