Gå til innhold

Trenger synspunkter. Ang ansvar for barnet når det er den andre forelderen sin uke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har 50/50 ansvar for barnet vårt. Denne uken er han hos meg. Jeg jobber til helgen, og hadde derfor fått min mor til å være barnevakt. Hun kan nå ikke være barnevakt, og jeg har heller ingen andre som kan sitte. Så slik det ser ut nå, må jeg ta ut egenmelding på lørdag og søndag. Jeg fortalte barnets far  om situasjonen,  og han sa at han skulle gjerne ha hjulpet meg, men han hadde planer om å se på fotball med en kompis i helgen, så jeg fikk bare ta meg fri fra jobb... Jeg har ikke sagt noe på det, for heg tenker min uke - mitt ansvar.. Hva er deres synspunkter?

Anonymkode: 42a78...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at man kan spørre den andre forelderen, men ikke kan forvente et ja om den andre har planer slik din eks har. Spiller ingen rolle om det er fotball eller hyttetur. Planer er planer og det er jo den uken man ikke har barn man har mulighet til å planlegge ting med venner.

Jeg tar aldri barna når de er hos far. Han får enten skaffe barnevakt eller droppe sine planer. Han jobber noen helger, men det er ikke mitt ansvar å ha barna da. Planene jeg har er ofte å ligge på sofaen og drikke brus, spise godteri og se på TV.

Anonymkode: 9e2d9...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om eksen din ikke hadde hatt planer, kan du ikke forvente et ja. Det er selvsagt lov å spør! Den beste "barnevakten" til barna, er jo den andre forelderen. Men det er ditt ansvar, og du må finne en løsning når du har fått nei fra han.

Er det noen barnevakter han bruker, som du kunne spurt? Hans foreldre? Hva med å sende barna til noen venner når du er på jobb?

Anonymkode: aaa6d...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at den som har barnet har også ansvaret. 

Vi har avtale om å spørre hverandre om å være barnevakt først, og så spørre evt besteforeldre etterpå. 

Jeg avlyser ikke planer jeg har laget med andre for å ta barnet, men om jeg ikke har andre avtaler sier jeg alltid ja. Det er ikke barnets feil at det bor i 2 hjem, og det skal aldri føle at jeg ikke vil ha h*n. 

Hvis du hadde avtalt med bestemor at hun skulle være barnevakt og hun er blitt syk, så er du helt i din rett å ta ut sykt barn/syk barnepasser de dagene i helgen. 

Anonymkode: c96a5...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 50/50 ansvar for barnet vårt. Denne uken er han hos meg. Jeg jobber til helgen, og hadde derfor fått min mor til å være barnevakt. Hun kan nå ikke være barnevakt, og jeg har heller ingen andre som kan sitte. Så slik det ser ut nå, må jeg ta ut egenmelding på lørdag og søndag. Jeg fortalte barnets far  om situasjonen,  og han sa at han skulle gjerne ha hjulpet meg, men han hadde planer om å se på fotball med en kompis i helgen, så jeg fikk bare ta meg fri fra jobb... Jeg har ikke sagt noe på det, for heg tenker min uke - mitt ansvar.. Hva er deres synspunkter?

Anonymkode: 42a78...804

Man har ansvar for barna sine hele tiden.. Er glad for at jeg har et godt samarbeid med barnas far, og vet han glatt hadde droppet planene sine om jeg hadde hatt et akutt behov for barnevakt pga jobb. Han hadde gjort det med glede, og sett på det som en bonushelg sammen med barna sine, og dette går begge veier. 

 

Anonymkode: 02957...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din uke ditt ansvar. Har han andre planer, så har han andre planer, og da har ikke du rett til å sitte å grine på nesa for det

Anonymkode: 517d9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært meg som bare fikk være sammen med barnet mitt annenhver uke ville jeg vært lykkelig over å få muligheten til å tilbringe litt ekstra tid med ham/henne. Samtidig har de jo rett, de som sier at du ikke kan kreve det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at foreldre både må og skal ta ansvar for barnet sitt. Man slutter ikke å være mor eller far når barnet er hos den andre og å velge kompiser, fotball, øl el. forann barnet er skammelig!! 

Anonymkode: b6fbe...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å spørre, men det må være lov å si nei.

Du kan selvfølgelig ikke ta egenmelding på grunn av dette. Her må du finne en annen løsning. Du får betale en barnevakt eller få noen andre til å passe. Manglende barnevakt er ikke din arbeidsgivers problem, men du kan jo høre om det er mulig å ta noen feriedager eller avspasere.

Anonymkode: 8ae8b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv alene med barn. Min x hadde aldri sagt nei til å hjelpe. Det hadde heller ikke jeg. 

Anonymkode: e0404...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt teit, for jeg klarer ikke å sette meg inn i problemstillingen. Her ville eksen strukket seg langt for å stille opp, og samme andre veien. At han ville ha barnefri ville aldri vært et tema engang. Men han er godt voksen i alder da, det skal sies. 

Anonymkode: b749a...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig å spørre, men det må være lov å si nei.

Du kan selvfølgelig ikke ta egenmelding på grunn av dette. Her må du finne en annen løsning. Du får betale en barnevakt eller få noen andre til å passe. Manglende barnevakt er ikke din arbeidsgivers problem, men du kan jo høre om det er mulig å ta noen feriedager eller avspasere.

Anonymkode: 8ae8b...521

Syk barnepasser er grunnlag for sykt barn dag

Anonymkode: 517d9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente at den andre parten avlyser sine planer, dessverre. Vi har det likt, far er svært opptatt av at han ikke skal ha datteren når det er min uke, uansett. Tidligere stilte jeg opp for han når han trengte det, men det er det slutt på, han får fikse seg selv. 

Jeg tror du kan søke om velferdspermisjon, men jeg er ikke sikker.

Anonymkode: ec2db...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syk barnepasser er grunnlag for sykt barn dag

Anonymkode: 517d9...101

Men er hun syk? Hvis hun hadde vært syk regner jeg med at hi hadde skrevet det.

Om hun er syk kan vi jo håpe hun er frisk nok til å passe før helgen.

Anonymkode: 8ae8b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syk barnepasser er grunnlag for sykt barn dag

Anonymkode: 517d9...101

Sitat HI "Hun kan nå ikke være barnevakt...". Høres virkelig ikke ut som at hun er syk.

Anonymkode: 0e211...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitat HI "Hun kan nå ikke være barnevakt...". Høres virkelig ikke ut som at hun er syk.

Anonymkode: 0e211...319

Å? Man kan for eksempel ikke være barnevakt dersom man ligger strak med influensa eller står på hodet i bøtta med omgangssyke. Er vel mulig at HI ikke ønsket å gå i detaljer - blant annet fordi det ikke er relevant for det hun spør om?

Jeg forventer av voksne mennesker som har barn sammen at de forsøker å hjelpe hverandre med barnet så sant de kan. En ting hadde vært dersom HI ville på byen med venninner, eller barnets far hadde planlagt en reise den helga. Men har man normal anstendighet så dropper man fotball for at den andre forelderen skal slippe å ta seg fri fra jobb.

Anonymkode: 68f2d...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er hun syk? Hvis hun hadde vært syk regner jeg med at hi hadde skrevet det.

Om hun er syk kan vi jo håpe hun er frisk nok til å passe før helgen.

Anonymkode: 8ae8b...521

Sorry, du har rett. Jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra at hun var syk

Anonymkode: 517d9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her! Takk for innspill. Jeg har overhode ikke forventet eller krevd at at han skal droppe planene sine for at jeg skal jobbe, fordi som mange av dere sier så er det faktisk mitt ansvar. Men likevel må jeg innrømme at det irriterer meg litt langt inne at han ikke kan droppe fotball slik at jeg slipper å ta egenmelding.. Jeg selv hadde bare sett på det som en bonushelg med barnet mitt, og hadde glatt droppa en kveld med venninne for å ha han. Men, vi er alle forskjellige og det må jeg vel bare akseptere 😊 jeg har dessverre ingen andre som kan passe, så da er alternativet egenmelding..

Anonymkode: 42a78...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Takk for innspill. Jeg har overhode ikke forventet eller krevd at at han skal droppe planene sine for at jeg skal jobbe, fordi som mange av dere sier så er det faktisk mitt ansvar. Men likevel må jeg innrømme at det irriterer meg litt langt inne at han ikke kan droppe fotball slik at jeg slipper å ta egenmelding.. Jeg selv hadde bare sett på det som en bonushelg med barnet mitt, og hadde glatt droppa en kveld med venninne for å ha han. Men, vi er alle forskjellige og det må jeg vel bare akseptere 😊 jeg har dessverre ingen andre som kan passe, så da er alternativet egenmelding..

Anonymkode: 42a78...804

Bare hvis barnepasser faktisk er syk. Ikke hvis hun avlyser av andre grunner.

Anonymkode: 4e381...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Takk for innspill. Jeg har overhode ikke forventet eller krevd at at han skal droppe planene sine for at jeg skal jobbe, fordi som mange av dere sier så er det faktisk mitt ansvar. Men likevel må jeg innrømme at det irriterer meg litt langt inne at han ikke kan droppe fotball slik at jeg slipper å ta egenmelding.. Jeg selv hadde bare sett på det som en bonushelg med barnet mitt, og hadde glatt droppa en kveld med venninne for å ha han. Men, vi er alle forskjellige og det må jeg vel bare akseptere 😊 jeg har dessverre ingen andre som kan passe, så da er alternativet egenmelding..

Anonymkode: 42a78...804

Men du har ingen rett til å ta egenmelding, du er jo ikke syk. Du må be om fri uten lønn.

Anonymkode: 517d9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at man kan spørre den andre forelderen, men ikke kan forvente et ja om den andre har planer slik din eks har. Spiller ingen rolle om det er fotball eller hyttetur. Planer er planer og det er jo den uken man ikke har barn man har mulighet til å planlegge ting med venner.

Jeg tar aldri barna når de er hos far. Han får enten skaffe barnevakt eller droppe sine planer. Han jobber noen helger, men det er ikke mitt ansvar å ha barna da. Planene jeg har er ofte å ligge på sofaen og drikke brus, spise godteri og se på TV.

Anonymkode: 9e2d9...814

Oi. Hadde jeg fått mulighet til å tilbringe mer tid med barna mine hadde jeg grepet sjansen med glede. Brus, godteri og TV kan fint nytes sammen med barna. 

Er ellers enig i at man aldri kan forvente at den andre forelderen stiller opp, og må respektere at de har planer når de har «barnefri». Men jeg synes strengt tatt man kan forvente at begge foreldre blir glad for mulighet til ekstra tid med barna sine, og strekker seg langt for å få det til!

Anonymkode: cfbba...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hvis barnepasser faktisk er syk. Ikke hvis hun avlyser av andre grunner.

Anonymkode: 4e381...f66

Hvis barnepasser er syk kan man bruke av sykt barn-dagene, ikke egenmelding. 

Anonymkode: cfbba...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun har en person å be om å være barnevakt så må du skaffe deg flere. Å ta egenmelding fordi du ikke har noen til å passe barna må kun være i absolutt krise. Og den krisen setter du deg selv i om du ikke skaffer deg flere som kan sitte barnevakt.

Anonymkode: 5ac1e...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere rundt meg som kan sitte barnevakt, men ingen som har mulighet denne helgen. Hi. 

Anonymkode: 42a78...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har flere rundt meg som kan sitte barnevakt, men ingen som har mulighet denne helgen. Hi. 

Anonymkode: 42a78...804

Da må du ansette noen eler be på dine knær om å få fri.kanskje enn kan bytte vakt med deg hvis du betaler ekstra, lover å jobbe 17.mai eller noe annet upopulært. 

Å lyve på seg sykdom er ikke noe lovlig alternativ.

Anonymkode: 8ae8b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...