Gå til innhold

Utsagn av jordmor. Kan dette stemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min første fødsel i 2014 tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. 

Venter nr 2 i juni og jordmor på ordinær ultralyd sa at vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel. 

Hva tror dere?

Erfaringer?

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig at fødslene går raskere og raskere så du må være forberedt på å hive dere i bilen med en gang det starter...

Anonymkode: fb1fe...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt skje. Ofte unge nr. 2, 3, 4... kommer ut kjappere/like fort som den før. Jeg er selv unge nr. 5, og kom ut på 15 min. 

Men som jordmor sa til meg; skjer fødselen så fort at du ikke når sykehuset, er det ofte minimalt med komplikasjoner. 

Anonymkode: 2d4a5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk sykehuset med nr 2. Har 25 min med kjøring. Nr en tok 6 timer, nr to tok 2 timer

Anonymkode: 336b2...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min første fødsel i 2014 tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. 

Venter nr 2 i juni og jordmor på ordinær ultralyd sa at vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel. 

Hva tror dere?

Erfaringer?

Anonymkode: def6c...fd6

Du har fått en beskjed fra jordmor, og du velger å høre med anonyme på et nettforum om det kan stemme og hva de tror? 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa de til meg også :) Men den luringen tok seg god tid og jeg brukte vel ca 8 timer, mot 2 timer (30 min rier så 10 cm og pressing i 1,5 timer) gangen før. 

Men det er lurt å ha i bakhodet likevel, for statistisk sett vil det kunne gå kjappere.

Anonymkode: d87df...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har fått en beskjed fra jordmor, og du velger å høre med anonyme på et nettforum om det kan stemme og hva de tror? 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Er interessant å høre andre sine erfaringer. Vet jo selvsagt at det ikke finnes fasitsvar på slike spørsmål 😉

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan absolutt skje. Ofte unge nr. 2, 3, 4... kommer ut kjappere/like fort som den før. Jeg er selv unge nr. 5, og kom ut på 15 min. 

Men som jordmor sa til meg; skjer fødselen så fort at du ikke når sykehuset, er det ofte minimalt med komplikasjoner. 

Anonymkode: 2d4a5...469

Det er vel derfor alle uplanlagte  hjemmefødsel går så fint. Har i alle fall aldri hørt noe annet. HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat samme beskjed fra jordmor. Vi har lang kjørevei! Jeg Kjørte av gårde så snart jeg kjente riene, og tilbragte 5,5 timer på sykehuset før hun ble født. 

Anonymkode: 8a345...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk akkurat samme beskjed fra jordmor. Vi har lang kjørevei! Jeg Kjørte av gårde så snart jeg kjente riene, og tilbragte 5,5 timer på sykehuset før hun ble født. 

Anonymkode: 8a345...29b

Det kan gå begge veier ja 😊

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4-5 timer med aktiv fødsel med nr 1. Vannet gikk under pressriene. En ganske rask førstegangsfødsel. 

Nr to kom 1t og 50 min etter at vannet gikk av seg selv mens jeg sov, med nr tre ble jeg innlagt på termin pga raske fødsler og en time reisevei. Han ble født 1t 30 min etter at jordmor tok vannet. Ingen rier før vannet gikk/ble tatt med de to siste. 

Anonymkode: 5ac7a...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mellom 5 og 6 timer aktiv fødsel med førstemann. 

Fødsel nr 2 tok 1,5 time(rakk ikke sykehuset)

Fødsel nr 3 tok 2 timer(menhadde vannavgang ca 1 time før riene startet denne gangen, så fikk et forvarsel og reiste til sykehuset med en gang.)

 

Anonymkode: c78db...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er interessant å høre andre sine erfaringer. Vet jo selvsagt at det ikke finnes fasitsvar på slike spørsmål 😉

Anonymkode: def6c...fd6

Men du tenker ikke at jordmors faglige vurdering kan være litt mer verdt enn synsingen til tilfeldige personer? Du trekker jo hennes vurdering i tvil og spør om det kan stemme!

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen vet hva som vil skje denne gangen. Men statistisk kommer andre barnet raskere enn første. 

Anonymkode: 05d6b...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du tenker ikke at jordmors faglige vurdering kan være litt mer verdt enn synsingen til tilfeldige personer? Du trekker jo hennes vurdering i tvil og spør om det kan stemme!

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Det er ikke synsing! Det er erfaringer! Stor forskjell i dette tilfellet. 

Anonymkode: 2d4a5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke synsing! Det er erfaringer! Stor forskjell i dette tilfellet. 

Anonymkode: 2d4a5...469

Hun kaller jordmors faglige vurdering for "utsagn" og spør anonyme personer om det jordmor sa i det hele tatt er mulig. Hvis nå ti personer skriver at deres fødsel nummer to tok lenger tid enn den forrige, så går vel HI ut fra at jordmor bare for med tomt snakk? 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da mamma skulle ha barn nr 6.. Hun ville drøye og drøye med å ta taxi til sykehuset 30 min unna. Jeg måtte bare si nok er nok ! Da vi kom fram tok det 15 min fra vi gikk inn døra til barnet var ute. Lå vel på benken i 5 min bare hehe. Da hadde hun sagt at noe var på gang 20 min før vi dro. Så 65 min fra hun merket noe, til barnet kom ut. 

Vil jo si at man drar til sykehuset med engang man merker at fødselen er på gang. Begge mine kom via keisersnitt i uke 31 og 32, så aner ikke selv hvordan det føles ut før man føder. 

Anonymkode: 43dbb...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme utgangspunkt som deg med 4 timer med nr 1. Fikk samme beskjed hele veien av både lege og jordmor med nr 2. Vel fødsel nr to varte i 8 timer fra første tegn 🤔  ikke noe problem å rekke frem. Er nok store forskjeller på dette selvom det ser ut til at for de fleste går det fortere med nr 2 enn nr 1. 

Anonymkode: 927de...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun kaller jordmors faglige vurdering for "utsagn" og spør anonyme personer om det jordmor sa i det hele tatt er mulig. Hvis nå ti personer skriver at deres fødsel nummer to tok lenger tid enn den forrige, så går vel HI ut fra at jordmor bare for med tomt snakk? 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Med det er ikke noe forskning som sier at det er slik. Jordmor mi sa at statistisk sett er fødsel nr. 2, 3, 4... lettere og kjappere. Det samme gjelder delvis arv. Har mor di hatt lette fødsler, er statistikker litt høyere for at du og vil ha det. 

Men dette er bare statistikken.

Anonymkode: 2d4a5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel tok det 4 timer fra første rie til babyen var født- altså helt likt som deg. På nr 2 en del år senere hadde jeg en ganske forkortet livmorhals og leger/jordmødre forberedte meg på en prematur fødsel og i verste fall hjemmefødsel pga det forrige fødselsforløpet. Jeg hadde da 25-30 min til sykehuset. Babyen kom på termindatoen og fødselen tok i underkant av 3.5 time fra første rie. I de aller fleste tilfeller rekker man til sykehuset. Ikke alltid verken leger eller jordmødrene har rett, men du kan jo være forberedt. Dra ved første antydning til rier så går det nok helt fint :) Lykke til med fødselen!

Anonymkode: 1ed94...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med det er ikke noe forskning som sier at det er slik. Jordmor mi sa at statistisk sett er fødsel nr. 2, 3, 4... lettere og kjappere. Det samme gjelder delvis arv. Har mor di hatt lette fødsler, er statistikker litt høyere for at du og vil ha det. 

Men dette er bare statistikken.

Anonymkode: 2d4a5...469

Du vet at statistikk ER forsking?

HI skriver at jordmor sa at: "vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel."

Jordmor, som nok har sett noen tusen fødsler, ga HI sin vurdering og ba henne ha denne muligheten i bakhodet. HI velger å kalle det et "utsagn".

 

 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med det er ikke noe forskning som sier at det er slik. Jordmor mi sa at statistisk sett er fødsel nr. 2, 3, 4... lettere og kjappere. Det samme gjelder delvis arv. Har mor di hatt lette fødsler, er statistikker litt høyere for at du og vil ha det. 

Men dette er bare statistikken.

Anonymkode: 2d4a5...469

Statistikken er heldigvis bare statistikk og tar som oftest med bare gjennomsnittet. Moren min brukte over 2 døgn på den første babyen. Søsteren min brukte nærmere 2.5 døgn og jeg brukte 4 timer. 

Anonymkode: 1ed94...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at statistikk ER forsking?

HI skriver at jordmor sa at: "vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel."

Jordmor, som nok har sett noen tusen fødsler, ga HI sin vurdering og ba henne ha denne muligheten i bakhodet. HI velger å kalle det et "utsagn".

 

 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Dårlig ordbruk av meg, ja. Beklager det.

Poenger er at det er bare statistikk. Ingenting anna. Og statistikken tar utgangspunk i gjennomsnittet. Det kan være HI bruker over ett døgn på neste fødsel. Det er det ingen som kan forutse. 

👇

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Statistikken er heldigvis bare statistikk og tar som oftest med bare gjennomsnittet. Moren min brukte over 2 døgn på den første babyen. Søsteren min brukte nærmere 2.5 døgn og jeg brukte 4 timer. 

Anonymkode: 1ed94...69a

 

Anonymkode: 2d4a5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig ordbruk av meg, ja. Beklager det.

Poenger er at det er bare statistikk. Ingenting anna. Og statistikken tar utgangspunk i gjennomsnittet. Det kan være HI bruker over ett døgn på neste fødsel. Det er det ingen som kan forutse. 

👇

 

Anonymkode: 2d4a5...469

Men jordmor sa da heller ikke at det garantert kommer til å skje? Hun sa at HI må ha i bakhodet at dette er en mulighet. HI velger å tvile på jordmors vurdering og kaller det et "utsagn" (da jeg så overskriften, regnet jeg med at jordmor hadde sagt noe totalt flåsete og upassende!) Man er bare dum dersom man velger å ikke ta en slik vurdering på alvor. Litt som hvis legen sier at du er i risikogruppen for hjerte- og karsykdommer. Ingen kan si at det kommer til å skje, men man er ikke særlig smart dersom man velger å se bort i fra det. 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ha i bakhodet ja. 

Min første tok over 24-timers fra jeg hadde rie med 5min mellomrom. 

 

Nr to hadde jeg menssmerter. Fikk så stormrier og akutte pressrier idet jeg satte meg i bilen. Barnet ble født på E6.

 

min venninne fødte på 6t fra første rie. Hennes nr to kom på over 15t.

Anonymkode: 6c5ff...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...