Gå til innhold

Hva er greia med at mange skriver "lage barn" når de mener "få barn"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Merkelig, jeg har jo faktisk laget ungen min altså. Kroppen min er jo en babymaskin, som lager barnet. Det er inni kroppen babyen lages/opprettes. Så man lager barn. Og så får man den ut ved fødsel. Så jeg syns du er på bærtur hi! 

Sæden fra mannen er råstoff som man putter i maskinen for bearbeidelse. Lettere nå? 

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Vi venter med å lage barn til permisjonsreglene er endret." Hvorfor ikke "Vi venter med å få barn til permisjonsreglene er endret"? 

Det er da et merkelig fokus?

Anonymkode: d1995...d8d

Deg ? IGJEN ! Begynner å bli litt lei. 

Anonymkode: 7035c...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare vente 9 måneder på å få barnet. Men man kan vente hur lenge som helst med å lage barnet. 

Anonymkode: c2dac...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Vi venter med å lage barn til permisjonsreglene er endret." Hvorfor ikke "Vi venter med å få barn til permisjonsreglene er endret"? 

Det er da et merkelig fokus?

Anonymkode: d1995...d8d

 

Å lage et barn tar som oftest måneder med prøving og 9 mnd med ruging. Å få et barn innebærer at barnet fødes/kommer til verden.

Å vente med å lage barn betyr at man ikke begynner med lagingen (sexen, prøvingen, ruging) før etter at reglene er endret. 

 

Anonymkode: fd448...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

 

Det jeg synes er rart, er at folk velger å fremheve at de skal pule med den hensikt å unnfange barn, ikke det at de, dersom de lykkes, skal bli foreldre. 

Anonymkode: d1995...d8d

Enig. Vi trenger ikke å vite om deres pulemotivasjon.

Lage barn = pule

Få barn = føde

To særdeles ulike ting! 

Anonymkode: 148a8...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Vi trenger ikke å vite om deres pulemotivasjon.

Lage barn = pule

Få barn = føde

To særdeles ulike ting! 

Anonymkode: 148a8...9fd

Upraktisk å vente med å få barn til permisjonsreglene endres da. Er man først gravid kan det bli særs ubehagelig å knipe igjen i mange år. Da er det bedre og lettere antar jeg, å vente med lagingen. 

Har folk fått barn vet man jo at de har pult. Pulemotivasjonen vet vi jo lite om uansett all den tid prevensjon er god og godt tilgjengelig. 

Anonymkode: cd0a7...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage barn= unnfange eller pule 

Få barn=adoptere

Føde barn=man blir foreldre

 

Man FÅR ikke et barn, man har samleie, sædcellen treffer egget og et barn blir laget. 

Naturen er vidunderlig slikt sett. 

Anonymkode: 4d70f...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er det mest presise, faller det meg ikke naturlig å bruke formuleringen «lage» barn når det er snakk om familieplanlegging (og ikke eventuelt «hva gjør du på?»). Sa vel ikke «få» barn heller, men bare at «vi venter med barn» og satset på at folk eventuelt fylte inn detaljene selv  

Mange formuleringer i dagliglivet faller mest naturlig som upresise tilnærminger. For eksempel «tar» jeg bussen til jobb, selv om jeg strengt tatt ikke «tar» bussen i det hele tatt, og slett ikke «til» jobben.

Sier likevel «tar» for enkelthets skyld, og lar det være opp til tilhøreren å tolke det til «går inn og setter meg i et sete på bussen (eller står på gulvet om det er mange passasjerer) og lar bussjåføren kjøre den til et sted i nærheten av min arbeidsplass, hvorpå jeg går av og spaserer resten av veien».

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget menneske jeg. To stykker, faktisk. Mannen min og jeg lagde de sammen, med våre gener og celler. 

"fikk" vi barna? Isåfall, fra hva eller hvem? 🤔

Pragmatisk, men sånn er jeg. 

Hadde vi adoptert så ville noen andre laget det, og vi fått de. 

Hva andre sier har jeg faktisk aldri tenkt over, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt er jo uttrykket "Jeg skal få barn" eller andre varianter av "å få barn" helt meningsløst å bruke før man har laget dem. Før de er laget, vet jo ikke om vi kommer til å få dem. Før de er laget kan vi ønsker oss barn, drømme å få barn, ha lyst på barn osv, men vi kan ikke si at vi skal få dem. Og endre strengere talt, så vet vi ingenting sikkert før barnet er født, så sånn sett kan vi si at vi har fått barn / fikk barn, men ikke at vi skal få...

Anonymkode: 0fb30...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at å «lage barn» betyr, direkte oversatt, å ha sex. 

Vi prøver å få barn, vi håper å bli gravide, vi har lyst på barn osv betyr at man ønsker seg barn, men det er litt mer diskrét enn å lage barn. 

 

Anonymkode: 8425b...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at å «lage barn» betyr, direkte oversatt, å ha sex. 

Vi prøver å få barn, vi håper å bli gravide, vi har lyst på barn osv betyr at man ønsker seg barn, men det er litt mer diskrét enn å lage barn. 

 

Anonymkode: 8425b...b42

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sex på nesten daglig basis uten å lage barn. Jeg har nemlig laget tre fra før, og syns det holder.

Så vet du det, HI. Mitt fokus er kun på sexen, ikke på babymaking. Burde jeg skamme meg da? 

Anonymkode: 0b243...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 15.33, Anonym bruker skrev:

Svar på spørsmålet, da, hi. 

Anonymkode: 27e07...9a4

Hva er spørsmålet? Hva som er greia med å spørre hva som er greia når noen gjør noe annerledes enn man selv? 

I mitt tilfelle greia at jeg helt alvorlig lurer på hva som får voksne mennesker til å snakke på en måte som får dem til å fremstå som mindre intelligente. 

Anonymkode: d1995...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele tråden. Men jeg er enig med deg, HI. Tror kanskje endel tenker det er en ‘frisk formuleirng’ å uttrykke ‘lage barn’. Men det er bare teit!😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er spørsmålet? Hva som er greia med å spørre hva som er greia når noen gjør noe annerledes enn man selv? 

I mitt tilfelle greia at jeg helt alvorlig lurer på hva som får voksne mennesker til å snakke på en måte som får dem til å fremstå som mindre intelligente. 

Anonymkode: d1995...d8d

Når jeg sier "lager barn" tenker jeg ofte på prosessen som skjer inni meg i 9 mnd, ikke bare hyggestunden med mannen. Kroppen min lager et barn, som jeg til slutt skal få.

Anonymkode: aa11c...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg sier "lager barn" tenker jeg ofte på prosessen som skjer inni meg i 9 mnd, ikke bare hyggestunden med mannen. Kroppen min lager et barn, som jeg til slutt skal få.

Anonymkode: aa11c...c37

Det er du nok ganske alle om. Da må du dessuten snakke om at du skal lage barn, ikke dere. 

Anonymkode: d1995...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er du nok ganske alle om. Da må du dessuten snakke om at du skal lage barn, ikke dere. 

Anonymkode: d1995...d8d

Jeg må bare spørre: er det du som kverulerer på alle formuleringer her inne? Har du vært innom og kommentert: "Utsagn fra jordmor"? Hvorfor henger du deg opp i de små ubetydelige detaljene?

 

Og jeg sier "vi lager barn", selv om det er min kropp som gjør den jobben. Pga det, må jeg slappe mye av, og mannen min må stille ekstra mye opp. Han bærer alle varer, han rydder oppvaskmaskinen, han tar klesvasken, han støvsuger. Alt dette, mens jeg ligger på sofaen med ryggsmerter og bekkenløsning. Hadde det vært mulig, hadde han gått på do for meg og!

Anonymkode: aa11c...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre: er det du som kverulerer på alle formuleringer her inne? Har du vært innom og kommentert: "Utsagn fra jordmor"? Hvorfor henger du deg opp i de små ubetydelige detaljene?

 

Og jeg sier "vi lager barn", selv om det er min kropp som gjør den jobben. Pga det, må jeg slappe mye av, og mannen min må stille ekstra mye opp. Han bærer alle varer, han rydder oppvaskmaskinen, han tar klesvasken, han støvsuger. Alt dette, mens jeg ligger på sofaen med ryggsmerter og bekkenløsning. Hadde det vært mulig, hadde han gått på do for meg og!

Anonymkode: aa11c...c37

Da uttrykker du deg på en måte som får deg til å fremstå som litt dum, rett og slett. Det er du som er gravid, og din kropp som lager barnet. Du og mannen din skal ha barn. Hvis du forteller folk at dere lager barn, kommer de til å tro at du har en sykelig trang til å fortelle om sexlivet deres. 

Anonymkode: d1995...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da uttrykker du deg på en måte som får deg til å fremstå som litt dum, rett og slett. Det er du som er gravid, og din kropp som lager barnet. Du og mannen din skal ha barn. Hvis du forteller folk at dere lager barn, kommer de til å tro at du har en sykelig trang til å fortelle om sexlivet deres. 

Anonymkode: d1995...d8d

🤦‍♀️

Anonymkode: aa11c...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da uttrykker du deg på en måte som får deg til å fremstå som litt dum, rett og slett. Det er du som er gravid, og din kropp som lager barnet. Du og mannen din skal ha barn. Hvis du forteller folk at dere lager barn, kommer de til å tro at du har en sykelig trang til å fortelle om sexlivet deres. 

Anonymkode: d1995...d8d

Jeg tror ikke du skal rope høyest om hvem som fremstår litt dum.....

Anonymkode: 9ce4a...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤦‍♀️

Anonymkode: aa11c...c37

Men sånn er det altså. Folk ler av deg når du uttrykker deg som en barnehageunge. 

Anonymkode: d1995...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...