Gå til innhold

Gommo, beppe, moffa osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mange sånne begreper for tiden. Gommo istedet for mormor, beppe i stedet for bestefar, moffa istedet for morfar. Jeg lurer litt på hvor kommer det fra, og kanskje spesielt ordet gommo? Er det barnet som ikke klarte å si mormor, og dermed ble det Gommo? 

Jeg er ikke ute etter en tråd hvor man kritiserer dem som bruker slike navn, ala tråden om mammahjertet. Hold meningene deres for dere selv. Jeg vil bare høre hvor ordene stammer fra.

Anonymkode: d01a6...dbb

Skrevet

Det oppstår før barnet kan snakke rent, ja. Bobbo, gommo, mommo, foffa+++ Foreldre og besteforeldre synes barnets uttale er koselig, og så fortsetter de å bruke det. Nye barnebarn kommer til, og lærer at bestemor heter Mommo, og sånn blir det. 

Vi har ikke «kosenavn» på besteforeldre hos oss, men jeg ser ikke noe galt i å ha det!

Anonymkode: 049fe...0d6

Skrevet

Mye er nok kosenavn pga talefeil hos småunger. Men andre og godt etablerte utrykk, som gommo og goffa, av ordene Godmor og Godfar. 

Anonymkode: fcba0...266

Skrevet

Odd Norstoga synger om Goffa i bestefarvisa si. Jeg kalte mine besteforeldre Gommo og Goffa. Det gjorde også min mor. 

Anonymkode: 5bdd9...539

Skrevet

Våre barn har et spesielt navn på bestemor. Det stammet nok ifra at eldste datteren vår har barneafasi, og dermed var veldig sen i språkutviklingen (hadde ikke språk før hun bld 6 år). Bestemors navn er laget av henne. Og de yngere ungene bruker og det.

Anonymkode: f2b2c...0bb

Skrevet

Jeg hørte ikke mommo og moffa før jeg møtte mannen min. Synes det er veldig merkelig å bruke sånne ord. Min mor vil bli kalt mommo, merkelig... Vi sa mormor og bestefar. 

Anonymkode: e2bb1...f64

Skrevet

Jeg tror nok ofte det er barna som velger slike navn. 

Når det er sagt, så blir det ofte mange besteforeldre i vår tid når folk skiller seg og gifter seg på nytt. Vi har hatt fire par besteforeldre, og da må man gjerne være litt kreativ med navnene. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hører så mange sånne begreper for tiden. Gommo istedet for mormor, beppe i stedet for bestefar, moffa istedet for morfar. Jeg lurer litt på hvor kommer det fra, og kanskje spesielt ordet gommo? Er det barnet som ikke klarte å si mormor, og dermed ble det Gommo? 

Jeg er ikke ute etter en tråd hvor man kritiserer dem som bruker slike navn, ala tråden om mammahjertet. Hold meningene deres for dere selv. Jeg vil bare høre hvor ordene stammer fra.

Gommo er godmor, ikke mormor.

Anonymkode: 336e6...a1c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gommo er godmor, ikke mormor.

Okei, det var et nytt begrep for meg. Godmor? De jeg kjenner som bruker gommo bruker der på mormor, men er Godmor et annet ord for mormor da? Nå blir jeg forvirret 🤭

Skrevet

Bonusbarnebarna til mamma kaller henne mimmi, og de har funnet på det selv fordi de allerede hadde en mormor og en bestemor, også var bestefar gift med en som alle rundt dem kalte med fornavn, men de begynte kalle henne mimmi.

Hun er farmor og mommo til de ungene hun er "ordentlig" bestemor til da. Mommo er vel bare en forenkling av mormor, litt lettere å si for småungene.

Anonymkode: c5c75...cb6

Skrevet

Mine foreldre har noen spesielle kallenavn. Det startet med første barnebarn og det har bare fortsatt. Føset barnebarn var veldig sein i språket, først når hun var 3 år ble det oppdaget tette øreganger og dermed hørte hun ikke oss skikkelig eller seg selv, så er nok derfor det ble noen rare varianter av navn før hun fikk dette ordnet. 

Det rare kallenavnet til morfar har endt med ett navn de flest kaller han. Selv hun som skrev referat fra bystyret klarte å skrive kallenavnet hans i ett referat. Jeg tror ikke han sitter i bystyret lenger, men han er der innimellom pga andre verv og tidligere ting han har vært med i. Så her har kallenavnet blitt hans daglig navn for alle. Kallenavnet hans sier også mer om han enn han egntlige navn, det kler han virkelig uansett hvor rart det høres ut. 

Anonymkode: d02e5...c7c

Skrevet

Noen ganger er det besteforeldrene selv som finner på dette.

Våre barn brukte bestemor og bestefar helt fra starten av, men så forsøkte besteforeldrene selv å innføre disse kallenavnene. Vi synes det høres så latterlig ut så fikk slutt på det rimelig raskt. Nå ser ungene bare rart på dem hvis de forsøker å omtale seg som noe annet enn bestemor og bestefar.

Anonymkode: d4f26...252

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei, det var et nytt begrep for meg. Godmor? De jeg kjenner som bruker gommo bruker der på mormor, men er Godmor et annet ord for mormor da? Nå blir jeg forvirret 🤭

Det er vel ikke såååå vanskelig å skjønne at "god" er samme som "beste"! 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke såååå vanskelig å skjønne at "god" er samme som "beste"! 

Trenger ikke å være så nedlatende. Jeg har aldri hørt noen bruke ordet Godmor før, og dermed koblet jeg ikke det. 

Skrevet

Gommo og goffa er jo vanlige ord for bestemor og bestefar i mange dialekter i Midt-Norge. Kjenner folk fra både Buskerud og Telemark som sier det. Det betyr god-mor og god-far.

Anonymkode: 54003...039

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke å være så nedlatende. Jeg har aldri hørt noen bruke ordet Godmor før, og dermed koblet jeg ikke det. 

Tror ingen sier godmor, det uttales "gommo", med trykk på m. Men det betyr godmor.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gommo og goffa er jo vanlige ord for bestemor og bestefar i mange dialekter i Midt-Norge. Kjenner folk fra både Buskerud og Telemark som sier det. Det betyr god-mor og god-far.

Jeg har stor familie i Telemark,men de sier gome og gofa, ijeg trodde det var vanlig.

Anonymkode: 3d61b...dae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bonusbarnebarna til mamma kaller henne mimmi, og de har funnet på det selv fordi de allerede hadde en mormor og en bestemor, også var bestefar gift med en som alle rundt dem kalte med fornavn, men de begynte kalle henne mimmi.

Hun er farmor og mommo til de ungene hun er "ordentlig" bestemor til da. Mommo er vel bare en forenkling av mormor, litt lettere å si for småungene.

Anonymkode: c5c75...cb6

Det er litt vittig, her jeg bor er mimmi et vanlig navn på medmor

Anonymkode: 3d61b...dae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godmor ble min mormor kalt av alle 8 barnebarn. Hun var også verdens beste❤️

Anonymkode: 3687a...f6e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fordi barnet blir bekreftet på det de kaller de, og de klarer ikke å si det riktige ordet. Altså: barnet: hei gommo! Mormor: hei gutten min, skal du til gommo? Osv. 

Min sønn hadde et ord på besteforeldrene sine jeg aldri har skjønt hvor kommer fra, han brukte det til han var iallfall 3 år. Så begynte han å bruke besto og besten, fordi det var det vi sa. 

Syns det bare er koselig med sånn egne barneord❤️

Anonymkode: b74ad...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...