Gå til innhold

Er mammahjertet et mye bedre hjerte??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, "mammahjertet" er et ord som gir meg frysninger og får meg til å føle litt lett kvalme. For meg blir det liksom at man ønsker å si at man har flere følelser og er mer empatisk fordi man tilfeldigvis har en unge. Gir null mening i mitt hode. Støtter deg, trådstarter!

 

Anonymkode: f3c84...c16

Signerer dette

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke helt det samme. For de mammahjertet rokker ved det fundamentale og instinktive i oss. Kristenhjertet er overbevisning og tro, og vil ha veldig ulik betydning. For skjedde det en endring i hjertet ditt etter at du ble kristen? I så fall hvilken? Og gjorde det det, ser jeg ingenting i veien for at du kan skrive kristenhjertet ditt, i et forsøk på å beskrive noe. Men i og med at det ikke er like universelt som mammahjertet, vil du nok ikke få like godt frem hva du mener. Gjør det vondt i kristenhjertet ditt når homofile får gifte seg i kirka? Da kan du godt skrive det. Men du vil få sterke reaksjoner fra andre om at det gjør vondt i deres kristenhjerte at du kan være så dømmende. Ser du forskjellen? Mammahjertet beskriver følelsen du kjenner i hjertet etter at du selv opplevde å bli mamma. Den er nokså lik for de aller fleste uavhengig av kultur eller religion.

Anonymkode: 37e82...14e

Jeg som er kristen har jo selvfølgelig en mye større empati og evne til å føle med mennesker, enn det andre har. Det er det nok ikke mulig for deg som ikke kristen å forstå, men et kristenhjertet blir selvfølgelig større og mer åpent for hva som er som er viktig for folk enn andre hjerter. På samme måte er det jo med oss trøndere. Å bo her gjør oss til bedre og mer følsomme mennesker enn andre.

Anonymkode: 24923...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt uttrykk. I samme gata som «noe rødt i glasset» «smask på deg» «hygge» osv.

Anonymkode: ee1d1...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Hva jeg kaller «hjertet» mitt er vel totalt opp til meg! Herrefred... noen som ikke har irritert seg så mye i det siste?!

og bare for å ha sagt det: (for man skjønner jo godt hvilken tråd hi har lest før h*n laget denne tråden)

JEG får vondt i MAMMAHJERTET MITT når jeg leser om gutten i Spania. Sikkert fordi jeg selv har en 2 åring. Om du mener dette gjør min sympati større enn din har du større problemer enn meg for å si det sånn!

 

#krenka 🙄

Endret av Aprikos Syltetøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Hva jeg kaller «hjertet» mitt er vel totalt opp til meg! Herrefred... noen som ikke har irritert seg så mye i det siste?!

og bare for å ha sagt det: (for man skjønner jo godt hvilken tråd hi har lest før h*n laget denne tråden)

JEG får vondt i MAMMAHJERTET MITT når jeg leser om gutten i Spania. Sikkert fordi jeg selv har en 2 åring. Om du mener dette gjør min sympati større enn din har du større problemer enn meg for å si det sånn!

 

#krenka 🙄

Jeg er da ikke krenka?

Er det blitt slik at man ikke skal få ha negative meninger om noe før krenka kastes etter meg?

Nei, jeg er ikke krenka. Jeg synes ordet er tullete, tøvete, fjaset og idiotisk. Jeg kjenner jeg blir brydd på avsenders vegne i det de ytrer ordet, utover det så er det ikke noe jeg bruker mye tid på. Der og da, usynlig øyerulling så ferdig. OK å ha en slik holdning eller insisterer du på at jeg er krenka? I så tilfelle skal du få lov til det, lov å tenke og mene det man vil. 

HI

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Hva jeg kaller «hjertet» mitt er vel totalt opp til meg! Herrefred... noen som ikke har irritert seg så mye i det siste?!

og bare for å ha sagt det: (for man skjønner jo godt hvilken tråd hi har lest før h*n laget denne tråden)

JEG får vondt i MAMMAHJERTET MITT når jeg leser om gutten i Spania. Sikkert fordi jeg selv har en 2 åring. Om du mener dette gjør min sympati større enn din har du større problemer enn meg for å si det sånn!

 

#krenka 🙄

Du høres mer krenka ut enn hi

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er da ikke krenka?

Er det blitt slik at man ikke skal få ha negative meninger om noe før krenka kastes etter meg?

Nei, jeg er ikke krenka. Jeg synes ordet er tullete, tøvete, fjaset og idiotisk. Jeg kjenner jeg blir brydd på avsenders vegne i det de ytrer ordet, utover det så er det ikke noe jeg bruker mye tid på. Der og da, usynlig øyerulling så ferdig. OK å ha en slik holdning eller insisterer du på at jeg er krenka? I så tilfelle skal du få lov til det, lov å tenke og mene det man vil. 

HI

Anonymkode: 8727e...f87

Det jeg mener er at man må klare å blåse i hvordan folk ordlegger at man syntes noe er fælt! Skal jeg som ateist bemerke meg hver gang noen sier at de ber for denne gutten? Det handler om at folk har omtanke for et barn i en helt forferdelig, tragisk og farlig situasjon. Ikke hvordan jeg helst ser at folk viser det! Om man ikke har mer å irritere seg over enn det, har man det veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nemlig. Kanskje jeg skal begynne med slikt også. Oslohjerte, kvinnehjerte, sykepleierhjertet. Må jo være lov det også da. 

Jeg går vondt i ordhjertet når jeg ser noen skrive mammahjertet. 

Anonymkode: 8727e...f87

Om man bor i Oslo er det naturlig å reagere ekstra på det som skjer der, om man er kvinne er det naturlig å reagere ekstra på deg som skjer med andre kvinner, om man er sykepleier er det naturlig å reagere ekstra om det skjer noe med en sykepleier på en lignende jobb. 

Om man er mamma er det naturlig å reagere på noe som skjer med andre mammaer, herunder det som skjer med barn.

Det handler om hva man relaterer seg selv til. Når det skjer noe nært, enten geografisk eller situasjonsbetinget, er det naturlig å reagere «mer», eller ekstra.

Det er ikke tåpelig eller teit. Det er naturlig.

Anonymkode: a8b06...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Det jeg mener er at man må klare å blåse i hvordan folk ordlegger at man syntes noe er fælt! Skal jeg som ateist bemerke meg hver gang noen sier at de ber for denne gutten? Det handler om at folk har omtanke for et barn i en helt forferdelig, tragisk og farlig situasjon. Ikke hvordan jeg helst ser at folk viser det! Om man ikke har mer å irritere seg over enn det, har man det veldig fint!

Jeg har det veldig fint ellers ja. 😊

Mammahjerte er et dumt ord, synes JEG. 

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det veldig fint ellers ja. 😊

Mammahjerte er et dumt ord, synes JEG. 

Anonymkode: 8727e...f87

Ok.

så nå som vi har standfestet det, hvordan går det med den lille gutten i brønnen? Noen som vet? Finner ikke noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Ok.

så nå som vi har standfestet det, hvordan går det med den lille gutten i brønnen? Noen som vet? Finner ikke noe nytt

Dette er ikke tråden om gutten i brønnen. Så ikke forsøk å vinkle det dit at jeg ikke synes den historien er trist. 

Du skal ha for forsøket. 

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig 

Anonymkode: b6e84...756

Enig med deg ❤ 

Det samme gjelder foreksempel foreldre til kreftsjuke barn skjønner ofte meir og får vondere inni seg når dei ser andre kreftsjuke barn.. Andre og synest det er trist og grusomt men kan egentlig ikkje sette seg heilt inn i det. 

 

Det samme med hjerte sjuke osv. 

Seier ikkje det gjelder alle, men ganske mange. 

 

Har sjølv kreft sjukt barn, før eg hadde vore på kreftavdelingen så synst eg såklart det var grusomt å lese om sjuke barn men no er det enda verre for eg forstår litt meir. 

 

Slik er det med eit mammahjerte og, det tar ofte ting litt meir til seg

Anonymkode: 6c5df...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig misunnelig på dere som skriver lange innlegg om hvor teit det er med ordet mammahjertet. Dere må ha noen helt vanvittig bekymringsfrie liv!

Nyt det! Plutselig har mannen funnet en annen, du mister jobben, moren din får kreft, bilen ryker, du får vannskade på badet, en av ungene blir alvorlig syk, mobbet på skolen, sliter med overvekt eller stamming...eller en kombinasjon av overnevnte. Og da har dere ikke tid til å irritere dere over at enkelte bruker andre ord for å beskrive en følelse en dere.

Anonymkode: 12ed8...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det er teit men jeg får fnatt av ordet mammahjerte. Hva er greia?

Etter jeg selv ble mamma så får selvsagt nyhetssaker som omhandler barn, da spesielt mishandling en helt ny dimensjon da jeg ofte tenker, herre om dette skulle skjedd med X. 

Min evne til å føle medfølelse er derimot helt lik som den alltid har vært. Så den eneste reaksjonen som har endret seg er at jeg ser på eget barn og tenker, hva om dette hadde skjedd mitt barn. Denne reaksjonen er jo kun egoisme og frykt. Frykt for om jeg klarer å beskytte eget barn, og en lettelse over at eget barn er trygt. Å få vondt i mammahjertet derimot har jeg til gode. 

 

Anonymkode: 8727e...f87

Helt enig. Det er blitt et slags honnørord for "hør så empatisk og følsom jeg er"

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så utrolig misunnelig på dere som skriver lange innlegg om hvor teit det er med ordet mammahjertet. Dere må ha noen helt vanvittig bekymringsfrie liv!

Nyt det! Plutselig har mannen funnet en annen, du mister jobben, moren din får kreft, bilen ryker, du får vannskade på badet, en av ungene blir alvorlig syk, mobbet på skolen, sliter med overvekt eller stamming...eller en kombinasjon av overnevnte. Og da har dere ikke tid til å irritere dere over at enkelte bruker andre ord for å beskrive en følelse en dere.

Anonymkode: 12ed8...ad0

👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Nei.

Mammahjertet oppstår når man har en 2 åring som faller ned en brønn og så har man selv en 2 åring som kunne ha lidd samme skjebne. Hva som vedrører en 4 åring som har blitt utsatt for slik skjebne, vedrører ikke mammahjertet, for da er det ikke dem det gjelder. Mammahjertet klarer kun å identifisere seg med barn som er på alder med de barn de selv har. 

 

Det er min beskrivelse av mammahjertet. Muligens burde jeg ha skrevet Mammahjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så utrolig misunnelig på dere som skriver lange innlegg om hvor teit det er med ordet mammahjertet. Dere må ha noen helt vanvittig bekymringsfrie liv!

Nyt det! Plutselig har mannen funnet en annen, du mister jobben, moren din får kreft, bilen ryker, du får vannskade på badet, en av ungene blir alvorlig syk, mobbet på skolen, sliter med overvekt eller stamming...eller en kombinasjon av overnevnte. Og da har dere ikke tid til å irritere dere over at enkelte bruker andre ord for å beskrive en følelse en dere.

Anonymkode: 12ed8...ad0

Hvorfor er du på forumet da? For det du skriver gjelder jo for de fleste tråder som blir startet her inne, de er om trivielle hverdagsproblemer, meninger og spørsmål.

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Havfruene skrev:

Nei.

Mammahjertet oppstår når man har en 2 åring som faller ned en brønn og så har man selv en 2 åring som kunne ha lidd samme skjebne. Hva som vedrører en 4 åring som har blitt utsatt for slik skjebne, vedrører ikke mammahjertet, for da er det ikke dem det gjelder. Mammahjertet klarer kun å identifisere seg med barn som er på alder med de barn de selv har. 

 

Det er min beskrivelse av mammahjertet. Muligens burde jeg ha skrevet Mammahjertet.

Det er da ikke alle mødre som har dette "mammahjertet" dere snakker om. Du skriver at mammahjertet oppstår når en har en 2 åring som faller ned en brønn og at man selv har en 2 åring hjemme. Blir man automatisk mer følsom og empatisk når man får ett barn mener du? Barn blir dessverre misbrukt, mishandlet og drept av sine mødre. "Mammahjertet klarer kun å identifisere seg med barn som er på alder med de barn de selv har"? Barn blir drept av mødre, de samme som dere mener har ett "mammahjerte". Ikke definer "mammahjertet" til mødre og at det er mer følsomt og empatiskt enn hva alle andre kan føle! Elendig ord, forresten! 

Anonymkode: 1f1a8...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som er kristen har jo selvfølgelig en mye større empati og evne til å føle med mennesker, enn det andre har. Det er det nok ikke mulig for deg som ikke kristen å forstå, men et kristenhjertet blir selvfølgelig større og mer åpent for hva som er som er viktig for folk enn andre hjerter. På samme måte er det jo med oss trøndere. Å bo her gjør oss til bedre og mer følsomme mennesker enn andre.

Anonymkode: 24923...ae8

Trønderhjertet 😍😍😍 Det har bart og liker karsk. Jeg elsker det.

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...