Gå til innhold

Kravstore foreldre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at man ikke forstår seg på budsjetter og regnskap, og hvordan man forhandler frem budsjetter, bare fordi man er uenig med deg altså

Anonymkode: da9b5...a1d

Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. Dette er ren, skjær fakta. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Er det en kamp som er viktig å ta altså?

Anonymkode: b9453...db4

Ja, det synes jeg det er. 

Skolen skal ikke vise film i strid med åndsverksloven. Det er en form for tyveri.

Jeg liker ikke at barna passeviseres med film i sfo-tiden.

Jeg liker ikke at SFO selger ungenes kjøpspåvirkning på foreldrene for å få reduserte utgifter.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. Dette er ren, skjær fakta. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt

Anonymkode: da9b5...a1d

Takk, det samme! 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Skolen skal ikke vise film i strid med åndsverksloven. Det er en form for tyveri.

Anonymkode: 39b28...2aa

Skole er definert som privat sfære og bryter ikke med åndsverksloven. 

Anonymkode: 614ee...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skole er definert som privat sfære og bryter ikke med åndsverksloven. 

Anonymkode: 614ee...8b9

🤣🤣🤣 Eh... nei! 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

 

Det er VELDIG misforstått å tro at man hjelper barnehagen budsjettmessig ved å bidra til vedlikehold av bygningsmasse og feks «storvask» innvendig. Til syvende og sist er det ofte det motsatte som skjer. Reelle utgifter (den kommunale) barnehagen har må faktisk vises i regnskapene. Hvis foreldrene tar den årlige storrengjøringen på dugnad blir det ingen utgift til årlig storengjøring i regnskapene. Og hva skjer da, når neste års budsjett skal settes opp? Jo, de pengene som burde blitt bevilget til dette får ikke barnehagen i det hele tatt!

Dessverre er det mange styrere rundt omkring som ikke forstår seg på budsjetter og regnskap og som, i likhet med dere, ikke skjønner hvordan man forhandler frem budsjetter for neste år. Enkel regnskap- og budsjett-opplæring burde seriøst være obligatoriske fag i barnehagelærerutdanningen. Heldigvis har styreren i vår (kommunale) barnehage skjønt denne mekanismen og satt en stopper for dem formen for dugnad i vår barnehage. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Det er bare én glipp i resonnementet ditt. Pengene til storrengjøring eller utvending vedlikehold er antagelig høvlet vekk for lengst. Den er en post som står i 0,- når året starter, og det er ikke fordi barnehagen ble vaket ned på dugnad i 2011, men fordi de aller fleste kommuner har drevet ostehøvelkutting i årevis. Jeg var styrer i en kommunal barnehage for noen år siden. Jeg hadde 25 ansatte, 6 avdelinger og hadde et vedlikeholdsbudsjett på 0,-, et budsjett til opplæring og kursing på 6 000,-, og et inventarbudsjett som tilsvarte 1 ny tripptrappstol pr. år. Lønnsmidlene var også underbudsjettert, så pålagte møter på kveldstid utgikk og vikar i arbeidsgiverperioden var også bare å glemme. Sånn så det ut i alle barnehagene i bydelen, og allikevel ble vi bedt om å spare inn 500 000,-. Det er derfor de som jobber i barnehagen og som ønsker å gi barna det beste tilbudet som mulig spør om noen kan komme og bytte sand i sandkassa, beise trappa, vaske gardinene og pusse vinduer på dugnad. Alternativet er nemlig at det ikke blir gjort. Ikke at kommunen plutselig hoster opp penger til å gjøre det. Veldig mange kommuner har et budsjett som må strekkes lengre enn det går, og det skal ikke mer til for at det skal tryne enn at en familie med et handikappet barn flytter over kommunegrensa. Hva tror du vinner kampen om kronene da? Beising i Sukkertoppen eller nattevakt hos familien Nyinflyttet? 

At det slett ikke burde være sånn er det ikke vanskelig å være enig i, men det er sånn, og da må man heller tenke på om man vil hjelpe til det man kan for å bedre eget barns hverdag eller om man skal ri prinsipphesten sin. 

Anonymkode: 426a8...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en mor som helt seriøst på et foreldremøte ba de ansatte om å plukke opp alle kongene fra uteområdet, så ikke barna skulle snuble i dem 🤭

Anonymkode: 6b316...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skole er definert som privat sfære og bryter ikke med åndsverksloven. 

Anonymkode: 614ee...8b9

Det stemmer ikke. Både skole og SFO er offentlig.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Det er helt vanlig å vaske hender før man går inn i barnehagen. Jeg vet faktisk ikke om noen barnehager hvor det ikke er vanlig. 

Anonymkode: 44992...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig å vaske hender før man går inn i barnehagen. Jeg vet faktisk ikke om noen barnehager hvor det ikke er vanlig. 

Anonymkode: 44992...1a4

Vasker alle barn hender før de går inn i barnehagen på morningen? Altså når de kommer rett hjemmefra og skal inn i barnehagen? 

Anonymkode: 8f115...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare én glipp i resonnementet ditt. Pengene til storrengjøring eller utvending vedlikehold er antagelig høvlet vekk for lengst. Den er en post som står i 0,- når året starter, og det er ikke fordi barnehagen ble vaket ned på dugnad i 2011, men fordi de aller fleste kommuner har drevet ostehøvelkutting i årevis. Jeg var styrer i en kommunal barnehage for noen år siden. Jeg hadde 25 ansatte, 6 avdelinger og hadde et vedlikeholdsbudsjett på 0,-, et budsjett til opplæring og kursing på 6 000,-, og et inventarbudsjett som tilsvarte 1 ny tripptrappstol pr. år. Lønnsmidlene var også underbudsjettert, så pålagte møter på kveldstid utgikk og vikar i arbeidsgiverperioden var også bare å glemme. Sånn så det ut i alle barnehagene i bydelen, og allikevel ble vi bedt om å spare inn 500 000,-. Det er derfor de som jobber i barnehagen og som ønsker å gi barna det beste tilbudet som mulig spør om noen kan komme og bytte sand i sandkassa, beise trappa, vaske gardinene og pusse vinduer på dugnad. Alternativet er nemlig at det ikke blir gjort. Ikke at kommunen plutselig hoster opp penger til å gjøre det. Veldig mange kommuner har et budsjett som må strekkes lengre enn det går, og det skal ikke mer til for at det skal tryne enn at en familie med et handikappet barn flytter over kommunegrensa. Hva tror du vinner kampen om kronene da? Beising i Sukkertoppen eller nattevakt hos familien Nyinflyttet? 

At det slett ikke burde være sånn er det ikke vanskelig å være enig i, men det er sånn, og da må man heller tenke på om man vil hjelpe til det man kan for å bedre eget barns hverdag eller om man skal ri prinsipphesten sin. 

Anonymkode: 426a8...838

Men hvis ingen sier ifra om at dette er en helt riv ruskende praksis og barnehagen faktisk klarer "å spare inn" de pengene du viser til ved å få foreldre til å stille opp på denne måten, vil jo systemet ALDRI endre seg i favør realistisk budsjett. Tvert imot er sannsynligheten stor for at neste år blir verre fordi man har vært "så flink", og verre året etter der osv. Det blir en ond sirkel som potensielt krever mer og mer av foreldre. Derfor er det viktig å ri noen prinsipphester for å synliggjøre at denne praksisen er uetisk og gal! Og jeg kan faktisk ikke forstå at du, som leder, mener det er bedre å be voksne om å frivillig jobbe gratis for kommunen ved å skyve barnas hverdagsreisene foran enn å gå til kommuneledelsen og synliggjøre hvor ille det står til..,det forteller en del om dine lederegenskaper som ikke tegner et særlig positivt bilde må jeg si.....

og til deg som vil beise på gamlehjem....flott det! Vil du grave opp fortau til kabel- og strømnett og? Det er jo et gode for allmenheten med Internett og strøm og! Hvor går grensa di på gratisarbeid for bedrifter? 

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare én glipp i resonnementet ditt. Pengene til storrengjøring eller utvending vedlikehold er antagelig høvlet vekk for lengst. Den er en post som står i 0,- når året starter, og det er ikke fordi barnehagen ble vaket ned på dugnad i 2011, men fordi de aller fleste kommuner har drevet ostehøvelkutting i årevis. Jeg var styrer i en kommunal barnehage for noen år siden. Jeg hadde 25 ansatte, 6 avdelinger og hadde et vedlikeholdsbudsjett på 0,-, et budsjett til opplæring og kursing på 6 000,-, og et inventarbudsjett som tilsvarte 1 ny tripptrappstol pr. år. Lønnsmidlene var også underbudsjettert, så pålagte møter på kveldstid utgikk og vikar i arbeidsgiverperioden var også bare å glemme. Sånn så det ut i alle barnehagene i bydelen, og allikevel ble vi bedt om å spare inn 500 000,-. Det er derfor de som jobber i barnehagen og som ønsker å gi barna det beste tilbudet som mulig spør om noen kan komme og bytte sand i sandkassa, beise trappa, vaske gardinene og pusse vinduer på dugnad. Alternativet er nemlig at det ikke blir gjort. Ikke at kommunen plutselig hoster opp penger til å gjøre det. Veldig mange kommuner har et budsjett som må strekkes lengre enn det går, og det skal ikke mer til for at det skal tryne enn at en familie med et handikappet barn flytter over kommunegrensa. Hva tror du vinner kampen om kronene da? Beising i Sukkertoppen eller nattevakt hos familien Nyinflyttet? 

At det slett ikke burde være sånn er det ikke vanskelig å være enig i, men det er sånn, og da må man heller tenke på om man vil hjelpe til det man kan for å bedre eget barns hverdag eller om man skal ri prinsipphesten sin. 

Anonymkode: 426a8...838

Og like forbanna er det kommunen/bydelens ansvar å vedlikeholde egen bygningsmasse. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å bygge opp under det at det ikke er satt av penger til det. Reelle behov må synliggjøres! 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Vasker du ikke barnas, og dine egne, hender når du leverer i barnehagen?! Det er fan ikke rart sykdom florerer i barnehagene. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Det er da helt vanlig. Det gjør alle i barnehagen her.

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis ingen sier ifra om at dette er en helt riv ruskende praksis og barnehagen faktisk klarer "å spare inn" de pengene du viser til ved å få foreldre til å stille opp på denne måten, vil jo systemet ALDRI endre seg i favør realistisk budsjett. Tvert imot er sannsynligheten stor for at neste år blir verre fordi man har vært "så flink", og verre året etter der osv. Det blir en ond sirkel som potensielt krever mer og mer av foreldre. Derfor er det viktig å ri noen prinsipphester for å synliggjøre at denne praksisen er uetisk og gal! Og jeg kan faktisk ikke forstå at du, som leder, mener det er bedre å be voksne om å frivillig jobbe gratis for kommunen ved å skyve barnas hverdagsreisene foran enn å gå til kommuneledelsen og synliggjøre hvor ille det står til..,det forteller en del om dine lederegenskaper som ikke tegner et særlig positivt bilde må jeg si.....

og til deg som vil beise på gamlehjem....flott det! Vil du grave opp fortau til kabel- og strømnett og? Det er jo et gode for allmenheten med Internett og strøm og! Hvor går grensa di på gratisarbeid for bedrifter? 

Anonymkode: 77c15...bd1

Tror du at dette ikke blir tatt opp hvert eneste år, ved hvert eneste budsjettkutt og ved hver eneste innkjøpsstopp og ansettelsesstopp? At styrerne sloss for sitt og sine? Jeg har flere år vært med på å si at det ikke kan kuttes mer og at barnehageavdelingens eneste måte å spare inn dette på er ved å legge ned avdelinger eller hele barnehager, men det vil ikke politikerne være med på. Derfor blir det høvling, kutt av ikke lovpålagte tjenester osv. Jeg har sittet og hørt politikerne i kommunen foreslå at barnehagepersonalet skal tråle loppemarkeder for å finne billige leker og at vi skal tigge kopipapir hos foreldrenes bedrifter istedenfor å bruke tegneark. De som sitter med excelarka vet veldig godt hvordan det står til ute i barnehagene, men du har rett. Hvert år blir det litt verre. Så da står man der da, som leder. Om sanda i sandkassa må skiftes så kan du velge mellom å kjøpe sand eller kjøpe arbeidskraft, for du har ikke råd til begge deler. Hva kommer så barna til gode? Du må gjerne mene at det å be foreldre ta med spade og komme på dugnad gjør meg til en dårlig leder. Hva ville du ha gjort? Mer penger får du ikke, nemlig. Så hva er din løsning på dette? Stenge sandkassa og håpe at kommunestyret ser det?

Anonymkode: 426a8...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Eh det har vært fast regel i vår bhg fra starten av.

Anonymkode: 1b584...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh det har vært fast regel i vår bhg fra starten av.

Anonymkode: 1b584...bd5

Det var det aldri noen som gjorde da mine unger gikk i barnehagen heller, ikke på skolen eller på jobben heller. Vi vasker ikke hendene når vi kommer hjem heller og bare av og til før vi spiser.

Vi vaske hender etter toalettbesøk og før vi lager mat. Selv da bruker vi sjelden såpe. Ellers dropper vi det stort sett, med bare noen få unntak.

Merkelig nok er vi aldri syke.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var det aldri noen som gjorde da mine unger gikk i barnehagen heller, ikke på skolen eller på jobben heller. Vi vasker ikke hendene når vi kommer hjem heller og bare av og til før vi spiser.

Vi vaske hender etter toalettbesøk og før vi lager mat. Selv da bruker vi sjelden såpe. Ellers dropper vi det stort sett, med bare noen få unntak.

Merkelig nok er vi aldri syke.

Anonymkode: 39b28...2aa

Det er jo ikke bare for hygiene da, men mange barnehageunger kommer rett til frokostbordet. Og ikke alle kommer nyvaskede hjemmefra.

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bare for hygiene da, men mange barnehageunger kommer rett til frokostbordet. Og ikke alle kommer nyvaskede hjemmefra.

Anonymkode: da9b5...a1d

Hvis det ikke er for hygienen, hva er det da for?

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis det ikke er for hygienen, hva er det da for?

Anonymkode: 39b28...2aa

Hygiene var feil ord av meg å bruke, skulle skrevet smitte.

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hygiene var feil ord av meg å bruke, skulle skrevet smitte.

Anonymkode: da9b5...a1d

Er ikke det akkurat det samme som hygiene? 

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det akkurat det samme som hygiene? 

Anonymkode: 39b28...2aa

Nei, ikke nødvendigvis. Og du? Bruk såpe når du vasker hendene! 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...