Gå til innhold

Kravstore foreldre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, tydelig at mange har samme innstilling som deg. Dugnadsånden i dette landet har jo blitt helt tragisk. Disse 2 karene brukte 30 min da de gjorde det sammen, altså ikke veldig mye lenger tid enn du ville brukt på å bake en kake. 

Og hadde det vært noe hele tiden hadde jeg skjønt det. Men her var det, som sagt, snakk om 30 min jobb for 2 pers. Og da var også de ansatte der på sin fritid og gjorde andre ting. 

Anonymkode: 5179c...91e

Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar, det er prinsippet om at foreldre skal stille opp for vedlikeholdsarbeid på offentlige og private bygg. Det er ikke det samme som å stå i bod eller loddsalg for idrettslag, eller bake kake til sommerfest i barnehage!

det handler altså IKKE om mangel på dugnadsånd. 

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da blir det ikke gjort. Barnehagen jeg jobber i har et stramt budsjett, og jeg vet at det er vanlig i mange barnehager. Å bruke litt tid på dugnad så det blir fint rundt barna kan da ikke være så vanskelig!! 

Anonymkode: 9933d...6a2

Det er ikke et foreldreansvar at barnehagen ikke prioriterer å vedlikeholdholde sin bygningsmasse! Som sagt, jeg stiller mer enn gjerne opp på arrangementer som angår barnA, men jeg står fanken ikke å beiser bygningsmasse for er konsern som går med over hundre millioner i overskudd! De går betale fagfolk som alle andre.

Og det handler ikke om at det er vanskelig eller"bare en halvtime". synes det er helt sinnsykt at folk ikke ser den prinsipielle forskjellen her

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør ikke være reklame hverken på skolen eller SFO. På skolen er det så vidt jeg vet forbudt, mens det på SFO ikke er en klar lovregulering. Utdanningsorektoratet har imidlertid gått ut og oppfordret til å gi barna samme beskyttelse mot reklame der som på skolen

Reklame er en måte å betale på. Ting som er reklamefinansiert er ikke gratis. Den påvirker både barn og voksne til et annet forbruk enn de ellers ville hatt.

Hvis skolen eller SFO ikke har mulighet til å vise film uten at barna må se reklame og til og med reklame rettet direkte mot barn, bør de heller droppe filmen.

Anonymkode: 39b28...2aa

Enig. Og når ble det viktig å plante ungene foran visuell søppel i sfo-tiden? Film er kun oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barnehager og skoler har disse foreldrene. Jeg bare går når vi kommer til «spørsmål» biten. Jeg spør bare om barnehagen er ferdig med sitt. Det er flere som da går, spesielt når «sukkerangst foreldrene» har spørsmål. 🙄 

Jeg er storfornøyd med barnehagen og de gjør en super jobb. Jeg orker ikke høre på når foreldrene ber om å få se innholdet i kornblandinger de serverer sånn ca en gang i måneden. 

I tillegg har du de foreldrene som trekker frem hvor skuffet deres barn ble den ene gangen deres barn ikke fikk belønning som ble lovet. Eller hun som mener vi bør forby yoghurt i matpakka fordi hennes barn da maser om å få dette. 

 

Anonymkode: 11c9d...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et foreldreansvar at barnehagen ikke prioriterer å vedlikeholdholde sin bygningsmasse! Som sagt, jeg stiller mer enn gjerne opp på arrangementer som angår barnA, men jeg står fanken ikke å beiser bygningsmasse for er konsern som går med over hundre millioner i overskudd! De går betale fagfolk som alle andre.

Og det handler ikke om at det er vanskelig eller"bare en halvtime". synes det er helt sinnsykt at folk ikke ser den prinsipielle forskjellen her

Anonymkode: 77c15...bd1

Jeg har brukt timesvis på dugnad gjennom 8 år i barnehage og jeg har gjort det med glede! Barnehagene har et budsjett å forholde seg til og de får økte mer penger av at vi ikke stiller opp. Styrer i vår barnehage pleier alltid å si at når vi hjelper til med de små tingene, kan de heller bruke pengene på nye lekestativ, ekstra sparkesykler  el og det kommer jo våre barn til gode igjen. 

Men møteplagere er grusomme. Det verste er de som bruker tiden til alle på ting som angår kun dem. Som hun som brukte minst 10 min på et møte på å understreke at barnet hennes aldri måtte bli servert melk og hvilke produkter og kaker som var greit å gi henne. Neste gang jeg var i selskap med barnet var det plutselig ikke noe problem med vaniljeis heller enn alternativet, for barnet kunne bestemme selv...

Anonymkode: 0d71e...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et foreldreansvar at barnehagen ikke prioriterer å vedlikeholdholde sin bygningsmasse! Som sagt, jeg stiller mer enn gjerne opp på arrangementer som angår barnA, men jeg står fanken ikke å beiser bygningsmasse for er konsern som går med over hundre millioner i overskudd! De går betale fagfolk som alle andre.

Og det handler ikke om at det er vanskelig eller"bare en halvtime". synes det er helt sinnsykt at folk ikke ser den prinsipielle forskjellen her

Anonymkode: 77c15...bd1

Du tror kommunale barnehager går med 100 millioner i overskudd? Seriøst? 

Og ja.. de kunne selvfølgelig leid inn håndtverkere til disse jobbene. Men skulle de gjort det på alt av vedlikehold hadde vi nok merka det på regninga. Og da hadde garantert mange klagd på det også. 

Jeg forstår hvor du vil hen, og hadde selvfølgelig reagert dersom de ville ha med foreldre til å skifte taket på barnehagen eller den type stort arbeid. Men å beise 30 kvm med platting/terrasse blir noe annet. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle barnehager og skoler har disse foreldrene. Jeg bare går når vi kommer til «spørsmål» biten. Jeg spør bare om barnehagen er ferdig med sitt. Det er flere som da går, spesielt når «sukkerangst foreldrene» har spørsmål. 🙄 

Jeg er storfornøyd med barnehagen og de gjør en super jobb. Jeg orker ikke høre på når foreldrene ber om å få se innholdet i kornblandinger de serverer sånn ca en gang i måneden. 

I tillegg har du de foreldrene som trekker frem hvor skuffet deres barn ble den ene gangen deres barn ikke fikk belønning som ble lovet. Eller hun som mener vi bør forby yoghurt i matpakka fordi hennes barn da maser om å få dette. 

 

Anonymkode: 11c9d...034

Standardinfprmasjon fra barnehagen kan de legge ut på nettsidene. Det trenger man ikke møter til. Møtene gjør det derimot mulig å diskutere smått og stort som har med barnehagen å gjøre, spessielt for å få til forbedringer. At du velger å gå gjør at din stemme ikke blir hørt. Da blir det enkelt å få innført ting du mener er tull. Alle bør få si hva de mener, også om temaer du synes er uvesentlige. De som ikke gidder engasjere seg får bare godta at det innføres ting de er imot.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Standardinfprmasjon fra barnehagen kan de legge ut på nettsidene. Det trenger man ikke møter til. Møtene gjør det derimot mulig å diskutere smått og stort som har med barnehagen å gjøre, spessielt for å få til forbedringer. At du velger å gå gjør at din stemme ikke blir hørt. Da blir det enkelt å få innført ting du mener er tull. Alle bør få si hva de mener, også om temaer du synes er uvesentlige. De som ikke gidder engasjere seg får bare godta at det innføres ting de er imot.

Anonymkode: 39b28...2aa

Jeg deltar på møter og blir ut agendaen. Jeg sitter i grupper og diskuterer gitte problemstillinger og oppgaver vi får. Jeg går når vi kommer til eventuelt da vi har en håndfull slitsomme foreldre som skal diskutere detaljert kosthold ned til gram sukker og de som tar opp i plenum ting som vedrører deres barn, ting de fint kan ta opp direkte med ped.leder eller styrer. Jeg orker ikke bruke fritiden min på tull. 

Anonymkode: 11c9d...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg deltar på møter og blir ut agendaen. Jeg sitter i grupper og diskuterer gitte problemstillinger og oppgaver vi får. Jeg går når vi kommer til eventuelt da vi har en håndfull slitsomme foreldre som skal diskutere detaljert kosthold ned til gram sukker og de som tar opp i plenum ting som vedrører deres barn, ting de fint kan ta opp direkte med ped.leder eller styrer. Jeg orker ikke bruke fritiden min på tull. 

Anonymkode: 11c9d...034

Det er jo ingen som nekter deg å gå, men da må du også godta at det kommer et skriv der de opplyser om at foreldregrupper har vedtatt at ingen skal ha med yogert og at barna skal holde seg i barnehagen og ikke dra på utflukter eller noe sånt.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen som nekter deg å gå, men da må du også godta at det kommer et skriv der de opplyser om at foreldregrupper har vedtatt at ingen skal ha med yogert og at barna skal holde seg i barnehagen og ikke dra på utflukter eller noe sånt.

Anonymkode: 39b28...2aa

Haha. Det konmer ikke til å skje, det er normale folk i den gruppen. Hadde sukkermafian vært i den gruppa så hadde jeg nok måttet følge med. Takk for tips. 👍

Anonymkode: 11c9d...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva...det gratisarbeid man liksom skal utføre på dugnad er helt sinnsykt. Offentlige og private barnehager må fanken meg betale for håndverkertjenester som alle andre. Vi betaler skatt og egenandel. Enkelte private foretak hår med hundretalls millioner i overskudd, men likevel skal foreldre snekre og male...helt borti staur og vegger!

jeg stiller gjerne med kake, eller er med på arrangere 17 mai/ juletrefest for barna, men jeg jobber IKKE gratis for offentlige eller private barnehageaktører!

Anonymkode: 77c15...bd1

Jeg skjønner ikke forskjellen på dette jeg da, dugnad er jo til gode for barna,  mer enn en kake på et arrangement er

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke forskjellen på dette jeg da, dugnad er jo til gode for barna,  mer enn en kake på et arrangement er

Anonymkode: da9b5...a1d

Ikke jeg heller. Vedlikehold av barnehagens områder og bygg kommer da virkelig barna til gode. Hvertfall når barnehagen kan ha dugnad på det, og heller da bruke pengene på andre ting. Som sikkerhetstiltak, nye lekestativer, utflukter eller hva det skulle være..👍

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du tror kommunale barnehager går med 100 millioner i overskudd? Seriøst? 

Og ja.. de kunne selvfølgelig leid inn håndtverkere til disse jobbene. Men skulle de gjort det på alt av vedlikehold hadde vi nok merka det på regninga. Og da hadde garantert mange klagd på det også. 

Jeg forstår hvor du vil hen, og hadde selvfølgelig reagert dersom de ville ha med foreldre til å skifte taket på barnehagen eller den type stort arbeid. Men å beise 30 kvm med platting/terrasse blir noe annet. 

Anonymkode: 5179c...91e

Kommunale barnehager får bevilgninger fra kommune. Dersom de ikke har råd til generelt vedlikehold er det noe alvorlig galt med kommunens prioroøiteringer eller barnehagens økonomiavdeling. Mine barn har gått i private barnehager (som er nærbarnehage der jeg bor). Og de er styrt av konsern som går med saftig overskudd i mangemillionerkronerklassen årlig. Da står ikke jeg og beiser!

For meg er det stor forskjell fra å bidra inn i stiftelser og NGOer som typisk korps/ idrettslag, og bidra inn i AS og private konsern som mange av barnehagene er. 

Flere må gjerne mene at det ikke er forskjell på vedlikehold av bygningsmasse og kakebaking og at begge deler er å bidra til ungene, men jeg mener det er en klar prinsipiell forskjell her. 

Hva om BKK la opp til dugnad i utbygging av strømnettet? Eller kommunen la opp til dugnad for å vedlikeholde gamlehjem fra de pårørende? Ville det vært greit?

 

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle barnehager og skoler har disse foreldrene. Jeg bare går når vi kommer til «spørsmål» biten. Jeg spør bare om barnehagen er ferdig med sitt. Det er flere som da går, spesielt når «sukkerangst foreldrene» har spørsmål. 🙄 

Jeg er storfornøyd med barnehagen og de gjør en super jobb. Jeg orker ikke høre på når foreldrene ber om å få se innholdet i kornblandinger de serverer sånn ca en gang i måneden. 

I tillegg har du de foreldrene som trekker frem hvor skuffet deres barn ble den ene gangen deres barn ikke fikk belønning som ble lovet. Eller hun som mener vi bør forby yoghurt i matpakka fordi hennes barn da maser om å få dette. 

 

Anonymkode: 11c9d...034

Går du da?? Det er da jeg tar frem popcornet 😂

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da blir det ikke gjort. Barnehagen jeg jobber i har et stramt budsjett, og jeg vet at det er vanlig i mange barnehager. Å bruke litt tid på dugnad så det blir fint rundt barna kan da ikke være så vanskelig!! 

Anonymkode: 9933d...6a2

Jo, det kan det! Og har du flere barn som er på flere arenaer så kommer samme argument alle steder fra. Døgnet har 24 timer. Ikke alle jobber 8-4 og har bare ett barn og ingen andre forpliktelser.

Anonymkode: 0ab33...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du si det er grusomt vanskelig å få til for deg da! Men spar deg for den der prinsipp-talen din! Det er flere andre som klarer full jobb, tre barn, forskjellige andre forpliktelser samtidig som de deltar på dugnader, så vi klarer oss uten den personen som alltid skal spre sur stemning på møter der det er snakk om dugnad!

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg grøsser og er flau på mange foreldres vegne. So what om de så litt reklame? Det ser de nok hjemme på youtube eller på busstopp osv uansett. Og ser de ikke reklamer blir de påvirket av det venner har og så ønsker de seg det. Stakkars foreldre som må sette foten ned å si nei til barnet sitt. Den leken eller hva d måtte være får du ikke. 😂😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Hva om BKK la opp til dugnad i utbygging av strømnettet? Eller kommunen la opp til dugnad for å vedlikeholde gamlehjem fra de pårørende? Ville det vært greit?

 

Anonymkode: 77c15...bd1

Dersom mine besteforeldre eller foreldre hadde vært på sykehjem, og man ville beise terrassen der for å gjøre det hyggelig for de som bor der.. og kommunen ikke satte av penger til det i budsjett, annet enn innkjøp av maling. Så ja.. da hadde jeg gjerne bidratt med en halvtime der også. 

Terrassen i barnehagen hadde blitt beiset uavhengig av om noen av foreldrene stilte opp. Som sagt var de ansatte også der på sin fritid og bidro, og de hadde gjort jobben om ingen kunne/ville. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får du si det er grusomt vanskelig å få til for deg da! Men spar deg for den der prinsipp-talen din! Det er flere andre som klarer full jobb, tre barn, forskjellige andre forpliktelser samtidig som de deltar på dugnader, så vi klarer oss uten den personen som alltid skal spre sur stemning på møter der det er snakk om dugnad!

Anonymkode: 9933d...6a2

Jeg sprer ikke sur stemning men den der "alle kan få det til - se på meg" - holdning er ikke konstruktiv. 

Om man kan få livet til å gå opp med dugnad osv avhenger mye av hva type jobb man har. At folk ikke får alt til henger ikke altid sammen med at de er negative! Det kan faktisk være helt reelt at det ikke går!

Anonymkode: 0ab33...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommunale barnehager får bevilgninger fra kommune. Dersom de ikke har råd til generelt vedlikehold er det noe alvorlig galt med kommunens prioroøiteringer eller barnehagens økonomiavdeling. Mine barn har gått i private barnehager (som er nærbarnehage der jeg bor). Og de er styrt av konsern som går med saftig overskudd i mangemillionerkronerklassen årlig. Da står ikke jeg og beiser!

For meg er det stor forskjell fra å bidra inn i stiftelser og NGOer som typisk korps/ idrettslag, og bidra inn i AS og private konsern som mange av barnehagene er. 

Flere må gjerne mene at det ikke er forskjell på vedlikehold av bygningsmasse og kakebaking og at begge deler er å bidra til ungene, men jeg mener det er en klar prinsipiell forskjell her. 

Hva om BKK la opp til dugnad i utbygging av strømnettet? Eller kommunen la opp til dugnad for å vedlikeholde gamlehjem fra de pårørende? Ville det vært greit?

 

Anonymkode: 77c15...bd1

Som regel står det i avtalen du underskriver når du tar i mot barnehageplassen hvor mange timer du skal gjøre dugnad i løpet av et år og hva du eventuelt må betale dersom du ikke møter på dugnaden. 

Jeg er prinsipielt helt enig i det du skriver men så lenge folk velger å takke ja til barnehageplassen velger de også å «takke ja» til dugnad og da er det for seint å klage. 

Anonymkode: c9abf...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke forskjellen på dette jeg da, dugnad er jo til gode for barna,  mer enn en kake på et arrangement er

Anonymkode: da9b5...a1d

 

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller. Vedlikehold av barnehagens områder og bygg kommer da virkelig barna til gode. Hvertfall når barnehagen kan ha dugnad på det, og heller da bruke pengene på andre ting. Som sikkerhetstiltak, nye lekestativer, utflukter eller hva det skulle være..👍

Anonymkode: 5179c...91e

 

Det er VELDIG misforstått å tro at man hjelper barnehagen budsjettmessig ved å bidra til vedlikehold av bygningsmasse og feks «storvask» innvendig. Til syvende og sist er det ofte det motsatte som skjer. Reelle utgifter (den kommunale) barnehagen har må faktisk vises i regnskapene. Hvis foreldrene tar den årlige storrengjøringen på dugnad blir det ingen utgift til årlig storengjøring i regnskapene. Og hva skjer da, når neste års budsjett skal settes opp? Jo, de pengene som burde blitt bevilget til dette får ikke barnehagen i det hele tatt!

Dessverre er det mange styrere rundt omkring som ikke forstår seg på budsjetter og regnskap og som, i likhet med dere, ikke skjønner hvordan man forhandler frem budsjetter for neste år. Enkel regnskap- og budsjett-opplæring burde seriøst være obligatoriske fag i barnehagelærerutdanningen. Heldigvis har styreren i vår (kommunale) barnehage skjønt denne mekanismen og satt en stopper for dem formen for dugnad i vår barnehage. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sprer ikke sur stemning men den der "alle kan få det til - se på meg" - holdning er ikke konstruktiv. 

Om man kan få livet til å gå opp med dugnad osv avhenger mye av hva type jobb man har. At folk ikke får alt til henger ikke altid sammen med at de er negative! Det kan faktisk være helt reelt at det ikke går!

Anonymkode: 0ab33...5cf

Ja, men det forskjell på å ikke kunne hver gang enn å ha innstilling om at dugnad er jeg i mot, så jeg nekter å bidra. Er det du har argumentert med til nå.

Jeg forstår selvsagt at ikke alle foreldre har mulighet til å bidra på hver eneste dugnad, nettopp pga turnusarbeid og lignende.. men jeg tviler på at 33 av 35 foreldre den kvelden ikke kunne. Det er nå ofte sånn at det er de samme foreldrene som aldri "kan" være med på dugnad, kjøre på fotballkamper, selge lodd, bake kaker eller hva det skulle være..

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

 

Det er VELDIG misforstått å tro at man hjelper barnehagen budsjettmessig ved å bidra til vedlikehold av bygningsmasse og feks «storvask» innvendig. Til syvende og sist er det ofte det motsatte som skjer. Reelle utgifter (den kommunale) barnehagen har må faktisk vises i regnskapene. Hvis foreldrene tar den årlige storrengjøringen på dugnad blir det ingen utgift til årlig storengjøring i regnskapene. Og hva skjer da, når neste års budsjett skal settes opp? Jo, de pengene som burde blitt bevilget til dette får ikke barnehagen i det hele tatt!

Dessverre er det mange styrere rundt omkring som ikke forstår seg på budsjetter og regnskap og som, i likhet med dere, ikke skjønner hvordan man forhandler frem budsjetter for neste år. Enkel regnskap- og budsjett-opplæring burde seriøst være obligatoriske fag i barnehagelærerutdanningen. Heldigvis har styreren i vår (kommunale) barnehage skjønt denne mekanismen og satt en stopper for dem formen for dugnad i vår barnehage. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Det er ikke sånn at man ikke forstår seg på budsjetter og regnskap, og hvordan man forhandler frem budsjetter, bare fordi man er uenig med deg altså

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det forskjell på å ikke kunne hver gang enn å ha innstilling om at dugnad er jeg i mot, så jeg nekter å bidra. Er det du har argumentert med til nå.

Jeg forstår selvsagt at ikke alle foreldre har mulighet til å bidra på hver eneste dugnad, nettopp pga turnusarbeid og lignende.. men jeg tviler på at 33 av 35 foreldre den kvelden ikke kunne. Det er nå ofte sånn at det er de samme foreldrene som aldri "kan" være med på dugnad, kjøre på fotballkamper, selge lodd, bake kaker eller hva det skulle være..

Anonymkode: 5179c...91e

Er dessverre det samme her... 

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Desto større grunn for foreldrene til å protestere.

Anonymkode: 39b28...2aa

 

Er det en kamp som er viktig å ta altså?

Anonymkode: b9453...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...