Gå til innhold

Kravstore foreldre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på foreldremøte på SFO i dag og da var det en pappa som lurte på om SFO kunne betale så barna slapp å se reklamen før de så på film! 😂

Han var nemmelig helt sjokkert over at barnet hans hadde kommet hjem å ønsket seg en leke til jul, som han hadde sett på en reklame de hadde vist før en film på SFO.

Det er snakk om en reklame på 3-4 sek før filmen vises.

Det verste var at det var flere foreldre som var enige!🙈

Er det mulig tenker jeg! Får være grenser på hvor sarte barna våres er...

Anonymkode: d9a40...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig!! 🤣🤣🤣 Hvem skal da betale? Jeg vil ikke at de pengene skole/SFO har skal gå til streaming. Da kan heller elevene få se de reklamene!!

Anonymkode: 33a23...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, hva skal man si? Dette er en trend jeg ser overalt. Foreldre som spør om ikke barnehagen kan ordne klær til barna når de glemmer selv ukentlig, foreldre som forventer å ha barna sine på skolen selv om de ikke har rett på sfo lenger, foreldre som vil ha mer varmmat og sunnere mat i barnehagen uten å være villige til å betale mer, foreldre som forventer å bruke barnehageansatte som barnevakt på fritiden, foreldre som tar med mat til sitt lille gull og mener det er helt uproblematisk å varme mat til 18 stykk, foreldre som forventer å få skylt tilgriset tøy i barnehagen, foreldre som forventer feiringer og annet som krever masse jobb for å ferdigstille uten å stille opp selv, foreldre som forventer at lærere og barnehageansatte skal lete opp den ene røde sokken som de selvfølgelig ikke har satt navn i og foreldre som til stadighet kommer rett før stengetid og forventer lange avhandlinger fra dagen som har vært. 

Anonymkode: 44992...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være reklame hverken på skolen eller SFO. På skolen er det så vidt jeg vet forbudt, mens det på SFO ikke er en klar lovregulering. Utdanningsorektoratet har imidlertid gått ut og oppfordret til å gi barna samme beskyttelse mot reklame der som på skolen

Reklame er en måte å betale på. Ting som er reklamefinansiert er ikke gratis. Den påvirker både barn og voksne til et annet forbruk enn de ellers ville hatt.

Hvis skolen eller SFO ikke har mulighet til å vise film uten at barna må se reklame og til og med reklame rettet direkte mot barn, bør de heller droppe filmen.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldremøter får meg til å miste tilliten til vår egen generasjon.

Min favoritt møteplager er han som alltid skal be om utfyllende informasjon om det mest selvfølgelige. I vår barnehage er det en liten haug. Vi fikk vite at de passet ekstra godt på de minste for at de ikke skulle slå seg. Men da lurer en pappa på hvordan de passer på, argh...

 

Anonymkode: 314ba...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er teit :)

MEN.... skal sies at reklame rettet mot barn faktisk er ulovlig i Norge, så han har et veldig godt argument. Han kan vel egentlig stille spørsmål rundt at ulovlig reklame blir vist på en offentlig skole. Han kan antagelig også få det fjernet/"vinne saken" om han ønsker. 

Men unødvendig teit er det - etter min mening;) 

Anonymkode: 41591...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker hvor mye mine barn påvirkes av reklamene rettet mot barn. Jeg liker det ikke! De blir regelrett manipulert! Så jeg synes ikke det høre hjemme i skole/sfo. Jeg ville nok aldri turt å lage en sak ut av det, men i stedet for å kreve at sfo'en skal betale synes jeg heller de kan finne på andre ting enn å vise barna youtube-videoer. I værste fall sett på en dvd. De kan lånes gratis på biblioteket. Ungene ser uansett masse slikt hjemme. Særlig etter at kommunen fikk den geniale ide å gi alle skoleungene eget nettbrett...

Anonymkode: 0ab33...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke så mange sfoer som har inngått avtale slik at de har lov til å vise film. 

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel uansett ikke så mange sfoer som har inngått avtale slik at de har lov til å vise film. 

Anonymkode: 39b28...2aa

Avtale? Her viser de film både på skole og SFO, tror ikke de har noe avtaler rundt dette. Virker som de viser rett fra Netflix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Elina skrev:

Avtale? Her viser de film både på skole og SFO, tror ikke de har noe avtaler rundt dette. Virker som de viser rett fra Netflix.

Og det er ofte læraren sin private Netflix som blir brukt!

Anonymkode: 33a23...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er ofte læraren sin private Netflix som blir brukt!

Anonymkode: 33a23...5ba

Det er ikke lovlig. Skole og SFO regnes som offentlig visning. Da må man ha avtale med den som har rettighet til filmen.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lovlig. Skole og SFO regnes som offentlig visning. Da må man ha avtale med den som har rettighet til filmen.

Anonymkode: 39b28...2aa

Selv om det ikke er lovllig så gjør de det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Selv om det ikke er lovllig så gjør de det. 

Desto større grunn for foreldrene til å protestere.

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Desto større grunn for foreldrene til å protestere.

Anonymkode: 39b28...2aa

Ingen av foreldrene protesterer her. Tror ikke de bryr seg, ungene ser på film sikkert en til to ganger i mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer den om at foreldremøter 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldremøter får meg til å miste tilliten til vår egen generasjon.

 

Anonymkode: 314ba...775

Signerer denne! 

Dattera vår begynte i barnehagen i høst, så har bare vært på et møte enda. Vi er hittil storfornøyd og har rett og slett ingenting å klage på. Det er nesten så vi har vurdert å flytte, slik at hun skal slippe å bytte barnehage på sikt da hun nå har plass i feil skolekrets.. 

Men på det møte var det enkelte som virket til å være misfornøyd med ALT. Altså..det virket som de hadde brukt kveldene på å komme på ting de kunne klage på. Jeg satt til slutt å så ned i gulvet og følte så med de ansatte... et par av tingene kunne jeg se hva de mente, men det var så mye hvor jeg bare ble pinlig berørt. 

På samme møte ble det bedt om hjelp til å beise verandaen i barnehagen, en jobb på maks 1 time for en person. Mannen min var den eneste, av 35 oppmøtte som meldte seg med en gang. Etter 20 min var det en far til som sa han kunne hjelpe til, så han slapp å ta det alene. De andre hadde for mye å gjøre. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom barna går i skole/sfotid bør filmvisningen faktisk være reklamefri, så jeg synes far har et poeng her, selv om jeg oppfatter hans argumentasjon som litt på trynet (barn maser om leker til støtt og stadighet).

det jeg reagerer absolutt mest på er politisk reklame i forkant av barnefilmer, d blir jeg skikkelig sint!

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg signerer den om at foreldremøter 

Signerer denne! 

Dattera vår begynte i barnehagen i høst, så har bare vært på et møte enda. Vi er hittil storfornøyd og har rett og slett ingenting å klage på. Det er nesten så vi har vurdert å flytte, slik at hun skal slippe å bytte barnehage på sikt da hun nå har plass i feil skolekrets.. 

Men på det møte var det enkelte som virket til å være misfornøyd med ALT. Altså..det virket som de hadde brukt kveldene på å komme på ting de kunne klage på. Jeg satt til slutt å så ned i gulvet og følte så med de ansatte... et par av tingene kunne jeg se hva de mente, men det var så mye hvor jeg bare ble pinlig berørt. 

På samme møte ble det bedt om hjelp til å beise verandaen i barnehagen, en jobb på maks 1 time for en person. Mannen min var den eneste, av 35 oppmøtte som meldte seg med en gang. Etter 20 min var det en far til som sa han kunne hjelpe til, så han slapp å ta det alene. De andre hadde for mye å gjøre. 

Anonymkode: 5179c...91e

Vet du hva...det gratisarbeid man liksom skal utføre på dugnad er helt sinnsykt. Offentlige og private barnehager må fanken meg betale for håndverkertjenester som alle andre. Vi betaler skatt og egenandel. Enkelte private foretak hår med hundretalls millioner i overskudd, men likevel skal foreldre snekre og male...helt borti staur og vegger!

jeg stiller gjerne med kake, eller er med på arrangere 17 mai/ juletrefest for barna, men jeg jobber IKKE gratis for offentlige eller private barnehageaktører!

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldremøter får meg til å miste tilliten til vår egen generasjon.

Min favoritt møteplager er han som alltid skal be om utfyllende informasjon om det mest selvfølgelige. I vår barnehage er det en liten haug. Vi fikk vite at de passet ekstra godt på de minste for at de ikke skulle slå seg. Men da lurer en pappa på hvordan de passer på, argh...

 

Anonymkode: 314ba...775

Er det et så merkelig spørsmål å stille? Hvilke tiltak de gjør er absolutt interessant. 

Jeg har et lite barn som barnehagen sendte rett ut på glatta så hn slo hodet i isen. De har midler til å strø med. Dette fikk jeg vite bare sånn kjapt før vi skulle hjem.

Jeg er nysgjerrig på hvordan de ivaretar mitt barn i barnehagen. Og ja, jeg har begynt å sende med brodder. Jeg gjør det jeg kan, for barnehagen gjør tydeligvis ikke det de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøystykke skrev:

Er det et så merkelig spørsmål å stille? Hvilke tiltak de gjør er absolutt interessant. 

Jeg har et lite barn som barnehagen sendte rett ut på glatta så hn slo hodet i isen. De har midler til å strø med. Dette fikk jeg vite bare sånn kjapt før vi skulle hjem.

Jeg er nysgjerrig på hvordan de ivaretar mitt barn i barnehagen. Og ja, jeg har begynt å sende med brodder. Jeg gjør det jeg kan, for barnehagen gjør tydeligvis ikke det de kan.

Enig, og den saken i Bergen om ettåringen som nå ligger kritisk skadd på Haukeland sykehus er også eg eksempel som i aller høyeste grad rettferdiggjør et slikt spørsmål.

Det jeg tror folk misforstår, er at det er ikke alle spørsmål eller problemstillinger som angår allmenheten, men likevel skal slike ting tas opp i plenum. Da oppleves det som veldig negativt og som om man hakker på personalet, samt  uinteressant.

Likevel, det må være lov å stille spørsmål til den institusjonen hvor man sender det kjæreste man har uten at man anses som en møteplager som er ute etter å "ta" personalet.

Anonymkode: 77c15...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva...det gratisarbeid man liksom skal utføre på dugnad er helt sinnsykt. Offentlige og private barnehager må fanken meg betale for håndverkertjenester som alle andre. Vi betaler skatt og egenandel. Enkelte private foretak hår med hundretalls millioner i overskudd, men likevel skal foreldre snekre og male...helt borti staur og vegger!

jeg stiller gjerne med kake, eller er med på arrangere 17 mai/ juletrefest for barna, men jeg jobber IKKE gratis for offentlige eller private barnehageaktører!

Anonymkode: 77c15...bd1

Nei, tydelig at mange har samme innstilling som deg. Dugnadsånden i dette landet har jo blitt helt tragisk. Disse 2 karene brukte 30 min da de gjorde det sammen, altså ikke veldig mye lenger tid enn du ville brukt på å bake en kake. 

Og hadde det vært noe hele tiden hadde jeg skjønt det. Men her var det, som sagt, snakk om 30 min jobb for 2 pers. Og da var også de ansatte der på sin fritid og gjorde andre ting. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva...det gratisarbeid man liksom skal utføre på dugnad er helt sinnsykt. Offentlige og private barnehager må fanken meg betale for håndverkertjenester som alle andre. Vi betaler skatt og egenandel. Enkelte private foretak hår med hundretalls millioner i overskudd, men likevel skal foreldre snekre og male...helt borti staur og vegger!

jeg stiller gjerne med kake, eller er med på arrangere 17 mai/ juletrefest for barna, men jeg jobber IKKE gratis for offentlige eller private barnehageaktører!

Anonymkode: 77c15...bd1

Da blir det ikke gjort. Barnehagen jeg jobber i har et stramt budsjett, og jeg vet at det er vanlig i mange barnehager. Å bruke litt tid på dugnad så det blir fint rundt barna kan da ikke være så vanskelig!! 

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...