Gå til innhold

Eget ansvar for klær og sko for ungdom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg syns det høres lite ut. Tenker det er en grei sum om hun feks får 3000 utenom feks vår, høst og vinter til feks joggesko, yttertøy ol. 

Bare gode joggesko koster ca 700 kr. En bh+truse er fort 300-350 kr. 

Klær er blitt dyrt...

Gode joggesko koster minst 12-1500, mens truse og bh til vår jente slett ikke trenger å koste mer enn rundt 200. 

Klær er absolutt ikke dyrt, men spesialtøy og -utstyr til idrett kan være dyrt. 

Anonymkode: 6dffd...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan de ikkje berre gi ho 1.000,- i mnd, og kutte ut de 50,- i veka? Då lærer ho sjølv å disponere pengane ila. månaden. Og treng ho noko dyrt, kan ho jo jobbe for dei 70,- i timen. Ho er jo og i ein alder der ho kan skaffa seg jobb, td. barnevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns 750,- er mer enn nok. Trenger vel ikke nye klær/sko hver mnd heller. Selv fikk jeg 400 kr i mnd på u-skolen (er 20 nå)

Anonymkode: 4954d...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle kan jo klare å bruke masse, men trenger du egentlig alle de klærne eller så dyre klær? 

Hun driver heller ikke med aktiviteter som krever spesielle klær. Hun kan bruke det samme tøyet på trening som i gymtimene og så må hun ha pentøy til aktiviteten, men det må hun jo ha uansett.

Anonymkode: 21900...ae5

Ja, det trenger jeg. Og som sagt, jeg vokser heller ikke. Hvis jeg regner snitt i løpet av et år, så er ikke det mye hvis man tar med alt fra joggesko til vintersko, jakker og ned til undertøy. Spesielt til en ungdom som må ha en del nye ting hver sesong.

Anonymkode: fa6a2...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det trenger jeg. Og som sagt, jeg vokser heller ikke. Hvis jeg regner snitt i løpet av et år, så er ikke det mye hvis man tar med alt fra joggesko til vintersko, jakker og ned til undertøy. Spesielt til en ungdom som må ha en del nye ting hver sesong.

Anonymkode: fa6a2...e0d

Jeg er ikke i nærheten av å bruke de summene du snakker om, men savner ikke noe tøy eller sko.

Anonymkode: 3cfb5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke i nærheten av å bruke de summene du snakker om, men savner ikke noe tøy eller sko.

Anonymkode: 3cfb5...db9

Ikke jeg heller. Det er jo ikke akkurat slik at man sliter ut en vinterjakke eller et par støvler på et år. Egentlig er det eneste jeg må ha nytt h ert år joggesko. Jeg løper en del så da trenger jeg et nytt par i året.

Det er nok noen som har en jobb der man må brune en del penger på klær, men det har heldig vis ikke jeg.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det burde være nok. Men det forutsetter at hun får vintersko og jakke av dere. Hun har neppe råd til å spytte ut et par tusen for nye vinterklær hver høst. 

Men ideen er god, særlig om hun klarer å spare opp til ting hun vil ha. Jobbe litt selv etter hvert for å spe på om det er større ting hun ønsker seg.

Jeg hadde slik månedslønn men husker at jeg fikk dyrere jakker til jul, konfirmasjonsantrekk fikk jeg også.

Synes det er råflott så mye penger mange har. Ungene må ha det beste av sportsutstyr og Bergans for ellers er det ikke godt nok.

Anonymkode: e8433...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 17 år, som får 2000 kr i måneden. Det skal dekke klær, kino osv. Jeg betaler for trening og busskort. Denne ordningen har vi hatt siden hun var 16 år. Fungerer veldig bra. 

Anonymkode: ae8d5...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste trenger ikke bergans

Anonymkode: 3cfb5...db9

Vel, en bergsnskakke varer i 10-20 år, og bor man fex på Vestlandet er en slik kvalitetsjakke nesten en nødvendighet. Sparkjøpjakkene er hverken så vann/vindtette, og har i tillegg betraktelig kortere levetid. Synes også det er viktig å legge opp til kvalitetsbevissthet. Når det gjelder sko hadde jeg aldri kjøpt hverken fjellsko eller vintersko hos sparkjøp. De kommer som regel alltid dårlig ut i tester, særlig med tanke på å holde på varme. Mine barn skal ikke måtte gå å fryse fordi de må forholde seg til et budsjett på den måten. Vi foreldre har faktisk forsørgerplikt til de er ferdige på videregående skole.

men for all del...det går an å se hvordan ordningen fungerer, og heller spe på litt ved behov.

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, en bergsnskakke varer i 10-20 år, og bor man fex på Vestlandet er en slik kvalitetsjakke nesten en nødvendighet. Sparkjøpjakkene er hverken så vann/vindtette, og har i tillegg betraktelig kortere levetid. Synes også det er viktig å legge opp til kvalitetsbevissthet. Når det gjelder sko hadde jeg aldri kjøpt hverken fjellsko eller vintersko hos sparkjøp. De kommer som regel alltid dårlig ut i tester, særlig med tanke på å holde på varme. Mine barn skal ikke måtte gå å fryse fordi de må forholde seg til et budsjett på den måten. Vi foreldre har faktisk forsørgerplikt til de er ferdige på videregående skole.

men for all del...det går an å se hvordan ordningen fungerer, og heller spe på litt ved behov.

Anonymkode: f2185...860

Nei, det er ikke en nødvendighet. Det finnes mye mellom bergans og sparkjøp, man trenger ikke fryse fordi man ikke kjøper bergans, man kan og ha en jakke i mange år, selv om det ikke er bergans. Å ha et budsjett betyr ikke at man går og fryser. Man kan være kvalitetsbevisst uten å kjøpe bergans eller tøy i liknende prisklasser.

Anonymkode: 3cfb5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har selv en 8.klassing og han får 750 kr i måneden og dekker alt utenom klær og sko. Kino, bowling, kantine på skolen, pizza, kebab, han velger selv hvordan han disponerer pengene og hva han bruker de til, men han får ikke noe mer av meg. Han velger å spare en del av det fordi han sparer til ny PC.

Bortskjemt.

Anonymkode: 929c8...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke en nødvendighet. Det finnes mye mellom bergans og sparkjøp, man trenger ikke fryse fordi man ikke kjøper bergans, man kan og ha en jakke i mange år, selv om det ikke er bergans. Å ha et budsjett betyr ikke at man går og fryser. Man kan være kvalitetsbevisst uten å kjøpe bergans eller tøy i liknende prisklasser.

Anonymkode: 3cfb5...db9

Her hvor vi bor, og med det aktivitetsnivået vi har i forhold til fjell- og fjordturer er det det...eller Dvs, kan kjøpe en billig-jakke, men da holder den kun 1-2 sesonger!

så, da foretrekker jeg å legge noen  tusen i en jakke som varer, da vi er særs opptatt av miljø også. Forstår at ikke alle tenker slik, men vil absolutt si at en kvalitetsjakke er en nødvendighet her i huset. 

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, en bergsnskakke varer i 10-20 år, og bor man fex på Vestlandet er en slik kvalitetsjakke nesten en nødvendighet. Sparkjøpjakkene er hverken så vann/vindtette, og har i tillegg betraktelig kortere levetid. Synes også det er viktig å legge opp til kvalitetsbevissthet. Når det gjelder sko hadde jeg aldri kjøpt hverken fjellsko eller vintersko hos sparkjøp. De kommer som regel alltid dårlig ut i tester, særlig med tanke på å holde på varme. Mine barn skal ikke måtte gå å fryse fordi de må forholde seg til et budsjett på den måten. Vi foreldre har faktisk forsørgerplikt til de er ferdige på videregående skole.

men for all del...det går an å se hvordan ordningen fungerer, og heller spe på litt ved behov.

Anonymkode: f2185...860

Husk at dette er en jente på 14. Sasynligheten for at hun skal klare seg med den samme jakka som hun kjøper nå i 20 år, til hun er 34, er minimal. Sannsynligheten er større for at jakka er "håpløs" på en eller annen måte slik at hun "må" ha ny om et år eller to. Å kjøpe klær til fjortenåringer med forventning om at de skal vare i over 10 år er bare tull. Da er det bedre å legge litt mindre i det og godta at de blir byttet ut om noen år.

I tillegg har hun vinterjakke som passer og er bare et år gammel. Det er ikke et plagg hun trenger å kjøpe hverken i år eller neste år. Det samme gjelder med vinterstøvler. Hun  har to par som passer. Et par nye og fine og et par som er godt slitt, men som likevell er helt brukbare. Hun trenger ikke vinterstøvler denne vinteren og etter all sannsynlighet ikke neste vinter heller.

Når vi starter denne ordningen er det jo ikke slik at skapet er tomt og hun må kjøpe alt nytt nå. Hun har det hun trenger. Pengene er for å supplere når hun trenger noe nytt, ikke for å bytte garderobe 2 ganger i året.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her hvor vi bor, og med det aktivitetsnivået vi har i forhold til fjell- og fjordturer er det det...eller Dvs, kan kjøpe en billig-jakke, men da holder den kun 1-2 sesonger!

så, da foretrekker jeg å legge noen  tusen i en jakke som varer, da vi er særs opptatt av miljø også. Forstår at ikke alle tenker slik, men vil absolutt si at en kvalitetsjakke er en nødvendighet her i huset. 

Anonymkode: f2185...860

Men da har jo dine barn en slik jakke allerede og trenger ikke legge inn i budsjettet innkjøp av vinterjakke før de kommer i tredve årene. Da regner jeg med at min datter forsørger seg selv😁

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da har jo dine barn en slik jakke allerede og trenger ikke legge inn i budsjettet innkjøp av vinterjakke før de kommer i tredve årene. Da regner jeg med at min datter forsørger seg selv😁

Anonymkode: 21900...ae5

Kommer jo helt an på hvilken størrelse hun evt har og om hun vil endre kroppsform i de årene det er snakk om i HIS tilfelle da. Poenget står uansett, kvalitet koster, og bør gå foran kvantitet  fordi det varer lengre og har bedre egenskaper som vind/vannbeskyttelse osv. Klart har man ei innedokke som kun beveger seg hjem-kjøpesenter-skole trenger hun absolutt ikke bergans :)

Har ennå barn i voksealder selv, så ikke aktuell problemstilling her. 

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig lite. min får 1500 og er like gammel, hun har nesten 300 kr igjen hver gang da, veldig nøye på hva hun bruker på, kjøper ikke noe unødvenig, men busskort er jo 350 og hun trener og det er ca 400 i mnd.

Anonymkode: 7d73b...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer jo helt an på hvilken størrelse hun evt har og om hun vil endre kroppsform i de årene det er snakk om i HIS tilfelle da. Poenget står uansett, kvalitet koster, og bør gå foran kvantitet  fordi det varer lengre og har bedre egenskaper som vind/vannbeskyttelse osv. Klart har man ei innedokke som kun beveger seg hjem-kjøpesenter-skole trenger hun absolutt ikke bergans :)

Har ennå barn i voksealder selv, så ikke aktuell problemstilling her. 

Anonymkode: f2185...860

Kvalitet koster til en viss grad, men man trenger faktisk ikke de dyreste modellene hvis man ikke skal krysse Grønnland på langs eller noe sånt. I tillegg faller hele argumentet om at de dyre jakkene har en så god kvalitet at de holder i mange år. Det blir jo helt uvesentlig hvis barna vokser fra klærne etter et år uansett.

Hun er ingen innedokke, men hun er ikke noen utstyrsfrik heller. For meg høres det ut som om du har fått et helt forskrudd syn på hvilken "kvalitet" klær og utstyr må ha.

På dette området tror jeg ikke min datter vil slite. Hun kan nok om det å være ute til at hun ikke har behov for det dyreste utstyret på enkle overnattingsturer ol.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

utrolig lite. min får 1500 og er like gammel, hun har nesten 300 kr igjen hver gang da, veldig nøye på hva hun bruker på, kjøper ikke noe unødvenig, men busskort er jo 350 og hun trener og det er ca 400 i mnd.

Anonymkode: 7d73b...294

Men da får jo egentlig din datter mindre enn min. 750 er jo bare til klær og sko. Vi betaler trening og andre fritidsaktiviteter. Busskort trenger hun ikke, men vi betaler togbilletter når hun har behov for det.

Hvis din får 1500, bruker 400 til trening, 350 til busskort og 300 til sparing, bruker hun jo bare 450 kr på klær og sko.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Men da får jo egentlig din datter mindre enn min. 750 er jo bare til klær og sko. Vi betaler trening og andre fritidsaktiviteter. Busskort trenger hun ikke, men vi betaler togbilletter når hun har behov for det.

Hvis din får 1500, bruker 400 til trening, 350 til busskort og 300 til sparing, bruker hun jo bare 450 kr på klær og sko.

Anonymkode: 21900...ae5

klær og sko order vi

Anonymkode: 7d73b...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

klær og sko order vi

Anonymkode: 7d73b...294

Ok. Da forstår jeg ikke hva poenget med innlegget ditt var.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kvalitet koster til en viss grad, men man trenger faktisk ikke de dyreste modellene hvis man ikke skal krysse Grønnland på langs eller noe sånt. I tillegg faller hele argumentet om at de dyre jakkene har en så god kvalitet at de holder i mange år. Det blir jo helt uvesentlig hvis barna vokser fra klærne etter et år uansett.

Hun er ingen innedokke, men hun er ikke noen utstyrsfrik heller. For meg høres det ut som om du har fått et helt forskrudd syn på hvilken "kvalitet" klær og utstyr må ha.

På dette området tror jeg ikke min datter vil slite. Hun kan nok om det å være ute til at hun ikke har behov for det dyreste utstyret på enkle overnattingsturer ol.

Anonymkode: 21900...ae5

Jeg har absolutt ingen forskrudd ide av hvilken kvalitet og utstyr man må ha. Dersom man bor i vest, og er mye ute i på sjøen og på fjellet, må man fort ha en allværsjakke til et par tre tusen for å holde på varmen. Jeg vet ikke hvor dere bor, men det er værhardt de fleste steder i dette landet om man vil være ute i naturen mer enn 1-2 timer i strekk. Derfor bør man i tillegg ha en god ytterbukse som  koster 1000-2000, fjellsko som koster min. 1000/1500 med god såle og støtte til ankel. Om sommeren bør  man ha en lett anorakk om man går i fjellet som tåler vind, disse koster fort 700-1000 og EN god fjellbukse koster det samme eller mer. Joggesko til trening er lette 700-1000 til, med mindre man vil risikere å trene på seg legghinnebetennlse, plantar facitt etc...i tillegg bør hun jo ha noen ullsett til vinteren, uavhengig av hvor dere bor i Norge, dette koster lett 5/800 PR sett. Hun bør også ha et par gode ullgensre, disse får du knapt under 500...på salg.

regntøy, gummistøvler, yttertøy til vinter, har jeg ikke engang tatt med her.

i ilegg skal hun betale for undertøy, bukser, topper, gensere, treningstøy, pentøy og alt av sko. 

Nå kan det selvsagt være at hun har endel basisklær fra før, men jeg forstår ikke hvordan du innbiller deg at hun på 750 kr PR mnd skal kunne opparbeide seg dette minimum av utstyr...med mindre ALT handles på salg eller SparKjøp. Og da har jeg tatt utgangspunkt i nedre prisklasse for godt utstyr!  Derfor prøvde jeg å ymte frempå med at 750 fungerer fint, dersom dere foreldre står for de større innkjøpene som yttertøy og gjerne fjellsko/støvler o.l.

HI virker å mangle virkelighetskontakt med hva ting koster i dag!

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har absolutt ingen forskrudd ide av hvilken kvalitet og utstyr man må ha. Dersom man bor i vest, og er mye ute i på sjøen og på fjellet, må man fort ha en allværsjakke til et par tre tusen for å holde på varmen. Jeg vet ikke hvor dere bor, men det er værhardt de fleste steder i dette landet om man vil være ute i naturen mer enn 1-2 timer i strekk. Derfor bør man i tillegg ha en god ytterbukse som  koster 1000-2000, fjellsko som koster min. 1000/1500 med god såle og støtte til ankel. Om sommeren bør  man ha en lett anorakk om man går i fjellet som tåler vind, disse koster fort 700-1000 og EN god fjellbukse koster det samme eller mer. Joggesko til trening er lette 700-1000 til, med mindre man vil risikere å trene på seg legghinnebetennlse, plantar facitt etc...i tillegg bør hun jo ha noen ullsett til vinteren, uavhengig av hvor dere bor i Norge, dette koster lett 5/800 PR sett. Hun bør også ha et par gode ullgensre, disse får du knapt under 500...på salg.

regntøy, gummistøvler, yttertøy til vinter, har jeg ikke engang tatt med her.

i ilegg skal hun betale for undertøy, bukser, topper, gensere, treningstøy, pentøy og alt av sko. 

Nå kan det selvsagt være at hun har endel basisklær fra før, men jeg forstår ikke hvordan du innbiller deg at hun på 750 kr PR mnd skal kunne opparbeide seg dette minimum av utstyr...med mindre ALT handles på salg eller SparKjøp. Og da har jeg tatt utgangspunkt i nedre prisklasse for godt utstyr!  Derfor prøvde jeg å ymte frempå med at 750 fungerer fint, dersom dere foreldre står for de større innkjøpene som yttertøy og gjerne fjellsko/støvler o.l.

HI virker å mangle virkelighetskontakt med hva ting koster i dag!

Anonymkode: f2185...860

For meg har du et veldig ekstremt syn på hva som er bra og hva som ikke er bra, prisene du kommer med er veldig høye i mine øyne. Jeg er ute i mange timer nesten hver eneste dag hele året, jeg er ikke i nærheten av å bruke de summene du kommer med her. ikke handler jeg yttertøy og sko på sparkjøp heller. Jeg er ikke hi, så da mangler jeg vel og virkelighetskontakt da...

Anonymkode: 3cfb5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg har du et veldig ekstremt syn på hva som er bra og hva som ikke er bra, prisene du kommer med er veldig høye i mine øyne. Jeg er ute i mange timer nesten hver eneste dag hele året, jeg er ikke i nærheten av å bruke de summene du kommer med her. ikke handler jeg yttertøy og sko på sparkjøp heller. Jeg er ikke hi, så da mangler jeg vel og virkelighetskontakt da...

Anonymkode: 3cfb5...db9

Det vil jeg absolutt si. Bare se hva xxl operere med av priser på fjellsko/yttertøy! Man trenger ikke nytt hvert år selvsagt....om man kjøper kvalitet :)

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har absolutt ingen forskrudd ide av hvilken kvalitet og utstyr man må ha. Dersom man bor i vest, og er mye ute i på sjøen og på fjellet, må man fort ha en allværsjakke til et par tre tusen for å holde på varmen. Jeg vet ikke hvor dere bor, men det er værhardt de fleste steder i dette landet om man vil være ute i naturen mer enn 1-2 timer i strekk. Derfor bør man i tillegg ha en god ytterbukse som  koster 1000-2000, fjellsko som koster min. 1000/1500 med god såle og støtte til ankel. Om sommeren bør  man ha en lett anorakk om man går i fjellet som tåler vind, disse koster fort 700-1000 og EN god fjellbukse koster det samme eller mer. Joggesko til trening er lette 700-1000 til, med mindre man vil risikere å trene på seg legghinnebetennlse, plantar facitt etc...i tillegg bør hun jo ha noen ullsett til vinteren, uavhengig av hvor dere bor i Norge, dette koster lett 5/800 PR sett. Hun bør også ha et par gode ullgensre, disse får du knapt under 500...på salg.

regntøy, gummistøvler, yttertøy til vinter, har jeg ikke engang tatt med her.

i ilegg skal hun betale for undertøy, bukser, topper, gensere, treningstøy, pentøy og alt av sko. 

Nå kan det selvsagt være at hun har endel basisklær fra før, men jeg forstår ikke hvordan du innbiller deg at hun på 750 kr PR mnd skal kunne opparbeide seg dette minimum av utstyr...med mindre ALT handles på salg eller SparKjøp. Og da har jeg tatt utgangspunkt i nedre prisklasse for godt utstyr!  Derfor prøvde jeg å ymte frempå med at 750 fungerer fint, dersom dere foreldre står for de større innkjøpene som yttertøy og gjerne fjellsko/støvler o.l.

HI virker å mangle virkelighetskontakt med hva ting koster i dag!

Anonymkode: f2185...860

Som jeg har skrevet før har hun alt hun trenger nå når vi starter med dette. Hun trenger ikke kjøpe noe nytt før det hun har blir utslitt stort sett. Det kan hende hun vokser litt til, men sansynlig vis ikke så mye at hun må ha nytt yttertøy.

750 kr per måned blir 9000 i året. Det holder ganske langt selv om du må ha ny jakke etter 5 år. Det er det sifo har beregnet at er en nødvendig sum til klær og sko for jenter på hennes alder. Da er det ikke lagt opp til å handle på salg, kjøpe brukt, arve eller sy noe selv. Alle kan helt sikkert klare å bruke mer. Det er ikke vanskelig, men det burde være helt unødvendig. Spørsmålet er mer om hun klarer å prioritere riktig eller om hun kommer til å bruke opp pengene på ting hun egentlig ikke trenger slik at det ikke blir noe igjen til de nødvendige klærne.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...