Gå til innhold

Eget ansvar for klær og sko for ungdom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på ungdomskolen. Frem til nå har jeg betalt klær og sko for henne ettersom behovet har oppstått. Nå tenker vi å la henne få ansvaret selv ved at vi overfører en fast sum den 1. hver måned som hun disponerer.

I følge sifobudsjettet er 750 kr per mnd en "riktig" sum når hun har ansvaret for alt av klær og sko, inklusive yttertøy, støvler og vanlig sportstøy.

Er det noen som har erfaring med en liknende avtale? Virker budsjettet fornuftig? Andre innspill?

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

750,- i mnd om det er inkludert kino, litt godt og et kafébesøk av og til, så er det veldig lite.

Anonymkode: 39274...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

750,- i mnd om det er inkludert kino, litt godt og et kafébesøk av og til, så er det veldig lite.

Anonymkode: 39274...078

Nei, det er til klær og sko. Hun får 50 kr i uka i tillegg som er til dill. Noe kino og aktiviteter dekker jeg. Vil hun ha mer kan hun jobbe ekstra. 

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er til klær og sko. Hun får 50 kr i uka i tillegg som er til dill. Noe kino og aktiviteter dekker jeg. Vil hun ha mer kan hun jobbe ekstra. 

Anonymkode: 21900...ae5

Om hun faktisk velger å bruke pengene på andre ting får hun jo et problem når joggeskoene blir for små og hun trenger ny by, men det er jo litt av det hun bør lære.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun får 50 kr uka, og du dekker kino og aktiviteter synes jeg det er rart å gi 750 til klær og sko...

Har selv en 8.klassing og han får 750 kr i måneden og dekker alt utenom klær og sko. Kino, bowling, kantine på skolen, pizza, kebab, han velger selv hvordan han disponerer pengene og hva han bruker de til, men han får ikke noe mer av meg. Han velger å spare en del av det fordi han sparer til ny PC.

Klær og sko kjøper jeg, og mye av grunnen til det er at de vokser veldig i rykk og napp. Noen ganger vokser de så genserne blir for små på 3 mnd, mens andre ganger kan de bruke genserne et år.... Du har en jente så jeg vil tro det etterhvert nå kommer på en del egenpleie og sminke, hvem skal handle inn det?

Anonymkode: 774c8...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom 750kr kun er til klær og sko burde det holde. Men da får hun vel lommepenger i tillegg som skal dekke småutgifter? Hvis ikke hadde jeg lagt meg på 1000kr pr mnd. Ville også vurdert å gi 1600 hver annen mnd. I forhold at det er lettere å kjøpe inn de større tingene dom yttertøy og sko med litt mer enn 750. Tror jeg og ville sagt at jeg ville spyttet i ekstra for kvalitet, særlig å yttertøy og sko, da det er stoooor kvalitetsforskjell på bergans og allværsjakke på sparkjøp.

Anonymkode: f2185...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom 750kr kun er til klær og sko burde det holde. Men da får hun vel lommepenger i tillegg som skal dekke småutgifter? Hvis ikke hadde jeg lagt meg på 1000kr pr mnd. Ville også vurdert å gi 1600 hver annen mnd. I forhold at det er lettere å kjøpe inn de større tingene dom yttertøy og sko med litt mer enn 750. Tror jeg og ville sagt at jeg ville spyttet i ekstra for kvalitet, særlig å yttertøy og sko, da det er stoooor kvalitetsforskjell på bergans og allværsjakke på sparkjøp.

Anonymkode: f2185...860

750 er satt ut fra sifobudsjettet. Hun må selvfølgelig legge av penger til større utgifter og jeg regner med at ting som joggesko og ytterjakke kommer til å stå på ønskelisten til jul og bursdag fremover 😉.

Hun får 50 kr i uka i lommepenger til småutgifter. Det er drøyt 200 kr per måned. Fritidsaktiviteter, telefon og reisekostnader dekker vi og vi kan spytte i litt til kino ol innimellom, men ikke så ofte. Vil hun ha mer har hun mulighet til å jobbe nesten så mye hun vil til 70 kr per time.

Foreløpig bruker hun ikke sminke og sjampo, bind og nædvendighetsartikler av den måten bruker familien felles og går på "matbusdejettet" vårt.

Jeg har ikke tenkt å spytte i ekstra for kvalitet. Det må hun få vurdere selv. For de aller fleste er kvaliteten på jakka fra Sparkjøp god nok.  

Jeg ser at det kan bli et problem at hun kan komme til å være blakk når hun plutselig trenger en større ting. Det har vi snakket om. Hun har en plan om å bygge seg opp en buffer på 2000 kr for å ha noe å gå på til dyrere ting som hun må ha. Så får vi se hvordan hun håndterer det.

Jeg er litt spent på om hun burde hatt en egen sparekonto uten kort som hun kunne satt over penger til til de store utgiftene, men det blir litt styr med mange kontoer også.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dersom 750kr kun er til klær og sko burde det holde. Men da får hun vel lommepenger i tillegg som skal dekke småutgifter? Hvis ikke hadde jeg lagt meg på 1000kr pr mnd. Ville også vurdert å gi 1600 hver annen mnd. I forhold at det er lettere å kjøpe inn de større tingene dom yttertøy og sko med litt mer enn 750. Tror jeg og ville sagt at jeg ville spyttet i ekstra for kvalitet, særlig å yttertøy og sko, da det er stoooor kvalitetsforskjell på bergans og allværsjakke på sparkjøp.

Anonymkode: f2185...860

De fleste trenger ikke bergans

Anonymkode: 3cfb5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun alt hun trenger når denne avtalen «trer i kraft» da? I så fall høres det ok ut, hvis jenta er fornuftig og klarer å planlegge litt. Du kan jo hjelpe henne og planlegge innkjøp for en årstid om gangen, og lage et ca budsjett. 

50 i uka hørtes lite ut til alt annet, selv om hun får litt til kino av og til. 

Anonymkode: 2248e...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun alt hun trenger når denne avtalen «trer i kraft» da? I så fall høres det ok ut, hvis jenta er fornuftig og klarer å planlegge litt. Du kan jo hjelpe henne og planlegge innkjøp for en årstid om gangen, og lage et ca budsjett. 

50 i uka hørtes lite ut til alt annet, selv om hun får litt til kino av og til. 

Anonymkode: 2248e...4d4

De 50 kronene har holdt fint til nå. Jeg ser ikke at hun har behov for så mye mer enn det på en uke.

Nå som hun begynner har hun det hun trenger, men hun må snart ha nye innesko til trening og så ønsker hun seg ny jakke, men det er bare fordi hun ikke liker den hun har lenger.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som du har snakket med jenta di, og at dere er enige om at beløpet er ok? Synes det høres fornuftig ut, spennende å se om det er passe. Jeg har ikke er faring med så stort barn selv, så har forsåvidt ikke noe råd og innspill å komme med. Men beløpet kan jo justeres hvis det virker helt galt. Og du har vel også en buffer i bakhånd hvis noe skulle oppstå akutt? Har du oversikt på eget budsjett ca hvor mye du har brukt på hennes klær/sko det siste året? Er sifo-budsjettet i overensstemmelse med andre poster på familiens budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 750kr er mye på en mnd. Jeg bruker i allefall ikke så mye på klær og sko hverken til meg eller barna. 

Anonymkode: af5de...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes derimot at 750kr er lite men selvfølgelig mye salg så man kan jo gjøre noen kupp... Kjøper man merkeklær på salg kan man alltids selge det videre når man blir lei.

Anonymkode: 0ee80...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres utrolig lite ut. Jeg bruker i hvert fall 1500 kr på klær til meg selv i mnd, og jeg har sluttet å vokse for lenge siden.

Anonymkode: fa6a2...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lite! Mine ungdommer er aktive med både fotball, slalåm og langrenn - klær til dette koster og det er aktiviteter jeg virkelig oppmuntrer og er fryktelig glad for at de liker og holder på med. Hadde jeg gitt de en slik sum måtte de sluttet å være like aktive og det ønsker vi ikke.

De får en sum i måneden som skal dekke godteri, kino, cafe etc

Anonymkode: cdba9...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bønni skrev:

Det høres jo ut som du har snakket med jenta di, og at dere er enige om at beløpet er ok? Synes det høres fornuftig ut, spennende å se om det er passe. Jeg har ikke er faring med så stort barn selv, så har forsåvidt ikke noe råd og innspill å komme med. Men beløpet kan jo justeres hvis det virker helt galt. Og du har vel også en buffer i bakhånd hvis noe skulle oppstå akutt? Har du oversikt på eget budsjett ca hvor mye du har brukt på hennes klær/sko det siste året? Er sifo-budsjettet i overensstemmelse med andre poster på familiens budsjett?

Nei, jeg har ikke oversikt over hvor mye vi bruker på klær til henne men jeg har selvfølgelig penger hvis det skulle bli krise, men det skal nok litt til at jeg betaler hvis hun har brukt alt på tull.

Beløpet kan nok justeres, men å få det ned kan gi en ganske sur jente 🤔.

Jeg mener beløpet bør være ok, og jeg er sikker på at et kommer til å gå greit de første måndene.spørsmlet er om det vil fungere på lang sikt.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo greit ut, og så har hun jo mulighet til å jobbe for det om det er noe hun ønsker mer penger til.

Viktig at de lærer seg ansvar, og at penger ikke vokser på trær. Høres ut som om at hun er på vei til å bli en flott og ansvarsfull ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det høres utrolig lite ut. Jeg bruker i hvert fall 1500 kr på klær til meg selv i mnd, og jeg har sluttet å vokse for lenge siden.

Anonymkode: fa6a2...e0d

Alle kan jo klare å bruke masse, men trenger du egentlig alle de klærne eller så dyre klær? 

Hun driver heller ikke med aktiviteter som krever spesielle klær. Hun kan bruke det samme tøyet på trening som i gymtimene og så må hun ha pentøy til aktiviteten, men det må hun jo ha uansett.

Anonymkode: 21900...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde holdt treningstøy og -sko, og nødvendig sportsutstyr utenfor, så kunne nok 750,- pr måned vært en nokså grei sum for vår jente også. Pr nå får hun 300 kr fra pappa fast hver måned, jeg skjøter på litt ved behov. 

Anonymkode: 6dffd...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres lite ut. Tenker det er en grei sum om hun feks får 3000 utenom feks vår, høst og vinter til feks joggesko, yttertøy ol. 

Bare gode joggesko koster ca 700 kr. En bh+truse er fort 300-350 kr. 

Klær er blitt dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg syns det høres lite ut. Tenker det er en grei sum om hun feks får 3000 utenom feks vår, høst og vinter til feks joggesko, yttertøy ol. 

Bare gode joggesko koster ca 700 kr. En bh+truse er fort 300-350 kr. 

Klær er blitt dyrt...

Men man trenger jo ikke nytt tøy hver måned, da kan man spare opp litt

Anonymkode: 3cfb5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg syns det høres lite ut. Tenker det er en grei sum om hun feks får 3000 utenom feks vår, høst og vinter til feks joggesko, yttertøy ol. 

Bare gode joggesko koster ca 700 kr. En bh+truse er fort 300-350 kr. 

Klær er blitt dyrt...

Eh, nei. Klær har vel aldri vært så billig som nå.

Mine bukser kostet over 500 kr på midten av 90-tallet. 

Anonymkode: 205e7...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om hun faktisk velger å bruke pengene på andre ting får hun jo et problem når joggeskoene blir for små og hun trenger ny by, men det er jo litt av det hun bør lære.

Anonymkode: 21900...ae5

Synes det høres ut som en elendig ide. 

Anonymkode: 99ca0...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det høres ut som en elendig ide. 

Anonymkode: 99ca0...ad1

Hvorfor det? 

Anonymkode: fe856...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...