Gå til innhold

Jeg vil sjenke 16-åringen min dritings, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ok, det høres horribelt ut, men det er en god grunn. Han har tidligere bare vært hjemme, men etter at han begynte på vgs har han omsider fått flere venner og er begynt å gå på fester som en normal tenåring. Foreløpig tror jeg at han unngått alkohol, i hvert fall ikke drukket mye (virker edru og lukter ikke når han kommer hjem), men han sier selv at han er nysgjerrig og at han blir fristet. Jeg tipper han vil bli for frister en dag, men håper jo selvfølgelig at han klarer å vente 1,5 år til han blir 18 år. Og ikke overdriver da heller. Dette er noe vi har en fin dialog rundt.

Så til hvorfor jeg vil skjenke ham. Han har tre diagnoser som spiller inn. Han har Tourettes syndrom og er en som klarer å kamuflere eller holde igjen tics når han er sosial med andre. Vennene hans vet om touretten hans, men har aldri sett ticsene, de store, og jeg er bekymret for hvordan alkoholen vil påvirke kontrollen hans over tics og hvordan og hvor mye han da vil ticse og hvordan vennene ev vil reagere. Ved å få ham full hjemme én gang, vil vi kunne se effekten og han selv vil vite hvordan han reagerer.

Så har han som kormobid tilstand adhd, noe som gir dårligere impulskontroll enn andre. Greit nok, men, han har også cøliaki og kan bli kjempesyk av å få i seg bare en smule gluten. Normalt er han utrolig flink til å passe på hva han får i seg, men jeg skulle gjerne visst om han vil klare å opprettholde den kontrollen under påvirkning av alkohol, spesielt siden vanlig øl, chilinøtter og en del chips inneholder gluten (og gjerne står framme på fest).

Er jeg helt sprø som i det hele tatt vurderer dette? Mannen min er uenig og mener at det er det samme som å oppmuntre ham til å drikke alt nå, og jeg forstår argumentet der også. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f49cd...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han kan styre impulsene sine og unngå gluten i full tilstand kommer du aldri til å få svar på ved å skjenke ham hjemme. Det er situasjonsbetinget. Og det er noe ganske annet å sitte full hjemme i mammas sofa i rolige omgivelser enn å være på fest med høy lyd, mye synsinntrykk og venner og venninner som vil ha deg med på ting.

Jeg tror at du - som alle andre foreldrer - ikke har annet valg enn å la gutten prøve seg i det virkelige liv og håpe på at han har nok fornuft i ryggmargen til at det går bra.

Ikke skjenk ham hjemme. Det har ingen hensikt.

Anonymkode: 8bf91...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide👌🏼

I samme rennet kan du kjøpe han en hore så får du overvåke og kontrollere hvordan han reagerer på seksuell aktivitet også. 

Anonymkode: 92de8...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, ok jeg ser poenget deres 😊

Det handler nok litt om at han har vært igjennom så utrolig mye, mye mer enn jeg kan skrive her, blant annet mobbing. Nå som han omsider har fått tilhørighet og venner er jeg så redd for at noe skal ødelegge dette. Men joda, jeg må nok bare stole på ham og oppdagelsen og la ham prøve seg selv.

HI

Anonymkode: f49cd...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han vet jo selv om at han har disse diagnosene? ADHD eller ikke, han er 16 år og vet godt at han med disse tilstandene bør være ekstra forsiktig med alkohol....

Her må han nesten ta litt ansvar selv. 

Jeg skjønner at du blir engstelig, men det er ikke noe du kan gjøre annet enn å snakke med ham om farene....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ok jeg ser poenget deres 😊

Det handler nok litt om at han har vært igjennom så utrolig mye, mye mer enn jeg kan skrive her, blant annet mobbing. Nå som han omsider har fått tilhørighet og venner er jeg så redd for at noe skal ødelegge dette. Men joda, jeg må nok bare stole på ham og oppdagelsen og la ham prøve seg selv.

HI

Anonymkode: f49cd...f65

Men om han har fått venner må du kanskje stole på at de vennene ER venner og passer på han. Slik venner bruker å gjøre. 

Anonymkode: 06d1e...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi:

ja, jeg syntes du sksl det OM han vil. Ta seg en liten «fest» med mor og far under trygge omgivelser. Jeg er helt enig med deg. 

Selv fikk vi alkohol av våre foreldrene våre da de ville vite hva vi fikk i oss. Om din sønn har diagnoser som kan bli «værre» i fylla, så ville jeg og gjort det. Lykke til :)

 

(ville dog ikke annonsert det. Man vet aldri hva andre kan få seg til å melde videre i lovens lange arms tjeneste.)

Anonymkode: dbf65...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi:

ja, jeg syntes du sksl det OM han vil. Ta seg en liten «fest» med mor og far under trygge omgivelser. Jeg er helt enig med deg. 

Selv fikk vi alkohol av våre foreldrene våre da de ville vite hva vi fikk i oss. Om din sønn har diagnoser som kan bli «værre» i fylla, så ville jeg og gjort det. Lykke til :)

 

(ville dog ikke annonsert det. Man vet aldri hva andre kan få seg til å melde videre i lovens lange arms tjeneste.)

Anonymkode: dbf65...016

Jeg må bare spørre - drakk du ikke annet enn det du fikk hjemme? Det er i tilfelle veldig unormalt :)

Anonymkode: aec04...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ikke skjenke han full hjemme!

Men han har noen diagnoser, og selvfølgelig skal dere snakke sammen om det. 

Han må vite om at dere vet lite om hvordan hans kropp og hans sykdommer kommer til å reagere på alkohol, han må vite at den dagen han forsøker seg må han begynne pent og se hva som skjer. Han han ikke begynne med å hive i seg en halvflaske vodka liksom, han må ta det veldig pent og se hva som skjer.

Det er veldig lurt å ha et åpent hjem, og en god dialog om dette uansett. Jeg har en sønn som straks blir 18 år, og noe festing siste året har det selvfølgelig vært. Men jeg ser, heldigvis, at han har vært veldig fornuftig og prøvd seg frem så han har blitt litt kjent med hvordan kroppen reagerer. Nå er min sønn helt frisk og har ingen diagnoser, men det har vært helt greit å ta det litt forsiktig. To ganger siste året har han gått på en liten smell, og fått i seg litt for mye, da har han ringt hjem. Jeg har hentet han full før ti på kvelden og fått han i seng hjemme. Da har han drukket sprit og kjent på kroppen at det er litt skummelt, og vært mer forsiktig neste gang.

Jeg har sagt til min sønn at han alltid kan ringe hjem, at han alltid kan komme hjem, og at kompisene hans gjerne må lagre nummeret mitt så de også kan ringe meg om noe skulle skje. Det er nemlig ikke alle som kan ringe hjem i slike situasjoner...

Det går gjerne bra, men vil kjøper ikke alkohol til mindreårige, vi sier ikke at det er greit de drikker, men vi er likevel her om de skulle trenge oss.

Anonymkode: a9818...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre - drakk du ikke annet enn det du fikk hjemme? Det er i tilfelle veldig unormalt :)

Anonymkode: aec04...b1c

Jeg drakk kun det jeg fikk. 

Da jeg gik ut på fest og (hos venner) blandet og mine foreldre min drikke hjemme først. Jeg drakk aldri noe annet enn jeg fikk. Jeg var 17 første gang jeg «ble sendt på fest» av mine foreldre. Jeg og hadde vært innom festligheter med rurde aldri å smake på alkohol fordi jeg var redd for å skuffe mine foreldre (jeg led av «flink pike» syndromet 😅) det var dog alltid en betingelse. Det var at mine foreldre kjørte bort og hentet meg. Jeg skulle bare ringe de da jeg ville hjem. Dette overholdt jeg. Vi har og hadde et veldig sterkt tillitsforhold jeg og mine foreldre. De sa alltid også at: om vi spør deg om du har gjort noe, og svaret er ja, har vi ikke «lov» til å bli sinte. Men om du lyvr til oss, og vi får greie på det, da blir vi sinte».

Jeg var alltid dønn ærlig med de. Selvom de ikke spurte. Både på godt og vondt, jeg opplevde aldri krangling eller sinte foreldre, men foreldre som ville prate om ting. 

Mitt mål er at mine barn skal ha et like trygt forhold til å komme til meg som jeg hadde, uansett hva.

Anonymkode: dbf65...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg egentlig. Hadde ikke tenkt så mye på gluten men mer på tics og hvordan han reagerte på alkohol for da vet dere også hva dere kan forvente dere. 

 

Men han er bare 16 kanskje vente til han er hvertfall 17 ( mye kan skje på et år spesielt i vennefronten) 

Anonymkode: 16bbf...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli med når han har sex også og ta kondom på tissen for han, for å være sikker på at mammas prins ikke får rusk i trompeten?

Anonymkode: e48ca...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt sprø som tenker på dette ja, for dere vil aldri kunne kreere den samme situasjonen hjemme, med gruppepress og fristelser i samme grad som om han fester med andre undommer. Å sette nøtter på bordet hjemme hos dere er ikke det samme som å sette nøtter på bordet på en fest. Jeg tenker at noen erfaringer må han få gjøre seg selv, og dette er en av dem.

Hva hvis dere nå finner ut at dere vil sjenke han for å sjekke dette, og det viser seg at ticsen blir mye verre med alkohol innabords, eller at han ikke klarer å la de glutenholdige matvarene være. Hva gjør dere da? Det er jo ikke sånn at selv om en 16 åring vet dette og vet at det ikke er lurt, at han alltid vil ta de riktige valgene.  Det viktigste er vel at han vet at han alltid kan ringe dere uansett hva han har gjort og hvilken tilstand han er i, og at har gode venner som vet hvordan ståa er, og som vet at de kan ringe dere hvis han blir dårlig.

Anonymkode: f3fda...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drakk kun det jeg fikk. 

Da jeg gik ut på fest og (hos venner) blandet og mine foreldre min drikke hjemme først. Jeg drakk aldri noe annet enn jeg fikk. Jeg var 17 første gang jeg «ble sendt på fest» av mine foreldre. Jeg og hadde vært innom festligheter med rurde aldri å smake på alkohol fordi jeg var redd for å skuffe mine foreldre (jeg led av «flink pike» syndromet 😅) det var dog alltid en betingelse. Det var at mine foreldre kjørte bort og hentet meg. Jeg skulle bare ringe de da jeg ville hjem. Dette overholdt jeg. Vi har og hadde et veldig sterkt tillitsforhold jeg og mine foreldre. De sa alltid også at: om vi spør deg om du har gjort noe, og svaret er ja, har vi ikke «lov» til å bli sinte. Men om du lyvr til oss, og vi får greie på det, da blir vi sinte».

Jeg var alltid dønn ærlig med de. Selvom de ikke spurte. Både på godt og vondt, jeg opplevde aldri krangling eller sinte foreldre, men foreldre som ville prate om ting. 

Mitt mål er at mine barn skal ha et like trygt forhold til å komme til meg som jeg hadde, uansett hva.

Anonymkode: dbf65...016

Grunnen til at jeg spør er at jeg har har jobbet med ungdommer i mange år, og de fleste sier at de drikker mer enn de får hjemme. Mine egne barn får ikke alkohol med seg fra hjemme. De drikker, ja, men er aldri overstadig når jeg henter. Jeg har samme trygge forhold til mine, selv om de ikke får alkohol av meg. Jeg kjøre og henter, og de ringer om noen er overstadig og de trenger å få kontakt med foreldrene. 

Anonymkode: aec04...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre - drakk du ikke annet enn det du fikk hjemme? Det er i tilfelle veldig unormalt :)

Anonymkode: aec04...b1c

Jeg drakk heller ikke annet enn det jeg fikk av moren min. Drikker ikke i dag. 

Anonymkode: 5cc88...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har har jobbet med ungdommer i mange år, og de fleste sier at de drikker mer enn de får hjemme. Mine egne barn får ikke alkohol med seg fra hjemme. De drikker, ja, men er aldri overstadig når jeg henter. Jeg har samme trygge forhold til mine, selv om de ikke får alkohol av meg. Jeg kjøre og henter, og de ringer om noen er overstadig og de trenger å få kontakt med foreldrene. 

Anonymkode: aec04...b1c

Grunnen til at de selv ville blande til meg er fordi dette var i den perioden det florerte tresprit rundt om kring. Ungdommer som drakk seg både blinde og døde. Derfor blandet alltid foreldrene mine til meg.

Anonymkode: dbf65...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som han har full kontroll.. Han observerer de andre, og ut i fra det du skriver så virker det som at han er forsiktig. Men han er jo ungdom. Er jo litt hans valg om han ønsker eller ikke. Det som er viktig er jo faktisk at han vet at han kan ringe dere når som helst om det skulle være noe. Og at dere viser tillit til hverandre.. Han må alltid fortelle hvor han er, hvem han er med, hvor han skal. Og opplyse dere gjennom kvelden hva som skjer. 

Selv om han har AD/HD eller tourrettes har det ikke nødvendigvis noe å si på om han drikker alkohol. Noen mennesker , med eller uten en av disse diagnosene, tåler alkohol, eller tåler ikke alkohol på samme måte som andre "normale" mennesker.

Det med cøliakien kan jeg ikke uttale meg om. høres litt skummelt ut det. men han har vel i utgangspunktet lagt til seg en rutine og er selvsikker på at det er noe han ikke må ha i seg.. Akkurat som med diabetikere og de med nøtteallergi og andre allergier og diagnoser. man lærer seg jo å leve med det.

Men ikke skjenk han. Det er faktisk veldig straffbart om man blir tatt for å selge, kjøpe, skjenke ungdom under 18 år. og barnevernet vil komme i bildet. og du gir han en dårlig moral... du lærer han at det er OK og skjenke barna fulle.. 

Lykke til. høres ut som en fornuftig og god gutt. verre med deg... :P sorry! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fins da adskillig verre ting som kan skje i fylla enn å få i seg gluten. 

Anonymkode: 4a8af...dac

ikke hvis man har cøliaki

Anonymkode: 31dd0...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ikke hvis man har cøliaki

Anonymkode: 31dd0...da7

Jo

Anonymkode: 4a8af...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det høres horribelt ut, men det er en god grunn. Han har tidligere bare vært hjemme, men etter at han begynte på vgs har han omsider fått flere venner og er begynt å gå på fester som en normal tenåring. Foreløpig tror jeg at han unngått alkohol, i hvert fall ikke drukket mye (virker edru og lukter ikke når han kommer hjem), men han sier selv at han er nysgjerrig og at han blir fristet. Jeg tipper han vil bli for frister en dag, men håper jo selvfølgelig at han klarer å vente 1,5 år til han blir 18 år. Og ikke overdriver da heller. Dette er noe vi har en fin dialog rundt.

Så til hvorfor jeg vil skjenke ham. Han har tre diagnoser som spiller inn. Han har Tourettes syndrom og er en som klarer å kamuflere eller holde igjen tics når han er sosial med andre. Vennene hans vet om touretten hans, men har aldri sett ticsene, de store, og jeg er bekymret for hvordan alkoholen vil påvirke kontrollen hans over tics og hvordan og hvor mye han da vil ticse og hvordan vennene ev vil reagere. Ved å få ham full hjemme én gang, vil vi kunne se effekten og han selv vil vite hvordan han reagerer.

Så har han som kormobid tilstand adhd, noe som gir dårligere impulskontroll enn andre. Greit nok, men, han har også cøliaki og kan bli kjempesyk av å få i seg bare en smule gluten. Normalt er han utrolig flink til å passe på hva han får i seg, men jeg skulle gjerne visst om han vil klare å opprettholde den kontrollen under påvirkning av alkohol, spesielt siden vanlig øl, chilinøtter og en del chips inneholder gluten (og gjerne står framme på fest).

Er jeg helt sprø som i det hele tatt vurderer dette? Mannen min er uenig og mener at det er det samme som å oppmuntre ham til å drikke alt nå, og jeg forstår argumentet der også. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f49cd...f65

Snakk med ham om bekymringene dine.

Fortell hva alkohol kan gjøre med kroppen og at tourettesen kan bli tydeligere og impulskontrollen dårligere.

At han får i seg gluten: ja, da får han nesten bare erfare at han blir dårlig.

Anonymkode: 539fd...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...