Gå til innhold

Et seriøst spørsmål etter alle disse trådene om fastlegen


Gjest Aprikos Syltetøy

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det står ikke eksplisitt at leger ikke kan innlede et forhold til tidligere pasienter, men det er allikevel nokså selvsagt at også leger er regulert av bestemmelser om å ikke innlede forhold til pasienter. Dette står i §7 i Legeforeningens etiske regler: En lege må ikke utnytte en pasient hverken seksuelt, økonomisk, religiøst eller på annen måte. En pasients samtykke fritar ikke legen for ansvar. En lege må ikke innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for.

Dette står i Etiske retningslinjer for Nordiske psykologer:

Psykologen tilstreber bevissthet om sine egne behov, holdninger og vurderinger og om sin rolle i relasjonen. Han/hun misbruker ikke sin makt og stilling gjennom å utnytte klientens avhengighet og tillit.Psykologen unngår utenomprofesjonelle relasjoner til en klient, som kan redusere den profesjonelle distanse og føre til interessekonflikter eller utnyttelse.

Psykologen er oppmerksom på hvordan intimitet og seksualitet direkte og indirekte kan påvirke relasjonen mellom psykolog og klient. Psykologen unngår privatisering og seksualisering av klientrelasjoner. Seksuell omgang mellom psykolog og klient skal ikke forekomme.

Du tar altså feil når du mener å vite at psykologer og leger er regulert av ulike bestemmelser. For en profesjonell utøvelse er det viktig at helsepersonell ikke tar hensyn til bare relasjonen pr nå, f.eks et avsluttet pasientforhold, men også til mulige fremtidige pasientforhold og til profesjonens anseelse. 

Anonymkode: 54a52...99a

Det er likt for de begge 2 pr.nå hendelser. Ikke etter avsluttet klient/pasient. For en psykolog er det aldri greit å date en tidligere klient. Det står det ikke ved en tidligere pasient av en lege. De kan etter flere år treffes igjen og innlede forhold. 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv måtte avslutte hos min lege fordi følelsene mine ble for store for han. Det høres sikkert veldig stusselig ut, men jeg ble faktisk forelsket i han i svangerskapet. Alt kan skje. Nå lengter jeg bare etter å se han, siden han også sluttet på legekontoret og skiftet jobb i en høyere stilling etter jeg sluttet. Hvordan er det hvis jeg nå møter han igjen, hele 3år etter? Vil det være straffbart å innlede et forhold med han da? Nå skjer nok ikke det. Bare lurer:)  

 

 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det motsatte? Før vet jeg at det vært vanlig at leger har behandlet egne familemedlemmer (ektefeller og barn) og til og med skrevet ut medisiner. Hvorfor gå til lege når man har en lege i huset, liksom. Er dette ikke lovlig nå? Jeg ser helt klart at det kan være uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Spurvugla skrev:

Men hva med det motsatte? Før vet jeg at det vært vanlig at leger har behandlet egne familemedlemmer (ektefeller og barn) og til og med skrevet ut medisiner. Hvorfor gå til lege når man har en lege i huset, liksom. Er dette ikke lovlig nå? Jeg ser helt klart at det kan være uheldig. 

De har kanskje noen interne undersøkelser, som for eks at legen tar en GU test på kona. Ikke usannsynlig;) 

Min lege som jeg fallt for tok en GU test på meg, herlifred så pinlig. Deg ble med den ene gangen. 😏

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en lege sjelden utvikler følelser for en pasient. Hvor godt kjent med pasienten blir de egentlig? De fleste er ikke hos legen daglig og heller ikke ukentlig og når man er der, så snakker man jo om sykdom.

Hvis de derimot likevel skulle bli tiltrukket av eller får følelser for en pasient, så er det vel like håndterbart som om man blir forelsket i en kollega.

Anonymkode: d33d0...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at en lege sjelden utvikler følelser for en pasient. Hvor godt kjent med pasienten blir de egentlig? De fleste er ikke hos legen daglig og heller ikke ukentlig og når man er der, så snakker man jo om sykdom.

Hvis de derimot likevel skulle bli tiltrukket av eller får følelser for en pasient, så er det vel like håndterbart som om man blir forelsket i en kollega.

Anonymkode: d33d0...cdf

Mange som nevner akkurat det at vi kommer inn med sykdommer som umulig kan friste legen noe særlig. Kan si deg det at jeg kom inn til min nye daværende fastlege, men ikke med sykdom. Jeg skulle ha sykemld fordi jeg var gravid. Gjennom hele graviditeten fulgte han meg tett opp, var ofte innom. Samboeren min reagere på at jeg skulle til legen hele tiden;) (da var det han som hele tiden satt meg på time)

Jeg vet jo at settingen i dette tilfellet ikke gjorde at legen falt for meg, men alikavel fikk vi mye tid til å prate om andre ting. Han likte å prate om det meste i grunnen. Hver gang jeg var der, så tok han å kjente på magen da jeg lå på benken. Han tok blodtrykk, blodsukkermåling osv. Blikkene/kjemien imellom kan jo være tilstede for det om. Så umulig kan det ikke være. Han sa jeg var ei skjønn jente. Levde lenge på den....😄

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sidesprang, men var det mindre strengt før? På TV i helga (sportssending) var det en eldre kar som ble intervjuet, han var tidligere utøver. Han presenterte sin kone, som han sa hadde han truffet henne når han i sin ungdom var lagt inn på sykehus for et eller annet. Hun hadde jobbet der som sykepleier. 

Men av mine barndomsvenninner hadde også foreldre som hadde truffet hverandre fordi de var pasient/sykepleier....

Helsepersonell har vel ikke lov til å innlede forhold til pasienter, men tror det stiller seg annerledes når behandlingsrelasjonen er avsluttet.

Mulig det er andre regler innen psykiatrien. Jeg mener det er tema innen utdannelsen. Det er ganske vanlig at psykologer fex blir utsatt for dette. Tror de da søker veiledning hos en kollega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hjertefru skrev:

Litt sidesprang, men var det mindre strengt før? På TV i helga (sportssending) var det en eldre kar som ble intervjuet, han var tidligere utøver. Han presenterte sin kone, som han sa hadde han truffet henne når han i sin ungdom var lagt inn på sykehus for et eller annet. Hun hadde jobbet der som sykepleier. 

Men av mine barndomsvenninner hadde også foreldre som hadde truffet hverandre fordi de var pasient/sykepleier....

Helsepersonell har vel ikke lov til å innlede forhold til pasienter, men tror det stiller seg annerledes når behandlingsrelasjonen er avsluttet.

Mulig det er andre regler innen psykiatrien. Jeg mener det er tema innen utdannelsen. Det er ganske vanlig at psykologer fex blir utsatt for dette. Tror de da søker veiledning hos en kollega.

Helsepersonell har vel ikke lov til å innlede forhold til pasienter, men tror det stiller seg annerledes når behandlingsrelasjonen er avsluttet. 

.

.

Det er akkurat deg jeg lurer på. Hvis jeg nå etter 4år hadde truffet tilfeldig på min tidligere lege, ville han hatt en sperre for å innlede noe til meg? Kan si det sånn at han er ikke vanlig fastlege lengre, han eg noe som er enda høyere oppe i stilling. Kan ikke uttale meg mer om det. 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 9.38, Anonym bruker skrev:

De har kanskje noen interne undersøkelser, som for eks at legen tar en GU test på kona. Ikke usannsynlig;) 

Min lege som jeg fallt for tok en GU test på meg, herlifred så pinlig. Deg ble med den ene gangen. 😏

Anonymkode: d398a...756

Hvorfor pinlig? 🙂

Anonymkode: 4cd00...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor pinlig? 🙂

Anonymkode: 4cd00...3a1

Det er jo litt pinlig når hun blir så kåt at hun nesten sklir av stolen

Anonymkode: 5a20b...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elske fastlegen min ❤️ Han er min mann 🙂

Anonymkode: 52d02...7cd

Men han er vel ikke fastlegen din?

Anonymkode: 5a20b...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han er vel ikke fastlegen din?

Anonymkode: 5a20b...fb7

Jo han er fastelegen min en så lenge...er gravid i 6 mnd,men går til jordmor for de fleste undersøkelsene. Det er ikke ulovligt å ha familen når du er lege.

Anonymkode: 52d02...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elske fastlegen min ❤️ Han er min mann 🙂

Anonymkode: 52d02...7cd

Din tidligere fastlege ble din mann? 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt pinlig når hun blir så kåt at hun nesten sklir av stolen

Anonymkode: 5a20b...fb7

Hvem sa jeg skle av stolen? Var det noe jeg ikke var, så var det vel akkurat den tingen der. 

Alle jenter/damer vet alt om det etter en slik setting og undersøkelse. Kan ikke finnes pirrende! Uansett hvor kjekk mannen er. 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor pinlig? 🙂

Anonymkode: 4cd00...3a1

Fordi jeg ble så flau og rød i fjeset etter undersøkelsen. En setting som normalt sett ikke er nervepirrende for meg. Syntes det var spesiellt at han jeg likte så godt skulle gjøre dette. Gikk alikavel i meg selv og tenkte at det er tross alt en viktig test. Her er det snakk om celleforandringer som kan bli til et fælt tilfelle. 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg drømte om min tidligere lege i natt. 

Kjenner sååå på at jeg skulle møtt han. Husker den gode kjemien vi hadde, glemmer han aldri. Har vel aldri vært så betatt av en mann som jeg har vært til han. Er det mulig å realisere denne drømmen tro?!😝😞

(2år siden han var legen min) 

Anonymkode: d398a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...