Gå til innhold

Hvorfor skriver folk "rumpen" og "jenten"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å nei, krenka østlending som er høy på pæra. Nok a- endelser? Hvem bryr seg om din synsing?

Anonymkode: 43d0a...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo fordi du ikke behersker normal norsk med tre grammatikalske kjønn. 

Anonymkode: 8329c...0d8

Hvordan kom du frem til det? 

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg påpeker kun språklig inkonsekvens. De sier Belgien, så hvorfor ikke Ernen?

Anonymkode: 195a3...99b

Belgien? Hahaha!! Hva så at man ofte slenger på litt slang når vi snakker? Det har da ingenting med a- og en-endingene?🤭😂😂 Du fremstår faktisk ganske dum her😉

 

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kun i Bergen er det korrekt å skrive «jenten», ikke i Norge.

Anonymkode: c89b8...16c

Dummeste jeg har lest her i dag, og det sier litt. Skjønner du hadde lite utbytte av skole.

Anonymkode: deb7f...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kom du frem til det? 

Belgien? Hahaha!! Hva så at man ofte slenger på litt slang når vi snakker? Det har da ingenting med a- og en-endingene?🤭😂😂 Du fremstår faktisk ganske dum her😉

Dummeste jeg har lest her i dag, og det sier litt. Skjønner du hadde lite utbytte av skole.

Anonymkode: deb7f...018

Med mindre innleggene dine bare er forsøk på trolling, tyder de på at du har en IQ godt under snittet samt null utdannelse.

Anonymkode: c89b8...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På grunn av mye innvandring har Norge dettet litt bort fra han og hunn-kjønns bøying.... litt synd da jeg fikk dette inn med teskje for at det ikke er verdt noe som helst idag..

Anonymkode: c6e14...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir bare helt feil å si " Jenten satt på hytten i solen og vasket seg i rumpen. ".

Anonymkode: 195a3...99b

Kanskje feil for deg, men for oss bergensere så er det helt korrekt måte å si det på. Akkurat som det blir helt feil for meg å si «jenta» og «rumpa»

Anonymkode: 27328...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får lære deg grammatikk regler

Anonymkode: 4ab76...4e9

....... 

Anonymkode: 0782e...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av mye innvandring har Norge dettet litt bort fra han og hunn-kjønns bøying.... litt synd da jeg fikk dette inn med teskje for at det ikke er verdt noe som helst idag..

Anonymkode: c6e14...88d

Hæ...? Hva mener du egentlig her?

Anonymkode: ab05a...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjas til side, noen eksperter som kan svare meg.

Jeg er fra Vestfold, og har følgelig mest a-endinger i språket mitt. Hula, sola etc. Jeg fikk alltid høre at på nynorsk var det forskjellige "stiler" man kunne følge, enten konservativt eller litt mer liberalt, men at man måtte holde seg til den stilen man valgte.

Når jeg leser barnebøker f,eks opplever jeg (på bokmål) at de kan bøye jente og sol med a-ending, mens andre ord (som fint kunne hatt a-endinger for meg) får en-ending. Er det ikke samme krav om konsekvens i valg av stil i bokmål. 

Eksempel:

"jenta så seg rundt , skulle hun våge å gå inn i hulen" 

Anonymkode: d12cd...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre innleggene dine bare er forsøk på trolling, tyder de på at du har en IQ godt under snittet samt null utdannelse.

Anonymkode: c89b8...16c

Igjen: hahaha😂😂😂

Anonymkode: deb7f...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fjas til side, noen eksperter som kan svare meg.

Jeg er fra Vestfold, og har følgelig mest a-endinger i språket mitt. Hula, sola etc. Jeg fikk alltid høre at på nynorsk var det forskjellige "stiler" man kunne følge, enten konservativt eller litt mer liberalt, men at man måtte holde seg til den stilen man valgte.

Når jeg leser barnebøker f,eks opplever jeg (på bokmål) at de kan bøye jente og sol med a-ending, mens andre ord (som fint kunne hatt a-endinger for meg) får en-ending. Er det ikke samme krav om konsekvens i valg av stil i bokmål. 

Eksempel:

"jenta så seg rundt , skulle hun våge å gå inn i hulen" 

Anonymkode: d12cd...bca

Nå er jeg langt ifra noe grammatikk ekspert. Men jeg mener å huske noe om at hunnkjønnsord som startet med «ei» skulle ende med «a» (ei MUS, musA, ei jente, jentA) og at hannkjønnsord som startet med «en» skulle ende med «en» (en mann, mannEN. En kvinne, kvinnEN)  Samme med intetkjønnsord med «et» foran. (Et hus, husET)

hvor har jeg dette fra...? Er dette bare vrøvl?

(er forøvrig og fra Vestfold. Mannen min er fra nord. Han gremmes hver gang jeg sier «hvem vil skal vi kjøre, hvem film skal vi» 😂 jeg har blitt veldig bevisst om det og legger nå merke til at dette er et utbredt fenomen både isllefall i Tønsberg og i Sandefjord 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aprikos Syltetøy
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje feil for deg, men for oss bergensere så er det helt korrekt måte å si det på. Akkurat som det blir helt feil for meg å si «jenta» og «rumpa»

Anonymkode: 27328...b74

Ser greia. Det er jo deres dialekt, akkurat som østlandsk er vår dialekt :) Jeg sier ofte «hvem» istedefor «hvilken» igjen 😅 Det er nok ikke pur østlandsk akkurat, mer «nordre vestfoldsk»😅😅

men syntes ulike dialekter og uttalemåter er utrolig flott jeg, understreker jo bare vårt fantastiske land og språk 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Nå er jeg langt ifra noe grammatikk ekspert. Men jeg mener å huske noe om at hunnkjønnsord som startet med «ei» skulle ende med «a» (ei MUS, musA, ei jente, jentA) og at hannkjønnsord som startet med «en» skulle ende med «en» (en mann, mannEN. En kvinne, kvinnEN)  Samme med intetkjønnsord med «et» foran. (Et hus, husET)

hvor har jeg dette fra...? Er dette bare vrøvl?

(er forøvrig og fra Vestfold. Mannen min er fra nord. Han gremmes hver gang jeg sier «hvem vil skal vi kjøre, hvem film skal vi» 😂 jeg har blitt veldig bevisst om det og legger nå merke til at dette er et utbredt fenomen både isllefall i Tønsberg og i Sandefjord 😂

En og ei er ubestemt artikkel. 

Noen dialekter har "for mange" hunnkjønnsord. Vi har det her også, akkurat slik som anonym ...bca beskriver. Vi sier for eksempel ei skole, skola. For å finne korrekt grammatisk kjønn kan du slå opp ordet, f.eks. her: https://ordbok.uib.no

Anonym ...bca, det er viktig også på bokmål å holde seg til en stil akkurat som på nynorsk. Ellers ser det rart ut. Og i følge bokmålsordboka er "hule" hannkjønnsord, og det er derfor helt korrekt å skrive "jenta så seg rundt, skulle hun våge å gå inn i hulen." (Jeg ville sagt "hula", men som nevnt har vi også "for mange" hunnkjønnsord her. Jeg ville skrevet "hulen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez, hva skjedde med romslighet for mangfold? Norge leder på språktoleranse, ikke gå tilbake til før 1890 🙈 Jeg er norsklærer i Bergen og fatter ikke problemet med at de har -en endinger, det ligger talemålsnær og i Norge kan vi velge, derfor velger de det. Ikke rart det blir krig i verden...

Anonymkode: 565cd...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg er ikke fra Bergen og  sier jenten, hytten men jeg kan si jenta og hytta, 

  Hvorfor bruker så mange i dag ord som

Nippel, kidden, og drar inn unødvendige ord i språket. 

Anonymkode: 29faf...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superdolly skrev:

En og ei er ubestemt artikkel. 

Noen dialekter har "for mange" hunnkjønnsord. Vi har det her også, akkurat slik som anonym ...bca beskriver. Vi sier for eksempel ei skole, skola. For å finne korrekt grammatisk kjønn kan du slå opp ordet, f.eks. her: https://ordbok.uib.no

Anonym ...bca, det er viktig også på bokmål å holde seg til en stil akkurat som på nynorsk. Ellers ser det rart ut. Og i følge bokmålsordboka er "hule" hannkjønnsord, og det er derfor helt korrekt å skrive "jenta så seg rundt, skulle hun våge å gå inn i hulen." (Jeg ville sagt "hula", men som nevnt har vi også "for mange" hunnkjønnsord her. Jeg ville skrevet "hulen".

 

3 timer siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Nå er jeg langt ifra noe grammatikk ekspert. Men jeg mener å huske noe om at hunnkjønnsord som startet med «ei» skulle ende med «a» (ei MUS, musA, ei jente, jentA) og at hannkjønnsord som startet med «en» skulle ende med «en» (en mann, mannEN. En kvinne, kvinnEN)  Samme med intetkjønnsord med «et» foran. (Et hus, husET)

hvor har jeg dette fra...? Er dette bare vrøvl?

(er forøvrig og fra Vestfold. Mannen min er fra nord. Han gremmes hver gang jeg sier «hvem vil skal vi kjøre, hvem film skal vi» 😂 jeg har blitt veldig bevisst om det og legger nå merke til at dette er et utbredt fenomen både isllefall i Tønsberg og i Sandefjord 😂

-en eller -a ending er knytta til normalene radikalt og konservativt bokmål, som igjen har opphav i samnorskpolitikken. Bokmål tillater både -a og -en- endelser i mange substantiv (samt -a og -et- endelser i fortid av verb). Og i motsetning til hva mange norsklærere mener å tro, så er ikke disse normalene to strengt adskilte systemer, du kan fint veksle mellom endelsene (skrive «jenta» og «boken» i samme tekst). Mange kan nok mene at det er mest «estetisk korrekt» å holde seg tik én form, men ingen kan «ta» deg på å veksle.

Anonymkode: ab05a...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har bergensere gjort deg siden du hater dem så inderlig at du lager en hel tråd om den grusomme måten de snakker og skriver på?

Er like interessant spørsmål er om du er konsekvent i å bøye alle hunkjønnsord, for svært mange østlendinger sliter med rettskrivingen her.

Anonymkode: 25d5b...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi «jenten» og «rumpen» som flertall. Altså når jeg sier «vi jentene på jobb» sier jeg «mi jenten på jobb». Alle fjellen, alle vesken, alle brusen, alle buksen, alle saksen, osv.

 

Jeg er norsklærer og vet det er feil, men dette er altså vår dialekt. Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LME1001 skrev:

Her bruker vi «jenten» og «rumpen» som flertall. Altså når jeg sier «vi jentene på jobb» sier jeg «mi jenten på jobb». Alle fjellen, alle vesken, alle brusen, alle buksen, alle saksen, osv.

 

Jeg er norsklærer og vet det er feil, men dette er altså vår dialekt. Vest-Agder.

Hvis du er norsklærer så vet du vel at vi ikke har et normert norsk talemål, og at måter du prater på defor ikke er «feil»? 

Anonymkode: ab05a...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er norsklærer så vet du vel at vi ikke har et normert norsk talemål, og at måter du prater på defor ikke er «feil»? 

Anonymkode: ab05a...667

Klart det. Ordla meg kanskje feil her. Mener at det ser kanskje «feil» ut på trykk, men at det altså er slik vi har endelsene på denne kanten av landet. Vi snakker ikke feil, men det ser muligens rart ut når det blir skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...