Gå til innhold

Eksempler på hvordan kvinner bruker hersketeknikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 12.1.2019 den 19.57, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at kvinner bruker mer manipulasjon, mens menn bruker hersketeknikk. For meg er dette to ulike ting. Kvinner spiller på følelser og samvittighet, mens menn er dominerende og får andre til å føle seg små.

På politiske debatter o.l. er det typisk at menn bruker høy stemne og spiller på kvinners svakheter. En kvinne som også klarer dette og som ikke kommer ut av debattene i skyggen, er Siv Jensen. Hun er flink til å bryte igjennom på samme måten som menn. 

Anonymkode: 450bd...0b8

Enig i denne.

Av nysgjerrighet. Hvordan opplever du at menn reagerer når de blir møtt av en kvinne som også bruker denne retorikken som dem selv? 

Anonymkode: 23dec...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, den finnes, den. Men mange har begynt å misbruke det opprinnelige begrepet. Og det er denne tråden et bevis på. 

På samme måte som "janteloven" ikke opprinnelig betydde "alle som motsier meg når jeg syns jeg fortjener applaus" så er ikke "hersketeknikk" en generell merkelapp på alt som handler om å få viljen sin.

Anonymkode: a5c19...029

Hva mener du er den eneste rette tolkningen og hvordan synes du den passer med spørsmålet til hi?

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i denne.

Av nysgjerrighet. Hvordan opplever du at menn reagerer når de blir møtt av en kvinne som også bruker denne retorikken som dem selv? 

Anonymkode: 23dec...b3b

Høy stemme og retorikk er to ulike ting. Retorikk er innholdet i talen og hvordan den er oppbygget. Det har ikke noe med framføringssituasjonen eller framføringsmåten å gjøre. Så hvis Siv Jensen bruker menns stemmenivå for å få fram et budskap, kan det godt hende hun lykkes, men da kan du ikke kalle det "retorikk". 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du er den eneste rette tolkningen og hvordan synes du den passer med spørsmålet til hi?

Anonymkode: 6a115...008

Det er da ikke jeg som skal  "mene" noe om det. Se filmen. Hun som oppfant begrepet forteller der hva hun legger i det. 

Og så kan du lese Aksel Sandemoses bøker, der kommer det fram hva jantelov er.

Man kan ikke bare ta et hvilket som helst ord og fylle det med eget innhold, altså. Da blir jo språket uegnet som kommunikasjonsmiddel. I denne tråden foreslår én at det er en hersketeknikk å farge håret; da er vi for meg langt ute i absurditet. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pisser i peisen deres og vasker fingrene i andres drikkevann. Noen ganger knipser jeg de i øynene (de må være åpne)! Da vet de hvem som har makta!

Anonymkode: 9d13a...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke jeg som skal  "mene" noe om det. Se filmen. Hun som oppfant begrepet forteller der hva hun legger i det. 

Og så kan du lese Aksel Sandemoses bøker, der kommer det fram hva jantelov er.

Man kan ikke bare ta et hvilket som helst ord og fylle det med eget innhold, altså. Da blir jo språket uegnet som kommunikasjonsmiddel. I denne tråden foreslår én at det er en hersketeknikk å farge håret; da er vi for meg langt ute i absurditet. 

Anonymkode: a5c19...029

Problemet med at du ikke vil gi noen deffenisjon av hva du legger i begrepet hersketeknikker og ikke vil mene noe om hvordan det passer med hi er at om du holder deg strengt til hvordan Berit Ås brukte ordet så blir det vanskelig å diskutere diskutere hvilke hersketeknikker kvinner bruker. Hun var opptatt av hvilke metoder menn bruker mot kvinner. Vi må derfor bruke en litt annen forståelse av ordet enn hun gjorde. Hvilken definisjon vi bruker vil selvfølgelig være vesentlig for om en teknikk kan regnes som en hersketeknikk eller ikke.

Det å ha flere definisjoner på samme ord er ør øvrig svert vanlig. I diskusjoner er det derfor viktig å være klar på hvilken deffenisjon som brukes. Hvis man ikke har dette klart for seg kommer man sjelden noen vei med diskusjonen.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bedrive hersketeknikker er en måte å manipulere omgivelsene på. En vanlig ting er at mennesker stort sett lyver hver dag. "Neida, jeg vil ikke ha mer salt på maten", men det finnes mye grovere løgn enn den hverdagslige. Nemlig den løgnen som får andre til å gjøre som vi selv ønsker. Emosjonell utpressinger en kraftfull form for manipulasjon for eksempel. Sosiopatene og narssisistene bedriver det her i stor skala.

Jeg ville ikke tatt noe stolthet over å prøve å trekke i tråder, komme med hvite løgner eller falske påstander for å få min vilje. Selv godtroende mennesker finner etter hvert ut at de alltid er de som tar regningen, får skylden for alle missforståelser, er de som gir mer enn de får. De som bedriver hersketeknikker gjør det av egoisme og fungerer det, kommer den andre parten dårligere ut. Er manipuleringen ofte vellykket, blir det synlig av seg selv etterhvert, selv om noen ikke ser det der og da. Min erfaring er at folk bare trekker seg unna slike på privaten, mens på arbeidsplassen er ikke det like enkelt. 

 

Anonymkode: b1151...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det å ha flere definisjoner på samme ord er ør øvrig svert vanlig. I diskusjoner er det derfor viktig å være klar på hvilken deffenisjon som brukes. Hvis man ikke har dette klart for seg kommer man sjelden noen vei med diskusjonen.

Anonymkode: 6a115...008

Du opererer med både ulike definisjoner og ulike stavemåter av ett og samme ord.  Jeg er tilhenger av større presisjonsnivå. Og jeg har svart på hva som ligger i ordet "hersketeknikk".

På samme måte som du ikke kan si det er synonymitet mellom "kreft" og "sykdom", selv om kreft er en sykdom, så kan du heller ikke si at "hersketeknikk" er synonymt med "dominans". 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du opererer med både ulike definisjoner og ulike stavemåter av ett og samme ord.  Jeg er tilhenger av større presisjonsnivå. Og jeg har svart på hva som ligger i ordet "hersketeknikk".

På samme måte som du ikke kan si det er synonymitet mellom "kreft" og "sykdom", selv om kreft er en sykdom, så kan du heller ikke si at "hersketeknikk" er synonymt med "dominans". 

Anonymkode: a5c19...029

At jeg er dårlig til å stave har lite med denne diskusjonen å gjøre, annet enn at det kan sies å være en hersketeknikk fra din side å påpeke det.

Jeg har gitt en definisjon og jeg tror jeg har holt meg til den. Jeg har ikke påstått at de to ordene er synonymer.

Jeg kan ikke finne noe sted du har gitt en definisjon på hva du legger i hersketeknikk. Du har henvist til Berit Ås, men ikke til noe sitat eller annet som forteller hvordan du bruker ordet. Den dama har skrevet mye så der er det litt å velge i. Hvis du likevel har gitt en definisjon kan jeg desverre ikke finne den. Da ville det være fint om du kunne gjenta det eller fortelle i hvilket innlegg deg var.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

At jeg er dårlig til å stave har lite med denne diskusjonen å gjøre, annet enn at det kan sies å være en hersketeknikk fra din side å påpeke det.

Jeg har gitt en definisjon og jeg tror jeg har holt meg til den. Jeg har ikke påstått at de to ordene er synonymer.

Jeg kan ikke finne noe sted du har gitt en definisjon på hva du legger i hersketeknikk. Du har henvist til Berit Ås, men ikke til noe sitat eller annet som forteller hvordan du bruker ordet. Den dama har skrevet mye så der er det litt å velge i. Hvis du likevel har gitt en definisjon kan jeg desverre ikke finne den. Da ville det være fint om du kunne gjenta det eller fortelle i hvilket innlegg deg var.

Anonymkode: 6a115...008

Hvis du kikker på filmen, får du definisjonen HENNES. Hvis du ikke gidder, går du uten den infoen. Jeg har gjort den tilgjengelig for deg.

Å rette på feil er ikke en hersketeknikk. Det er en grunn til at et fly har to flyvere i cockpit: de skal få jobben gjort uten feil. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du kikker på filmen, får du definisjonen HENNES. Hvis du ikke gidder, går du uten den infoen. Jeg har gjort den tilgjengelig for deg.

Å rette på feil er ikke en hersketeknikk. Det er en grunn til at et fly har to flyvere i cockpit: de skal få jobben gjort uten feil. 

Anonymkode: a5c19...029

Hvis du ser bare på de 5 punktene hennes og ikke vil bruke en mer moderne definisjon av begrepet er hersketeknikker noe bare menn driver med. Ettersom hi spurte etter hersketeknikker fra damer er jeg ganske sikker på at hun eller han har en annen forståelse av ordet.

Å rette opp feil kan det være bra at noen gjør, men for det første har stavefeil ingenting med noe produkt som skal leveres å gjøre her og for det andre er det stor forskjell på å opplyse om hvordan noe egentlig skrives og å argumentene er lite verdt på grunn av stavefeil.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å rette opp feil kan det være bra at noen gjør, men for det første har stavefeil ingenting med noe produkt som skal leveres å gjøre her og for det andre er det stor forskjell på å opplyse om hvordan noe egentlig skrives og å argumentene er lite verdt på grunn av stavefeil.

Anonymkode: 6a115...008

At du blir hårsår når dine egne feil påpekes, betyr ikke at det er en hersketeknikk å påpeke dem. De var symptomatiske for diskusjonen: et atskillig mer løselig  og omtrentlig forhold til språket som kommunikasjonsmiddel enn det jeg velger å ha.

Aas sier ikke at "kun menn bruker dette". Hun forteller at hun identifiserte og isolerte teknikkene i sammenhenger der menn var i flertall, fordi det i den epoken var færre kvinner i politikken. Hun sier ingen ting om at dette ikke kan brukes av kvinner.

 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At du blir hårsår når dine egne feil påpekes, betyr ikke at det er en hersketeknikk å påpeke dem. De var symptomatiske for diskusjonen: et atskillig mer løselig  og omtrentlig forhold til språket som kommunikasjonsmiddel enn det jeg velger å ha.

Aas sier ikke at "kun menn bruker dette". Hun forteller at hun identifiserte og isolerte teknikkene i sammenhenger der menn var i flertall, fordi det i den epoken var færre kvinner i politikken. Hun sier ingen ting om at dette ikke kan brukes av kvinner.

 

Anonymkode: a5c19...029

Jeg er ikke veldig hårsår når det gjelder min dårlige rettskrivning, men i en slik diskusjon mener jeg det er en avsporing som ikke tilfører debatten noe. Jeg regner med at du nevner det for å få makt i diskusjonen eller for å få meg til å føle meg underlegen. Slik jeg oppfatter det kan det være et eksempel på hersketeknikker.

Ut fra det du har skrevet nå forstår jeg at du mener kun Berit Ås sine 5 teknikker kan kalles hersketeknikker (usynliggjøring, latterliggjøring, tilbakeholdelse av informasjon, påføring av skyld og skam og at det er feil samme hva du gjør). Det er greit nok, men det var ikke hun som fant opp begrepet. Hun tok utgangspunkt i Ingjald Nilsen sine bøker, der han har beskrevet minst 9 ulike hersketeknikker, for å sette lys på e problemene kvinner spessielt i politikken opplevde. Det var ikke hun som oppfant begrepet, men hun brukte det aktivt til å få både menn og kvinner til å bli oppmerksomme på at den typen spill brukes.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med at du nevner det for å få makt i diskusjonen eller for å få meg til å føle meg underlegen. 

Å tillegge andre meninger de ikke har uttrykt går vel under hersketeknikk nr. 4, "påføring av skyld og skam". 

Ingjald Nissen var psykolog og beskrev psykopatens strategier for emosjonell manipulering. Det er noe annet enn slik som ordet hersketeknikker brukes idag, ettersom vi ikke anslår at alle rundt oss er psykopater, selv om de bruker hersketeknikker.

Nissens bok var for øvrig en faglitterær bok, som ikke hadde tilsvarende bredt nedslagsfelt. Dermed er det ikke grunnlag for å si at han definerte innholdet i begrepet - han beskrev en psykologisk anomali, og ganske spesifikt de mer emosjonelle formene for manipulering.

Manipulering kan føre til at folk gjør det du vil de skal gjøre, men all manipulering er ikke hersketeknikk og all hersketeknikk er ikke manipulering. All dominans er heller ikke hersketeknikk. Og all dominans er ikke manipulering heller. Man kan ikke uten videre bytte ut begrepene med hverandre. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 20.03, Anonym bruker skrev:

I min erfaring er kvinner mer utspekulerte. Bruker blikk og tonefall mer enn hva menn gjør. Mer manipulering, mens menn som regel sier ting rett ut. 

Anonymkode: f8166...205

Min ex var skikkelig passiv agressiv...

Anonymkode: 9e989...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å tillegge andre meninger de ikke har uttrykt går vel under hersketeknikk nr. 4, "påføring av skyld og skam". 

Ingjald Nissen var psykolog og beskrev psykopatens strategier for emosjonell manipulering. Det er noe annet enn slik som ordet hersketeknikker brukes idag, ettersom vi ikke anslår at alle rundt oss er psykopater, selv om de bruker hersketeknikker.

Nissens bok var for øvrig en faglitterær bok, som ikke hadde tilsvarende bredt nedslagsfelt. Dermed er det ikke grunnlag for å si at han definerte innholdet i begrepet - han beskrev en psykologisk anomali, og ganske spesifikt de mer emosjonelle formene for manipulering.

Manipulering kan føre til at folk gjør det du vil de skal gjøre, men all manipulering er ikke hersketeknikk og all hersketeknikk er ikke manipulering. All dominans er heller ikke hersketeknikk. Og all dominans er ikke manipulering heller. Man kan ikke uten videre bytte ut begrepene med hverandre. 

Anonymkode: a5c19...029

Jeg er enig i det meste du skriver om Nissen. Poenget var at det finnes fler enn en definisjon av begrepet og at det ikke er en selvfølge at det er Ås sin definisjon som skal brukes. Det er derimot nyttig å fortelle hvilken deffenisjon man bruker hvis man skal kunne avgjøre hva som kan kalles en hersketeknikk.

Akkurat i denne tråden tror jeg ikke det var så viktig for hi om metodene faller innenfor eller utenfor den ene eller andre definisjonen. Jeg vet ikke hva hun eller han skulle bruke svarene til, men det er jo greit å få inn ulike metoder og selv kunne avgjøre om svaret var nyttig eller ikke. Det skader ikke å få høre om en metode selv om den ikke passer inn i alle definisjoner. 

Når det gjelder å påstå at dominans og hersketeknikker er det samme så er ikke det noe jeg påstår hvis du oppfatter meg slik må du gjerne forklare hvorfor du trof jeg mener det, slik at jeg kan rette opp i misforståelsen.

Når det kommer til å tillegge andre meninger de ikke har uttrykt regner jeg med at du sikter til spørsmålet om hvorfor du kommenterer stavefeil slik du gjør. Hvorfor nevnte du det hvis det ikke var for å latterliggjøre meg eller fremheve din "overlegenhet"? Med å kommentere dette har jeg ikke forsøkt å tilegne deg meninger du ikke har, men faktisk å få frem din intensjon. 

Jeg kan heller ikke helt se at det skulle falle inn under den kategorien du har plassert det i, hvis det hadde være min intensjon. Jeg er enig at det å tilegne noen meninger de ikke har uttrykt kan være en hersketeknikk, men det trenger ikke være det. Noen ganger tar man for eksempel bare feil.

For å avgjøre om noe brukes som hersketeknikk, bevist eller ubevist, mener jeg man må se på konteksten. Det er veldig sjelden man kan plukke ut en handling og si at det bestandig vil være en hersketeknikk å gjøre dette.

 

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å avgjøre om noe brukes som hersketeknikk, bevist eller ubevist, mener jeg man må se på konteksten. Det er veldig sjelden man kan plukke ut en handling og si at det bestandig vil være en hersketeknikk å gjøre dette.

 

Anonymkode: 6a115...008

Kort fortalt så mener du en hel del,  og jeg arresterer deg på innholdet: at du mener noe gjør det ikke til en sannhet. Og at du håper på suksess ved å velge en høy stol gjør ikke møblementet til del av en "hersketeknikk". Du rører ihop en masse rart. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble beskyldt for å bedrive hersketeknikk her da jeg rettet på en bruker i en tråd om mitt fagområde. Jeg rettet på henne og hadde med en smily, for å poengtere at det kun var en hyggelig tone. Da fikk jeg høre det 😅

så folk kan vel være litt raske på avtrekkeren og noen ganger. Avfeie gode argumenter med «hersketeknikk»..

Anonymkode: 5b479...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder å påstå at dominans og hersketeknikker er det samme så er ikke det noe jeg påstår hvis du oppfatter meg slik må du gjerne forklare hvorfor du trof jeg mener det, slik at jeg kan rette opp i misforståelsen

Ditt første innlegg beskriver måter du mener å kunne dominere andre på. 

Du kaller det hersketeknikker. Det er de ikke. 

Og jeg påpeker feil overalt hvor jeg ser dem, uten annen intensjon enn å rette. Hos deg: feil begrepsbruk, feil staving. Mulig du føler noe omkring dette, og derfor kaller det hersketeknikk fra meg, men dine følelser er altså ikke del av ligningen. Å rette på noe betyr ikke automatisk å dominere noen, å dominere betyr ikke automatisk å bruke hersketeknikk, og at du (subjektivt) føler deg dupert når noen finner feil hos deg, betyr ikke at personen (objektivt) angriper deg som person. 

Jeg påpeker feil, og tilbyr det rette alternativet. Du vil ikke ta imot, og vil heller debattere intensjon. Irrelevant for meg.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg ble beskyldt for å bedrive hersketeknikk her da jeg rettet på en bruker i en tråd om mitt fagområde. Jeg rettet på henne og hadde med en smily, for å poengtere at det kun var en hyggelig tone. Da fikk jeg høre det 😅

 

 

Touché. 

Retting er "slemt"...

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Touché. 

Retting er "slemt"...

Anonymkode: a5c19...029

Ja var visst det 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5b479...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kort fortalt så mener du en hel del,  og jeg arresterer deg på innholdet: at du mener noe gjør det ikke til en sannhet. Og at du håper på suksess ved å velge en høy stol gjør ikke møblementet til del av en "hersketeknikk". Du rører ihop en masse rart. 

Anonymkode: a5c19...029

At vi ikke er enige betyr ikke at du har rett 😉.

Du har bestemt deg for at det være er de 5 teknikkene som Berit Ås lister opp som er gyldige. Jeg bruker en videre definisjon. I følge din definisjon er det ikke en hersketeknikk, i følge min er det det. Bare som et eksempel på at begrepet brukes med forskjellig innhold legger jeg ved denne linken.

https://www.tu.no/artikler/konsulent-dette-er-de-7-nye-hersketeknikkene/223226

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At vi ikke er enige betyr ikke at du har rett 😉.

Du har bestemt deg for at det være er de 5 teknikkene som Berit Ås lister opp som er gyldige. Jeg bruker en videre definisjon. I følge din definisjon er det ikke en hersketeknikk, i følge min er det det. Bare som et eksempel på at begrepet brukes med forskjellig innhold legger jeg ved denne linken.

https://www.tu.no/artikler/konsulent-dette-er-de-7-nye-hersketeknikkene/223226

Anonymkode: 6a115...008

Og ikke noe av dette støtter det innholdet du selv kom med først. Google i vei, du. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...