Gå til innhold

Eksempler på hvordan kvinner bruker hersketeknikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ikke noe av dette støtter det innholdet du selv kom med først. Google i vei, du. 

Anonymkode: a5c19...029

Jeg gir deg eksempler på at begrepet brukes forskjellig.  Hva mener du er galt med det? Jeg påstår ikke at min tolkning er den eneste rette, men at det finnes flere og at du derfor tar feil i at din tolkning er den eneste rette.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ditt første innlegg beskriver måter du mener å kunne dominere andre på. 

Du kaller det hersketeknikker. Det er de ikke. 

Og jeg påpeker feil overalt hvor jeg ser dem, uten annen intensjon enn å rette. Hos deg: feil begrepsbruk, feil staving. Mulig du føler noe omkring dette, og derfor kaller det hersketeknikk fra meg, men dine følelser er altså ikke del av ligningen. Å rette på noe betyr ikke automatisk å dominere noen, å dominere betyr ikke automatisk å bruke hersketeknikk, og at du (subjektivt) føler deg dupert når noen finner feil hos deg, betyr ikke at personen (objektivt) angriper deg som person. 

Jeg påpeker feil, og tilbyr det rette alternativet. Du vil ikke ta imot, og vil heller debattere intensjon. Irrelevant for meg.

Anonymkode: a5c19...029

"Å rette" er ingen intensjon. Det er en handling du kan ha ulike intensjoner for å utføre. Ofte er ikke intensjonen gjennomtenkt. Det kan være for å hjelpe en person, føle seg vell selv eller noe annet. En handling har bestandig en intensjon, selv om vi ofte ikke har stengt så nøye over hvilken intensjon vi har.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 20.03, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Gråt er som oftest bare et uttrykk for frustrasjon og tristhet, ikke manipulasjon.

Anonymkode: d378e...551

Enig

Anonymkode: 25a4a...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig

Anonymkode: 25a4a...025

Som regel, ja, men gråt og det å innta en offerrolle kan i noen tilfeller brukes for å få gjennom sin vilje eller for å få andre goder. Sees ofte hos svigermødre og bortskjemte barn.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 21.42, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt mange.

Klær som symboliserer "overlegenhet".

Plassering ved bordet.

Bruk av faguttrykk.

Stilt spørsmål om ting jeg vet andre ikke kan noe om.

Organisert hvem som skal støtte forslagene mine, før møtet begynner.

Smiger og overdreven ros. 

Kommet sent med vilje osv.

Anonymkode: 6a115...008

Du høres sjarmerende ut 😩 (hersketeknikk fra meg)

Anonymkode: d4d6c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Å rette" er ingen intensjon. Det er en handling du kan ha ulike intensjoner for å utføre. Ofte er ikke intensjonen gjennomtenkt. Det kan være for å hjelpe en person, føle seg vell selv eller noe annet. En handling har bestandig en intensjon, selv om vi ofte ikke har stengt så nøye over hvilken intensjon vi har.

Anonymkode: 6a115...008

Å sitte på en stol er heller ingen intensjon. Knapt nok en handling.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å sitte på en stol er heller ingen intensjon. Knapt nok en handling.

Anonymkode: a5c19...029

Intensjonen med stolvalget er å få gjennomslag for mitt syn. Valg av stol er bare et av mange midler for å oppnå det.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres sjarmerende ut 😩 (hersketeknikk fra meg)

Anonymkode: d4d6c...0df

Alle brukes jo ikke hver dag, men jeg har gjort alt på lista en eller annen gang før å få min sak gjennom.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir deg eksempler på at begrepet brukes forskjellig.  Hva mener du er galt med det? Jeg påstår ikke at min tolkning er den eneste rette, men at det finnes flere og at du derfor tar feil i at din tolkning er den eneste rette.

Anonymkode: 6a115...008

Nei, du kommer med eksempler på handlinger du driver med som du ønsker å kalle for hersketeknikker. Jeg bare klargjør begrepene for deg. Du starter et korstog med googling til høyre og venstre etter bevis på at begrepene *kan* inneholde bittelitt mer enn man vanligvis tillegger dem. Men ikke noe av det du selv omtalte som hersketeknikker hører inn under begrepet likevel. 

Du har brukt 4 sider på å debattere dette (inkludert noen snurte påstander om at jeg bruker hersketeknikker når jeg holder fast på hvilken staving og hvilken semantikk som er rett), men ditt stolvalg eller klesvalg hører ikke inn der likevel. Jeg tenker egentlig at det rekker for meg for i dag. Klærne dine er ikke en hersketeknikk.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ditt første innlegg beskriver måter du mener å kunne dominere andre på. 

Du kaller det hersketeknikker. Det er de ikke. 

Og jeg påpeker feil overalt hvor jeg ser dem, uten annen intensjon enn å rette. Hos deg: feil begrepsbruk, feil staving. Mulig du føler noe omkring dette, og derfor kaller det hersketeknikk fra meg, men dine følelser er altså ikke del av ligningen. Å rette på noe betyr ikke automatisk å dominere noen, å dominere betyr ikke automatisk å bruke hersketeknikk, og at du (subjektivt) føler deg dupert når noen finner feil hos deg, betyr ikke at personen (objektivt) angriper deg som person. 

Jeg påpeker feil, og tilbyr det rette alternativet. Du vil ikke ta imot, og vil heller debattere intensjon. Irrelevant for meg.

Anonymkode: a5c19...029

At ho ikke bare kan skjønne at du er en god helgen som har tatt på deg den viktige jobben : rette på andre👍🏻👍🏻 

Anonymkode: d7e5f...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du kommer med eksempler på handlinger du driver med som du ønsker å kalle for hersketeknikker. Jeg bare klargjør begrepene for deg. Du starter et korstog med googling til høyre og venstre etter bevis på at begrepene *kan* inneholde bittelitt mer enn man vanligvis tillegger dem. Men ikke noe av det du selv omtalte som hersketeknikker hører inn under begrepet likevel. 

Du har brukt 4 sider på å debattere dette (inkludert noen snurte påstander om at jeg bruker hersketeknikker når jeg holder fast på hvilken staving og hvilken semantikk som er rett), men ditt stolvalg eller klesvalg hører ikke inn der likevel. Jeg tenker egentlig at det rekker for meg for i dag. Klærne dine er ikke en hersketeknikk.

Anonymkode: a5c19...029

Du har ikke "klargjort" eller debattert noe på en fornuftig måte. Du gjentar i det uendelige, med litt ulik ordlyd, at du har rett, men du har ingen argumenter for synspunktet ditt. I steden prøver du å vinne diskusjonen ved å forsøke deg på latterliggjøring og ydmyking.

 

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 22.38, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv.

Anonymkode: 6a115...008

Du er jo litt kokko?

Anonymkode: d4d6c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo litt kokko?

Anonymkode: d4d6c...0df

Jeg har i hvertfall deltatt på så mange møter av ulik type at jeg har lært at slike virkemidler brukes mye og at de virker.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darwinia:-)
På 11.1.2019 den 23.29, Anonym bruker skrev:

Du kan jo tro det.

Anonymkode: 6a115...008

Er nok flere der ute som glatt gjennomskuer mennesker som er nødt til å ty til hersketeknikker for å komme noen vei i en diskusjon. Ikke alle er like flinke til å skjule hersketeknikkene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
På 11.1.2019 den 22.38, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. 

Anonymkode: 6a115...008

Også jeg som trodde at det å komme for sent signaliserte "sosemikkel som ikke kan klokka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Også jeg som trodde at det å komme for sent signaliserte "sosemikkel som ikke kan klokka".

Jepp. Jeg er en kronisk forseintkommer, og føler meg ikke akkurat full av makt der jeg prøver å snike meg stille inn

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo litt kokko?

Anonymkode: d4d6c...0df

Utspekulert kanskje 😅 Syntes forøvrig det var gode tips jeg. Iallefall i møtet jeg snart skal i (barnehagen, bekymring rundt hendelser der som blir hysjet ned av ansatte) har fått med meg su og en annen mamma nå, så det hjelper. 

Anonymkode: 5b479...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utspekulert kanskje 😅 Syntes forøvrig det var gode tips jeg. Iallefall i møtet jeg snart skal i (barnehagen, bekymring rundt hendelser der som blir hysjet ned av ansatte) har fått med meg su og en annen mamma nå, så det hjelper. 

Anonymkode: 5b479...417

Hvilken av de tipsene tenker du passer i møte med barnehagen?

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hjelper ved hver side. Nå er det jo ikke mye sol, så det funker nok ikke 😅

men å stå sterkere der man er i møte med noen som opptrer overlegne og ovenfra og ned..

Anonymkode: 5b479...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. Jeg er en kronisk forseintkommer, og føler meg ikke akkurat full av makt der jeg prøver å snike meg stille inn

Anonymkode: 1b998...077

Det er ikke slike tilfeller jeg tenker på, men heller hvis du har for eksempel lederen i en stor bedrift som vurderer å inngå en kontrakt med et mindre firma og har invitert til et møte med leder for det lille firmaet.

Å la vedkommende vente på gangen i 5-10 minutter kan da være en markering av at de ikke er så viktige. Det kan igjen være med på å påvirke pris.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke "klargjort" eller debattert noe på en fornuftig måte. Du gjentar i det uendelige, med litt ulik ordlyd, at du har rett, men du har ingen argumenter for synspunktet ditt. I steden prøver du å vinne diskusjonen ved å forsøke deg på latterliggjøring og ydmyking.

 

Anonymkode: 6a115...008

Da tror jeg du må lese tråden igjen. Jeg har vært saklig hele veien. Å bli motsagt er ikke latterliggjøring eller ydmyking. I særdeleshet ikke hvis den som motsier deg kun snakker om uttalelsene dine, ordvalgene dine og begrepsinnholdet i det du sier. 

Hvis du opplever det ydmykende å bli motsagt eller rettet på, har du sikkert noe å jobbe med, men det tar ikke jeg meg av. Jeg benytter meg av standard definisjoner, standard stavemåter og standard argumentasjonsteknikk. Jeg bruker ikke noe ad hominem, som jeg ser at du henfaller til. Det eneste jeg påpeker er at dine forsøk på å dominere i møter sikkert kan kalles for mye rart, men faller ikke innunder det begrepet som er i trådtittelen.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du gjentar i det uendelige, med litt ulik ordlyd, at du har rett, men du har ingen argumenter for synspunktet ditt.

Verken Ingjald Nissen, Berit Aas eller Camilla Ländin har med et ord nevnt stolstørrelse, klær i "dominerende stil", bruk av fremmedord, forsentkomming eller dine andre strategier i sine beskrivelser av fenomenet.

Jeg trenger vel ikke ytterlige argumenter, ut over det at du selv er den eneste som vil kalle dette for hersketeknikk. Selv vil jeg kalle dine bestrebelser for f eks "hakkeloven". Å komme fysisk høyere opp enn andre er på kartet over dyrs strategier i hønsegården eller jungelen, men ikke som sådan definert som hersketeknikk.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke slike tilfeller jeg tenker på, men heller hvis du har for eksempel lederen i en stor bedrift som vurderer å inngå en kontrakt med et mindre firma og har invitert til et møte med leder for det lille firmaet.

Å la vedkommende vente på gangen i 5-10 minutter kan da være en markering av at de ikke er så viktige. Det kan igjen være med på å påvirke pris.

Anonymkode: 6a115...008

For meg virker det omvendt, jeg blir irritert når folk gjør sånt

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du må lese tråden igjen. Jeg har vært saklig hele veien. Å bli motsagt er ikke latterliggjøring eller ydmyking. I særdeleshet ikke hvis den som motsier deg kun snakker om uttalelsene dine, ordvalgene dine og begrepsinnholdet i det du sier. 

Hvis du opplever det ydmykende å bli motsagt eller rettet på, har du sikkert noe å jobbe med, men det tar ikke jeg meg av. Jeg benytter meg av standard definisjoner, standard stavemåter og standard argumentasjonsteknikk. Jeg bruker ikke noe ad hominem, som jeg ser at du henfaller til. Det eneste jeg påpeker er at dine forsøk på å dominere i møter sikkert kan kalles for mye rart, men faller ikke innunder det begrepet som er i trådtittelen.

Anonymkode: a5c19...029

Du fortsetter på samme måte ser jeg. 

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du må lese tråden igjen. Jeg har vært saklig hele veien. Å bli motsagt er ikke latterliggjøring eller ydmyking. I særdeleshet ikke hvis den som motsier deg kun snakker om uttalelsene dine, ordvalgene dine og begrepsinnholdet i det du sier. 

Hvis du opplever det ydmykende å bli motsagt eller rettet på, har du sikkert noe å jobbe med, men det tar ikke jeg meg av. Jeg benytter meg av standard definisjoner, standard stavemåter og standard argumentasjonsteknikk. Jeg bruker ikke noe ad hominem, som jeg ser at du henfaller til. Det eneste jeg påpeker er at dine forsøk på å dominere i møter sikkert kan kalles for mye rart, men faller ikke innunder det begrepet som er i trådtittelen.

Anonymkode: a5c19...029

Hva betyr "ad hominem"?

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...