Gå til innhold

Eksempler på hvordan kvinner bruker hersketeknikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hersketeknikker gjør det bare tydelig at personen er usikker og føler seg truet av den/de de prøver å manipulere.

Jeg mister alltid respekten for slike mennesker og himler alltid med øynene inni meg. 

 

Anonymkode: bb580...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hersketeknikker gjør det bare tydelig at personen er usikker og føler seg truet av den/de de prøver å manipulere.

Jeg mister alltid respekten for slike mennesker og himler alltid med øynene inni meg. 

 

Anonymkode: bb580...f29

Du kan jo tro det.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hjertefru skrev:

Ja det er klart. Sex og gråting, det er bare de hersketeknikkene vi kan. 😂

Bra eksempel! Der viste du hvordan man kombinerer ironi og latterliggjøring som hersketeknikk.

Anonymkode: ff4a2...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hersketeknikker gjør det bare tydelig at personen er usikker og føler seg truet av den/de de prøver å manipulere.

Jeg mister alltid respekten for slike mennesker og himler alltid med øynene inni meg. 

 

Anonymkode: bb580...f29

Dette her! Kunne ikke vært mer enig. 

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv. 

Anonymkode: 6a115...008

Sånt er jo bare pinlig. Skal vedde for at de andre ler av deg bak ryggen din.

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånt er jo bare pinlig. Skal vedde for at de andre ler av deg bak ryggen din.

Anonymkode: 1b998...077

Du kan godt tro at slike teknikker ikke virker, men da bør du ikke bli overasket over at andre får gjennomslag for sine saker selv om dine argume ter egentlig er bedre.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er talløse måter de kan gjøre dette på. Det kan for eksempel være ved å farge håret, kle seg i en spesiell stil eller gå med høye hæler.

De som er i overgangsalderen starter gjerne setningene med  «Vet du hva, ..» eller «Og du, ..»  og deretter en lang tirade med moralpreken.

Kanskje også ydmyke de som er litt mer sjenerte av natur, ved å prate dem i senk.

Anonymkode: e1c51...460

Farge hår og si "vet du hva" er ingen hersketeknikk. Ikke noe av det andre heller. Tror du må jobbe litt med begrepene dine.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en eldgammel myte.

Anonymkode: 26990...51a

Helt enig. 

 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan godt tro at slike teknikker ikke virker, men da bør du ikke bli overasket over at andre får gjennomslag for sine saker selv om dine argume ter egentlig er bedre.

Anonymkode: 6a115...008

Jeg tror ikke at du får gjennomslag for argumentene dine fordi du sitter på en høyere stol altså

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke at du får gjennomslag for argumentene dine fordi du sitter på en høyere stol altså

Anonymkode: 1b998...077

Det regnes vel heller ikke som en "hersketeknikk"

Hersketeknikker er handlinger man aktivt utfører. Ikke møbler.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det regnes vel heller ikke som en "hersketeknikk"

Hersketeknikker er handlinger man aktivt utfører. Ikke møbler.

Anonymkode: a5c19...029

Og det var derfor jeg kommenterte at det var pinlig

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en eldgammel myte.

Anonymkode: 26990...51a

Det er likevel erfaringen min. 

Anonymkode: f8166...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er likevel erfaringen min. 

Anonymkode: f8166...205

Svogerforskning, med andre ord...

Hele grunnen til at Berit Aas beskrev hersketeknikkene, og ga dem navn, var at hun gikk inn i politikken, og merket at nettopp kroppsspråk, blikk og ansiktsuttrykk osv ble brukt for å gjøre henne usikker. Den hun beskriver aller først i videoklippet, nemlig usynliggjøring, er jo typisk noe man gjør med kroppsspråket. Latterliggjøring også.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gråte og manipulere med følelser.

Anonymkode: 0764e...b8e

Men det er jo kun virksomt hvis de to partene har en følelsesmessig binding mellom seg. 

Husk at hersketeknikker er et eget begrep; det henviser ikke til absolutt all menneskelig samhandling som ender med at en overtaler den andre. 

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv.

Anonymkode: 6a115...008

Vet du hva. Jeg GÅR om møteinnkaller ikke er klar når møtet skal begynne. Vanlig der jeg jobber. Dere har tre minutter på å dukke opp og jeg sitter på kaffestasjonen ved møterommet slik at den som kommer for sent må hente meg. Jeg hater folk som kødder med tiden min. 

Anonymkode: f906c...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva. Jeg GÅR om møteinnkaller ikke er klar når møtet skal begynne. Vanlig der jeg jobber. Dere har tre minutter på å dukke opp og jeg sitter på kaffestasjonen ved møterommet slik at den som kommer for sent må hente meg. Jeg hater folk som kødder med tiden min. 

Anonymkode: f906c...532

Møteinnkaller må jo selv være på plass til tiden... Vanlig folkeskikk. Høflighet.  Så ja, enig. 

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke at du får gjennomslag for argumentene dine fordi du sitter på en høyere stol altså

Anonymkode: 1b998...077

Jeg må jo ha argumenter og maktmidler i tillegg, men det hjelper.

Om det regnes som hersketeknikk kommer sikkert an på hvilken deffenisjon som brukes. Jeg forholder meg til denne:

"Hersketeknikker er metoder en person eller en gruppe bruker for indirekte å herske over andre personer eller grupper."

Den er ganske difus og omfatter det meste utenom selve argumentene. Det finnes en del lister over de 5, 7 eller 10 hersketeknikker, men det finnes ikke en fast liste som er den eneste riktige.

 

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hersketeknikker kvinner bruker varierer veldig. Det har mye mer med personlighet enn kjønn å gjøre. Og menn bruker jo de samme teknikkene. Avhengig av personlighet det også. Ufyselige manipulatorer finnes i begge grupper.

 

 

Anonymkode: b8f62...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg veldig sjelden bruker hersketeknikker. Ser ikke poenget med det. Det eneste man oppnår er baksnakking og at folk misliker en og drt er nesten ingen som respekterer en som bruker det ofte.

De jeg vet om som gjør dette bruker mest følelser. De har det vanskelig, så de må få det som de vil, gråter kanskje også. De blir lei seg og bruker «ingen liker meg» opplegget. 

Så har vi bitch-varianten som flere over her skryter av at de bruker. 

Anonymkode: 4d0a6...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv.

Anonymkode: 6a115...008

Vil tro disse tingene kan få andre møtedeltakere til å føle seg litt underlegne. Men hvorfor ønsker du det egentlig?

Jeg er så og si alltid i møter med mennesker jeg skal samarbeide med, og da er jeg best tjent med at de føler seg vel.

Anonymkode: d2e01...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kvinner bruker mer manipulasjon, mens menn bruker hersketeknikk. For meg er dette to ulike ting. Kvinner spiller på følelser og samvittighet, mens menn er dominerende og får andre til å føle seg små.

På politiske debatter o.l. er det typisk at menn bruker høy stemne og spiller på kvinners svakheter. En kvinne som også klarer dette og som ikke kommer ut av debattene i skyggen, er Siv Jensen. Hun er flink til å bryte igjennom på samme måten som menn. 

Anonymkode: 450bd...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 22.38, Anonym bruker skrev:

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv.

Anonymkode: 6a115...008

Høyeste stolen? 😂

Anonymkode: e6a68...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.1.2019 den 12.39, Anonym bruker skrev:

Høyeste stolen? 😂

Anonymkode: e6a68...6af

😂

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 11.27, Anonym bruker skrev:

Jeg må jo ha argumenter og maktmidler i tillegg, men det hjelper.

Om det regnes som hersketeknikk kommer sikkert an på hvilken deffenisjon som brukes. Jeg forholder meg til denne:

"Hersketeknikker er metoder en person eller en gruppe bruker for indirekte å herske over andre personer eller grupper."

Den er ganske difus og omfatter det meste utenom selve argumentene. Det finnes en del lister over de 5, 7 eller 10 hersketeknikker, men det finnes ikke en fast liste som er den eneste riktige.

 

Anonymkode: 6a115...008

Jo, den finnes, den. Men mange har begynt å misbruke det opprinnelige begrepet. Og det er denne tråden et bevis på. 

På samme måte som "janteloven" ikke opprinnelig betydde "alle som motsier meg når jeg syns jeg fortjener applaus" så er ikke "hersketeknikk" en generell merkelapp på alt som handler om å få viljen sin.

Anonymkode: a5c19...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...