Gå til innhold

Hva bær en familie på 4 ha igjen til mat og daglig forbruk (pr måned)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Prøver å finne tilbake til nøkternt forbruk etter mye sløsing i det siste så lurer rett og slett på hvor mye folk vanligvis unner seg ? Matbudsjett på 10.000, hvor mye ekstra til kinotur, uplanlagte nødvendig utstyr til to barn i barnehage og småskolealder, kino eller kafetur? Hva er rikelig i deres budsjett? 

Anonymkode: 46610...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å gi noe godt tall da på hva du bør ha til uplanlagte ting. Det kommer jo mye an på hvor mye du planlegger.

Vi er to voksne og to jenter i ungdomskolealder. Familien har et matbudsjett på 1800 kr år uke. Det inkluderer skolemelk, lunch på jobben, snop, vaskemidler, sjampo og andre ting man kjøper i matbutikken, selskaper, kafébesøk og det meste annet som vi spiser utenom ferier.

Ta en titt på sifo sine budsjetter. De sier en del om hva du bør beregne på ulike områder.

Anonymkode: 20d02...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig å gi noe godt tall da på hva du bør ha til uplanlagte ting. Det kommer jo mye an på hvor mye du planlegger.

Vi er to voksne og to jenter i ungdomskolealder. Familien har et matbudsjett på 1800 kr år uke. Det inkluderer skolemelk, lunch på jobben, snop, vaskemidler, sjampo og andre ting man kjøper i matbutikken, selskaper, kafébesøk og det meste annet som vi spiser utenom ferier.

Ta en titt på sifo sine budsjetter. De sier en del om hva du bør beregne på ulike områder.

Anonymkode: 20d02...fca

1800? Er det noe du Er heeelt bombsikker på at stemmer? Event kjøper dere kanskje lite snop, lunsj i kantine osv utenom? Bare lurer, ikke for å være frekk:)

Anonymkode: 0ff68...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 i uka til mat, gaver, klær/utstyr, kantinemat/lunsj, skolemelk, cafebesøk, kino, lommepenger osv hørtes veldig lite ut, da lever man på et stramt budsjett altså...

 

Anonymkode: 36f5b...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

1800 i uka til mat, gaver, klær/utstyr, kantinemat/lunsj, skolemelk, cafebesøk, kino, lommepenger osv hørtes veldig lite ut, da lever man på et stramt budsjett altså...

 

Anonymkode: 36f5b...1ae

hvem SØREN... går på kino en gang i uka? Snakker om bortkasta penger. Cafébesøk? Hallo? Kantinemat? Hørt om matpakke? 

Anonymkode: 3b25c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1800? Er det noe du Er heeelt bombsikker på at stemmer? Event kjøper dere kanskje lite snop, lunsj i kantine osv utenom? Bare lurer, ikke for å være frekk:)

Anonymkode: 0ff68...6e0

Det er da vel et normalt matbudsjett

Anonymkode: 2aed3...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er da vel et normalt matbudsjett

Anonymkode: 2aed3...e70

For en ukeshandel med godt planlagt, sunn mat fra bunnen av uten voldsomme utskeielser, med litt ekstra kos til helgen, og kanskje noen husartikler,absolutt. Men med lunsj hver dag i cafén, kino besøk og alt annet sosialt man kan foreta seg så er det ikke stort. Men derfor jeg spurte om hvor ofte de unnet seg slike ting :)

Anonymkode: 0ff68...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvem SØREN... går på kino en gang i uka? Snakker om bortkasta penger. Cafébesøk? Hallo? Kantinemat? Hørt om matpakke? 

Anonymkode: 3b25c...1fb

Hvorfor så sinna på meg, det er da hun selv som sier pengene dekker disse tingene...

Jeg går ikke på hverken kino, cafe eller kantine, men når slike ting regnes med i budsjettet er ikke 1800 kr for en familie på fire mye altså.

Anonymkode: 36f5b...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en ukeshandel med godt planlagt, sunn mat fra bunnen av uten voldsomme utskeielser, med litt ekstra kos til helgen, og kanskje noen husartikler,absolutt. Men med lunsj hver dag i cafén, kino besøk og alt annet sosialt man kan foreta seg så er det ikke stort. Men derfor jeg spurte om hvor ofte de unnet seg slike ting :)

Anonymkode: 0ff68...6e0

Men hun skriver jo at det er matbudsjett, ikke at det inneholder lunsj hver dag i cafén, kino besøk og alt annet sosialt man kan foreta seg

Anonymkode: 2aed3...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en ukeshandel med godt planlagt, sunn mat fra bunnen av uten voldsomme utskeielser, med litt ekstra kos til helgen, og kanskje noen husartikler,absolutt. Men med lunsj hver dag i cafén, kino besøk og alt annet sosialt man kan foreta seg så er det ikke stort. Men derfor jeg spurte om hvor ofte de unnet seg slike ting :)

Anonymkode: 0ff68...6e0

Det inkluderer bare mat og drikke ved kinobesøk øl, ikke biletter. Det inkluderer ikke gaver, men ekstra utgifter til mat og drikke når vi har selskaper.

Vi spiser selvfølgelig ikke lunch på kafé hver dag. Som regel har vi med matpakke. Mannen spiser i kantina et par dager i uka.

Vi spiser sjelden ute, men vi spiser godt.

Anonymkode: 20d02...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så sinna på meg, det er da hun selv som sier pengene dekker disse tingene...

Jeg går ikke på hverken kino, cafe eller kantine, men når slike ting regnes med i budsjettet er ikke 1800 kr for en familie på fire mye altså.

Anonymkode: 36f5b...1ae

Hun skriver da ikke det i det hele tatt

Anonymkode: 2aed3...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er to voksne og to jenter i ungdomskolealder. Familien har et matbudsjett på 1800 kr år uke. Det inkluderer skolemelk, lunch på jobben, snop, vaskemidler, sjampo og andre ting man kjøper i matbutikken, selskaper, kafébesøk

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver da ikke det i det hele tatt

 

Anonymkode: 36f5b...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Anonym bruker said:

Prøver å finne tilbake til nøkternt forbruk etter mye sløsing i det siste så lurer rett og slett på hvor mye folk vanligvis unner seg ? Matbudsjett på 10.000, hvor mye ekstra til kinotur, uplanlagte nødvendig utstyr til to barn i barnehage og småskolealder, kino eller kafetur? Hva er rikelig i deres budsjett? 

Anonymkode: 46610...afa

10-15000.

Anonymkode: 025d1...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem. Bruker 1500-2000 i uka på mat og husholdning. Kino, teater og andre fornøyelser er ikke medregnet. Vi spiser nesten aldri ute hele familien, men hender vi voksne kjøper noe ute ved overtidsjobbing og sosiale ting.  I arbeidstiden spiser vi begge «gratis» har lønnstrekk på et par hundre i mnd. 

 

Anonymkode: e2747...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvem SØREN... går på kino en gang i uka? Snakker om bortkasta penger. Cafébesøk? Hallo? Kantinemat? Hørt om matpakke? 

Anonymkode: 3b25c...1fb

Så lenge man har penger til det så er det vel ikke noe problem..

Anonymkode: b61c1...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det inkluderer bare mat og drikke ved kinobesøk øl, ikke biletter. Det inkluderer ikke gaver, men ekstra utgifter til mat og drikke når vi har selskaper.

Vi spiser selvfølgelig ikke lunch på kafé hver dag. Som regel har vi med matpakke. Mannen spiser i kantina et par dager i uka.

Vi spiser sjelden ute, men vi spiser godt.

Anonymkode: 20d02...fca

Jeg skrev feil, mente ikke lunsj på jobben i kantinen, hvor ofte event. Jeg jobber i butikk å ser nemlig hvor fort pengene flyr på en tur innom butikken og folks handlemønster.. jeg hører/leser ofte om folk som sier de bruker en viss sum i mnd på mat, og tenker det er mange som lurer seg selv litt, og ville fått en a-ha opplevelse dersom de gikk igjennom kontoen spesifikt etter matutgifter, ikke bare på butikken. La oss si at av 1800 i uken vil jeg tippe at mellom 12-1500 går til mat? Da er det fra 4-600 igjen til andre ting. De pengene går fort dersom 4 stykk fordeler det på annen kos..

Anonymkode: 0ff68...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...