Gå til innhold

Leietaker nekter å flytte. og får ikke tak i vedkommende. What to do??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier ut en del av en to-manns bolig.

Har en tidsbestemt leiekontrakt. Den går ut 28.feb. Skal ikke lage ny kontrakt ettersom jeg skal bruke huset selv nå. Dvs at leietaker ikke lenger har noen kontrakt eller leieforhold der lenger fra 28.feb. 

Hun har heller ikke noen rettigheter ettersom leie kontrakten er utløpt (har snakket med namsmann om dette). Og Leietaker skal være ute da. Da går det under okkupasjon og namsmannen vil komme i bildet og etter noen uker er hun ute, ca 2-6 uker. (helst tidligst mulig, ettersom jeg har barn og ingen vei å bo selv fra 28.feb da leil. jeg har leid for å kunne flytte inn i huset mitt, er gått ut)

MEN... Prøver å få kontakt med leietaker, ringt henne mange ganger, sms og vært på døren. hun er der men vil ikke åpne.. det er ganske frustrendes.. Hvordan i huleste skal jeg få noen kommunikasjon med henne når hun er så avisendes og veldig åpenbart ikke vil sankke med meg..? Jeg vet at hun ikke kommer til å flytte. Og skjønner ikke at hun ikke blir flau. Litt kjipt når politiet, namsmannen og jeg (huseier) står i gata for å få henne kastet ut.. Hun har barn også. Namsmannen sa at om hun ikke hadde flyttet innen 2-4 uker(? tror jeg hun sa!)) etter leiekontakten er gått ut vil de kontakte barnevernet..

Skjønner ikke at  noen tør å ta den risken når de har barn. Det kan jo ikke skje at hun blir boende der.. Lurer på hva hun tenker.. 

Anonymkode: 4bf8b...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stå klar når hun kommer ut av døra.

Anonymkode: d8d76...b33

Har tenkt tanken .. men hun hadde vel ikke gidda og snakket med meg da heller.. kanskje jeg må prøve litt på det.. bor jo midt i et byggefelt. hehe. det er vel ikke ulovlig? :P 

Nei. for nok ta det gjennom advokat...

Anonymkode: 4bf8b...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har informert om alt du skriver her også det med bv. Så må du bare la det gå sin gang. Og se om hun flytter for så å gå videre med det om hun ikke gjør det. Så lenge du har det skriftlig at du har gitt beskjed til leietaker om at tiden er ute. Så er det vel ikke mer å gjøre

Anonymkode: cdf5b...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har informert om alt du skriver her også det med bv. Så må du bare la det gå sin gang. Og se om hun flytter for så å gå videre med det om hun ikke gjør det. Så lenge du har det skriftlig at du har gitt beskjed til leietaker om at tiden er ute. Så er det vel ikke mer å gjøre

Anonymkode: cdf5b...c6b

Ja, hun har fått flere  varsler om at kontrakten utløper. og hun har fått to rekomanderte brev.. Hadde bare håpet å få henne til å ta til fornuft til å finne en leil å flytte. så jeg ikke blir bostedsløs. mtp at det er mitt hus. og leiligheten jeg leier er sagt opp. Ellers er det vel bv som er etter meg som blir husløs 😅  lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.1.2019 den 14.13, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at hun ikke vil flytte da?

Anonymkode: d7559...cd7

hun har sagt at hun ikke kommer til å flytte. og at hun har noen rettigheter... 

Men det har hun altså ikke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, crj skrev:

hun har sagt at hun ikke kommer til å flytte. og at hun har noen rettigheter... 

Men det har hun altså ikke.. ;)

Da må du jo bare la henne oppføre seg som en tosk, og så vil politiet håndtere det 😉 

Anonymkode: 542ca...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎01‎.‎2019 den 21.43, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg leier ut en del av en to-manns bolig.

Har en tidsbestemt leiekontrakt. Den går ut 28.feb. Skal ikke lage ny kontrakt ettersom jeg skal bruke huset selv nå. Dvs at leietaker ikke lenger har noen kontrakt eller leieforhold der lenger fra 28.feb. 

Hun har heller ikke noen rettigheter ettersom leie kontrakten er utløpt (har snakket med namsmann om dette). Og Leietaker skal være ute da. Da går det under okkupasjon og namsmannen vil komme i bildet og etter noen uker er hun ute, ca 2-6 uker. (helst tidligst mulig, ettersom jeg har barn og ingen vei å bo selv fra 28.feb da leil. jeg har leid for å kunne flytte inn i huset mitt, er gått ut)

MEN... Prøver å få kontakt med leietaker, ringt henne mange ganger, sms og vært på døren. hun er der men vil ikke åpne.. det er ganske frustrendes.. Hvordan i huleste skal jeg få noen kommunikasjon med henne når hun er så avisendes og veldig åpenbart ikke vil sankke med meg..? Jeg vet at hun ikke kommer til å flytte. Og skjønner ikke at hun ikke blir flau. Litt kjipt når politiet, namsmannen og jeg (huseier) står i gata for å få henne kastet ut.. Hun har barn også. Namsmannen sa at om hun ikke hadde flyttet innen 2-4 uker(? tror jeg hun sa!)) etter leiekontakten er gått ut vil de kontakte barnevernet..

Skjønner ikke at  noen tør å ta den risken når de har barn. Det kan jo ikke skje at hun blir boende der.. Lurer på hva hun tenker.. 

Anonymkode: 4bf8b...4b3

Forutsatt at du har det formelle i orden: At hun sier at hun ikke vil flytte og ikke vil snakke med deg får du ikke gjort noe med, men du kan legge brev i postkassen hennes, eventuelt sende et rekommandert. Resten må du ta via Namsmannen.  

Regner med at du blandet sammen sosialtjenesten og barnevernet her. Dette er ikke grunnlag for å sende en bekymring til barnevernet, men Namsmannen sender melding til sosialtjenesten hos NAV om at det foreligger en begjæring om utkastelse, slik at de kan tilby hjelp til å finne ny bolig dersom leietakeren ikke klarer det selv. 

Anonymkode: 169a2...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎01‎.‎2019 den 22.05, Anonym bruker skrev:

Stå klar når hun kommer ut av døra.

Anonymkode: d8d76...b33

For å gjøre hva? 

Det kan det fort ende opp som en trakasseringssak, dersom HI gjør det. Jeg anbefaler å ta det via Namsmann, og ordne en egen midlertidig bolig mens prosessen pågår. 

Anonymkode: 169a2...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 9.52, Anonym bruker skrev:

Forutsatt at du har det formelle i orden: At hun sier at hun ikke vil flytte og ikke vil snakke med deg får du ikke gjort noe med, men du kan legge brev i postkassen hennes, eventuelt sende et rekommandert. Resten må du ta via Namsmannen.  

Regner med at du blandet sammen sosialtjenesten og barnevernet her. Dette er ikke grunnlag for å sende en bekymring til barnevernet, men Namsmannen sender melding til sosialtjenesten hos NAV om at det foreligger en begjæring om utkastelse, slik at de kan tilby hjelp til å finne ny bolig dersom leietakeren ikke klarer det selv. 

Anonymkode: 169a2...a90

Vi har alt det formelle i orden og alt er helt riktig. sendt to rekomanderte som hun ikke har hentet ut. De er gyldige selv om hun ikke har hentet de. Mye av saken er gjort i råd med Namsmann og Advokat. så alt er i orden. Namsmannen sa veldig klart og tydelig at det var barnevernet hun(namsmannen er dame) kom til å kontakte, ettersom hun blir beregnet som bostedsløs og har ansvar for barn. Det blir nok ordnet med noe hjelp til å finne ny bolig også. Men hun tror at alt kommer til å løse seg. og ikke kikket etter noen steder å bo..

Takk for respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 9.56, Anonym bruker skrev:

For å gjøre hva? 

Det kan det fort ende opp som en trakasseringssak, dersom HI gjør det. Jeg anbefaler å ta det via Namsmann, og ordne en egen midlertidig bolig mens prosessen pågår. 

Anonymkode: 169a2...a90

Jeg var på utsiden der i går, for måtte ta noen mål (fra utsiden, siden jeg ikke får lov til å komme inn der) av stue og kjøkken. 

Da løp hele gjengen og gjemte seg.. middagen sto på komfyren og kokte over... :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, <3 mine søte små<3 skrev:

Lås deg inn. 

Det har hun ikke lov til.

Anonymkode: d7559...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lov å låse meg inn, nei. Får bare smøre meg med tolmodighet. og håpe at hun tar til fornuft og flytter.. blir dyrt for henne om hun ikke flytter. Hvertfall minst 25000kr hun må betale i saken. advokaten sa det ble nok enda dyrere også.. Som alenemor er det jo veldig kjedelig og dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ville fått advokat til å sende enda et brev til henne og varslet at meromkostninger som du ev. kommer til å få pga. at du må ta korttidsleie inntil hun blir tvangsflyttet, om hun ikke flytter frivillig, det vil du kreve tilbakebetalt fra henne. Og så ville jeg oppfordret henne til å ta kontakt med sosialkontoret i kommunen for å be om hjelp der om hun ikke greier å skaffe seg annen bolig på annen måte.

Det kan være mange årsaker til dette, hun kan være syk, hun kan ha fått angst pga. økonomiske problemer og ikke greier å hente post... kan være mange årsaker.

Om du vet hvem familien hennes er ville jeg også vurdert å ta kontakt med dem og sagt det som det er, at hun har sagt at hun nekter å flytte selv om kontrakten går ut om to uker, og at du er bekymret for henne. Fortell at du selv må ha boligen fra da, det er din bolig og du har ikke annet sted å bo fra den datoen, så hun må flytte.

Uansett - håper det ordner seg!

Anonymkode: 388b8...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 5.3.2019 den 0.00, Anonym bruker skrev:

Hvordan går det hi? Er du blitt kvitt leieboeren din?

Anonymkode: d7559...cd7

Hei. Nei, hun har ikke flyttet :kjempesinna:

Så i dag blir det sendt en begjæring om utkastelse til namsmannen, ettersom det er to uker siden hun skulle vært ute... Går kanskje rett til tingretten ettersom det egentlig er en tidsbestemt avtale(!??), litt usikker på hvordan det går fremover nå..

Men nå har hun vært så masse frem og tilbake hvor hun mener at kontrakten på tidsbestemt avtale ikke gjelder. oppsigelse gjelder ikke. Alt må starte forfra og mener at vi må sende en ny oppsigelse til henne på tre mnd.. Noe som vi mener er helt feil, og vi mener at melding om at leieforholdet opphører/oppsigelse er gyldig og det samme mener advokaten. så alt er gjort riktig fra våres side. hun har heller ikke kommet med innsigelse innen en mnd etter at hun fikk beskjed at hun skulle ut. Så da er ihvertfall alt gyldig. hun har da ikke noe å komme å klage på i ettertid.

Hun har også kommet med masse alvorlige beskyldninger mot oss, samme dagen som hun skulle vært ute. Som at vi har låst oss inn i huset (flere ganger).. Og flere litt mer alvorlige ting (ønsker ikke gå inn på det). Og at vi vi driver aggressiv opptreden på utsiden av huset. Og at det er skremmende for dem. Dette er ting som overhodet IKKE er sanne. Og ikke i nærheten av sant. regner med de fleste forstår det når disse beskyldningene kommer samme dagen som hun skulle vært ute :hoho:

Vi møtte opp ved huset på tidspunktet hun egentlig skulle vært ute og jeg var klar for å flytte inn. Hun hadde forlatt boligen. Sønnen var hjemme, og skjønte ikke så mye (regner med han latet som). Fikk plutselig en mld av leietakeren mens vi var på utsiden av huset, om at politiet var kontaktet og hun ville kontakte advokaten vår også. Vi stod å ventet litt på eiendommen, men ingen kom og vi reiste derfra etter en liten stund. Ikke hørt noe fra henne siden heller.. og ikke advokaten hennes heller, som vi har prøvd å få kontakt med etterpå... 

Det er jo helt utrolig at man kan oppføre seg sånn. Fikk mld av henne i midten av feb der hun skrev at hun ville bare at leieforholdet skulle følge husleieloven og ingen andre, da blir det bare rot..     Kan noen fatte det???? Kan jo ikke bli mer rot enn det er nå!?!?   Hun VET jo at hun skal ut/ må ut... uansett!!

Nei, her er det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe karmaen kommer å biter henne i rompa!!!

Gode referanser blir det jo heller ikke på henne ved neste leieforhold om hun skulle trenge det.. Og det ser vel litt teit ut med "hull" i referanse"boka"  på 6år.. 

 

Kan være noe av det jeg har skrevet ikke stemmer helt, i.ft rettslig ting og saken. men dette er ihvertfall mitt/våres syn på saken og hvordan den er fra våres side.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, fasinerende med folk som holder på slik, hva foregår egentlig inni hodene dems...

Hold oss oppdatert da er du snill.

 

Anonymkode: 17e90...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Wow, fasinerende med folk som holder på slik, hva foregår egentlig inni hodene dems...

Hold oss oppdatert da er du snill.

 

Anonymkode: 17e90...816

Det spørsmålet har jeg stilt meg selv 100vis av ganger den siste mnd jeg også 😂

Det er jo helt utrolig. Og veldig uansvarlig mtp at hun har barn... 

Skal prøve og oppdatere når man kommer til endes i saken!!  🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så ikke oppdateringen din før nå, HI. Jeg vil tro det går et automatisk varsel til barnevernet når hun blir kastet ut også. Dama kan umulig være frisk!

Håper du har funnet en ok midlertidig løsning selv. Men dette må jo få et økonomisk etterspill også...?

Anonymkode: 388b8...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ikke oppdateringen din før nå, HI. Jeg vil tro det går et automatisk varsel til barnevernet når hun blir kastet ut også. Dama kan umulig være frisk!

Håper du har funnet en ok midlertidig løsning selv. Men dette må jo få et økonomisk etterspill også...?

Anonymkode: 388b8...f3a

Ja. Har heldigvis en plass og bo i mellomtiden. 

Advokaten sa at vis hun var ute til 28.feb så ville kostnadene "bare" bli på mellom 20-30000.. Men om hun ikke var ute til den datoen og bodde over tiden kunne det fort dreie seg om et seksifret beløp.. 

Hvilken alene 3-barns mamma som jobber i en barnehage har råd til det. Og utsetter seg selv og sine for det hun gjør nå. Hun har bodd der nå i 3 uker og 2 dager "ulovlig". Viser fremdeles ikke noe tegn til at hun er interessert i å flytte. Og virker til å ta livet med knusende ro... Omg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 22.44, crj skrev:

Ja. Har heldigvis en plass og bo i mellomtiden. 

Advokaten sa at vis hun var ute til 28.feb så ville kostnadene "bare" bli på mellom 20-30000.. Men om hun ikke var ute til den datoen og bodde over tiden kunne det fort dreie seg om et seksifret beløp.. 

Hvilken alene 3-barns mamma som jobber i en barnehage har råd til det. Og utsetter seg selv og sine for det hun gjør nå. Hun har bodd der nå i 3 uker og 2 dager "ulovlig". Viser fremdeles ikke noe tegn til at hun er interessert i å flytte. Og virker til å ta livet med knusende ro... Omg

Jeg ville sendt en melding til barnevernet om dette, for det er jo helt klart noe galt der. Det at hun selv stikker av og overlater til ungene å være hjemme dagen hun vet de skulle ha flyttet ut, viser at hun ikke er stabil (i tillegg til alt det andre). Og når hun nå lar tiden gå og later som ingenting så risikerer hun jo at hun og barna blir husløse på timen når namsmannen kommer for å kaste dem ut. Så jeg synes du skal sende en melding til barnevernet, si at du er bekymret for barna.

Anonymkode: 388b8...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 23.48, Anonym bruker skrev:

Jeg ville sendt en melding til barnevernet om dette, for det er jo helt klart noe galt der. Det at hun selv stikker av og overlater til ungene å være hjemme dagen hun vet de skulle ha flyttet ut, viser at hun ikke er stabil (i tillegg til alt det andre). Og når hun nå lar tiden gå og later som ingenting så risikerer hun jo at hun og barna blir husløse på timen når namsmannen kommer for å kaste dem ut. Så jeg synes du skal sende en melding til barnevernet, si at du er bekymret for barna.

Anonymkode: 388b8...f3a

Ja, skulle kanskje gjort det. Men tror ikke jeg vil komme noen vei med det kanskje. Og namsmannen da at de kontakter barnevernet automatisk den dagen de bytter lås på døren. Først da regnes hun som bostedsløse. 

Ellers vet jeg ikke hvordan jeg går frem om jeg tar kontakt med bv.. Men tviler på jeg vil komme noen vei med det.. Hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, crj skrev:

Ja, skulle kanskje gjort det. Men tror ikke jeg vil komme noen vei med det kanskje. Og namsmannen da at de kontakter barnevernet automatisk den dagen de bytter lås på døren. Først da regnes hun som bostedsløse. 

Ellers vet jeg ikke hvordan jeg går frem om jeg tar kontakt med bv.. Men tviler på jeg vil komme noen vei med det.. Hmmm

Om barnevernet får beskjed (av deg) om at namsmannen kommer til å kaste henne ut og barna dermed vil stå uten bosted, da vil de se på saken. Det må de for barnas skyld. Den dagen namsmannen kommer står de jo uten bosted der og da.

Så for barnas skyld - meld fra til barnevernet!

Er du heldig kan det være at barnevernet snurs seg raskere enn namsmannen, så kanskje får du henne ut raskere, til og med. Men meld fra først og fremst pga. barna. Det kan bli ganske så traumatisk for dem å bli kastet ut, for det er det som skjer når namsmannen kommer. De får ti minutter eller så på å pakke det nødvendigste.

Meld fra i morgen!

Anonymkode: 388b8...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...