Gå til innhold

Fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Med første fikk jeg epidural, jeg ble lam fra livet og ned. Og kjente INGENTING. Med nr 2 var fødselen rask, 40 min så jeg rakk ikke epidural, dette gjorde sånn at jeg fikk panikk på fødestuen for jeg viste jo ingenting om at smertene var SÅÅÅ ille. Hele svangerskap på nr 3 var jeg så redd for å føde igjen. Snakket om det og keisersnitt kunne jeg få men jeg var så usikker så det ble ikke noe av. Jeg kom inn på føden og heldigvis kunne jeg rekke epidural sa jordmor. Jeg ble faktisk veldig glad og lettet. Men tiden gikk og jeg ventet og ventet på legen som skulle sette den på meg. Men nei. Hun kom etter jeg hadde fødet. Det gikk fint. Fikk litt panikk men det gikk. Sinne mitt KOKTE når hun epidural legen kom inn etterpå og sa: er du klar.  Nå med nr 4 er jeg 35 uker på vei og kjenner at nå kommer panikken om å føde. Jeg har så lyst å ha epidural. Er det ikke mulig å bestille epidural klar når dagen er der og man ringer inn til føden for å si ifra at nå er jeg på vei inn for jeg skal føde nå. Jeg har alltid hatt raske fødsler. Flrste varte i 5 timer. Nr 2 40 min. Nr 3 : 1 time. :( aner ikke hva jeg kan gjøre eller si. Jeg har ikke gledet meg i det hele tatt og gruer meg så at jeg blir kvalm når jeg tenker på det. 😢

Anonymkode: f40c4...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.12.2018 den 23.09, Anonym bruker skrev:

Med første fikk jeg epidural, jeg ble lam fra livet og ned. Og kjente INGENTING. Med nr 2 var fødselen rask, 40 min så jeg rakk ikke epidural, dette gjorde sånn at jeg fikk panikk på fødestuen for jeg viste jo ingenting om at smertene var SÅÅÅ ille. Hele svangerskap på nr 3 var jeg så redd for å føde igjen. Snakket om det og keisersnitt kunne jeg få men jeg var så usikker så det ble ikke noe av. Jeg kom inn på føden og heldigvis kunne jeg rekke epidural sa jordmor. Jeg ble faktisk veldig glad og lettet. Men tiden gikk og jeg ventet og ventet på legen som skulle sette den på meg. Men nei. Hun kom etter jeg hadde fødet. Det gikk fint. Fikk litt panikk men det gikk. Sinne mitt KOKTE når hun epidural legen kom inn etterpå og sa: er du klar.  Nå med nr 4 er jeg 35 uker på vei og kjenner at nå kommer panikken om å føde. Jeg har så lyst å ha epidural. Er det ikke mulig å bestille epidural klar når dagen er der og man ringer inn til føden for å si ifra at nå er jeg på vei inn for jeg skal føde nå. Jeg har alltid hatt raske fødsler. Flrste varte i 5 timer. Nr 2 40 min. Nr 3 : 1 time. :( aner ikke hva jeg kan gjøre eller si. Jeg har ikke gledet meg i det hele tatt og gruer meg så at jeg blir kvalm når jeg tenker på det. 😢

Anonymkode: f40c4...94e

Nei. Fordi det er en anestesilege som setter det, og de må prioritere operasjoner, hjertestans, traumer i akuttmottaket og andre mer alvorlige tilstander en smertelindring desverre. Derfor uforutsigbarhet en. 

Mental forbered deg på uten. Jeg leste ina May gaskin sin bok, og hadde verdens beste 2. fødsel uten smertelindring. (hadde epidural på første) 

Anonymkode: e55a8...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) tenkte ikke på det i det hele tatt. Så den skjønner jeg kan bli litt vanskelig. Skal prøve meg på den boka. Takk for råd :)

Anonymkode: f40c4...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) tenkte ikke på det i det hele tatt. Så den skjønner jeg kan bli litt vanskelig. Skal prøve meg på den boka. Takk for råd :)

Anonymkode: f40c4...94e

Bare hyggelig 😊

Dette klarer du! Høres jo ut som om du er en fødemaskin 😉♥️💪 Kroppen din vet hva den skal, bare få med hodet også. Lykke til 

Anonymkode: e55a8...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural & drypp med min første, og den ble selvfølgelig satt feil, fikk den i god tid. Fungerte utmerket i starten, men den stoppet rett og slett opp fremgangen under fødsel. Så smerten ble enda verre og enda mer langvarig. Det eneste jeg fikk ut av det var (lam fra livet og ned)

Skal føde nå snart, og da tar jeg ikke sjangsen på å ta epidural igjen. Om det er noe trøst hvis du ikke rekker å få det i tide.

Anonymkode: e003b...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn som deg. Jeg skal rett til sykehuset når jeg kjenner første rie. Utover det kan man ikke gjøre så mye og må ta det som det kommer. Men det hjelper å få samtale på sykehuset og få det ned i loggen deres. Jordmor/lege som arrangerer dette for deg.

Lykke til 😊

Anonymkode: 48a4c...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke rukket epidural noen av fødslene, har to styrtfødsler bak meg. Lystgass fungerte ikke på meg så her ble det ingenting annet enn at jeg fikk litt akupressur (vet ikke om det egentlig hjalp noe men)🙈 MEN; det som hjalp meg var å telle under riene og prøve å slappe av i kroppen. Med siste var det veldig vanskelig fordi det gikk så ufattelig fort så jeg skalv som et aspeløv, og fikk litt panikk(hadde litt dårlige opplevelser fra nr 1), og det eneste som hjalp var rett og slett å gå inn i «bobbla» og bare høre på det jordmora sa😅 

lykke til 😊 

Anonymkode: 2f2ff...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her👆🏻, et annet tips for å forberede deg mentalt er å skrive et fødebrev med både bekymringer, hva du ønsker og hva du ikke ønsker😊 jordmor rakk ikke lese det her, men det hjalp meg iallefall på forhånd til å bli litt roligere 😊

Anonymkode: 2f2ff...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fødte dattera mi uten epidural. Det var eit bevisst valg eg gjorde, men eg tok sterilt vatn som smertelinding. Det fungerte til ein viss grad. Det tok bort "toppen" av smerten. 

OBS! Det å få satt inn sterilt vatn, er j... vondt! Føles ut som du blir stukket av hundrevis med veps! Pga det, satte dei sprøyta då eg hadde ei rie! 

Dette hjelper sikkert ikkje deg, sida det er smerte du vil unngå, men greit å vite om det. Kanskje du kan ha det som plan B?

 

Eit anna tips som eg gjorde, var å lukke augo! Eg "gøymte" meg inni mitt eige hovude. Kvar gong eg måtte opne dei, og eg såg kor eg var, kom realiteten over meg, og smertene blei værre! Det negative med dette var då jordmor spurte: "vil du sjå hovudet?" og eg ropte "IKKJE F...!" 😅 Angrer litt no på at eg ikkje klarte å opne augo berre litt! 

 

Uansett må du ha lykke til, og gratulere 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...