Gå til innhold

Så utrolig deilig det er at det er leksefri


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis bor vi i Oslo hvor det ikke er så mange kosedager i skolen, lekser til og med onsdag 👍🏻

Anonymkode: 2d552...ae5

Jøss! Er det bare i Oslo de har ente skole? 

Bor ikke i Oslo, men på landet en time unna. Her er det lekser hver dag hele denne uken til og med en dag lenger enn i Oslo. 

Lurer på om barna mine går på en ekte skole i stedet for en koseanstalt. For det er jo definert av leksemengde

Anonymkode: 46348...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer og lager leksebingo hver jul og påske, pluss i «bry deg-uka». 5x5 ruter, man må krysse av minst 8 ruter i løpet av uka. Leksebingoen er så populær at elevene vil ikke levere inn arket før jula/påska er over, så de bruker ferien på å krysse ferdig 😊 

 

I rutene er det ca 10 forskjellige leselekser (les høyt for et søsken/søskenbarn i 10 min, les 15 min foran peisen, osv), lese oppskrifter og bake, spille yatzy med besteforeldre, lag en påskefrokost (mat & helse), skriv et kort med pen skrift til noen du bryr deg om, osv.

 

Som sagt, ALLE elevene liker det, og alle gjør flere lekser enn minimumskravet. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis bor vi i Oslo hvor det ikke er så mange kosedager i skolen, lekser til og med onsdag 👍🏻

Anonymkode: 2d552...ae5

Så lekser er flott?

Anonymkode: 3dc9b...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, prekæs skrev:

Lite her og, nå siste dagene før jul. Tenker likevel at lekser er bra.

Hvorfor? Med unntak av gangetabellen og gloser, viser all forskning at lekser ikke har noe særlig for seg. Barn som går på skole med lekser presterer ikke bedre på høyere trinn (ungdomsskole og vgs) enn de barna som har gått på leksefri barneskole.

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-sosiologi/2008/02/lekser-er-urettferdig

https://www.aftenposten.no/norge/i/8wok2/--Bedre-resultater-med-leksefri-skole

Anonymkode: 592d2...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke nr 2 uten lekser , men nå er det ikke så mye lekser en 2 klassing har heldigvis.

Har vært heldig med skolen mtp lekser og tilrettelegging, eldste ble fritatt for det for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Problemet er jo at barna presser seg selv til å sitte med leksene . De vil ikke få anmerkninger . Da sitter de til de har gjort alle leksene . Barna synes at det er veldig ugreit og det hele er en und sirkel 

Har det blitt tatt opp på foreldremøte da? Og det er bare å si til sønnen at du sitter med lekser i 30 min. Det som ikke er gjort på den tida skal du ikke gjøre. Det bestemmer jeg. Så lar du ungen få anmerkninger og tropper opp på møte. Hvis det er en bred enighet om dette blant foreldrene er det jo da bare å bli enige om at alle sier det samme til barna sine. Da er det ikke krise å få anmerkning heller når alle i klassen får det. Dette må dere jo ta ordentlig tak i. 

Anonymkode: eff08...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har det blitt tatt opp på foreldremøte da? Og det er bare å si til sønnen at du sitter med lekser i 30 min. Det som ikke er gjort på den tida skal du ikke gjøre. Det bestemmer jeg. Så lar du ungen få anmerkninger og tropper opp på møte. Hvis det er en bred enighet om dette blant foreldrene er det jo da bare å bli enige om at alle sier det samme til barna sine. Da er det ikke krise å få anmerkning heller når alle i klassen får det. Dette må dere jo ta ordentlig tak i. 

Anonymkode: eff08...f26

Det blir tatt tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det blir tatt tak i. 

Syns det virket på svarene dine som at dere hadde prøvd alt, men at dere ikke kom noen vei.

Anonymkode: eff08...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det virket på svarene dine som at dere hadde prøvd alt, men at dere ikke kom noen vei.

Anonymkode: eff08...f26

Det ligger en klage inne på skole , rektor, lærer osv. Foreløpig har vi ingen løsning men vi foreldre gjør det vi kan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Her har både 8 og 10 leksefri siste uka før jul. Herlig med god tid på ettermiddagene. Ungdommene får ned skuldrene og kan slappe av. Er selv lærer og har lite sans for lekser! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 19.28, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Etter ett halvår med sinnsyke mengder lekser på 5 klassingen så er det uendelig deilig med ei uke nå uten lekser. Deilig med god tid til kos og baking . Er det leksefri hos dere denne uken og? 

Barna har leksehjelp på skolen så de har aldri lekser hjemme. Genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Toneelise skrev:

Barna har leksehjelp på skolen så de har aldri lekser hjemme. Genialt.

Det har ikke vi. Eller skolen har det men kun for utvalgte klasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎12‎.‎2018 den 8.34, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Med unntak av gangetabellen og gloser, viser all forskning at lekser ikke har noe særlig for seg. Barn som går på skole med lekser presterer ikke bedre på høyere trinn (ungdomsskole og vgs) enn de barna som har gått på leksefri barneskole.

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-sosiologi/2008/02/lekser-er-urettferdig

https://www.aftenposten.no/norge/i/8wok2/--Bedre-resultater-med-leksefri-skole

Anonymkode: 592d2...6fc

Kan det tenkes at de som går på leksefri barneskole kan ha andre fordeler? Barn på Steiner og Montessoriskoler har ofte svært bevisste foreldre.

Det kan tenkes at det er dette som gjør at de ikke ligger bak barn på skoler med lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...