Gå til innhold

Tydelig effekt av glutenfri kost - men ingen indikasjon på Cøliaki på blodprøver. Hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har gått fra helvete til himmel etter lang tids magesmerter, kronisk forstoppelse med enkoprese. 

Blodprøvene viser ingen tegn til cøliaki.

Jeg kommer til å fortsette med glutenfri kost en tid til for så å forsøke å gjeninnføre. Men hun har hatt absolutt ingen problemer med magen de suste to ukene, og problemene stoppet umiddelbart etter kutt av gluten.

Men da er det vel litt uglesett å kutte i kosten når det ikke er påvist?

Jeg er jo så glad for at det ser ut til at vi har funnet en vei ut av mageproblemene - men det er frustrerende at vi fortsatt ikke har noen klare svar svart på hvitt..

Vil gjerne høre fra andre med erfaring

 

Anonymkode: 3fd08...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være noe så enkelt som at det ikke er gluten hun reagerer på men fruktan?  Prøv å google det? Jeg er på telefonen nå med dårlig nett men vet jeg har lest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være gluten hun reagerer på, men prøv en stund og se.

Jeg personlig har irritabel tarm og reagerer på hvete. Jeg tåler knekkebrød av rug osv, men ikke hvetemel. Det er altså ikke gluten jeg reagerer på, men jeg er hveteintolerant, for jeg slår heller ikke ut på allergitester. 

Men det er ingen tvil om at jeg reagerer negativt på hvete.

Anonymkode: a1054...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki trenger ikke å slå ut på blodprøver, men kun undersøkelse av tarmen. Hun kan derfor ha cøliaki likevel. Problemet nå er at hun i tilfelle må slutte en periode på glutenfri kost før undersøkelsen og kan da bli veldig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Anonym bruker said:

Det trenger ikke være gluten hun reagerer på, men prøv en stund og se.

Jeg personlig har irritabel tarm og reagerer på hvete. Jeg tåler knekkebrød av rug osv, men ikke hvetemel. Det er altså ikke gluten jeg reagerer på, men jeg er hveteintolerant, for jeg slår heller ikke ut på allergitester. 

Men det er ingen tvil om at jeg reagerer negativt på hvete.

Anonymkode: a1054...455

Samme her. Reagerer ikke på all gluten men på hvetemel. Kan være det samme med din datter HI

Anonymkode: aa0b8...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også foreslå hveteallergi. Har en kollega med dette. Hun tåler rug ol, men ikke hvete. 

Anonymkode: 2dd67...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo også være glutensensitivitet, eller det kalles vel noe sånn som ikke-cøliakisk glutensensitivitet, hvor man har mange av de samme symptomene, men det er ikke cøliaki og slår ikke ut på cøliakitester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 17.38, Anonym bruker skrev:

Datteren min har gått fra helvete til himmel etter lang tids magesmerter, kronisk forstoppelse med enkoprese. 

Blodprøvene viser ingen tegn til cøliaki.

Jeg kommer til å fortsette med glutenfri kost en tid til for så å forsøke å gjeninnføre. Men hun har hatt absolutt ingen problemer med magen de suste to ukene, og problemene stoppet umiddelbart etter kutt av gluten.

Men da er det vel litt uglesett å kutte i kosten når det ikke er påvist?

Jeg er jo så glad for at det ser ut til at vi har funnet en vei ut av mageproblemene - men det er frustrerende at vi fortsatt ikke har noen klare svar svart på hvitt..

Vil gjerne høre fra andre med erfaring

 

Anonymkode: 3fd08...fc4

Da kan det være glutenintoleranse og det vises ikke på blodprøver. 

Anonymkode: 0a366...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...