Gå til innhold

Hvordan er deres juletradisjoner? Hva gjør dere i jula?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke selv oppvokst med noe spesiell juletradisjon, men nå som jeg er gravid ønsker jeg å skape egne juletradisjoner for barnet mitt når det kommer til verden.

Jeg har alltid ønsket å ha fine juletradisjoner med familien, men det har ikke vært slik hos oss dessverre. Ettersom jeg ikke vet særlig bedre, ønsker jeg å høre hva dere gjør både på julaften og generelt i jula? Håper på mange fine tilbakemeldinger som jeg kanskje kan videreføre🎄🎅🏻

Anonymkode: cb989...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi står opp og ser på Barne-TV og drikker kakao med krem. I 12-tiden spiser vi grøt med mandel og marsipangris som premie til den som finner mandelen. I 4-tiden spiser vi julemat og så kommer nissen rett etterpå😀 Liker å spise tidlig sånn at ventetiden for barna ikke blir så lang. Så koser vi oss og slapper av med appelsiner, nøtter, småkaker og gaver. 1 juledag spiser vi deilig frokost og har slappe av dag. Vi spiser veldig ofte rester denne dagen. 2 juledag pleier vi å invitere på familiemiddag.  Ønsker deg en god jul❤️

Anonymkode: a9718...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager marsipan og pynter juletre lille julaften. Ut på ski. Koselig middag.

Julaften er det god fellesfrokost. TV. En liten spasertur, litt aking el.lign. Noen går i kirken. Spiser grøt ca kl 13. Den som får mandelen vinner en stor sjokolade. 
Setter resten av grøten ut til nissen på låven.

Søvguttene synger julen inn kl 17, da er det ribbe. Så er det oppvask, alle er med. Så er det kaffe og julegodteri i stuen. Vi går rundt juletreet, åpner gaver, prater, leser, spiller spill/quiz, leker med gavene, kanskje en titt på TV.

1. juledag kjempekosleig fellesfrokost. Tur/ski/TV/lese bøker/spillespill. Sjekker om nissen har spist grøten (etter at en av de voksne har lust seg til å sjerne grøt fr skålen). Spiser lutefisk med ribbefettet fra dagen før.

Og sånn går no dagan: kosing foran peisen, late dager, litt ski, god mat, samvær.
 

Anonymkode: 44222...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fri står vi opp seint, og ser jule-tv under pleddet en stund, før vi spiser frokost og kler på oss. Er det snø er vi ute og baser i snøen en stund, hvis ikke går vi en tur før vi spiser lunsj. Om det er hos oss vi feirer må vi da starte på middagen, hvis ikke har vi rikelig tid til brettspill, film eller noe annet gøy. I 17-18-tiden er det middag, før oppvask og gaver. Ungene på 5 og 6 legger seg 21-22, de voksne koser seg et par timer til.

Anonymkode: a1a6c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av desember har vi (minst) en bakedag, en akedag og en dag på juleteater. 

Julaften står vi opp og åpner julestrømpa. Der har  "nissen" lagt litt godteri, mandarin, diverse annet godt å spise/drikke, en pakke som inneholder ny pysj og en pakke som inneholder noe å gjøre. I år er det ny tegneblokk og tusjer. Mye barneTV på morran før vi spiser frokost. Deretter surrer vi bare, enda mer TV eller spill, før vi pynter oss og drar i kirka. Middag alltid kl 17:00, etterfulgt av dessert og gaveåpning. Tar stort sett tidlig kveld. 

Første juledag samles alltid storfamilien til middag. 

Anonymkode: f505a...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Lillejulaften gjør vi oss ferdig med stress, lager oss skikkelig julegrøt.

går en fin lang tur om helsa til jenta tilsier at  detter greit. 

 På julaften spiser vi frokost,  slapper av reiser på  kirkegården. 

Jeg lager middag . 

Spiser klokken 17.00 åpner gaver i 20 tiden.

1.juledag reiser vi på besøk eller får besøk

2 dag har vi pysj dag. 

Anonymkode: 2f8e4...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentene får julestrømpe og et par gaver når vi står opp, i år ville jenta på 12 lage strømper til meg og Pappan også😍 så ser de TV, leker og spiser snop . 

Jeg setter på julemusikk på kjøkkenet og starter med skrelling og forberedning til middag. 

Dekker til julefrokost med masse godt pålegg, kakao,gløgg, lys og servietter . 

3 nøtter til askepott❤️ Mer snop 

mann og barn reiser på kirkegården og tenner lys

nissen ramler inn her i 14 tida 

middag serveres kl 16 , dessert følger. 

Gaver pakkes opp i 17-17.30 tida. 

Pause i gavene og kaffe, kake , ungene ser, åpner ting og leker litt. 

Så åpnes resten av gavene og vi fortsetter kvelden med noe godt på bordet, jentene koser seg med gaver og snop . Ingen spesiell leggetid på julekvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I løpet av desember har vi (minst) en bakedag, en akedag og en dag på juleteater. 

Julaften står vi opp og åpner julestrømpa. Der har  "nissen" lagt litt godteri, mandarin, diverse annet godt å spise/drikke, en pakke som inneholder ny pysj og en pakke som inneholder noe å gjøre. I år er det ny tegneblokk og tusjer. Mye barneTV på morran før vi spiser frokost. Deretter surrer vi bare, enda mer TV eller spill, før vi pynter oss og drar i kirka. Middag alltid kl 17:00, etterfulgt av dessert og gaveåpning. Tar stort sett tidlig kveld. 

Første juledag samles alltid storfamilien til middag. 

Anonymkode: f505a...123

Glemte også nevne den juletradisjonen jeg har satt med pris på i oppveksten: den årlige skituren vi går en dag i romjula. Både tanter, onkler, besteforeldrene søskenbarn på en heldags skitur over et fjell. 

Min er for liten til å gjøre dette enda, men det er noe av det beste jeg husker fra egen barndom og det kommer jeg til å videreføre! 

Anonymkode: f505a...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.: Pynting av tre. Alle hjelper til. Ferdigpynting av huset. Risengrynsgrøt med mandel i. Vi bruker en spiselig premie som er egnet til å deles.

24.: Julehefter på morgenen. God frokost. 3 nøtter til Askepott. Pynting av farmors gravsted med barna. Imens legger "nissen" pakker under treet. Omkledning. Tidlig middag. Vi synger rundt juletreet. Gaveåpning. Etterpå serveres gløgg/brus/kaffe/te og julekaker/godteri. Lek og kos til alle er slitne.

25.: Lat formiddag i pysj. Omkledning før middag hos svigers.

26.: Om været er godt forsøker vi å komme oss ut på tur. 

Anonymkode: 31fa4...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjerne familiesamlinger julaften og 1. dag og så 1 dag senere i jula. De andre dagene er det noen ting som er viktige:

Pysjtid på morgenen for alle som vil (noen av oss vil ut og trene på morgenen, andre vil pysje til langt på dag.)

En stor samling julefilmer som vi EIER, dvs ikke være avhengig av at noe sendes på tv eller er tilgjengelig på strømmetjenester. Det er vel en femten-tjue stk, inkl Tre nøtter til Askepott (det gjør julaftens formiddag mer fleksibel), Love Actually, Die Hard, Alene hjemme, Elf, The Snowman, Miracle on 34th street, Bad Santa, Jul i Borettslaget, Helan & Halvan med juletreselgeren (og et par til), Hjelp vi må på juleferie, osv.

En fredelig dag i romjula lager vi (noen av oss, da) julepynt, faktisk, for da er man i rett modus.

En vennelunsj evt inkl tur, aking, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter huset lille julaften, og juletreet når barna har lagt sæ. Vi setter ut grøt til nissen lille julaften som legger igjen en pose med gaver til barna. Gjerne spill eller bok som vi kan bruk ventetiden på. 

På julaften står vi opp til julestrømpe og setter oss foran tv😊 i ti tiden spiser vi frokost. Etter frokost er det med spill/tv/leke, Før vi begynner med maten. Setter oss til bordet kl.17, spiser ribbe og tilbehør før vi rydder og setter oss i sofan klar til gaveutdeling. Eldste på 5 år leser opp hvem gavene er til og gir de ut. Pakker opp 1 og 1 slik at alle får se hva alle får. På bordet under gjenåpning står det drikke, godt, julekaker. Og etterhvert tar vi fram litt dessert. Barna legger seg når de blir trøtt.

Anonymkode: b339d...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter juletre på lillejulaften, drikker gløgg og ser julefilm😊

På julaften er det julestrømpe på morgenen som inneholder godteri og klementin. Vi ser barnetv og spiser en sen frokost. Deretter drar vi på kirkegården ca 12.00. Når vi er ferdige her drar vi innom med noen julegaver før vi vender hjemover for å begynne på juleribba. Vi spiser middag når sølvguttene synger inn julen, og sitter ved bordet en god stund. Deretter er det litt oppvask, kaffe og kaker, gaveåpning, tv titting og masse kos😊

Anonymkode: 32700...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, så mye koselig juletradisjoner det var her❤️ Absolutt mye av det dere har skrevet jeg kan ta med videre her! Gleder meg sånn til å skape egene juletradisjoner etterhvert og ønsker bare at min lille som er på vei får ordentlig gode juleminner år etter år. God jul til dere, og ta vare på de flotte juletradisjonene deres, ikke alle som har det😊🎄🎅🏻

Anonymkode: cb989...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...