Gå til innhold

være hjemme med en 1 åring og nyfødt baby


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at siden du har to barn fra før av, vet du ihvertfall godt hva det innebærer. Hvis du føler at du har overskudd nå med babyen du har, så går det sikkert fint med en til. De får stor glede av hverandre etterhvert når de blir eldre. Selv er jeg 15 mnd yngre enn søsteren min, og vi har lekt mye samme oppigjennom. 😊 

Jeg planlegger å bli gravid når jenta mi er 1 og 1/2 år. Da blir det litt over to år i mellom.

Anonymkode: fa0f2...999

Jeg tror litt over to år mellom barn er en magisk grense som gjør det litt enklere. Min ble mye enklere etter han fylte to fordi han da ikke lenger trengte konstant oppsyn og kunne leke litt for seg selv innimellom. De forstår også mye bedre at noen ganger må man vente litt. Som sagt ble ting mye enklere her etter førstemann fylte to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår vel at barn forventer mer av foreldre enn bhg ansatte? Følelsesmessig tilknytning? 

Dette er ihverfall min erfaring. Barnet kan ha kortere dager i bhg. 

 

Anonymkode: a600e...142

Jeg har gjort dette. Barna er større nå og vi har alle et godt forhold. Hva med de som får tvillinger? Min erfaring er at det var hektisk frem til yngste var tre måneder. Men vi var likevel i åpen barnehage, på barseltreff, lekeplass, tur i skogen, vi satt ikke bare hjemme og syntes alt var vanskelig. Jeg rådførte meg med venner og familie som jobber med barn, og alle sa at siden eldste ikke hadde startet i barnehagen enda, ville de hatt begge hjemme DERSOM man har overskudd til det og er innstilt på hektiske hverdager.  Jeg fikk utelukkende positive tilbakemeldinger fra barnehagen da de startet også. Eldste startet to måneder før yngste. Pappaen kom også hjem om ettermiddagen, så vi hadde  masse tid til tilknytning og nærhet både på dagtid alene med meg, og om ettermiddagen og i helger da vi var to. Selvfølgelig skal man ikke gjøre dette hvis man ikke kan klare to, men HI etterpør erfaringer, ikke meninger. Som sagt, jeg ville gjort det igjen. 

Anonymkode: 1af87...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

En baby kan fint være med på babysang, åpen bhg og lekeplassen ihvertfall? Man vet selvfølgelig ikke hvordan babyen blir, men de to jeg har er veldig «greie» ☺️

Anonymkode: 51740...3b3

Det kommer helt an på babyen. Altså, alle babyer kan jo bli med, men om målet er at ettåringen skal få litt stimuli og oppmerksomhet, trenger du en baby som er noenlunde tilfreds på tur. 

Jeg var lenge hjemme med begge mine, men med én om gangen. Begge mine var såpass krevende at en eller begge hadde fått mindre enn de trengte dersom jeg hadde hatt dem så tette som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sov nr 2 max 30 min i strekk på natt hele første leveår og skrek halve dagen. Hvis ikke jeg hadde hatt storesøster i barnehage og fått sove den 2timersduppen på dagen sammen med lillebror, så hadde jeg kollapset. 

Man vet aldri hva slags baby man får. 

Anonymkode: e1ac5...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine 2 minste er det 11mnd mellom, de begynte i bhg når de var 2 og nesten 3, de lekte med hverandre før de begynte ,dette funket veldig fint for oss, for da fikk brødrene som var 6 og når minsten ble født, gå ferdig Sfo får de minste begynte i bhg, de gikk i 3 og 4 når de slutta på sfo,da var de hjemme med storebroren på 12

Anonymkode: b0c24...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To år mellom mine. Ikke planlagt. Det var ufattelig tøft som gravid og de første 8-9 mnd etter minste ble født. Minste hadde kolikk og jenta vår på 2 år måtte ligge å høre på hylskriking i time etter time hver eneste kveld og natt i 4 mnd. Jeg har aldri hatt så dårlig samvittighet før i mitt liv. Hadde ikke bekkenløsning med første, men endte opp med invalidiserende bekkenløsning fra uke 20 med nr 2. Hadde ingen til å hjelpe meg, så det hadde jeg aldri gjort igjen. Men om du har solid nettverk, er sprek og har forholdsvis lette graviditeter så går det sikkert an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Har fortsatt ikke bestemt meg for om vi i det hele tatt skal han nr 3. Må nok "tenke" litt til. Ut ifra svarene forstår jeg at det er utfordrende med to tette, men at barna får mye glede av hverandre :)

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...