Gå til innhold

være hjemme med en 1 åring og nyfødt baby


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 4 år og en baby på 6 mnd. Vi ønsker barn nr 3 og vurderer å få to tette. Er det noen som har erfaring med å gå hjemme med en 1 åring og en nyfødt? Vurderer å gå hjemme til nr 2 er 2 år og 2 mnd.. Kom med positive og negative erfaringer :-)

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det var tøft å gå hjemme med en nesten toåring og en baby, en 1 åring og en baby hadde vært verre, de er ikke selvstendige nok.. mye bæring og frustrasjoner og de trenger mamman sin mye.. ville ventet til minste var eldre og hadde mer språk og du får litt mer tid til å bli kjent med barnet. 

Anonymkode: 12b3c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bhg til eldstemann når nr 2  kom. Var egentlig ikke så mange fordeler med det. Jeg fikk lite tid til å hvile etter nattevåk og ble nok unødvendig sliten. Følte jeg fikk lite alenetid med babyen, hun var nokså rolig på dagtid, så eldstemann fikk mest oppmerksomhet og jeg følte vel til tider at babyen ble litt lite stimulert.

Anonymkode: b5404...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var ett år og 10 mnd da nr 2 ble født. Syntes det var veldig krevende, siden førstemann fremdeles krevde nesten konstant oppsyn og det ble ofte til at babyen bare ble matet og lagt i kurven igjen til neste mating. Hadde ikke tid til å sitte og holde og beundre babyen. Førte til mye skyldfølelse og at det tok lang tid å knytte seg til babyen.

Det gikk seg til etter et par måneder pga at vi kom inn i en rutine og også fordi nr 1 ble litt mer selvstendig kort tid etter han fylte to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har positive erfaringer 😊 men begge sov om natta, jevnt over ihvertfall, og minste var tidlig ute med det meste. 14 måneder mellom. Eldste hadde begynt å gå før minste ble født, det tror jeg hjelp mye. Var selvfølgelig slitsomt i perioder, men jeg hadde syntes det var det å stresse i barnehagen hver dag også. Hadde gjort det samme igjen!

Anonymkode: 1af87...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hjemme med tre barn, eldste 2,5, 1,5 og minste nyfødt. Det blir hva du gjør det til. Jeg var helt alene med de og hadde ikke noe valg. Tok tid før jeg fikk barnehageplass da jeg og barna flyttet fra Frankrike til Norge. Du klarer to! De alller fleste babyer sover uansett mye. Det går fint. Du klarer det du må,

Anonymkode: 967cf...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 1 åringen være i bhg? Vår 1 åring har stor glede av å være i bhg. Jeg hadde ikke orka å ha to små hjemme. 

Anonymkode: 3f394...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 4 mnd baby og 3-åring. Eldste er jo rimelig selvstendig, men det er ganske slitsomt å være hjemme med dem alene. Ville aldri hatt to babyer hjemme samtidig. I motsetning til min eldste kan du ikke forklare 1-åringen hvorfor hun må vente 

Anonymkode: b14a4...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 14 måneder mellom mine. Jeg ville absolutt anbefalt bhg for 1åring. Han har sine behov som må være møtt om du skal ha ett harmonisk barn og god forhold til begge. 

Anonymkode: a600e...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 14 måneder mellom mine. Jeg ville absolutt anbefalt bhg for 1åring. Han har sine behov som må være møtt om du skal ha ett harmonisk barn og god forhold til begge. 

Anonymkode: a600e...142

Man klarer å møte behovene selv om det er to barn hjemme. Hvor mange må man ikke dele oppmerksomheten med i barnehagen? At folk velger barnehage er helt greit, men de fleste som har mulighet er lenger hjemme med barna, søsken eller ikke.

Anonymkode: 1af87...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man legge opp til å ha det hinsides travelt i 1-2 år? 

Er man uheldig, som man ikke har noen mulighet til å vite noe om på forhånd, så får ingen dekket behovene sine, hverken baby, ettåring eller mor. Og hva er gleden i det?

Anonymkode: a8689...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gjort det, altså. Ettåringen må aktiviseres og det er vanskelig når du har en nyfødt i tillegg. Ettåringen trenger din dose stimuli i løpet av dagen. Om han ikke er i barneuagr bør dra på lekeplassen, svømmehallen, babysang, turer i skogen, ut i sandkassa, på besøk til andre med barn osv, og da er det veldig begrensende å ha med den nyfødte. 

Anonymkode: 6253a...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man klarer å møte behovene selv om det er to barn hjemme. Hvor mange må man ikke dele oppmerksomheten med i barnehagen? At folk velger barnehage er helt greit, men de fleste som har mulighet er lenger hjemme med barna, søsken eller ikke.

Anonymkode: 1af87...d23

Jeg må si meg enig i dette. Jeg jobber som pedagog i barnehage og ønsker ikke å ha barnet mitt i bhg før han er 2 år. Veldig mange små og alle blir ikke sett hele tiden. Jeg er 31 år og har ikke lyst til å vente med å bli gravid, da man ikke vet hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke jeg ville gjort det, altså. Ettåringen må aktiviseres og det er vanskelig når du har en nyfødt i tillegg. Ettåringen trenger din dose stimuli i løpet av dagen. Om han ikke er i barneuagr bør dra på lekeplassen, svømmehallen, babysang, turer i skogen, ut i sandkassa, på besøk til andre med barn osv, og da er det veldig begrensende å ha med den nyfødte. 

Anonymkode: 6253a...947

En baby kan fint være med på babysang, åpen bhg og lekeplassen ihvertfall? Man vet selvfølgelig ikke hvordan babyen blir, men de to jeg har er veldig «greie» ☺️

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man legge opp til å ha det hinsides travelt i 1-2 år? 

Er man uheldig, som man ikke har noen mulighet til å vite noe om på forhånd, så får ingen dekket behovene sine, hverken baby, ettåring eller mor. Og hva er gleden i det?

Anonymkode: a8689...113

Hmm ja det er jo en sjanse å ta!?:/ Er 31 år og tror nok ikke jeg vil vente med å prøve :-)

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var hjemme med tre barn, eldste 2,5, 1,5 og minste nyfødt. Det blir hva du gjør det til. Jeg var helt alene med de og hadde ikke noe valg. Tok tid før jeg fikk barnehageplass da jeg og barna flyttet fra Frankrike til Norge. Du klarer to! De alller fleste babyer sover uansett mye. Det går fint. Du klarer det du må,

Anonymkode: 967cf...adc

Takk for svar! Jeg tenker innstillingen har mye å si :-)

Anonymkode: 51740...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En baby kan fint være med på babysang, åpen bhg og lekeplassen ihvertfall? Man vet selvfølgelig ikke hvordan babyen blir, men de to jeg har er veldig «greie» ☺️

Anonymkode: 51740...3b3

Jeg tenker at siden du har to barn fra før av, vet du ihvertfall godt hva det innebærer. Hvis du føler at du har overskudd nå med babyen du har, så går det sikkert fint med en til. De får stor glede av hverandre etterhvert når de blir eldre. Selv er jeg 15 mnd yngre enn søsteren min, og vi har lekt mye samme oppigjennom. 😊 

Jeg planlegger å bli gravid når jenta mi er 1 og 1/2 år. Da blir det litt over to år i mellom.

Anonymkode: fa0f2...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En baby kan fint være med på babysang, åpen bhg og lekeplassen ihvertfall? Man vet selvfølgelig ikke hvordan babyen blir, men de to jeg har er veldig «greie» ☺️

Anonymkode: 51740...3b3

Helt enig! Og turer kan man fint gå, lekeplassen og andre steder. Jo eldre minste blir og kan delta mer, jo eldre blir også eldste og forstår mer. De er jo ikke nyfødt og 1 år hele tiden. Har gått kjempefint her. 

Anonymkode: 1af87...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En baby kan fint være med på babysang, åpen bhg og lekeplassen ihvertfall? Man vet selvfølgelig ikke hvordan babyen blir, men de to jeg har er veldig «greie» ☺️

Anonymkode: 51740...3b3

Det går sikkert helt fint så lenge du får en enkel baby og så lenge ettåringen er enkel!

Med min, som nå er tre, så hadde det aldri i verden fungert, verken om hun var den minste eller den eldste av barna. Kolikk de tre første månedene, våknet hver andre time på natta frem til hun var 2 år (og våkner fortsatt en eller to ganger) og var en vanvittig mammadalt som hyyyylgrein når noen andre holdt henne. Jeg er nok farget av den erfaringen jeg har og har kanskje vært igjennom det verste, og er dermed litt negativt innstilt. Men hvis du tror du greier det, får "enkle" babyer og pappaen er engasjert og hjelpsom når han er hjemme fra jobb, så går det nok helt fint! 

Anonymkode: 6253a...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man klarer å møte behovene selv om det er to barn hjemme. Hvor mange må man ikke dele oppmerksomheten med i barnehagen? At folk velger barnehage er helt greit, men de fleste som har mulighet er lenger hjemme med barna, søsken eller ikke.

Anonymkode: 1af87...d23

Du forstår vel at barn forventer mer av foreldre enn bhg ansatte? Følelsesmessig tilknytning? 

Dette er ihverfall min erfaring. Barnet kan ha kortere dager i bhg. 

 

Anonymkode: a600e...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår vel at barn forventer mer av foreldre enn bhg ansatte? Følelsesmessig tilknytning? 

Dette er ihverfall min erfaring. Barnet kan ha kortere dager i bhg. 

 

Anonymkode: a600e...142

Enig. 

Anonymkode: 3f394...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si meg enig i dette. Jeg jobber som pedagog i barnehage og ønsker ikke å ha barnet mitt i bhg før han er 2 år. Veldig mange små og alle blir ikke sett hele tiden. Jeg er 31 år og har ikke lyst til å vente med å bli gravid, da man ikke vet hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: 51740...3b3

Du har fått mange svar.De fleste er negative.Skjønner at det ikke var dette du ville høre.Virker egentlig som du har bestemt deg,så hvorfor spør du egentlig?Og ingen barn har godt av bli sett HELE tiden!

Anonymkode: a19df...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 14 mnd mellom min søster og meg. Jeg har tenkt litt på dette med at jeg tror det er for liten alders forskjell. Mamma og jeg har alltid hatt et ikke eksisterende forhold. Første minne er mamma som kjefter og at jeg alltid gikk for meg selv. Mens mamma og søster har alltid vært nære.  Jeg tror det ble mye for mamma med to små. Ikke er vi søskene nære heller. 

Vi har nesten 4 år mellom våre. Helt perfekt 😊 aldri noe krangling eller sjalusi. 2 åringen her er VELDIG på meg for tiden. Jeg hadde ikke orket en baby i tillegg. Men hvis det funker for seg så er jo det bra 😊 Likevel synes jeg at barnehage er fint for småtasser. Mye lek og venner i bhg. 

Anonymkode: 3f394...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har fått mange svar.De fleste er negative.Skjønner at det ikke var dette du ville høre.Virker egentlig som du har bestemt deg,så hvorfor spør du egentlig?Og ingen barn har godt av bli sett HELE tiden!

Anonymkode: a19df...085

Enig at ingen barn skal bli sett hele tiden. Jeg snakker om behov. Behov for aten voksen skal være til stedet for akkurat det barnet. Behov for å gå ut en tur hver dag. Behov for å leke, for å snakke med barnet. Mine to var faktisk hjemme med meg en stund og tro meg, jeg var utslitt etter to graviditeter, barsel, ammiing,bleieskift osv. Eldstemann hadde det bedre i bhg der han drev med ting 18 måneders barn gjør.

Anonymkode: a600e...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...