Gå til innhold

Føler ingen glede over ett av barna mine....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Tror du skal sjekke opp litt selv før du driter deg ut. Barneautisme, blir ofte og bør settes tidelig for å kunne hjelpe barnet best mulig. Dersom det skulle ha det. Andre diagnoser kan de og vil de gjerne ikke sette før seinere. Men jo tidligere man får hjelp og tilrettelegging ved vansker jo bedre ser det ofte å gå. Da kan man kanskje trekke seg raskere ut også, fordi man har bygget et grunnlag og kompetanse hos barnet ( dersom det ikke er noe som tilrettelegging alltid. )

Anonymkode: 2e565...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du skal sjekke opp litt selv før du driter deg ut. Barneautisme, blir ofte og bør settes tidelig for å kunne hjelpe barnet best mulig. Dersom det skulle ha det. Andre diagnoser kan de og vil de gjerne ikke sette før seinere. Men jo tidligere man får hjelp og tilrettelegging ved vansker jo bedre ser det ofte å gå. Da kan man kanskje trekke seg raskere ut også, fordi man har bygget et grunnlag og kompetanse hos barnet ( dersom det ikke er noe som tilrettelegging alltid. )

Anonymkode: 2e565...686

Ser jeg leste feil, beklager! Jeg er enig med deg.

Anonymkode: 2e565...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du skal sjekke opp litt selv før du driter deg ut. Barneautisme, blir ofte og bør settes tidelig for å kunne hjelpe barnet best mulig. Dersom det skulle ha det. Andre diagnoser kan de og vil de gjerne ikke sette før seinere. Men jo tidligere man får hjelp og tilrettelegging ved vansker jo bedre ser det ofte å gå. Da kan man kanskje trekke seg raskere ut også, fordi man har bygget et grunnlag og kompetanse hos barnet ( dersom det ikke er noe som tilrettelegging alltid. )

Anonymkode: 2e565...686

De med barneautisme mangler grunnleggende ferdigheter og er oftest nonverbale. Hi sier ingenting om dette. 

Anonymkode: fd2fa...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Anonym bruker said:

De med barneautisme mangler grunnleggende ferdigheter og er oftest nonverbale. Hi sier ingenting om dette. 

Anonymkode: fd2fa...2cf

Det kan være aspergers.

Anonymkode: 87a77...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være aspergers.

Anonymkode: 87a77...b48

Ja, det kan det, men asperger er en ganske annen diagnose enn barneautisme som noen her foreslo. 

Anonymkode: fd2fa...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 20.51, Anonym bruker skrev:

De med barneautisme mangler grunnleggende ferdigheter og er oftest nonverbale. Hi sier ingenting om dette. 

Anonymkode: fd2fa...2cf

De trenger ikke være non-verbale og mangler ikke alle grunnleggende ferdigheter. Så det er ikke en måte å vite om det barneautisme eller ikke. De kan ha autisme og normale evner eller ulik grad av psykisk utviklingshemming i tillegg. Var nettopp med og utredet en jente på fem år med barneautisme der ingen hadde mistenkt autisme tidligere. RKT (regionalt kompetansesenter for autisme ++) anbefaler utredning så tidlig som mulig ved tegn på autisme. Gjerne rundt ett-årsalderen, nettopp for å få satt inn tidlige tiltak i hjem.og/eller bhg. Min erfaring tilsier at vi sjeldent finner dem så tidlig, men sånn a propo at noen tror man bør vente til skolealder før man kan vurdere om noe faller innenfor autismespekteret.

Men det høres ut som noe innenfor spekteret. Ville helt klart bedt om en utredning av barnet. Er det ikke noe, så får man vite det også. 

Anonymkode: bd984...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det litt som deg, Hi. Barnet mitt er 5 år, snart 6. Han ble henvist til BUP og de har startet utredning. Jeg mistenker nå Aspergers. Gå via barnehagen, si at du mener han må utredes. Fyll ut skjema og kontakt PPT. Deretter får du skjema av PPT, blir henvist til fastlegen og deretter BUP. Jeg er ganske sikker på at at mitt barn har aspergers, det er innenfor autisme. Han kan ikke hjelpe for det, han gjør sitt beste og det gjør også du. Håper det løser seg. PS: Jeg har hørt at dersom aspergers får vi oppfølging og det får også søsken men sist, og viktigst, barnet får oppfølging. Det høres ut som om din gutt har en verre form enn min gutt, og jeg synes at det er utrolig krevende. 

Anonymkode: 568fe...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 11.50, Anonym bruker skrev:

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Dette er så feil som det går an. Heldigvis tenker man ikke slik lenger. Jeg har jobbet på hab og tidlig er i veldig mange tilfeller avgjørende.. 

Anonymkode: 9d495...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...