Gå til innhold

Føler ingen glede over ett av barna mine....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prøve sette diagnose på ett lite barn på 4 år er ikke riktig å gå nei.Her var som sagt lavterskeltilbud inne i slutten av siste året i barnehagen,å hun ville ikke høre snakk om engang å prøve å se etter tegn til en diagnose på ett så lite barn.Vent heller med å få barnet utredet etter skolestart om det fortsatt er like vanskelig da.

Anonymkode: dfe2d...679

Det kommer vel helt an på hva de "frykter".

Om barnet bare virkelig litt umodent er det sikkert rikting, men med flere og mer alvorlige symptomer er det viktig å få diagnosen på plass før skolestart så ressursene som kreves kan være på plass allerede fra første skoledag for å gjøre overgangen fra barnehage til skole så god som mulig.

Anonymkode: c58ea...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prøve sette diagnose på ett lite barn på 4 år er ikke riktig å gå nei.Her var som sagt lavterskeltilbud inne i slutten av siste året i barnehagen,å hun ville ikke høre snakk om engang å prøve å se etter tegn til en diagnose på ett så lite barn.Vent heller med å få barnet utredet etter skolestart om det fortsatt er like vanskelig da.

Anonymkode: dfe2d...679

Det er synd at dere møtte noen uten bedre kompetanse enn det. Tidlig  innsats er veldig viktig

Anonymkode: 61dec...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er synd at dere møtte noen uten bedre kompetanse enn det. Tidlig  innsats er veldig viktig

Anonymkode: 61dec...883

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prøve sette diagnose på ett lite barn på 4 år er ikke riktig å gå nei.Her var som sagt lavterskeltilbud inne i slutten av siste året i barnehagen,å hun ville ikke høre snakk om engang å prøve å se etter tegn til en diagnose på ett så lite barn.Vent heller med å få barnet utredet etter skolestart om det fortsatt er like vanskelig da.

Anonymkode: dfe2d...679

Skremmende at denne holdningen finnes enda.For ett barn med diagnoser kan oppstarten til skole være kjempe vanskelig.så hvorfor ikke få rett hjelp og evt diagnose før skolestart.da har man ett helt annet grunnlag.

 

til HI søk om hjelp så har du ihverfall utelukket noe.Sørg for at ungen får den hjelpen han trenger

Anonymkode: df7a2...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende at denne holdningen finnes enda.For ett barn med diagnoser kan oppstarten til skole være kjempe vanskelig.så hvorfor ikke få rett hjelp og evt diagnose før skolestart.da har man ett helt annet grunnlag.

 

til HI søk om hjelp så har du ihverfall utelukket noe.Sørg for at ungen får den hjelpen han trenger

Anonymkode: df7a2...379

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle svarene. Men tror sønnen deres er på autismespekteret. Høres 100% som min sønn. Du må be om henvisning til BUP. Er han autistisk så bruker du helt feil metoder. Gutten trenger forståelse,forutsigbarhet og ro. At du er alene med barna er ingen unnskyldning. Jeg har vært 100% alene med fire barn i 15 år. Yngste er autist. Her er det din jobb som mor og søke hjelp og finne ut av det. Alle strategier og fremgangsmåter du bruker på vanlige barn vil ikke fungere her.

Anonymkode: 3f754...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg! Har en sønn som var akkurat lik. Han er bare veldig sensitiv og veldig intelligent og må behandles på en annen måte. Han er en flott og velfungerende tiåring i dag. 😊

Anonymkode: 8fd0d...7f7

😊Samme her. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende at denne holdningen finnes enda.For ett barn med diagnoser kan oppstarten til skole være kjempe vanskelig.så hvorfor ikke få rett hjelp og evt diagnose før skolestart.da har man ett helt annet grunnlag.

 

til HI søk om hjelp så har du ihverfall utelukket noe.Sørg for at ungen får den hjelpen han trenger

Anonymkode: df7a2...379

Jeg Syns det er skremmende å sette diagnoser . Hva med å lære seg å snakke med barnet og elske det for det det er først ? Tror det snur hele situasjonen. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da skal hun ikke søke hjelp? I tilfelle han ikke har en diagnose? Ikke gjør vondt verre for ei desperat mor. Hun må få hjelp!

Anonymkode: 348b5...a7f

Jeg tror det er foreldrene som må se barnet bedre. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første setning skriver jo HI at hun ikke føler noe for gutten sin. Hennes ord. 

Da tror jeg at dette barnet merker at moren ikke er der fullt for dette barnet, som igjen vises i oppførsel. 

Jeg har selv et " slitsomt " barn. Men vet du hva.. Da jeg fikk hjelp til å se og lære meg hvordan kroppsspråk og ordvalg jeg burde bruke, så snudde alt seg på ett par dager. 

Så kanskje lurt å prøve å begynne med deg selv først? Enn å fikse dette vanskelige barnet. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Det er du som tar feil, og driter deg ut

Anonymkode: 61dec...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg Syns det er skremmende å sette diagnoser . Hva med å lære seg å snakke med barnet og elske det for det det er først ? Tror det snur hele situasjonen. 

Anonymkode: 93286...16e

Det er skremmende at det er blitt sånn at så fort barnet ikke oppfører seg som jevnaldre så måå det være en diagnose. Som jeg nevnte tidligere så var jeg selv en av de som var overbevist om at sønnen min hadde asperger men det viste seg å ikke stemme.Når sønnen min kom i trygge omgivelser med voksne som visste hvordan de burde håndtere han,voksne som kan ekstra mye omsorg,viste forståelse og tolmodighet,så ble gutten min en helt annen gutt å omtrent alle av symtomer på austisme/asperger forsvant.Skolen har vært helt super flink å har bygget opp selvtilliten og trygghet så nå er han en fornøyd om sjeldent er stygg med andre.Hjemme er han også mye lettere å ha med å gjøre etter jeg har tilrettelagt mer her hjemme også med tanke på at han er sensitiv.I år er faktisk første sommerferie vi har vært på uten at han har utagert etterpå! Det går virkelig fremover her :)

Anonymkode: dfe2d...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig ut som autisme! Og det er viktig å få diagnose FØR skolestart, sånn at assistent er på plass til han begynner på skolen. Han trenger kanskje assistent i bhg også.

Ta kontakt med fastlegen og be om å bli henvist til bup!

Anonymkode: c7d9a...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er skremmende at det er blitt sånn at så fort barnet ikke oppfører seg som jevnaldre så måå det være en diagnose. Som jeg nevnte tidligere så var jeg selv en av de som var overbevist om at sønnen min hadde asperger men det viste seg å ikke stemme.Når sønnen min kom i trygge omgivelser med voksne som visste hvordan de burde håndtere han,voksne som kan ekstra mye omsorg,viste forståelse og tolmodighet,så ble gutten min en helt annen gutt å omtrent alle av symtomer på austisme/asperger forsvant.Skolen har vært helt super flink å har bygget opp selvtilliten og trygghet så nå er han en fornøyd om sjeldent er stygg med andre.Hjemme er han også mye lettere å ha med å gjøre etter jeg har tilrettelagt mer her hjemme også med tanke på at han er sensitiv.I år er faktisk første sommerferie vi har vært på uten at han har utagert etterpå! Det går virkelig fremover her :)

Anonymkode: dfe2d...679

Man regner jo med at oppegående foreldre har vært gjennom det du ramser opp. Hvis barnet fremdeles har utageringer eller virker utilpass må man jo oppsøke hjelp!! Det har gått altfor langt når mor ikke har følelser igjen for barnet. Hvorfor er det en uting at barnet blir utredet? I beste fall er det foreldreferdighetene det skorter på. Og da kan man få kurs, hjelp etc av barnevernet.

Viser det seg at barnet faktisk har en diagnose må man få hjelp og støtte av fagpersoner.

Det tragiske her er jo at mor mister interessen for barnet og ikke makter å håndtere situasjonen, uansett vil en utredning gi svar, og familien kan få hjelp og støtte.

Anonymkode: 3f754...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man regner jo med at oppegående foreldre har vært gjennom det du ramser opp. Hvis barnet fremdeles har utageringer eller virker utilpass må man jo oppsøke hjelp!! Det har gått altfor langt når mor ikke har følelser igjen for barnet. Hvorfor er det en uting at barnet blir utredet? I beste fall er det foreldreferdighetene det skorter på. Og da kan man få kurs, hjelp etc av barnevernet.

Viser det seg at barnet faktisk har en diagnose må man få hjelp og støtte av fagpersoner.

Det tragiske her er jo at mor mister interessen for barnet og ikke makter å håndtere situasjonen, uansett vil en utredning gi svar, og familien kan få hjelp og støtte.

Anonymkode: 3f754...59c

Det er selvsagt ikke en uting å få barn utredet men er det snakk om ett lite barn på bare 4 år.Ifølge nettsiden for autisme/asperger så står det: "en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Ut ifra hovedinnlegget til mor så bør hun vel egentlig få støtte og hjelp til hvordan håndtere barnet på en god måte,uansett om barnet får en diagnose eller ikke.

 

Anonymkode: dfe2d...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt ikke en uting å få barn utredet men er det snakk om ett lite barn på bare 4 år.Ifølge nettsiden for autisme/asperger så står det: "en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Ut ifra hovedinnlegget til mor så bør hun vel egentlig få støtte og hjelp til hvordan håndtere barnet på en god måte,uansett om barnet får en diagnose eller ikke.

 

Anonymkode: dfe2d...679

Slutt å sleng ut les deg opp før du driter deg ut da. Det er jo du som ikke har peiling her. Det er det ikke bare for å få en diagnose, det er viktig å få barnet utredet, det er viktig for å få satt i gang tiltak som kan hjelpe barnet og hele familien, uansett grunn til at ting er som det er. Det er viktig å få satt i gang tiltak før barnet begynner på skolen, da er det lettere å få den hjelpen barnet trenger. Og om det skulle være en diagnose, så finnes det mange andre diagnoser enn autisme/asberger.

Anonymkode: 61dec...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er skremmende at det er blitt sånn at så fort barnet ikke oppfører seg som jevnaldre så måå det være en diagnose. Som jeg nevnte tidligere så var jeg selv en av de som var overbevist om at sønnen min hadde asperger men det viste seg å ikke stemme.Når sønnen min kom i trygge omgivelser med voksne som visste hvordan de burde håndtere han,voksne som kan ekstra mye omsorg,viste forståelse og tolmodighet,så ble gutten min en helt annen gutt å omtrent alle av symtomer på austisme/asperger forsvant.Skolen har vært helt super flink å har bygget opp selvtilliten og trygghet så nå er han en fornøyd om sjeldent er stygg med andre.Hjemme er han også mye lettere å ha med å gjøre etter jeg har tilrettelagt mer her hjemme også med tanke på at han er sensitiv.I år er faktisk første sommerferie vi har vært på uten at han har utagert etterpå! Det går virkelig fremover her :)

Anonymkode: dfe2d...679

Så utrolig bra ! 😊❤ deilig å lese. 😊 Det er det jeg mener også, at vi voksne rundt barna må få hjelp til hvordan man snakker og oppfører seg rundt barn som trenger ekstra omsorg og trygghet. 

Jeg Syns det var veldig tøft å bli kalt inn på teppet i barnehagen. Med lavterskeltilbud og møter. Følte meg totalt mislykket som forelder. Men barnehagen visste ikke selv hva du kunne gjøre, og vi er superfornøyd med denne bhg. 

Noe så lett som å være mere konsekvent, ( ikke streng og kjefte), lage trygge rammer og virkelig se barnet, snakke med barnet. Rose og skryte, vi fikk et lykkelig og harmonisk barn på 3 dager ! 😊 

Må fortsatt ta meg i det, at jeg må tilnærme meg dette barnet litt anderledes enn med mitt andre barn. Det er mye jobbing fra vår side. Men det går virkelig på skinner nå. 

Tenker også at sensitive barn tar kritikk og kjeft mye mere hardere enn andre barn, så hvis barnet merker at mor er dritt lei og sur, så gang det med 5. Det er dette barnet sitter igjen med. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt ikke en uting å få barn utredet men er det snakk om ett lite barn på bare 4 år.Ifølge nettsiden for autisme/asperger så står det: "en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Ut ifra hovedinnlegget til mor så bør hun vel egentlig få støtte og hjelp til hvordan håndtere barnet på en god måte,uansett om barnet får en diagnose eller ikke.

 

Anonymkode: dfe2d...679

Jeg driter meg ut?!? Jeg har selv et barn med autisme som er 100% pleietrengende. Dette viste seg allerede i barnehagealder. Det er ingen fasit på dette. Man tar da kontakt med hjelpeapparatet så fort man trenger det. Man «hviler ikke på laubæra til de når skolealder». Her er det snakk om en MOR. Som ikke har følelser for ett av barna sine. Skulle det vise seg å ikke være noe så står uansett barnet i fare for alvorligst skjevutvikling pga mors manglende tilstedeværelse/kjærlighet/omsorg. Seriøst! Ta deg sammen! Og aldri gi råd på et anonymt nettforum igjen!

Anonymkode: 3f754...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig bra ! 😊❤ deilig å lese. 😊 Det er det jeg mener også, at vi voksne rundt barna må få hjelp til hvordan man snakker og oppfører seg rundt barn som trenger ekstra omsorg og trygghet. 

Jeg Syns det var veldig tøft å bli kalt inn på teppet i barnehagen. Med lavterskeltilbud og møter. Følte meg totalt mislykket som forelder. Men barnehagen visste ikke selv hva du kunne gjøre, og vi er superfornøyd med denne bhg. 

Noe så lett som å være mere konsekvent, ( ikke streng og kjefte), lage trygge rammer og virkelig se barnet, snakke med barnet. Rose og skryte, vi fikk et lykkelig og harmonisk barn på 3 dager ! 😊 

Må fortsatt ta meg i det, at jeg må tilnærme meg dette barnet litt anderledes enn med mitt andre barn. Det er mye jobbing fra vår side. Men det går virkelig på skinner nå. 

Tenker også at sensitive barn tar kritikk og kjeft mye mere hardere enn andre barn, så hvis barnet merker at mor er dritt lei og sur, så gang det med 5. Det er dette barnet sitter igjen med. 

Anonymkode: 93286...16e

Og dette skjønte ikke du som mor før? Det falt deg ikke inn at du måtte prøve en annen tilnærming? Unnskyld, men jeg blir sjokkert...!

Anonymkode: 3f754...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette skjønte ikke du som mor før? Det falt deg ikke inn at du måtte prøve en annen tilnærming? Unnskyld, men jeg blir sjokkert...!

Anonymkode: 3f754...59c

Åh herre...... vi prøvde " alt" da.De ansatte i barnehagen synes også det var vanskelig.  Jeg orker ikke fortelle hele vår historie, men det er snakk om et veldig prematurt barn med mange utfordringer. Det jeg sier, er at hvis man får litt veiledning så kan det være nok.  Jeg tviler på at alle barn som er litt anderledes har en diagnose. 

Anonymkode: 93286...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

"en må som regel vente til barnet er i skolealder før det er mulig å stille en sikker diagnose". Les deg opp før du driter deg ut da.

Anonymkode: dfe2d...679

Jobber med dette og har selv ett barn med diagnose.Så du «dritter deg» ut som du så voksent kalte det🙄🙈

Anonymkode: df7a2...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen, som han henvise dere til BUP, selv om han ikke skulle ha en diagnose, så kan dere få hjelp til å forstå han bedre, kommunisere bedre med han. Dere kan og få hjelp til avlastning.

For dere trenger jo uansett hjelp. Og veldig lurt å få denne hjelpen før skolestart.

Anonymkode: 1c8de...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

det begynner ofte som bare avlastning til barnet også ender det dessverre ofte opp med at BV tar barnet til slutt.Så ville ikke søkt avlastning gjennom barnevernet nei.

Anonymkode: dfe2d...679

Dette er tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...