Gå til innhold

Kan folk som leverer falske bekymringsmeldinger bare fortsette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ei som har levert en falsk bekymringsmelding på oss. Forstår at de sjekker når det er mistanke om omsorgssvikt.. men her er alt på stell og dama gjør det fordi hun ikke liker oss og vil lage et helvete for oss. Har blandt annet sagt at jeg er psykisk syk, at jeg ikke gir barna mat og klær eller følger opp barna på noe som helst måte. Pga dette må lege og psykolog svare på brev fra bv om min psykiske tilstand. Jeg har gått i noen timer, men er nå så og si helt fin. Jeg har nesten full jobb. Hun har skrevet at jeg ikke er i jobb osv. Hadde veldig problemer med rødming. Synes det er kjempeekkelt at alt jeg sier til psykologen min går videre.. taushetsplikt.. jeg skal aldri gå til verken psykolog eller lege igjen å snakke om problemer iallefall. Dumt at det blir slik.. for mange går heller å pines med problemer enn å få hjelp for de. Nå må bv hjem hit å snakke med barna og sjekke hvordan de har det. De får bare komme.. Har ikke noe å være redd for, men synes det er mindre trivelig å vente på å bli "godkjent"som foreldre.. Hører om så mye rart. Jeg er en flink mamma og barna er veldig knyttet til meg.. så det værste med dette er at jeg føler meg krenket som mor. Kan folk som dette bare holde på? Hva om det her skjer igjen..? Flere som har opplevd noe slikt? 

Anonymkode: 1d6d5...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man leverer ikke en falsk beskymringsmelding.  Man melder inn en beskymring for ett barn, og så er det for barnevernet og eventuelt politiet å etterforske. At du ikke vil gå til lege eller psykolog lengre vil være negativt for deg. Kan hende de instansene vil hjelpe deg til å bli en bedre mor? Anngående taushetsplikt.  Hva har du som kan virke negativt på din omsorg for barna dine? Er det ikke det viktigste? Barna. Eller er det som du legger frem, det viktigste er deg? Da burde du tenke deg en og to og tre ganger gjennom. 

Anonymkode: 8d704...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd falsk bekymringsmelding nei,men har opplevd at barnefar fikk flere bekymringsmeldinger på hvordan han er mot barnet sitt å da gikk det ut over meg med at BV ville komme på hjemmebesøk her å se hvordan min omsorgsevne var. Itellegg til at de kontaktet bhg,helsestasjon og fastlege.Alle hadde bare posetive ting å si om som mamma så det gikk greit. Legen vet jo at jeg har hatt så angst at jeg ringte meg syk på jobb å leverte ikke småen i bhg fordi jeg hadde så angst for å møte folkene der.Likevel fortalte verken legen om min alvorlige fødselsdepresjon eller om angsten. Han visste at angsten ikke pleide å være så sterk at jeg ikke går på jobb/leverer i bhg så var nok derfor han ikke nevnte det. Uansett gikk hvertfall hjemmebesøket av BV fint å de hadde masse posetivt å si etter å ha vært her :) De påla far at han måtte gå på kurs for å lære å se barnets behov og hvordan takle barnet på en god måte.Etter det henla de saken.Nå er det snart 1 år siden å vi har ikke hørt mer fra de.

Anonymkode: beba6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her synes jeg faktisk at barnevernet var for lite kritisk til barnefar bare pga at han gjorde godt inntrykk på hjemmebesøket.

Anonymkode: beba6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man leverer ikke en falsk beskymringsmelding.  Man melder inn en beskymring for ett barn, og så er det for barnevernet og eventuelt politiet å etterforske. At du ikke vil gå til lege eller psykolog lengre vil være negativt for deg. Kan hende de instansene vil hjelpe deg til å bli en bedre mor? Anngående taushetsplikt.  Hva har du som kan virke negativt på din omsorg for barna dine? Er det ikke det viktigste? Barna. Eller er det som du legger frem, det viktigste er deg? Da burde du tenke deg en og to og tre ganger gjennom. 

Anonymkode: 8d704...033

Uff, for en person du er! og for et svar! Hva kaller du det da når personen som leverte bekymringsmeldingen lyver i den? er den da ikke falsk? personen skriver at mor ikke har jobb, noe hun jo har. Selvfølgelig er det viktigste barna, men man skal få lov å snakke med psykolog eller lege om ting man ikke vil skal gå videre, det skal jo bare mangle. Hvem er du til å si at hun trenger å bli en bedre mor, vet du bedre enn mor selv? eller kjenner du personen som har levert meldingen?, eller kanskje du er personen selv? for makan til svar skal man lete lenge etter. 

Anonymkode: cfe70...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ei som har levert en falsk bekymringsmelding på oss. Forstår at de sjekker når det er mistanke om omsorgssvikt.. men her er alt på stell og dama gjør det fordi hun ikke liker oss og vil lage et helvete for oss. Har blandt annet sagt at jeg er psykisk syk, at jeg ikke gir barna mat og klær eller følger opp barna på noe som helst måte. Pga dette må lege og psykolog svare på brev fra bv om min psykiske tilstand. Jeg har gått i noen timer, men er nå så og si helt fin. Jeg har nesten full jobb. Hun har skrevet at jeg ikke er i jobb osv. Hadde veldig problemer med rødming. Synes det er kjempeekkelt at alt jeg sier til psykologen min går videre.. taushetsplikt.. jeg skal aldri gå til verken psykolog eller lege igjen å snakke om problemer iallefall. Dumt at det blir slik.. for mange går heller å pines med problemer enn å få hjelp for de. Nå må bv hjem hit å snakke med barna og sjekke hvordan de har det. De får bare komme.. Har ikke noe å være redd for, men synes det er mindre trivelig å vente på å bli "godkjent"som foreldre.. Hører om så mye rart. Jeg er en flink mamma og barna er veldig knyttet til meg.. så det værste med dette er at jeg føler meg krenket som mor. Kan folk som dette bare holde på? Hva om det her skjer igjen..? Flere som har opplevd noe slikt? 

Anonymkode: 1d6d5...cbe

Altså, nå er det ikke slik at legen eller andre behandlere bare deler hele journalen din helt ukritisk med etaten som har etterspurt informasjon. Hvis det er din omsorgsevne som skal vurderes, er det det behandleren skal uttale seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man leverer ikke en falsk beskymringsmelding.  Man melder inn en beskymring for ett barn, og så er det for barnevernet og eventuelt politiet å etterforske. At du ikke vil gå til lege eller psykolog lengre vil være negativt for deg. Kan hende de instansene vil hjelpe deg til å bli en bedre mor? Anngående taushetsplikt.  Hva har du som kan virke negativt på din omsorg for barna dine? Er det ikke det viktigste? Barna. Eller er det som du legger frem, det viktigste er deg? Da burde du tenke deg en og to og tre ganger gjennom. 

Anonymkode: 8d704...033

Kjenner jeg har litt problemer med at du konsekvent skrives be-s-kymring.

Men for å svare på den tullete påstanden din; selvfølgelig kan man levere en falsk bekymringsmelding. Jeg kjenner en person som har gjort det, hun var ikke bekymret i det hele tatt, hun var bare i en bitter konflikt med moren i familien, og ville fucke up for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen eller psykologen vil ikke utlevere hele journalen uten videre, men vil svare på spørsmål om hvilket inntrykk de har av din omsorgsevne. Det er helt vanlig å oppsøke lege og psykolog. Det er mange ressurssterke og oppegående mennesker som går i terapi  Det i seg selv sier ikke noe om din omsorgsevne, så det trenger du ikke bekymre deg for. 

Anonymkode: 49923...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis påstandene i bekymringen er åpenbart falske og ubegrunnede hadde jeg vurdert å anmelde personen. Ellers tenker jeg som flere over at om lege og/eller psykolog svarer på noen spørsmål om inntrykk av omsorgsevne...så bør ikke det gjøre at du ikke oppsøker hjelp i fremtiden. Det er heller bekymringsfullt at du tenker at det er best.

Anonymkode: bb7dd...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk barn så er mine venninner blitt psykolog, jeg tørr nesten ikke si alt til lege lenger heller. 

Da jeg hører mye rart som folk blir utsatt for. Vi fikk en bekymringsmelding på far, totalt grunnløst når jeg gikk gravid. 

De tok kontakt og jeg fikk valget om å la dem ha innsyn i ting eller ikke. Jeg sa ja først før jeg ringte saksbehandler. Og betrygget henne om at far var minst like godt egnet som meg om ikke bedre. Det holdt hun selvfølgelig på å snu den andre veien. Men etter den samtalen så ringte hun aldri mer. Jeg gadd ikke å bli sjekket opp over noe grunnløst.

så jeg tørr ikke si alt til legen nei i frykt for hva barnevernet kan vri om på senere. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke straffet for å være bekymret i dette landet, men om hun har meldt deg for å plage deg og åpenbart lyver kan du anmelde henne for krenkelse.

Å gi barnevernet innsyn betyr ikke at de leser hele journalen din, det betyr at de stiller legen noen spørsmål som han svarer på, og det går selvfølgelig på din omsorgsevne.

Tingene som er åpenbart løgn forteller du bare at er det. Type, har hun sagt at jeg ikke jobber, men jeg jobber jo 80% hos xx, dere kan bare ringe og sjekke. Har hun sagt at jeg er psykisk syk, men det er jo ikke sant. Jeg har slitt litt med at jeg rødmer mye, men det kan vel ikke akkurat kalles psykisk sykdom. Bare ring psykologen/legen og spør. 

Anonymkode: 3102f...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva er det du er redd psykologen skal fortelle om som gjør barnevernet bekymret for omsorgen..?

Helt merkelig resonnering på deg.  Å ikke gå til behandling for psykiske lidelser gjør deg til en dårligere mamma, enn hvis du går til behandling!

Anonymkode: 97ba8...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etter at jeg fikk barn så er mine venninner blitt psykolog, jeg tørr nesten ikke si alt til lege lenger heller. 

Da jeg hører mye rart som folk blir utsatt for. Vi fikk en bekymringsmelding på far, totalt grunnløst når jeg gikk gravid. 

De tok kontakt og jeg fikk valget om å la dem ha innsyn i ting eller ikke. Jeg sa ja først før jeg ringte saksbehandler. Og betrygget henne om at far var minst like godt egnet som meg om ikke bedre. Det holdt hun selvfølgelig på å snu den andre veien. Men etter den samtalen så ringte hun aldri mer. Jeg gadd ikke å bli sjekket opp over noe grunnløst.

så jeg tørr ikke si alt til legen nei i frykt for hva barnevernet kan vri om på senere. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Du høres paranoid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter at jeg fikk barn så er mine venninner blitt psykolog, jeg tørr nesten ikke si alt til lege lenger heller. 

Da jeg hører mye rart som folk blir utsatt for. Vi fikk en bekymringsmelding på far, totalt grunnløst når jeg gikk gravid. 

De tok kontakt og jeg fikk valget om å la dem ha innsyn i ting eller ikke. Jeg sa ja først før jeg ringte saksbehandler. Og betrygget henne om at far var minst like godt egnet som meg om ikke bedre. Det holdt hun selvfølgelig på å snu den andre veien. Men etter den samtalen så ringte hun aldri mer. Jeg gadd ikke å bli sjekket opp over noe grunnløst.

så jeg tørr ikke si alt til legen nei i frykt for hva barnevernet kan vri om på senere. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Normale oppegående mennesker går ikke rundt å tenker sånn. Du gadd ikke å bli sjekket over noe så grunnløst? Tror du virkelig at det var du som bestemte det?

Anonymkode: e1ad0...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Normale oppegående mennesker går ikke rundt å tenker sånn. Du gadd ikke å bli sjekket over noe så grunnløst? Tror du virkelig at det var du som bestemte det?

Anonymkode: e1ad0...580

Grunnløst da det var fra en sjalu eks (hans) som forøvrig har besøksforbud nå. 

Og nei selvfølgelig gadd jeg ikke det. Har da våre rettigheter som selv barnevernet må følge. Normale oppegående mennesker innser det.

1 time siden, Fru Banderas skrev:

Du høres paranoid ut.

Jobber som tolk. 70% av sakene er innen barnevernet. Folk tror vel ikke på ting før de ser det selv. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnløst da det var fra en sjalu eks (hans) som forøvrig har besøksforbud nå. 

Og nei selvfølgelig gadd jeg ikke det. Har da våre rettigheter som selv barnevernet må følge. Normale oppegående mennesker innser det.

Jobber som tolk. 70% av sakene er innen barnevernet. Folk tror vel ikke på ting før de ser det selv. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Normale oppegående mennesker nekter ikke barnevernet innsyn i helt nødvendige papirer!

Anonymkode: beba6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Normale oppegående mennesker nekter ikke barnevernet innsyn i helt nødvendige papirer!

Anonymkode: beba6...fd7

Selvfølgelig gjør de det, deler da ikke alt med alle også. Hadde vi blitt beskyldt for noe alvorlig så kunne de sovet i min seng også om de hadde trengt det! 

Men når de får noe tåpelig og følger det opp så har de ingenting å hente hos oss ;) 

Anonymkode: 264ca...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Grunnløst da det var fra en sjalu eks (hans) som forøvrig har besøksforbud nå. 

Og nei selvfølgelig gadd jeg ikke det. Har da våre rettigheter som selv barnevernet må følge. Normale oppegående mennesker innser det.

Jobber som tolk. 70% av sakene er innen barnevernet. Folk tror vel ikke på ting før de ser det selv. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Det er da ikke opp til deg å «gidde».., BV ÅPNET sak der det er grunn til det, uavhengig om du gidder eller ei.

Anonymkode: 37a3a...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man leverer ikke en falsk beskymringsmelding.  Man melder inn en beskymring for ett barn, og så er det for barnevernet og eventuelt politiet å etterforske. At du ikke vil gå til lege eller psykolog lengre vil være negativt for deg. Kan hende de instansene vil hjelpe deg til å bli en bedre mor? Anngående taushetsplikt.  Hva har du som kan virke negativt på din omsorg for barna dine? Er det ikke det viktigste? Barna. Eller er det som du legger frem, det viktigste er deg? Da burde du tenke deg en og to og tre ganger gjennom. 

Anonymkode: 8d704...033

«beskymring»...er du seriøs?

Anonymkode: 272d2...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnløst da det var fra en sjalu eks (hans) som forøvrig har besøksforbud nå. 

Og nei selvfølgelig gadd jeg ikke det. Har da våre rettigheter som selv barnevernet må følge. Normale oppegående mennesker innser det.

Jobber som tolk. 70% av sakene er innen barnevernet. Folk tror vel ikke på ting før de ser det selv. 

Anonymkode: 264ca...ec8

Hadde de ville sjekket deg, så hadde det ikke betydd noe hva du gadd eller ei.

Anonymkode: e1ad0...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI,

denne diskusjonen ble jo ganske avsporet. Det er ikke slik at barneverntjenesten har noen sanksjoner overfor folk som melder bekymring gjentatte ganger, selv om vi mener det er ubegrunnet. Det er mulig for foreldrene til de aktuelle barna å anmelde for ærekrenkelse eventuelt, men jeg har aldri hørt om noen som har kommet noen vei med det. Nå skal det sies at det er svært sjelden at dette er et problem. Det forekommer. Som oftest er det da familiemedlemmer som er meldere, gjerne ekspartnere eller psykisk syke slektninger. Det vi da gjerne gjør, når vi etter undersøkelse(r) er helt overbevist om at meldingene er åpenbart grunnløse, er å skrive et notat knyttet til barnet slik at nye bekymringsmeldinger fra samme person kan henlegges uten at det åpnes ny undersøkelse. Dette vil fungere så lenge barnet fortsetter å bo i samme kommune/bydel i Oslo. Ved en eventuell flytting kan ny barneverntjeneste med samtykke innhente opplysninger fra tidligere barneverntjeneste og da se at det er gjort en vurdering av problematikken, og vurdere å henlegge undersøkelsen på det grunnlaget.

Som sagt, det er heldigvis ikke utbredt at noen melder bekymring som ledd i en personlig konflikt. De fleste gjør det av oppriktig bekymring for et barn. Så kan det i blant diskuteres hvorvidt det er grunnlag for å ha slik bekymring, og en del meldinger henlegges jo også uten at det opprettes undersøkelsessak.

Anonymkode: ab4db...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde de ville sjekket deg, så hadde det ikke betydd noe hva du gadd eller ei.

Anonymkode: e1ad0...580

Hun beskriver at det ble sendt en bekymringsmelding mens hun var gravid. Det er frivillig om man ønsker å samtykke til at det opprettes undersøkelsessak hos barneverntjenesten vedrørende ufødt barn. Dersom mor ikke samtykker, henlegges saken uten videre diskusjon.

mvh. barnevernkonsulent

Anonymkode: ab4db...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man leverer ikke en falsk beskymringsmelding.  Man melder inn en beskymring for ett barn, og så er det for barnevernet og eventuelt politiet å etterforske. At du ikke vil gå til lege eller psykolog lengre vil være negativt for deg. Kan hende de instansene vil hjelpe deg til å bli en bedre mor? Anngående taushetsplikt.  Hva har du som kan virke negativt på din omsorg for barna dine? Er det ikke det viktigste? Barna. Eller er det som du legger frem, det viktigste er deg? Da burde du tenke deg en og to og tre ganger gjennom. 

Anonymkode: 8d704...033

Jeg har ikke problemer av noe slag nå. Har gått til noen timer over en periode for lenge siden. Man trenger vel ikke det hvis man er problemfri eller ? : ) Har heller ingenting på meg som kan virke negativt på barna. Så har snakket med psykolog som skriver brev om det trengs, så vi får dette ute av verden. Men er ikke morsomt å måtte utlevere personlige ting uansett..

Anonymkode: 1d6d5...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 8.30, Fru Banderas skrev:

Altså, nå er det ikke slik at legen eller andre behandlere bare deler hele journalen din helt ukritisk med etaten som har etterspurt informasjon. Hvis det er din omsorgsevne som skal vurderes, er det det behandleren skal uttale seg om.

Jo, her må jeg dessverre gi HI rett. 

Min erfaring etter å ha jobbet med helseinformasjonsinnhenting er at det faktisk er mange late og korttenkte leger eller behandlere med lite tid som sender over full journal, selv om vi bare har bedt dem uttale seg om pasientens migrene eller hjertefeil. 

Anonymkode: 2d43c...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...