Gå til innhold

Hvorfor er det akseptert å tro på jesus og allah, mens man blir sett på som rar om man tror på spøkelser og vampyrer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje fordi religion er kulturelt signifikant, mens spøkelser og vampyrer er marginalia?

Jeg håper forøvrig at du ikke spør seriøst.

Anonymkode: a9cd4...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordk det har mer verdi å tro på en god makt enn å tro på at mennesker kan leve videre etter de er døde.

Anonymkode: bc5ba...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventyr alt sammen. Om et par hundre år finnes ikke religion lenger. Det tar bare litt tid for hele samfunnet å henge med i utviklingen. 

Anonymkode: 534c8...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eventyr alt sammen. Om et par hundre år finnes ikke religion lenger. Det tar bare litt tid for hele samfunnet å henge med i utviklingen. 

Anonymkode: 534c8...72b

Selvsagt finnes religion om 200 år. Det har eksistert i flere tusen år og blitt endret. At de kanskje tror på noe annet er en ting, men religiøse folk vil alltid eksistere

Anonymkode: bc5ba...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt finnes religion om 200 år. Det har eksistert i flere tusen år og blitt endret. At de kanskje tror på noe annet er en ting, men religiøse folk vil alltid eksistere

Anonymkode: bc5ba...10a

Ok, det vil alltid finnes folk som tror på overnaturlige ting. Men globaliseringen og digitaliseringen er så sterke og altoverskyggende trender at religion vil bli tilnærmet borte. 

Anonymkode: 534c8...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det vil alltid finnes folk som tror på overnaturlige ting. Men globaliseringen og digitaliseringen er så sterke og altoverskyggende trender at religion vil bli tilnærmet borte. 

Anonymkode: 534c8...72b

Forskning viser jo at fler tror på spøkelser i 2018 enn i 1980

Anonymkode: bc5ba...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fordk det har mer verdi å tro på en god makt enn å tro på at mennesker kan leve videre etter de er døde.

Anonymkode: bc5ba...10a

Enig! Selv tror jeg på den ultimate godhet, julenissen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo like mye eventyr alt sammen. 

Anonymkode: b69d5...b91

At noe ikke er sant, er ikke det samme som at det er eventyr. For meg er en av de store blinklysene som varsler "IDIOT!!!" når folk kaller religion eventyr. Det vitner om at man virkelig ikke er i stand til å forstå noen litt viktige nyanser.

Anonymkode: 9db6b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, the amazing spidermamma skrev:

Enig! Selv tror jeg på den ultimate godhet, julenissen! 

Så hvorfor har jeg sett så lite til nissen i kalenderen din????? Kanskje på tide å introdusere nissen nå?

Anonymkode: bc5ba...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Alle mennesker er født med et åndelig behov 

Anonymkode: 0a416...4f7

Nei, ikke alle.

Anonymkode: 8cac4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Anonym bruker said:

At noe ikke er sant, er ikke det samme som at det er eventyr. For meg er en av de store blinklysene som varsler "IDIOT!!!" når folk kaller religion eventyr. Det vitner om at man virkelig ikke er i stand til å forstå noen litt viktige nyanser.

Anonymkode: 9db6b...10a

Selvfølgelig er menneskeskapte religioner basert på eventyr og overtro. Jeg begynner virkelig å lure når folk med presumtivt nomal intelligens tror på guder som skriver lovbøker med påholden penn, arvesynd, sender sin sønn (seg selv) for å frelse oss, er veldig opptatt av hva som foregår i de mørke soverom og om personer med samme kjønn elsker hverandre, lytter på bønner mens hen dreper tusevis i en tsunami. For 1000 år siden trodde man på Tor og Odin, om noen hundre år er nok også den abrahamiske gud forkastet og bytter ut med logikk, vitenskap og rasjonalitet. Man kan alltid håpe.

Anonymkode: 8cac4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er menneskeskapte religioner basert på eventyr og overtro. Jeg begynner virkelig å lure når folk med presumtivt nomal intelligens tror på guder som skriver lovbøker med påholden penn, arvesynd, sender sin sønn (seg selv) for å frelse oss, er veldig opptatt av hva som foregår i de mørke soverom og om personer med samme kjønn elsker hverandre, lytter på bønner mens hen dreper tusevis i en tsunami. For 1000 år siden trodde man på Tor og Odin, om noen hundre år er nok også den abrahamiske gud forkastet og bytter ut med logikk, vitenskap og rasjonalitet. Man kan alltid håpe.

Anonymkode: 8cac4...54e

Du må jo gjerne fortsette å understreke din egen mangel på dannelse ved å uttrykke deg på en måte som viser - for å si det på et språk du kanskje forstår - ikke har skjønt en dritt. 

Anonymkode: 9db6b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er menneskeskapte religioner basert på eventyr og overtro. Jeg begynner virkelig å lure når folk med presumtivt nomal intelligens tror på guder som skriver lovbøker med påholden penn, arvesynd, sender sin sønn (seg selv) for å frelse oss, er veldig opptatt av hva som foregår i de mørke soverom og om personer med samme kjønn elsker hverandre, lytter på bønner mens hen dreper tusevis i en tsunami. For 1000 år siden trodde man på Tor og Odin, om noen hundre år er nok også den abrahamiske gud forkastet og bytter ut med logikk, vitenskap og rasjonalitet. Man kan alltid håpe.

Anonymkode: 8cac4...54e

Du må gjerne håpe, men så lenge folkene redde for å dø, så vil de alltid tro på en høyere makt. Blir ikke kvitt religion 

Anonymkode: bc5ba...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Du må jo gjerne fortsette å understreke din egen mangel på dannelse ved å uttrykke deg på en måte som viser - for å si det på et språk du kanskje forstår - ikke har skjønt en dritt. 

Anonymkode: 9db6b...10a

Morsom du, klarer ikke hoste opp ett eneste fornutig argument.

Anonymkode: 8cac4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion og tro er resultat av menneskets viten og redsel om egen død. Den blir man aldri kvitt hos de fleste, men hva man tror på forandrer seg. Jeg tviler dog på at at blir spøkelser og vampyrer, kristendom har i det minste noen aspekter av sannhet, f.eks. at Jesus var en virkelig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Morsom du, klarer ikke hoste opp ett eneste fornutig argument.

Anonymkode: 8cac4...54e

Kanskje hn, som meg, ikke gidder å kaste perler for svin? Kunnskapsløs er du og.

Anonymkode: c785c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Morsom du, klarer ikke hoste opp ett eneste fornutig argument.

Anonymkode: 8cac4...54e

Når folk viser at de har forstått så lite av et fenomen som du gjør, er det ikke noen vits i å argumentere. Du er, helt klart, helt kunnskapsløs på feltet. Jeg diskuterer gjerne, men driver ikke folkeopplysning av idioter. 

Anonymkode: 9db6b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror de som ikke er religiøse at dr har rett på forklaring fra de religiøse?

Men dere som så hardnakket er imot at folk skal få lov til å tro: Det er litt godt med påskeferie vel?

Anonymkode: 53fa3...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Når folk viser at de har forstått så lite av et fenomen som du gjør, er det ikke noen vits i å argumentere. Du er, helt klart, helt kunnskapsløs på feltet. Jeg diskuterer gjerne, men driver ikke folkeopplysning av idioter. 

Anonymkode: 9db6b...10a

Du har ingen argumenter, ingenting fornuftig å si, alt du kommer med er ufin personkritikk.

Lykke til.

Anonymkode: 8cac4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvorfor tror de som ikke er religiøse at dr har rett på forklaring fra de religiøse?

Ingen krever det, du har åpenbart ikke lest åpningsinnlegget. 

1 hour ago, Anonym bruker said:

Men dere som så hardnakket er imot at folk skal få lov til å tro: Det er litt godt med påskeferie vel?

Anonymkode: 53fa3...19a

Jeg feirer ikke påske, og foretrekker uansett sommerferien.

Anonymkode: 8cac4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som må ha noe å tro på. Før var det myter og folketro, i dag er det religion.

Religion er like mye en myte, sagn og eventyr som alt annet. Det er helt greit at noen har religion som sin livsvei, men jeg får håpe de ikke lever seg så mye inn i det at de glemmer at dette var noe som ble funnet på - altså som en myte eller eventyr. Det jeg stiller meg undrende til er, hvem er disse menneskene som fant på eventyret om Jesus og Gud? Eller Koranen?

Ofte kan religion bli brukt som et middel til å samle mennesker, men også utøve makt, undertrykkelse og landskonflikt/krig.

Anonymkode: be2ab...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alt er like sprøtt! Glad jeg ikke oppdrar barna mine til å tro på eventyr.

Men det aller verste er folk som ikke tror på Gud, men drar barna i kirken i jula, gjennomfører dåp og konfirmasjon. Null respekt herfra. Enten tror du, eller så gjør du det ikke. Nytter ikke å gjemme seg bak «det er tradisjon». Ta et standpunkt.

Anonymkode: 4cd7a...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...