Gå til innhold

Dere som mener man ikke skal føre regnskap i relasjoner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke gitt at dere skal betale kalaset, selv om foreldrene dine bor i liten leilighet? Og det kan jo hende de ulike familiemedlemmene har ulike tanker om hvordan de vil gjøre det? Kanskje kan dere dele dere opp på julaften og heller treffes i romjula eller andre løsninger?

Det er veldig dumt å låse seg fullstendig i ett syn her. Og selv om du mener du og din søster burde være driverne her, så virker det umodent å skulle straffe henne for ikke å mene det samme.

Anonymkode: c56c0...ef1

Foreldrene mine og min studerende søster har ikke hus til å ha julefeiring. Kan selvsagt be de om å være med og betale, men det er ikke kjernen her. Arbeidet er problem nr. 1. Pengene er bare et irritasjonsmoment. Jeg vil av og til få komme til duk og dekket bord. 

 

Hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, Anonym bruker said:

Foreldrene mine og min studerende søster har ikke hus til å ha julefeiring. Kan selvsagt be de om å være med og betale, men det er ikke kjernen her. Arbeidet er problem nr. 1. Pengene er bare et irritasjonsmoment. Jeg vil av og til få komme til duk og dekket bord. 

 

Hi

Anonymkode: 4b67d...999

Du vil komme til dekket bord, men du ender opp med å dekke bord, bare til noen personer mindre.

Anonymkode: a5927...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 8.57, Anonym bruker skrev:

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle. Gjelder min søster som har god økonomi, pent hus, hyggelig mann og alt på stell. Men hun liker åpenbart ikke å ha besøk. Dersom vi foreslår å stille innom kommer det umiddelbart; «vi kommer heller til dere». Hun har aldri (er 38 år) invitert til julefeiring eller juleselskap hos seg. Forventer at jeg ordner det. Har spurt henne direkte om hun kan invitere, men hun har tusen unnskyldninger for å slippe.

Så i år har jeg (etter å ha spurt om hun vil stå for julefeiringen), sagt at jeg ikke vil stelle i stand til så mange flere ganger, og dermed invitert resten av storfamilien men ikke henne og hennes familie. Hun er fortsatt blodig fornærmet. Jeg sa det i november. 

Så til spørsmålet; har jeg vært en hurpe her?

Anonymkode: 4b67d...999

Dette skulle du ha nevnt i juni. November er for seint. Du har invitert alle bortsett fra henne med familie. Det er jo ikke hyggelig. Har hun angst? Deprimert ? Hva med å snakke rolig med henne om dette ? Prøve å hjelpe henne og spørre hvorfor hun ikke vil ha gjester. 

Dette har du skrevet om endel ganger her inne ?

Anonymkode: 83eca...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil komme til dekket bord, men du ender opp med å dekke bord, bare til noen personer mindre.

Anonymkode: a5927...b26

Ja, det gjør jeg, men kanskje hun forstår at jeg mener alvor, slik at hun kommer på banen neste år. 

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette skulle du ha nevnt i juni. November er for seint. Du har invitert alle bortsett fra henne med familie. Det er jo ikke hyggelig. Har hun angst? Deprimert ? Hva med å snakke rolig med henne om dette ? Prøve å hjelpe henne og spørre hvorfor hun ikke vil ha gjester. 

Dette har du skrevet om endel ganger her inne ?

Anonymkode: 83eca...afc

Har skrevet om det en gang tidligere. Hun er fysisk og psykisk frisk. Hun svarer ikke på hvorfor hun ikke vil ha gjester. Jeg inviterte ikke før etter jeg hadde spurt henne om vi skulle feire sammen- hos henne. Jeg mener det er hun som har sagt nei til felles feiring. Hun har feiret jul hos meg i 10 år (!!).

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har pinnekjøtt. Det lager seg selv.

Anonymkode: 4b67d...999

Der ser du! For meg er det skrekk og gru, jeg er helt lost. Sauser,pynt alt. Jeg har to venstre hender! Jeg har nok penger og jeg kjøper mer enn gjerne alt som trengs!

Anonymkode: df36e...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der ser du! For meg er det skrekk og gru, jeg er helt lost. Sauser,pynt alt. Jeg har to venstre hender! Jeg har nok penger og jeg kjøper mer enn gjerne alt som trengs!

Anonymkode: df36e...885

Da er det bare å si noe sånt som «jeg handler inn alt, og stiller huset til disp, men jeg trenger hjelp til å lage maten og dekke bordet». Feiringen trenger ikke være hos andre selv om du ikke kan lage mat.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at en person skal gjøre alt, men samtidig synes jeg du kunne håndtert dette på en bedre måte. Dere er tre søstre og alle burte hjelpe til. Student eller ei. Da tenker jeg ikke på penger, men arbeid. Håper dere blir enig og kan feire jul sammen, ellers kan det hende fjorårets julaften ble den siste dere feirer sammen noen gang. 

Vi er tre søstre, feirer ikke jul sammen med har ofte familiemiddager ellers. Er kun den ene søsteren som har plass til å ha alle rundt bordet, så vi samles alltid der. Men alle hjelper til! Vi møter tidlig og lager middagen sammen. Imens barna leker. Synes det er mye av kosen. Og alle hjelper til å rydde etterpå. Jeg har vært student i alle år og ingen regner med at jeg skal bidra særlig økonomisk, men jeg har da to armer som kan gjøre mye. 

 

Anonymkode: d1e22...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er greit at en person skal gjøre alt, men samtidig synes jeg du kunne håndtert dette på en bedre måte. Dere er tre søstre og alle burte hjelpe til. Student eller ei. Da tenker jeg ikke på penger, men arbeid. Håper dere blir enig og kan feire jul sammen, ellers kan det hende fjorårets julaften ble den siste dere feirer sammen noen gang. 

Vi er tre søstre, feirer ikke jul sammen med har ofte familiemiddager ellers. Er kun den ene søsteren som har plass til å ha alle rundt bordet, så vi samles alltid der. Men alle hjelper til! Vi møter tidlig og lager middagen sammen. Imens barna leker. Synes det er mye av kosen. Og alle hjelper til å rydde etterpå. Jeg har vært student i alle år og ingen regner med at jeg skal bidra særlig økonomisk, men jeg har da to armer som kan gjøre mye. 

 

Anonymkode: d1e22...2a6

Så fordi du har valgt å studere i «alle år» skal andre betale for deg? For en pussig logikk. 

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi du har valgt å studere i «alle år» skal andre betale for deg? For en pussig logikk. 

Anonymkode: 4b67d...999

Er veldig ung, men flyttet ut som 16 åring. Så har vært selvstendig lenge, uten å ha god råd. Resten av familien tjener godt og sier at det er en selvfølge. Når jeg er ferdig neste år vil jeg selvfølgelig kunne bidra mer.  Tilbyr ofte å ta med noe, men de sier stort sett at jeg ikke trenger det. Evt. At jeg tar med noe som ikke koster så mye som f.eks. bake en kake.

Anonymkode: d1e22...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt man blir lei til slutt. Hun fikk valget og har ingen grunn til å være sur. Hvis det er riktig tråd så er det snakk om 4 personer? Søsteren din må lære seg at man må gi for å få. Det er faktisk godt for en gang skyld å slippe å styre og stelle for at andre skal snylte. Så stå på ditt og la henne feire jul med mannen og barna når hun ikke vil delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Toneelise skrev:

Forstår deg godt man blir lei til slutt. Hun fikk valget og har ingen grunn til å være sur. Hvis det er riktig tråd så er det snakk om 4 personer? Søsteren din må lære seg at man må gi for å få. Det er faktisk godt for en gang skyld å slippe å styre og stelle for at andre skal snylte. Så stå på ditt og la henne feire jul med mannen og barna når hun ikke vil delta.

Fire personer ja. Har ikke gitt etter. 

Hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikkje ei hurpe.Du har strekt deg langt.Eg hadde gjordt akkurat  som deg. dette MYKJE meir arbeid å halde hus både før, under og etter selskap enn å ta med mat. Eg er ikkje så glad i å halde saelskap men alle må dra lasset i ein familie. Heia deg som har bein nok i nasen til å ikkje la deg utnytte🌲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok mest opptatt av hva dette valget betyr for fremtiden. Det kan fort føre til at foreldrene dine og den andre søsteren opplever at de fra nå av må velge mellom dere, om de må veie alle valg på en vekt der en av dere to risikerer å bli fornærmet. Noe sier meg at det har vært anstrengt mellom dere lenge, du beskriver henne temmelig negativt. Å være øvrig familie er da vanskelig. Foreldrene dine har oppdratt en «bortskjemt egoist» og en «sint ferie som turer frem som hun vil når hun har fått nok». Begge dere faller jo litt tilbake på dem selv, og de må leve med at de ikke har klart å etablere bedre forhold mellom dere, og bedre evne til å løse uenigheter. 

For meg ville det innlysende valget vært å invitere søsteren min. År ut og år inn, rett og slett fordi det er mindre kostbart enn å snu hele familien på hodet. Jeg har selv en bror som i hovedsak tar, og sjelden gir. Det er frustrerende, men jeg får det ikke godt verken med meg selv eller med alle andre ved å forvente at han skal bli annerledes. Nå er vi voksne, og han har mer eller mindre alltid vært sånn. Delvis fordi mamma og pappa har vegret seg for å stille krav til ham, men jeg har ingen ambisjoner om å poengtere det for hele verden og for dem. De gjorde så godt de kunne, og han gjør kanskje også så godt han kan nå. Jeg synes ikke det han gjør er så veldig godt, men det er langt enklere for meg å være den som inviterer til jul hvert eneste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg er nok mest opptatt av hva dette valget betyr for fremtiden. Det kan fort føre til at foreldrene dine og den andre søsteren opplever at de fra nå av må velge mellom dere, om de må veie alle valg på en vekt der en av dere to risikerer å bli fornærmet. Noe sier meg at det har vært anstrengt mellom dere lenge, du beskriver henne temmelig negativt. Å være øvrig familie er da vanskelig. Foreldrene dine har oppdratt en «bortskjemt egoist» og en «sint ferie som turer frem som hun vil når hun har fått nok». Begge dere faller jo litt tilbake på dem selv, og de må leve med at de ikke har klart å etablere bedre forhold mellom dere, og bedre evne til å løse uenigheter. 

For meg ville det innlysende valget vært å invitere søsteren min. År ut og år inn, rett og slett fordi det er mindre kostbart enn å snu hele familien på hodet. Jeg har selv en bror som i hovedsak tar, og sjelden gir. Det er frustrerende, men jeg får det ikke godt verken med meg selv eller med alle andre ved å forvente at han skal bli annerledes. Nå er vi voksne, og han har mer eller mindre alltid vært sånn. Delvis fordi mamma og pappa har vegret seg for å stille krav til ham, men jeg har ingen ambisjoner om å poengtere det for hele verden og for dem. De gjorde så godt de kunne, og han gjør kanskje også så godt han kan nå. Jeg synes ikke det han gjør er så veldig godt, men det er langt enklere for meg å være den som inviterer til jul hvert eneste år. 

Fint det, og jeg hadde antagelig gjort som deg. Men jeg forstår allikevel at andre føler de ikke har ressurser til å alltid være den som drar lasset. Det må være lov å stå opp for seg selv og sette grenser for seg selv. DIB kan av og til tippe over til å oppfordre til selvutslettelse. Vi skal tåle alt, alltid. 

Så selv om mitt personlige valg antagelig hadde vært annerledes enn HI, er jeg allikevel en av dem som støtter valget hennes. Hver enkelt må finne sine grenser, og det er ikke automatisk kvinners ansvar å holde familien samlet - og samtidig alltid være den som betaler prisen for det. 

Anonymkode: d8234...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint det, og jeg hadde antagelig gjort som deg. Men jeg forstår allikevel at andre føler de ikke har ressurser til å alltid være den som drar lasset. Det må være lov å stå opp for seg selv og sette grenser for seg selv. DIB kan av og til tippe over til å oppfordre til selvutslettelse. Vi skal tåle alt, alltid. 

Så selv om mitt personlige valg antagelig hadde vært annerledes enn HI, er jeg allikevel en av dem som støtter valget hennes. Hver enkelt må finne sine grenser, og det er ikke automatisk kvinners ansvar å holde familien samlet - og samtidig alltid være den som betaler prisen for det. 

Anonymkode: d8234...d56

For noe sjølmedlidende kvasifeministisk vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

For noe sjølmedlidende kvasifeministisk vås.

Er det ikke slitsomt å være så voldsomt bitter

Anonymkode: 4ea56...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

For noe sjølmedlidende kvasifeministisk vås.

Jasså? Det må du nesten begrunne. Alle kan lire av seg noe tulle-polemisk svada. Men du bør kanskje ha litt mer velbegrunnede argumenter hvis vi skal forstå hva du mener?

Hvis du er interessert i en ordentlig diskusjon da? Eller er du bare mest interessert i å fremstå som en intellektuell «vinner» av diskusjonen?

Anonymkode: d8234...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg HI. Regner med at du kjenner din søster godt og vet at det ikke er noe som ligger bak hennes aversjon mot besøk. 

Hvis det er slik at hun og hennes familie har vært gratispassasjerer de siste ti årene så har du ingenting å skamme deg over, du har forsøkt å si fra mange ganger uten å komme noen vei. Foreldrene dine bor i en liten leilighet og din tredje søster er student og bor kanskje på studiestedet. Det er klart at det er dere som er etablert med hus og familie som må ta over julefeiringen fremover, og da kan ikke den ene bare være den som surfer på velvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du gjør rett i og gi beskjed om at du ikke gidder «tradisjonen» dere har hatt de siste årene lenger, og så får din søster som har plass være med og dele på ansvaret eller ikke være med lenger. Vi har startet en ny tradisjon med og reise til Thailand og feire jul og nyttår, og på denne måten har vi kuttet ut snylterne i familien. 

Anonymkode: 79719...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 12.05, sug lut skrev:

Altså alt det som gjør det hyggelig å stelle i stand. Ingen arbeidsbomber her.

Det som er kos for noen, kan være jobb og stress for andre.

Det er ikke «korrekt» å ha det på den ene eller den andre måten. Folk er forskjellige.

Å synes at juleforberedelser bare er hygge er ikke den eneste rette måten.

Anonymkode: 129f6...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre hadde ikke godtatt at det var noen som ikke var invitert. 

Anonymkode: b459c...157

og hva skal de gjøre med det da?

Når de selv bor i en liten leilighet og ikke har plass og søsteren har fått tilbud om å ha besteforeldrene hos seg men ikke vil....

Anonymkode: 0f5c2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

og hva skal de gjøre med det da?

Når de selv bor i en liten leilighet og ikke har plass og søsteren har fått tilbud om å ha besteforeldrene hos seg men ikke vil....

Anonymkode: 0f5c2...44a

Hva ville de gjort med det? Ville de bedt søsteren som har vært gratispassasjer i alle år ta seg sammen og bidratt, eller bedt den som til nå har stått for alt fortsette å ta belastningen? Et alternativ kunne være å leie en hytte for hele gjengen hvor alle bidro til jobben og fikk nyte kosen. 

Anonymkode: 8f1e6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva ville de gjort med det? Ville de bedt søsteren som har vært gratispassasjer i alle år ta seg sammen og bidratt, eller bedt den som til nå har stått for alt fortsette å ta belastningen? Et alternativ kunne være å leie en hytte for hele gjengen hvor alle bidro til jobben og fikk nyte kosen. 

Anonymkode: 8f1e6...cb2

Unnskyld! Siterte feil innlegg. Var meningen å sitere det over. 

Anonymkode: 8f1e6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...