Gå til innhold

Dere som mener man ikke skal føre regnskap i relasjoner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I praksis er det en god del ekstra jobb, også om ingen skal overnatte og huset uansett er pyntet til jul.

Bord skal dekkes og pyntes.

Det skal bæres inn ved og tennes på peisen.

Et fruktfat skal stå klart.

Det skal settes frem og tennes lys.

Trappa skal feies.

Fakler skal settes ut.

Boden må ryddes for plass til den måten de andre skal komme med.

Vi må huske kaffefløte til svigermor, sukkerbiter til Ole og riktig julebrus til nevøene.

Det må være mat i beredskap for å dekke opp for dem som glemmer eller svir det de skal ha med.

Yttertøy og støvler må flyttes fra gangen slik at det blir plass til gjestenes klær.

Soverommet må være klart slik at det er et sted å legge de minste ungene.

Rene håndklær og toalettpapir må settes frem.

Under selskapet er det vertskapet som hele tiden må hente ekstra servietter, svare på hvor saltet er, finne en tresleiv, passe på at lysene blir slukket, fortelle hvor gjestene skal legge gaver osv.

Etterpå er det oppvask, for hånd, siden finserviset ikke tåler oppvaskmaskin.

Det er vi som blir sittende med alt av gavepapir og å bli kvitt det.

Duker må vaskes etterpå og gulv vaskes eller støvsuges.

1. Juledag blir det et stadig renn av folk som skal hente gaver, kjeler, fat og kosedyr som de ikke fikk med seg da de gikk julaften kveld.

Det blir rett og slett ganske mye arbeid på vertskapet selv om gjestene bidrar. Det er helt overkommelig og jeg liker det som regel, men det er ikke tvil om at det er mye mer lettvint å komme på besøk.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Vet du, det aller meste av det der gjør jeg da også om det bare er oss til jul. Det er en del jobb med jul uansett hvor mange man er. Tenne i peisen, dekke bord, stryke duker osv.

Anonymkode: 314e7...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, det aller meste av det der gjør jeg da også om det bare er oss til jul. Det er en del jobb med jul uansett hvor mange man er. Tenne i peisen, dekke bord, stryke duker osv.

Anonymkode: 314e7...f02

Men du gjør det ikke hvis du er invitert bort. Da slipper du alt dette.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ganske ufint å kun utelate henne. Siden dere har vært hjemme hos dere hver eneste jul så er det vel flere i denne gjengen som ikke står for organisering av julen enn kun henne. 

Mye jeg kan lage prinsipp av, men ikke feiring av julen. 

Anonymkode: 454d0...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du slipper å forholde deg til søsteren din juleaften, og resten av dagene i året.

Å ødelegge familierelasjon pga én dag...

Anonymkode: a5927...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er bare på DIB at så mange kan mene at HI er både ekskluderende og vanskelig fordi hun ikke har lyst til å stelle i stand til julaften for hele familien hvert eneste år, mens det er helt ok at den andre søsteren kommer med en pose brus og ellers har fri hele dagen. HI, jeg synes du har all mulig rett til å sette foten ned og kreve at det blir delt på hvis alle skal være sammen. 

Anonymkode: 4e52b...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sug lut skrev:

Jeg ser julefilmer, tar en treningstur, går i kirken og har julaften her. Det er ikke noe problem. Du vet tydeligvis prisen på alt, men du vet ikke verdien av noe.

Men syns du virkelig at det er helt greit at den samme skal stå for alle utlegg og alt arbeid (som hun tydligvis ikke anser som bare kos) hvert eneste år? 

Er det ikke vanlig at en god familie deler på både byrder og gleder? 

Jeg liker godt å stelle i stand til gjengen min, men det er også deilig de årene vi kommer til duk og dekket bord. Så kan vi stelle i stand i romjulen en gang. 

Og jeg er heller ikke typen som finner roen til å gå i kirken eller på tur når jeg venter 10-15 stk til middag. Man er jo forskjellige der også. 

Anonymkode: d15d9...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, det er bare på DIB at så mange kan mene at HI er både ekskluderende og vanskelig fordi hun ikke har lyst til å stelle i stand til julaften for hele familien hvert eneste år, mens det er helt ok at den andre søsteren kommer med en pose brus og ellers har fri hele dagen. HI, jeg synes du har all mulig rett til å sette foten ned og kreve at det blir delt på hvis alle skal være sammen. 

Anonymkode: 4e52b...560

Kvinner på DIB skal være supermødre som fikser alt! Aldri slitne og lei, holder familien samlet, har ingen egne grenser, stiller ingen krav til andre. Ingenting skal være noe problem, de skal steke ribbe med venstrehånda, vispe krem med den høyre, mens de springer seg en tur og vipps så er alt fikset og ordnet. Forventninger til andre er forbudt, eller jo forventningene kan max være en pose brus, mer enn det er toppen av frekkhet. Da har HI splittet hele familien. Faktisk. Søsteren har ikke noe ansvar. For hun kan jo være multihandikappet eller ha ME eller gudene vet hva, spiller ingen rolle, for det er uansett ikke søsteren som mangler raushet. Det er HI som er ego. Lenge leve dobbeltmoralens høyborg DIB!

Anonymkode: d8234...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at du er så raus når det gjelder julaften, du som er så steil når det gjelder mange andre ting, at du utelukker folk uten å blunke når de ikke danser etter din pipe ellers.. Den moralske høyborgen du viser her nå, er bare pinlig, med tanke på mange andre innlegg du skriver.

Anonymkode: 4ea56...495

Det tenker jeg også. Ellers mener jo Luten at det er helt ok å ekskludere bare fordi. Man bestemmer selv hvem man ønsker å invitere inn i eget hjem må vite. Unntaket er visst vanskelige og kravstore søstre på julaften. De må alltid inviteres.

Anonymkode: cd849...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns endel av dere er helt merkelige! Mener dere for alvor at det er hi som ødelegger familierelasjonene, at hi skal stå for alt alltid, at det er helt greit at en part av familien ikke bidrar og bare forventer, at man ikke skal kunne glede seg til jul fordi man har så mange plikter og forventninger slik at alle andre får en fin jul osv?!? Dere er virkelig en gjeng med selvutslettende skruer! Folk er ikke lik, og det er ikke alle som har samme driv når det gjelder feks julen. Jeg elsker å invitere til selskap, men jeg elsker virkelig at det går begge veier! Hadde det vært forventet at jeg sto for alt og betalte for alt hver eneste gang, så hadde det ikke vært noe kos eller noe å glede seg til!

Anonymkode: 36593...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si at du forstår at de har lyst til å feire hos dere, men at i år må dere dele på oppgavene. Du skal i kirken og ha fri julaften, men de kan bruke deres hus.

Søster med familie får ansvar for middagen. De kjøper inn og gjør forberedelsene hjemme hos seg selv og så kommer de til dere i tide til å gjøre resten av matlagingen på ditt kjøkken.

Foreldrene dine stiller med dessert, kaker, duker, lys servietter og hva annet dere trenger til borddekking. De kommer minst en time før middag, dekker bord og gjør pynteting.

Den enslige søsteren får ansvaret for alt av drikkevarer, oppvask og opprydning i løpet av kvelden.

Alle har med bil og selv om de ikke kjører hjem om kvelden setter de matrester, brukte duker, gaver og alt annet k bilen før de drar hjem.

Det krever at du klarer å ikke blande deg i de andres oppgaver, men kan være en fin løsning. (Jeg hadde nok slitt med å blande meg, men det hadde vært litt deilig også)

Anonymkode: 3d1ae...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer stress å reise bort enn å ha jul hjemme. Alt man skal huske på av ting som skal ut av huset for å bli med dit vi skal og så kan man banne på at man glemmer gavekortet til tante Anna! Så skal vi hjem og bilen er like full og man må gå 4-5 turer for å få med alt og i tillegg har man barn som er utslitte og klokken er nesten midnatt. Så skal man hjem igjen og pakke ut alt, få det med inn og på plass der det skal være og så kan man legge seg sånn i 01-tiden. 

I tiden med små barn, så foretrekker jeg 15 gjester fremfor å reise bort.

Anonymkode: a82d0...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi jeg skjønner deg. Søsteren din er ei bortskjemt frøken, og ingen ide du kom med var akseptabel. Tommel opp for at du sa ifra. 

Anonymkode: 170a3...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er mer stress å reise bort enn å ha jul hjemme. Alt man skal huske på av ting som skal ut av huset for å bli med dit vi skal og så kan man banne på at man glemmer gavekortet til tante Anna! Så skal vi hjem og bilen er like full og man må gå 4-5 turer for å få med alt og i tillegg har man barn som er utslitte og klokken er nesten midnatt. Så skal man hjem igjen og pakke ut alt, få det med inn og på plass der det skal være og så kan man legge seg sånn i 01-tiden. 

I tiden med små barn, så foretrekker jeg 15 gjester fremfor å reise bort.

Anonymkode: a82d0...a0d

Våre barn er 10 og 13 og er glatt våkne til middag. Og det er gangavstand mellom oss. Så null stress.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tenker at eg hadde bitt det i meg om ho elles er ei snill og grei søster. Dei fleste i familien min har trekk eg kan mislike, men så likar eg dei likevel. Om eg kjente at utgifter eller oppgåver tyngja meg, ville eg bedt ho ta med pinnekjøtet. Det er greit å lage og greit å frakte i tilberedt tilstand, for å slengast i ovnen ved ankomst.

Om derimot dette var dråpen som fekk begeret til å flyte over og ho generelt var ei bedriten søster, kunne eg godt ha utelatt ho. Men då med tydeleg beskjed om at no var strikken tøyd til den rakna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Våre barn er 10 og 13 og er glatt våkne til middag. Og det er gangavstand mellom oss. Så null stress.

Anonymkode: 4b67d...999

Midnatt, ikke middag.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg tenker at eg hadde bitt det i meg om ho elles er ei snill og grei søster. Dei fleste i familien min har trekk eg kan mislike, men så likar eg dei likevel. Om eg kjente at utgifter eller oppgåver tyngja meg, ville eg bedt ho ta med pinnekjøtet. Det er greit å lage og greit å frakte i tilberedt tilstand, for å slengast i ovnen ved ankomst.

Om derimot dette var dråpen som fekk begeret til å flyte over og ho generelt var ei bedriten søster, kunne eg godt ha utelatt ho. Men då med tydeleg beskjed om at no var strikken tøyd til den rakna.

Hun er grei, men veldig selvsentrert. Prøver alltid å karre til seg goder.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er grei, men veldig selvsentrert. Prøver alltid å karre til seg goder.

Anonymkode: 4b67d...999

Problemet med sånne mennesker er at de ikke ser det selv. Så uansett hva du sier nå så tas det som uberettiget kritikk, for hun har helt sikkert i sitt hode en god grunn til at dere alltid skal være hos deg og ikke hos henne.

Det spørs om du ikke har laget en splid i familien nå som alltid kommer til å være der. Jeg tenker det er greit om du kan leve med det, om ikke må du rett og slett svelge denne kamelen, for hun er bare sånn.... Jeg tror ikke du kan lære henne noe annet, hun er voksen og vet ikke bedre.

Anonymkode: 0f5c2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle. Gjelder min søster som har god økonomi, pent hus, hyggelig mann og alt på stell. Men hun liker åpenbart ikke å ha besøk. Dersom vi foreslår å stille innom kommer det umiddelbart; «vi kommer heller til dere». Hun har aldri (er 38 år) invitert til julefeiring eller juleselskap hos seg. Forventer at jeg ordner det. Har spurt henne direkte om hun kan invitere, men hun har tusen unnskyldninger for å slippe.

Så i år har jeg (etter å ha spurt om hun vil stå for julefeiringen), sagt at jeg ikke vil stelle i stand til så mange flere ganger, og dermed invitert resten av storfamilien men ikke henne og hennes familie. Hun er fortsatt blodig fornærmet. Jeg sa det i november. 

Så til spørsmålet; har jeg vært en hurpe her?

Anonymkode: 4b67d...999

Jeg syns søsteren din er en hurpe her. Forstår deg godt. Alt det andre drar fram av inkludering, bør gjelde for søsteren din og ikke bare for deg. Dessuten. Er det så lettvint å arrangere selskap, burde jo virkelig søsteren trådd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Søsteren min pleier ta med brus og vin. Da har hun utlegg på ca. 500 kroner.  Min uetablerte søster har med en konfekt. Mine foreldre har med dessert og en kake. I fjor fant jeg ut at jeg hadde utlegg på 5000 kr i forbindelse med julaften (pinnekjøtt til 11 personer, julepølser fra slakteren, tilbehør, snop, frukt, akevitt, blomster til bordet mm). For ikke å snakke om timesvis med forberedelser. Jeg har lyst til å se julefilmer med ungene og gå i kirken, for så å ta med en pose med brus og besøke min søster. For en gangs skyld.

Anonymkode: 4b67d...999

Jeg forstår veldig godt at du ikke vil sitte igjen med regninga for kalaset alene, og at du ikke vil ta hele jobben alene. Det er helt innafor. Det jeg ikke forstår er hvorfor det kun er den ene søsteren din du vil stramme opp her? Regningen for kalaset kan jo strengt tatt deles på alle, f.eks. fordelt på antall personer i familien, eller folk i familien kan bidra med mer enn de gjør i dag. 

For meg høres det ut som om du er sint på én søster, når dette burde vært et ansvar fordelt ut over hele familien - ikke bare deg eller søsteren din. Hvorfor sender du ikke bare ut en e-post til alle i familien i f.eks. februar, der du forklarer hva du er frustrert over (1. at du betaler og 2. at du gjør jobben), og etterlyser innspill fra de andre på hvordan dere kan gjøre det på en enklere og mer rettferdig måte? 

Uansett synes jeg det er urimelig å ta ut all din frustrasjon på én søster. 

Anonymkode: c56c0...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår veldig godt at du ikke vil sitte igjen med regninga for kalaset alene, og at du ikke vil ta hele jobben alene. Det er helt innafor. Det jeg ikke forstår er hvorfor det kun er den ene søsteren din du vil stramme opp her? Regningen for kalaset kan jo strengt tatt deles på alle, f.eks. fordelt på antall personer i familien, eller folk i familien kan bidra med mer enn de gjør i dag. 

For meg høres det ut som om du er sint på én søster, når dette burde vært et ansvar fordelt ut over hele familien - ikke bare deg eller søsteren din. Hvorfor sender du ikke bare ut en e-post til alle i familien i f.eks. februar, der du forklarer hva du er frustrert over (1. at du betaler og 2. at du gjør jobben), og etterlyser innspill fra de andre på hvordan dere kan gjøre det på en enklere og mer rettferdig måte? 

Uansett synes jeg det er urimelig å ta ut all din frustrasjon på én søster. 

Anonymkode: c56c0...ef1

Foreldrene våre bor i en liten leilighet. De arrangerte jul frem til de solgte huset for 10 år siden. Da var jeg 29. Så de har tatt sin tørn tenker jeg. Så har vi en søster som fortsatt studerer. Tenker det er vi to andre søstrene som bør ta ansvar for feiringen nå.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene våre bor i en liten leilighet. De arrangerte jul frem til de solgte huset for 10 år siden. Da var jeg 29. Så de har tatt sin tørn tenker jeg. Så har vi en søster som fortsatt studerer. Tenker det er vi to andre søstrene som bør ta ansvar for feiringen nå.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Dette viser at du ikke er en hurpe hi

Anonymkode: 4ea56...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle. Gjelder min søster som har god økonomi, pent hus, hyggelig mann og alt på stell. Men hun liker åpenbart ikke å ha besøk. Dersom vi foreslår å stille innom kommer det umiddelbart; «vi kommer heller til dere». Hun har aldri (er 38 år) invitert til julefeiring eller juleselskap hos seg. Forventer at jeg ordner det. Har spurt henne direkte om hun kan invitere, men hun har tusen unnskyldninger for å slippe.

Så i år har jeg (etter å ha spurt om hun vil stå for julefeiringen), sagt at jeg ikke vil stelle i stand til så mange flere ganger, og dermed invitert resten av storfamilien men ikke henne og hennes familie. Hun er fortsatt blodig fornærmet. Jeg sa det i november. 

Så til spørsmålet; har jeg vært en hurpe her?

Anonymkode: 4b67d...999

Ja.

Anonymkode: 4a827...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah...jeg er en sånn person som elsker å invitere folk hos oss. Det har jeg gjort med vennegjengen min helt fra studietiden. MEN det er en ting jeg ikke kan som bremser meg veldig og det er at jeg er ikke god på kjøkkenet. Jeg er en god kokk på sånne hverdagslige ting men absolutt null peiling på ribbe og andre utenomvanlige middager. Eller å pynte. Kaker kan jeg ikke lage. De få jeg laget, var veldig enkle men ikke så god å se på. Med vennegjengen løste jeg det slik at det var 13 av oss og alle laget noe. Nå er jeg jo eldre (38) og det er litt flaut at jeg klarer ikke å lage sånne "luksurioøse" middager.

Så kanskje det er slik søstera di er.

Da kan dere dele på opgaver og deler av middagen.

Anonymkode: df36e...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tjah...jeg er en sånn person som elsker å invitere folk hos oss. Det har jeg gjort med vennegjengen min helt fra studietiden. MEN det er en ting jeg ikke kan som bremser meg veldig og det er at jeg er ikke god på kjøkkenet. Jeg er en god kokk på sånne hverdagslige ting men absolutt null peiling på ribbe og andre utenomvanlige middager. Eller å pynte. Kaker kan jeg ikke lage. De få jeg laget, var veldig enkle men ikke så god å se på. Med vennegjengen løste jeg det slik at det var 13 av oss og alle laget noe. Nå er jeg jo eldre (38) og det er litt flaut at jeg klarer ikke å lage sånne "luksurioøse" middager.

Så kanskje det er slik søstera di er.

Da kan dere dele på opgaver og deler av middagen.

Anonymkode: df36e...885

Vi har pinnekjøtt. Det lager seg selv.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene våre bor i en liten leilighet. De arrangerte jul frem til de solgte huset for 10 år siden. Da var jeg 29. Så de har tatt sin tørn tenker jeg. Så har vi en søster som fortsatt studerer. Tenker det er vi to andre søstrene som bør ta ansvar for feiringen nå.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Det er jo ikke gitt at dere skal betale kalaset, selv om foreldrene dine bor i liten leilighet? Og det kan jo hende de ulike familiemedlemmene har ulike tanker om hvordan de vil gjøre det? Kanskje kan dere dele dere opp på julaften og heller treffes i romjula eller andre løsninger?

Det er veldig dumt å låse seg fullstendig i ett syn her. Og selv om du mener du og din søster burde være driverne her, så virker det umodent å skulle straffe henne for ikke å mene det samme.

Anonymkode: c56c0...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...