Gå til innhold

Brundtland: – Jeg kjenner på en bekymring for demokratiet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland mener internettplattformer som Facebook og Google må ta redaktøransvar. Ellers blir de til søppelkasser av feilinformasjon.

Vi har ikke oversikt over hva slags feilinformasjon som spres. For dem som vil rette falske beskyldninger for eksempel mot enkelte grupper bevisst er det rett og slett et vell av muligheter.

Manglende kontroll over kommunikasjonsteknologien gjør at vi mister vårt felles beslutningsgrunnlag. Når jeg ser tilbake på egen oppvekst ser jeg en offentlig debatt som foregikk i et felles sentrum av samfunnet. Store og viktige stortingsdebatter ble dekket på radioen. Nyheter som var viktige ble rapportert om i avisa, og da ble det reelle innholdet i det politikerne sa gjengitt. 

Nå er det annerledes. Mange verken ser TV eller hører på radio. De bruker bare mobiltelefonen sin og får korte inntrykk fra ulike kilder, ofte ganske tilfeldig. Folk melder seg ut.

https://agendamagasin.no/intervjuer/brundtland/

Er du også en av dem som ikke lenger leser aviser, eller følger nyhetssendringer i radio og tv? Er du bekymret for fremtida til demokratiet?

Anonymkode: 6eb6a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland mener internettplattformer som Facebook og Google må ta redaktøransvar. Ellers blir de til søppelkasser av feilinformasjon.

Vi har ikke oversikt over hva slags feilinformasjon som spres. For dem som vil rette falske beskyldninger for eksempel mot enkelte grupper bevisst er det rett og slett et vell av muligheter.

Manglende kontroll over kommunikasjonsteknologien gjør at vi mister vårt felles beslutningsgrunnlag. Når jeg ser tilbake på egen oppvekst ser jeg en offentlig debatt som foregikk i et felles sentrum av samfunnet. Store og viktige stortingsdebatter ble dekket på radioen. Nyheter som var viktige ble rapportert om i avisa, og da ble det reelle innholdet i det politikerne sa gjengitt. 

Nå er det annerledes. Mange verken ser TV eller hører på radio. De bruker bare mobiltelefonen sin og får korte inntrykk fra ulike kilder, ofte ganske tilfeldig. Folk melder seg ut.

https://agendamagasin.no/intervjuer/brundtland/

Er du også en av dem som ikke lenger leser aviser, eller følger nyhetssendringer i radio og tv? Er du bekymret for fremtida til demokratiet?

Anonymkode: 6eb6a...ec6

Du bør jobbe med tekstoppbyggingen din. Innleggene dine er så gjenkjennelige, bygd opp over akkurat samme mal. Får følelsen av å skulle svare på en vgs-stil. 

Anonymkode: 37f47...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Anonym bruker said:

Du bør jobbe med tekstoppbyggingen din.

Tekstoppbyggingen? 90% var sitat direkte fra artikkelen.

Anonymkode: 6eb6a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går til helvete på første klasse. Demokratiet er dødt, folk er blitt for feite og gir faen. Fra nå av går det bare en vei, og den går ned. Det var morro så lenge det varte. Fatter ikke at folk får barn i dag.

Anonymkode: 644d5...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tekstoppbyggingen? 90% var sitat direkte fra artikkelen.

Anonymkode: 6eb6a...ec6

Hvorfor merker du det ikke som sitat, i stedet for at det virker som det er noe du har skrevet?

Anonymkode: 3036c...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor merker du det ikke som sitat, i stedet for at det virker som det er noe du har skrevet?

Anonymkode: 3036c...d72

Det følger av at det står en direkte link til artikkelen. Det er lov å tenke selv.

Anonymkode: 644d5...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det følger av at det står en direkte link til artikkelen. Det er lov å tenke selv.

Anonymkode: 644d5...967

Jeg kan ikke se at det var deg jeg spurte. Eller det kanskje var det........

Anonymkode: 3036c...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke se at det var deg jeg spurte. Eller det kanskje var det........

Anonymkode: 3036c...d72

Kjære vene, det er lov å tenke selv. 

Anonymkode: e399d...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, det er lov å tenke selv. 

Anonymkode: e399d...d35

Herlighet, hi er jo et troll som spyr ut innlegg etter innlegg her inne

Anonymkode: 3036c...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, hi er jo et troll som spyr ut innlegg etter innlegg her inne

Anonymkode: 3036c...d72

Og hvorfor må man være et troll fordi man er aktiv til å opprette tråder? Og hvorfor skal folk gå rett i strupa på hi i forhold til settningsoppbygging og sitering? Forumet er ikke norsk skriftlig eksamen!

Anonymkode: e0bc3...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...