Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så lenge vi kvinner fortsatt er dyrere og mer ustabil arbeidskraft enn menn, så trenger vi litt "tvang" mtp fordeling av pappaperm. Jeg er en (av få??) mødre som HATER spebarnstiden. Jeg fikk ikke til ammingen noen av gangene og holdt på å gå på veggen av kjedsomhet. Har aldri hatt ryddigere og renere hus eller gått så mange, lange turer som da jeg gikk hjemme med barna. Mannen riktig koste seg hjemme. Og jeg har opplevd å ikke få jobber da jeg var nyutdannet,- rimelig sikkert fordi jeg var kvinne....Men kan jo ikke bevise slikt!

Har en datter og en sønn. Jeg synes det er trist å tenke på at om de skal søke på samme jobb, med samme utdanning, samme karakterer og samme erfaring ellers så vil min datter komme bak min sønn i "køen" om å få jobb. Dette fordi hun vil bli ansett som mer sannsynlig å bli sykmeld, lengere fravær ved graviditet og deretter redusert arbeid mens barna er små og når hun bli eldre og ferdig med barn som "trenger henne"" så viser det seg jammen at vi kvinner er overrepresentert når det kommer til helt- og delvis uføre også!!! Vi kvinner i dag må ta kampen for kvinner i morgen som vil ha mulighet til å få jobb og lønn på lik linje med gutta. Slik vi oppførere oss i dag så gjør vi oss selv mer kostbar. Selv med lavere timelønn koster mye fravær og ustabilitet i forbindelse med barn såpass mye at vi er mye mer kostbar for en arbeidsgiver å ha ansatt enn en mann i tilsvarende stiling. Det er nok derfor "mannsyrker" er bedre betalt enn "kvinneyrker" rett og slett fordi arbeidsgivere der har hatt færre ekstraordinære kostnader knyttet til lønn  nå det er stort sett menn som er ansatt mot bedrifter der det stort sett er kvinner.

 

Det samme kommer til rett på heltidsstillinger. Hvordan skal vi gjøre det normalt i såkalte "kvinneyrker" at det opprettes 100% stillinger når den eneste gangen vi jobber 100% er som nyutdannet og nyetablert,- FØR barn, for å opptjene mest mulig permisjonspenger,-og etter det jobber vi redusert til barna blir "store nok" . Da går vi tilbake til 100% stilling en kort periode, men så ser man at da blir en betydelig større andel kvinner enn menn sykmeldt over lengre perioder slik at de reelt jobber bare i 60-80% stilling resten av arbeidslivet, mens de på papiret gjerne har en 100% stilling til de går av med pensjon,- og det de ikke klarer jobbe,- må kvinner som gjerne vil jobbe 100% ta for å "få en fot innafor", en liten 20 eller 40% stilling,- hvis heldig....

 

Er det rart det fortsatt er forskjell på "verdien" av menn og kvinner i arbeid. Alle som jobber redusert under småbarnsperioden, nekter at mannen MINST tar sin del av permisjonen og som deretter kanskje resten av sitt arbeidsaktive liv jobber redusert  resten av arbeidslivet,- fordi de kan (ikke fordi de MÅ) er med på å bygge opp under at slik må det fortsatt være fordi vi ER dyr i drift og vi VIL ikke gjøre noe for å bevise annet heller.

 

VI kan se på  denne nye permisjonen er for å "tvinge" foreldre til å tenke på neste generasjon og likestilling og lik lønn for likt arbeid. Dessverre er det behov for det enda,- og lang tid fremover så lenge vi kvinner selv ikke klarer ta opp kampen mot våre medsøster som mener hus, hjem og barn er kvinnfolkarbeid og mannen skal ta vare på familien økonomisk.. Hva slags jobb gjør en mann uunnværlig? Hva om han blir alvorlig syk, eller kvestet i ulykke og må være borte et år eller nærmere to?? Går jobben hans konkurs da, eller? Og er han selvstendig næringsdrivende har man all verdens mulighet til å tilpasse seg sykdom/skade gjennom ulike forsikringer. Noe alle gjerne gjør om man er næringsdrivende og i tillegg eneansvarlig for familieøkonomien (som mange menn virker å være her inne)! Og det å sikre seg gode økonomiske vilkår ved en fødsel eller to er ENDA enklere og rimelig i forhold til det å forsikre stabil og god inntekt ved langtidsfravær pga sykdom/skade.  

Så kan vi skrike om biologiske forskjeller så mye vi vil,- det vil ikke hjelpe om fakta er at enhver arbeidsgiver vil tenke at din datter mest sannsynlig kommer til å koste ham/henne MYE mer pr time hun jobber enn hva din sønn gjør,- ergo har du tatt fra henne sjanser for lik lønn til likt arbeid og satt henne mange plasser tilbake i køen for å få en jobb hun drømmer om hvis det er mange menn som ønsker den samme.....Det er ikke sikkert hun vil være husmor like mye som deg.

Anonymkode: 7659f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.12.2018 den 19.36, Anonym bruker skrev:

Slik det argumenteres i denne tråden, så finnes det ingen gründere som kan ta en eneste dag fri og ingen menn som kan erstattes på jobben sin. 

Og om du vil diskutere likestilling, så kan vi jo diskutere om det er likestilling at mor skal ha lenger permisjon enn far. Vi vil jo at menn skal ta like stor del i husarbeid og delta likt med barna, men ikke rør permisjonen! At mor ikke har opparbeidet far rett til permisjon er noe helt annet. Mor har jo åpenbart ikke vært i jobb, så da gjør det vel ingen skade på familien om hun er hjemme litt til i stedet for at staten skal betale arbeidsledighetstrygd for mor og permisjonspenger for far

Anonymkode: bbf4b...201

Svangerskap og fødsel er en mye større belastning på mors kropp enn på fars. 

Anonymkode: fba5d...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det noen som har misforstått. Les loven.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Det er nok du som har misforstått.

Screenshot_20181218-125011_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det noen som har misforstått. Les loven.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Og denne tweeten har Venstre lagt ut i dag.

Screenshot_20181218-125209_Twitter.jpg

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok du som har misforstått.

Screenshot_20181218-125011_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 98612...641

Det som stemmer er, som det står her at både mor g får får beregnet sine foreldrepenger etter egen inntekt og at det for begge ligger en begrensning på 6G. Begge må også jobbe 6 av de siste 10 månedene er å ha rett på foreldrepenger.

Hvis mor ikke har rett på foreldrepenger og ikke går ut i jobb eller studier, er ufør eller for syk til å ta seg av barnet. Da får ikke far rett på foreldrepenger. (Det burde også etter min mening være unødvendig at begge var hjemmeværende).

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svangerskap og fødsel er en mye større belastning på mors kropp enn på fars. 

Anonymkode: fba5d...5f7

Belastningen varer ikke i et år. Ikke i et halvt år heller

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2018 den 0.15, Anonym bruker skrev:

Hvor finner du den henvisningen? Jeg finner det ikke. Derimot står det i slutten av paragraf 14.13:"Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen." Og paragraf 14.14 beskriver hvordan forholdene er når bare får har opparbeidet rett til foreldrepenger.

Jeg tror du har rett i at det ikke blir noen fedrekvote hvis mor ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger, men han kan likevell få foreldrepenger for hele perioden som ikke er forbeholdt mor (6 uker). Far kan få foreldrepenger for en lengre periode hvis mor ikke har opparbeidet seg rettigheter enn om hun har rettigheter.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Ja, men bare hvis mor er i jobb. Så da må mor ut i jobb etter seks uker. Dersom mor har permisjon stilles det ingen krav til far, han kan fritt være hjemme om han ønsker.

Anonymkode: fba5d...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 11.32, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men hos meg var ammingen frivillig

Anonymkode: bbf4b...201

Ja, og mødre burde ha lov til å amme så mye de vil.

Anonymkode: fba5d...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å tro noe annet er naivt? Mener du at staten tror de på sikt kommer til å tjene på å utvide permisjonen og gi mer til far? Paranoid much? 

Anonymkode: 55a91...77c

De har ikke utvidet permisjonen.

Anonymkode: fba5d...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men bare hvis mor er i jobb. Så da må mor ut i jobb etter seks uker. Dersom mor har permisjon stilles det ingen krav til far, han kan fritt være hjemme om han ønsker.

Anonymkode: fba5d...5f7

Hvis mor ikke har jobbet før fødselen og ikke går ut i jobb (mm) får ikke far foreldrepenger nei. Da er det heller ikke noe behov for at noen passer barnet.

Den samme regelen gjelder ikke for kvinner. Det burde den etter min mening gjort

(Ved å søke om utsettelse av permisjon, kan så vidt jeg vet far vente med å ta ut permisjon til etter at mor har hatt en periode ulønnet permisjon. Hvis hun går ut i jobb eller studier etter for eksempel 6mnd mener jeg han kan ta permisjon da.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...