Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor er det vanskelig for far å ta den korte fedrekvoten?

Anonymkode: bbf4b...201

Den er ikke kort om man i prinsippet må jobbe den inn likevell. Da er det jo bare av prinsipp at far skal ta den da, og ikke noe annet.

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den er ikke kort om man i prinsippet må jobbe den inn likevell. Da er det jo bare av prinsipp at far skal ta den da, og ikke noe annet.

Anonymkode: 3e6d4...988

Ikke prinsipp, men for barnet og dets kontakt med far sin del. Og gjerne uten mor tilstede. 

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Jeg har bare ikke bestemt meg for at livet er så mye mer vanskelig for de som har vondt i viljen og de som ønsker å være hjemme lenger.

Anonymkode: bbf4b...201

Hvem ønsker å være hjemme lengre? Noen ønsker å være hjemme mindre eller og fordele permisjon som passer dem best. Jeg har flere venninner der mannen var hjemme lengst. Hvorfor er det ikke legitimt å ha andre behov enn det som er A4? 

Om man ikke får samme rettighetene som vanlige arbeidstagere har men betaler mye mer av kaka, så har man vell full rett til å uttale seg om den skjeve fordelingen. 

 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor er det vanskelig for far å ta den korte fedrekvoten?

Anonymkode: bbf4b...201

Fordi de første 6 ukene må mor ta. Så om hun tar kun de ukene er det ganske stor forskjell på det og 15 uker.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke prinsipp, men for barnet og dets kontakt med far sin del. Og gjerne uten mor tilstede. 

Anonymkode: bbf4b...201

Ja, men siden far ikke har selvstendig opptjeningsrett til permisjon så faller dette argumentet bort. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men siden far ikke har selvstendig opptjeningsrett til permisjon så faller dette argumentet bort. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Får har selvstendig opptjeningstid. Det er mange år siden dette ble endret.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får har selvstendig opptjeningstid. Det er mange år siden dette ble endret.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Igjen, du tar feil!

Folketrygdloven her regulerer dette.

Les "§ 14-13.Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger"

Der står det mye diskriminerende for fedre. Bl.a. "Dersom moren mottar graderte foreldrepenger kan farens uttak av foreldrepenger ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel."

Om moren ikke har arbeidet før fødsel har dermed far ikke rett til noe, uansett hvor god lønn han har eller hvor lenge han har arbeidet.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så flytt det til utlandet da. Hvis det er så mye bedre å gjøre. NUF kan drives i Norge det. Så kan du få et fotballag med barn og leve et liv i sus og dus.

Anonymkode: bbf4b...201

Hvis alle skal flytte firmaene sine til utlandet som du så enkelt mener bedriftseiere kan gjøre, hvem skal da skaffe arbeidsplassene, fylle statskassen med skatt og arbeidsgiver avgifts inntekter som igjen brukes til å betale for velferden i landet?

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem ønsker å være hjemme lengre? Noen ønsker å være hjemme mindre eller og fordele permisjon som passer dem best. Jeg har flere venninner der mannen var hjemme lengst. Hvorfor er det ikke legitimt å ha andre behov enn det som er A4? 

Om man ikke får samme rettighetene som vanlige arbeidstagere har men betaler mye mer av kaka, så har man vell full rett til å uttale seg om den skjeve fordelingen. 

 

Anonymkode: 3e6d4...988

Det er legitimt å ha den familien man ønsker, men man må også forstå at da blir konsekvensene deretter

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle skal flytte firmaene sine til utlandet som du så enkelt mener bedriftseiere kan gjøre, hvem skal da skaffe arbeidsplassene, fylle statskassen med skatt og arbeidsgiver avgifts inntekter som igjen brukes til å betale for velferden i landet?

Anonymkode: 703fc...068

Vi snakket om deg, gjorde vi ikke? De andre har ikke vært her inne og klaget på en permisjonstid som er blant de lengste i verden

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle skal flytte firmaene sine til utlandet som du så enkelt mener bedriftseiere kan gjøre, hvem skal da skaffe arbeidsplassene, fylle statskassen med skatt og arbeidsgiver avgifts inntekter som igjen brukes til å betale for velferden i landet?

Anonymkode: 703fc...068

Hun mener vel NAV skal betale det 😄🤣 Nei, vi bedriftseiere har ingen verdi her i landet, skulle man tro folkene her inne.

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakket om deg, gjorde vi ikke? De andre har ikke vært her inne og klaget på en permisjonstid som er blant de lengste i verden

Anonymkode: bbf4b...201

Du må lære deg å skille anonymkodene! Jeg har ikke snakket om å flytte mitt selskap til utlandet, men hvis du tror det er bare den ene anonyme som har utfordringer i driften av selskapet så er du veldig kunnskapsløs. 

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun mener vel NAV skal betale det 😄🤣 Nei, vi bedriftseiere har ingen verdi her i landet, skulle man tro folkene her inne.

Anonymkode: 3e6d4...988

Hehe...ja sikkert, men hun har ikke fått med seg at NAV sine midler kommer fra skatter og avgifter, og da må det være mulig æ drive selskaper og være grundere 

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du må lære deg å skille anonymkodene! Jeg har ikke snakket om å flytte mitt selskap til utlandet, men hvis du tror det er bare den ene anonyme som har utfordringer i driften av selskapet så er du veldig kunnskapsløs. 

Anonymkode: 703fc...068

Uansett hvem som skriver hva, så er det fortsatt mange som vil drive firmaene sine i Norge og uansett var vel poenget at man må forstå at det å drive egen bedrift innbærer både risiko og konsekvens 

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakket om deg, gjorde vi ikke? De andre har ikke vært her inne og klaget på en permisjonstid som er blant de lengste i verden

Anonymkode: bbf4b...201

De er faktisk ikke de lengste, Estland har 18 mnd betalt foreldrepermisjon. Men helt sant, vi burde hatt verdens beste permisjonstid da det samsvarer mer med at vi har verdens høyeste skatter og avgifter. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, du tar feil!

Folketrygdloven her regulerer dette.

Les "§ 14-13.Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger"

Der står det mye diskriminerende for fedre. Bl.a. "Dersom moren mottar graderte foreldrepenger kan farens uttak av foreldrepenger ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel."

Om moren ikke har arbeidet før fødsel har dermed far ikke rett til noe, uansett hvor god lønn han har eller hvor lenge han har arbeidet.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Det gjelder ikke for fedrekvoten. Les § 14.12.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 5 uker. 5 uker! Det er desember + 4 dager. Det er utrolig hvordan en så liten tue kan endre familiestørrelsen. Tatt i betraktning de utgiftene som kommer senere er 5 uker ulønnet perm for mor en dråpe i havet. Det er 5 små uker! 

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er faktisk ikke de lengste, Estland har 18 mnd betalt foreldrepermisjon. Men helt sant, vi burde hatt verdens beste permisjonstid da det samsvarer mer med at vi har verdens høyeste skatter og avgifter. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Jeg sa ikke at det var den lengste. Skatter og avgifter fører til mange velferdsgoder

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere vanlige arbeidstagere har så lite peiling over hvor mye vi bedriftseiere ofrer av risiko og hvilket ansvar vi har. Vi drar da mye mer av lasset en det vanlige arbeidstagere gjør. 

At velferden er bygget på at det skal være likt for alle er helt feil. Det er jo ikke likhet for alle, noe som denne tråden her viser til. Dere kaller oss som satser alt for å skape arbeidsplasser og skape verdier her i landet for bortskjemte, at vi planlegger dårlig og at vi neglesjerer barna våre. Dere har rett og slett ikke peiling på hva dere snakker om. 

Om jeg hadde tatt alle pengene vi har betalt i de siste 5 åra (av mva og skatt) og heller tatt firma utenlands så hadde vi hatt mer enn nok penger til at både jeg og mannen hadde tatt oss fri for å være hjemme til et helt fotball lag. Vi kunne faktisk ha gått av med pensjon også. Og da har jeg ikke tatt med  i beregningen de høye utgiftene/avgiftene vi må betale når vi driver fra Norge.

Men samfunnet drar lasset mitt.....? Nei, jeg drar samfunnets lass, og vel så det!

Anonymkode: 3e6d4...988

Wow! Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet. 

Applaus til deg - du som faktisk drar hele det norske samfunnet med de kronene du betaler i skatt og avgifter. 

 

 

Not. 

Ta med deg firmaet ditt og flytt, du. Husk forsikring! 

Anonymkode: 027aa...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder ikke for fedrekvoten. Les § 14.12.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Du tar feil igjen du!!!!!: "Begge foreldrene må oppfylle vilkår for rett til foreldrepenger for at fedrekvoten skal kunne tas ut". Altså er far 100% avhengig av mor.

Det er bare  § 14-13 første ledd som det kan ses bort fra ved uttak av fedrekvote.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil igjen du!!!!!: "Begge foreldrene må oppfylle vilkår for rett til foreldrepenger for at fedrekvoten skal kunne tas ut". Altså er far 100% avhengig av mor.

Det er bare  § 14-13 første ledd som det kan ses bort fra ved uttak av fedrekvote.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Hvor finner du den henvisningen? Jeg finner det ikke. Derimot står det i slutten av paragraf 14.13:"Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen." Og paragraf 14.14 beskriver hvordan forholdene er når bare får har opparbeidet rett til foreldrepenger.

Jeg tror du har rett i at det ikke blir noen fedrekvote hvis mor ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger, men han kan likevell få foreldrepenger for hele perioden som ikke er forbeholdt mor (6 uker). Far kan få foreldrepenger for en lengre periode hvis mor ikke har opparbeidet seg rettigheter enn om hun har rettigheter.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er faktisk ikke de lengste, Estland har 18 mnd betalt foreldrepermisjon. Men helt sant, vi burde hatt verdens beste permisjonstid da det samsvarer mer med at vi har verdens høyeste skatter og avgifter. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Men det har vi da ikke? Det er da mange land med et høyere skattenivå.

Hva med å faktisk vite hva man snakker om før man utaler seg?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

Endret av Modesty Blaise.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hvem som skriver hva, så er det fortsatt mange som vil drive firmaene sine i Norge og uansett var vel poenget at man må forstå at det å drive egen bedrift innbærer både risiko og konsekvens 

Anonymkode: bbf4b...201

Så du mener at en liten gruppe må ta risikoen ved å starte egen bedrift, konsekvensene ved det i forhold til utfordringer med f.eks foreldrepermisjon, jobbe ræva av seg og i tillegg ikke ha noen rett til å stille kritiske spørsmål ved en ordning som er tilpasset de som ikke gidder å gjøre en innsats utover å ha en vanlig jobb uten å ta særlig risiko? Du er klar over at det er de menneskene som tar større risiko og får større konsekvenser er også de som bidrar inn med mest penger i statskassen? Som igjen er pengene som blandt annet brukes til å betale for foreldrepermisjoner for dere a4 arbeidere som ikke gjør annen innsats enn å møte på jobb, utføre jobben og gå hjem etter åtte timer?

Og før du argumentere med at du betaler skatt også kan jeg garantere at jeg har bidratt med mye mer enn deg. Selskapet mitt har bare ifjor betalt over 3,5 millioner i arbeidsgiveravgift som er en avgift jeg må betale tilstaten bare for å ha folk ansatt, jeg har bidratt med 2,7 millioner i selskapsskatt og 600 000 kr i personlig skatt. Mitt selskap er lite, men fortsatt tar jeg meg rett til å stille kritiske spørsmål til et gode som kun er tilpasset a4 arbeidsfolkene, og ikke en stor del av grundere og bedriftseiere/ledere da disse menneskene faktisk er svært viktige skal Norge ha arbeidsplasser som generer inntekter til landet, som igjen gjør at vi kan ha alle de godene Norges befolkning har (minus de som da ikke er a4).

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men et barn fullammes ikke i et år

Anonymkode: bbf4b...201

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg ammet barnet mitt hver 2-3 time hele døgnet første året! 😊 Etter det ammet jeg ca hver 4 time frem til ca 1,5 år og så ca 4 ganger i døgnet frem til 2,5 år. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er faktisk ikke de lengste, Estland har 18 mnd betalt foreldrepermisjon. Men helt sant, vi burde hatt verdens beste permisjonstid da det samsvarer mer med at vi har verdens høyeste skatter og avgifter. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Ungarn har tre år..

Anonymkode: 810ba...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...