Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror alle bedriftseiere er på den måten? Det er liksom enten eller da? 

Nei, man kan faktisk ha et flott forhold til barna selv om man jobber i eget firma og selv om man ikke tar ut permisjon. Det er nemlig mange tilfeller der man ikke kan ta den ut. Feks om mor ikke har opparbeidet seg rett til permisjon da kan ikke far ta ut permisjon han heller, selv om han tjener aldri så mye. Så, systemet er ikke så fleksibelt. Man snakker om likestilling men kun sålenge mor har rett til permisjon, hvis ikke så er det ikke så farlig om far får blitt "kjent med" barnet sitt. Det er noe som skurrer i hele argumentet da. Og babyen, nei, den har vel ingen rettighet i likestillingens navn.

Anonymkode: 3e6d4...988

Slik det argumenteres i denne tråden, så finnes det ingen gründere som kan ta en eneste dag fri og ingen menn som kan erstattes på jobben sin. 

Og om du vil diskutere likestilling, så kan vi jo diskutere om det er likestilling at mor skal ha lenger permisjon enn far. Vi vil jo at menn skal ta like stor del i husarbeid og delta likt med barna, men ikke rør permisjonen! At mor ikke har opparbeidet far rett til permisjon er noe helt annet. Mor har jo åpenbart ikke vært i jobb, så da gjør det vel ingen skade på familien om hun er hjemme litt til i stedet for at staten skal betale arbeidsledighetstrygd for mor og permisjonspenger for far

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fra starten mener du? Når baby ammes 'hele tiden' og generelt er mer avhengig av mamma enn pappa? Mor skal begynne i 50 % jobb 6 uker etter fødsel? 

Alt i likestillingens navn?

Anonymkode: dfc24...f96

Hun kan det hvis hun vil. Det må foreldrene gjøre som det passe dem.mor trenger heller ikke begynne å jobbe 50% i uke 6 for at far skal kunne ta 50% permisjon og 50% jobb. Selv om de tar fult uttak av foreldrepenger. Da har dere 49 uker permisjon + vanligvis 10 uker ferie. Det blir 59 uker. Får kan ta sin ferie på slutten av permisjonstiden.

Mor kan være hjemme i 24 uker (inklusive sine ferieuker). Deretter kan mor og far dele permisjonen mellom seg i 30 uker før far tar sine ferieuker.

 

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik det argumenteres i denne tråden, så finnes det ingen gründere som kan ta en eneste dag fri og ingen menn som kan erstattes på jobben sin. 

Og om du vil diskutere likestilling, så kan vi jo diskutere om det er likestilling at mor skal ha lenger permisjon enn far. Vi vil jo at menn skal ta like stor del i husarbeid og delta likt med barna, men ikke rør permisjonen! At mor ikke har opparbeidet far rett til permisjon er noe helt annet. Mor har jo åpenbart ikke vært i jobb, så da gjør det vel ingen skade på familien om hun er hjemme litt til i stedet for at staten skal betale arbeidsledighetstrygd for mor og permisjonspenger for far

Anonymkode: bbf4b...201

Jeg vet ikke hjemme hos deg, men hos oss kan ikke far amme... 

Da jeg fikk førstemann for noen år siden, hang han i puppen døgnet rundt i perioder. Å hive mor ut i jobb igjen etter 6 mnd er brutalt for en liten baby som trenger pupp. 

Anonymkode: f15f5...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hjemme hos deg, men hos oss kan ikke far amme... 

Da jeg fikk førstemann for noen år siden, hang han i puppen døgnet rundt i perioder. Å hive mor ut i jobb igjen etter 6 mnd er brutalt for en liten baby som trenger pupp. 

Anonymkode: f15f5...a65

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men et barn fullammes ikke i et år

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik det argumenteres i denne tråden, så finnes det ingen gründere som kan ta en eneste dag fri og ingen menn som kan erstattes på jobben sin. 

Og om du vil diskutere likestilling, så kan vi jo diskutere om det er likestilling at mor skal ha lenger permisjon enn far. Vi vil jo at menn skal ta like stor del i husarbeid og delta likt med barna, men ikke rør permisjonen! At mor ikke har opparbeidet far rett til permisjon er noe helt annet. Mor har jo åpenbart ikke vært i jobb, så da gjør det vel ingen skade på familien om hun er hjemme litt til i stedet for at staten skal betale arbeidsledighetstrygd for mor og permisjonspenger for far

Anonymkode: bbf4b...201

For det første så er det ikke snakk om alle, men at ordningen er skjeiv fordelt og ikke tar hensyn til at noen ikke er vanlig arbeidstaker. Det er ikke til å stikke under en stor at selvstendig næringsdrivende har blitt oversett av det offentlige i flere tiår allerede. 

Mor har jo lengre permisjon da hun faktisk skal gå gravid og føde et barn.

Mor kan faktisk ha vært i jobb selv om hun ikke har opparbeidet rett, mange selvstendige tar ikke ut lønn i år med svingninger i omsettning. Da går de ansatte forran, sånn er det bare. Man har et større ansvar for dem så da setter man egen lønn til side og derfor har man kanskje ikke utbetalt like mange mnd som systemet krever. Det er jo det vi snakker om, et trangsynt og firkantet system, men det passer utmerket for nordmenn tydeligvis. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At mor ikke har opparbeidet far rett til permisjon er noe helt annet. Mor har jo åpenbart ikke vært i jobb, så da gjør det vel ingen skade

Anonymkode: bbf4b...201

Det er horribelt at vi lever i 2018 og menn fortsatt ikke har egen opptjeningsrett for foreldrepenger og foreldrepermisjon!

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men et barn fullammes ikke i et år

Anonymkode: bbf4b...201

Her i huset var det faktisk pupp det gikk mest av i det første leveåret. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er horribelt at vi lever i 2018 og menn fortsatt ikke har egen opptjeningsrett for foreldrepenger og foreldrepermisjon!

Anonymkode: e8d0c...ba7

Helt enig, men da er ikke likestilling så farlig lengre. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er horribelt at vi lever i 2018 og menn fortsatt ikke har egen opptjeningsrett for foreldrepenger og foreldrepermisjon!

Anonymkode: e8d0c...ba7

De har egen opptjeningsrett.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tilhører sjeldenhetene at det er et aå stort problem. Jeg har 3 barn hvor ingen av de har tatt flaske eller smokk, men likevel har jeg fått de til å spise fast føde før de er 8 mnd. Rett fra puppen til og med. Alle menn som er selvstendig næringsdrivende ender ikke opp med et barn som nekter fast føde. 

Anonymkode: bbf4b...201

Selvfølgelig ikke. Men det var heller aldri meg som dro inn jobb og problemer med amming i diskusjonen. Så jeg svarer bare på at det gjelder ikke for alle at det går så lett som noen av dere skal ha det til.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har egen opptjeningsrett.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Feder har ikke krav på permisjon dersom mor ikke er i aktivitet/arbeid, eller? 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Feder har ikke krav på permisjon dersom mor ikke er i aktivitet/arbeid, eller? 

Anonymkode: 98612...641

Fedre*

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første så er det ikke snakk om alle, men at ordningen er skjeiv fordelt og ikke tar hensyn til at noen ikke er vanlig arbeidstaker. Det er ikke til å stikke under en stor at selvstendig næringsdrivende har blitt oversett av det offentlige i flere tiår allerede. 

Mor har jo lengre permisjon da hun faktisk skal gå gravid og føde et barn.

Mor kan faktisk ha vært i jobb selv om hun ikke har opparbeidet rett, mange selvstendige tar ikke ut lønn i år med svingninger i omsettning. Da går de ansatte forran, sånn er det bare. Man har et større ansvar for dem så da setter man egen lønn til side og derfor har man kanskje ikke utbetalt like mange mnd som systemet krever. Det er jo det vi snakker om, et trangsynt og firkantet system, men det passer utmerket for nordmenn tydeligvis. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Hvorfor kan ikke da de ansatte dra skuta mens far er i permisjon? Ser ikke for meg at en eneste mann dropper all inntekt i et helt år. Hvorfor har mot lengre permisjon fordi hun er gravid og føder? Blir det store problemer med det, så lan faktisk mor sykemeldes fra permisjonen. 

Mor opptjener ved å være i jobb 6 mnd i svangerskapet. Er hun ikke det, så er set dårlig planlegging og man må ta konsekvensene av det

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Men det var heller aldri meg som dro inn jobb og problemer med amming i diskusjonen. Så jeg svarer bare på at det gjelder ikke for alle at det går så lett som noen av dere skal ha det til.

Anonymkode: 98612...641

Velferden er bygget på at det skal være likt for alle. Alle skal ha den samme retten. Det er ingen selvfølge å få barn og det er ingen selvfølge at samfunnet skal dra lasset fordi noen planlegger dårlig. Jeg hadde selv ikke jobb da jeg fikk barn nr en. Dårlig planlagt, far fikk ikke permisjon, jeg fikk en stønad på 30 000. Det var alt. Da måtte vi leve deretter og ordne oss etter forholdene vi selv hadde valgt. 

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feder har ikke krav på permisjon dersom mor ikke er i aktivitet/arbeid, eller? 

Anonymkode: 98612...641

Får har full rett til 15 uker fedrekvote selv om mor ikke er i jobb. Han kan derimot ikke ta noe av fellesperioden hvis mor ikke er i arbeid, studerer eller er for syk til å ta seg av barnet.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har egen opptjeningsrett.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Nei det har de ikke!

Dersom mor jobber og far er hjemmeværende mottar de fødselspenger. Hvis far jobber og mor er hjemmeværende: ingen fødselspenger, kun en engangsstønad. Ordningen kan best beskrives som både gammeldags og diskriminerende.

Om du ikke vet det bør du lese deg opp litt.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke da de ansatte dra skuta mens far er i permisjon? Ser ikke for meg at en eneste mann dropper all inntekt i et helt år. Hvorfor har mot lengre permisjon fordi hun er gravid og føder? Blir det store problemer med det, så lan faktisk mor sykemeldes fra permisjonen. 

Mor opptjener ved å være i jobb 6 mnd i svangerskapet. Er hun ikke det, så er set dårlig planlegging og man må ta konsekvensene av det

Anonymkode: bbf4b...201

Det er ikke alltid det går at de ansatte kan dra skuta. Kan feks være en tekniker i et firma som programerer i phyton som ikke de andre har noe erfaring eller kunskap om. Da er han ikke så lett å erstatte da det er manko på slike kvalifikasjoner i norge. 

Blir litt matt av alle som ikke klarer å forstå at det er en mengder av forskjellige senarier den ene eller andre veien som ikke passer inn i systemet slik det er nå. 

Det er ikke snakk om dårlig planlegging, det er snakk om svingninger i markedet. Du mener vel alle som ble permitert i oljebransjen under oljekrisen har planlagt dårlig også da? Livet kan ikke alltid planlegges. Er man bedriftseier så sitter man på et langt større ansvar og risiko enn det vanlige arbeidstagere gjør. Tror ikke helt vanlige arbeidstagere forstår dette helt.  

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det har de ikke!

Dersom mor jobber og far er hjemmeværende mottar de fødselspenger. Hvis far jobber og mor er hjemmeværende: ingen fødselspenger, kun en engangsstønad. Ordningen kan best beskrives som både gammeldags og diskriminerende.

Om du ikke vet det bør du lese deg opp litt.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Det stemmer ikke. Hvis mor ikke jobber kan hun få engangsstønad og får ta 15 uker permisjon med betaling ut fra egen inntekt.

Hvis mor begynner å studere eller jobbe etter fødselen kan får ta hele fellesperioden også med foreldrepenger ut fra egen lønn.

Den som har permisjon får foreldrepenger ut fra hva hun eller hann år tjent før permisjonen.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alltid det går at de ansatte kan dra skuta. Kan feks være en tekniker i et firma som programerer i phyton som ikke de andre har noe erfaring eller kunskap om. Da er han ikke så lett å erstatte da det er manko på slike kvalifikasjoner i norge. 

Blir litt matt av alle som ikke klarer å forstå at det er en mengder av forskjellige senarier den ene eller andre veien som ikke passer inn i systemet slik det er nå. 

Det er ikke snakk om dårlig planlegging, det er snakk om svingninger i markedet. Du mener vel alle som ble permitert i oljebransjen under oljekrisen har planlagt dårlig også da? Livet kan ikke alltid planlegges. Er man bedriftseier så sitter man på et langt større ansvar og risiko enn det vanlige arbeidstagere gjør. Tror ikke helt vanlige arbeidstagere forstår dette helt.  

Anonymkode: 3e6d4...988

Det er bare ikke ok å si at man ikke kan ta vare på barnet sitt noen dager per uke fordi man må jobbe. 

Kaller du fyllekjøring av en yrkessjåfør dårlig planlegging eller er det ok at han/hun får beholde førerkortet fordi han/hun må jobbe? 

Jeg kaller det å få barn når det ikke kan forenes med loven dårlig planlegging

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er jeg fullstendig klar over og helt enig i at det er en dårlig deal for de som jobber selvstendig. Men hvordan får kvinnene det til? Det er jo ikke bare menn som eier firmaer... at ordningen er dårlig for de som driver selv er jeg helt enig i. Det betyr ikke at det ikke finnes løsninger 

 

Men det er snakk om 5 uker. Det kan man spare opp til at mammaen kan ta ut ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 05792...4e2

Kvinner med egne firmaer får det til ved at de tar mindre permisjon enn de fleste andre mødre og mange venter (for) lenge med å få barn. Dette er også et problem for selvstendig næringsdrivende kvinner. Men de er mange færre enn selvstendig næringsdrivende menn, derfor hører man naturlig nok ikke like mye om de. 

Ang at man kan spare penger og ta ulønnet permisjon. Ja, det kan man. Men når disse ekstra ukene til far/medmor nå legges til så er det i likestillingens navn og at kvinner skal bli mer attraktive i arbeidsmarkedet. Det blir man hvertfall ikke med uforutsigbare perioder med ulønnet perm.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Velferden er bygget på at det skal være likt for alle. Alle skal ha den samme retten. Det er ingen selvfølge å få barn og det er ingen selvfølge at samfunnet skal dra lasset fordi noen planlegger dårlig. Jeg hadde selv ikke jobb da jeg fikk barn nr en. Dårlig planlagt, far fikk ikke permisjon, jeg fikk en stønad på 30 000. Det var alt. Da måtte vi leve deretter og ordne oss etter forholdene vi selv hadde valgt. 

Anonymkode: bbf4b...201

Dere vanlige arbeidstagere har så lite peiling over hvor mye vi bedriftseiere ofrer av risiko og hvilket ansvar vi har. Vi drar da mye mer av lasset en det vanlige arbeidstagere gjør. 

At velferden er bygget på at det skal være likt for alle er helt feil. Det er jo ikke likhet for alle, noe som denne tråden her viser til. Dere kaller oss som satser alt for å skape arbeidsplasser og skape verdier her i landet for bortskjemte, at vi planlegger dårlig og at vi neglesjerer barna våre. Dere har rett og slett ikke peiling på hva dere snakker om. 

Om jeg hadde tatt alle pengene vi har betalt i de siste 5 åra (av mva og skatt) og heller tatt firma utenlands så hadde vi hatt mer enn nok penger til at både jeg og mannen hadde tatt oss fri for å være hjemme til et helt fotball lag. Vi kunne faktisk ha gått av med pensjon også. Og da har jeg ikke tatt med  i beregningen de høye utgiftene/avgiftene vi må betale når vi driver fra Norge.

Men samfunnet drar lasset mitt.....? Nei, jeg drar samfunnets lass, og vel så det!

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner med egne firmaer får det til ved at de tar mindre permisjon enn de fleste andre mødre og mange venter (for) lenge med å få barn. Dette er også et problem for selvstendig næringsdrivende kvinner. Men de er mange færre enn selvstendig næringsdrivende menn, derfor hører man naturlig nok ikke like mye om de. 

Ang at man kan spare penger og ta ulønnet permisjon. Ja, det kan man. Men når disse ekstra ukene til far/medmor nå legges til så er det i likestillingens navn og at kvinner skal bli mer attraktive i arbeidsmarkedet. Det blir man hvertfall ikke med uforutsigbare perioder med ulønnet perm.

Anonymkode: 98612...641

Så hvorfor er det vanskelig for far å ta den korte fedrekvoten?

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare ikke ok å si at man ikke kan ta vare på barnet sitt noen dager per uke fordi man må jobbe. 

Kaller du fyllekjøring av en yrkessjåfør dårlig planlegging eller er det ok at han/hun får beholde førerkortet fordi han/hun må jobbe? 

Jeg kaller det å få barn når det ikke kan forenes med loven dårlig planlegging

Anonymkode: bbf4b...201

Om du gjør det så eier du ikke sidesyn. Sier vel sitt.

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere vanlige arbeidstagere har så lite peiling over hvor mye vi bedriftseiere ofrer av risiko og hvilket ansvar vi har. Vi drar da mye mer av lasset en det vanlige arbeidstagere gjør. 

At velferden er bygget på at det skal være likt for alle er helt feil. Det er jo ikke likhet for alle, noe som denne tråden her viser til. Dere kaller oss som satser alt for å skape arbeidsplasser og skape verdier her i landet for bortskjemte, at vi planlegger dårlig og at vi neglesjerer barna våre. Dere har rett og slett ikke peiling på hva dere snakker om. 

Om jeg hadde tatt alle pengene vi har betalt i de siste 5 åra (av mva og skatt) og heller tatt firma utenlands så hadde vi hatt mer enn nok penger til at både jeg og mannen hadde tatt oss fri for å være hjemme til et helt fotball lag. Vi kunne faktisk ha gått av med pensjon også. Og da har jeg ikke tatt med  i beregningen de høye utgiftene/avgiftene vi må betale når vi driver fra Norge.

Men samfunnet drar lasset mitt.....? Nei, jeg drar samfunnets lass, og vel så det!

Anonymkode: 3e6d4...988

Så flytt det til utlandet da. Hvis det er så mye bedre å gjøre. NUF kan drives i Norge det. Så kan du få et fotballag med barn og leve et liv i sus og dus.

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du gjør det så eier du ikke sidesyn. Sier vel sitt.

Anonymkode: 3e6d4...988

Joda. Jeg har bare ikke bestemt meg for at livet er så mye mer vanskelig for de som har vondt i viljen og de som ønsker å være hjemme lenger.

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...