Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje ønsket egentlig er at damer som er så viktig på jobben at mannen deres også må ta en del av barneoppdragelsen og menn som prioriterer barn familie og at konen får en mulighet til karriere. Får flere barn.

 

Ikke at kvinner som helst vil være enerådende hjemme og menn som er så dårlig på å sette opp bedriften sin at ingen andre i bedriften kan lede den. Skal få nye barn som dyrker gammeldagse holdninger.

Anonymkode: 0dc73...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er jo ikke pålagt å ta  permisjon. Det er et tilbud fra staten. Din mann har valgt en jobb som ikke er forenlig med å ha ansvaret for små barn. På den andre siden tjener han sansynlig vis bedre enn gjennomsnittet. Han ofrer muligheten til å bli godt kjent med egne barn for å kunne ha denne "gode" jobben. Da må han betale deg eller noen andre for å ta seg av barna hvis han vil ha noen.

Så lenge han jobber i Norge har han krav på permisjon. Han vil bare ikke.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Dette.

Tenk så fælt å være sammen med en mann som mener at han er viktigere på jobben enn i livet til babyen? Skjønner godt at dere stakkarer som er sammen med slike, bråker fælt i denne tråden. Dere må være vondt å innse at mannen deres prioriterer jobb fremfor livsprosjektet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig.. allikevel er det mange som er i de situasjonene, planlagt eller ei. Og da bør permisjonsordningen være såpass fleksibel at man f.eks kan overføre ukene til mor/far i mellom seg. Det sier seg selv at en av foreldrene må være hjemme med en baby på 8,5 mnd. 

Anonymkode: 98612...641

Nei, det bør absolutt ikke gjøre at reglene bør bli mer fleksible. Et sted bør grensen gå. Om det ble full fleksibilitet vil det gå alt for mye ut over arbeidsgiverens til kvinnene og det vil føre til at flere kvinner "tvinges" til å gå hjemme. Det er fortsatt mange som renger et press for å tørre å ta ut permisjonen. 

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ønsket egentlig er at damer som er så viktig på jobben at mannen deres også må ta en del av barneoppdragelsen og menn som prioriterer barn familie og at konen får en mulighet til karriere. Får flere barn.

 

Ikke at kvinner som helst vil være enerådende hjemme og menn som er så dårlig på å sette opp bedriften sin at ingen andre i bedriften kan lede den. Skal få nye barn som dyrker gammeldagse holdninger.

Anonymkode: 0dc73...292

Dette 👆 

Anonymkode: b75f7...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Banderas skrev:

Dette.

Tenk så fælt å være sammen med en mann som mener at han er viktigere på jobben enn i livet til babyen? Skjønner godt at dere stakkarer som er sammen med slike, bråker fælt i denne tråden. Dere må være vondt å innse at mannen deres prioriterer jobb fremfor livsprosjektet deres.

Jeg er vel en av de du sikter til "bråker" her inne. Min mann gikk hjemme lenger enn kvoten han har fått fra staten. Han er medeier i firma og kuttet all(!) overtid da datteren vår ble født. Utrolig nok hadde han en utrolig tilknytning til vår datter allerede før han gikk ut i permisjon...

Jeg klarer allikevel å sette meg inn i at andre familier ikke får det til å gå rundt med den nye ordningen. Jeg klarer også å se at det ikke er ensbetydene med at fedrene ikke prioritere barna sine. Det er lov å ta av seg tunnelbrillene og se at andre familier har helt andre situasjoner og forutsetninger enn seg selv.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel en av de du sikter til "bråker" her inne. Min mann gikk hjemme lenger enn kvoten han har fått fra staten. Han er medeier i firma og kuttet all(!) overtid da datteren vår ble født. Utrolig nok hadde han en utrolig tilknytning til vår datter allerede før han gikk ut i permisjon...

Jeg klarer allikevel å sette meg inn i at andre familier ikke får det til å gå rundt med den nye ordningen. Jeg klarer også å se at det ikke er ensbetydene med at fedrene ikke prioritere barna sine. Det er lov å ta av seg tunnelbrillene og se at andre familier har helt andre situasjoner og forutsetninger enn seg selv.

Anonymkode: 98612...641

Men seriøst, om man bor i Norge, som vel har verdens beste permisjonsordning, og man likevel ikke greier å få det til å gå rundt, da bør man faktisk ikke ha barn. Virkelig. Man er nå engang selv ansvarlige for dette nye livet i ganske mange år fremover, og om man har ordnet seg selv så dårlig at det ikke går, vel, da bør man ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel en av de du sikter til "bråker" her inne. Min mann gikk hjemme lenger enn kvoten han har fått fra staten. Han er medeier i firma og kuttet all(!) overtid da datteren vår ble født. Utrolig nok hadde han en utrolig tilknytning til vår datter allerede før han gikk ut i permisjon...

Jeg klarer allikevel å sette meg inn i at andre familier ikke får det til å gå rundt med den nye ordningen. Jeg klarer også å se at det ikke er ensbetydene med at fedrene ikke prioritere barna sine. Det er lov å ta av seg tunnelbrillene og se at andre familier har helt andre situasjoner og forutsetninger enn seg selv.

Anonymkode: 98612...641

Du, jeg mener ikke kverulere, men det er faktisk en fullstendig selvfølge at foreldre kutter ut overtid når de får barn. At du legger det frem som en «wow-faktor» synes jeg sier ganske mye om hvor lite du forventer at menn stiller opp.

Anonymkode: b75f7...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Banderas skrev:

Men seriøst, om man bor i Norge, som vel har verdens beste permisjonsordning, og man likevel ikke greier å få det til å gå rundt, da bør man faktisk ikke ha barn. Virkelig. Man er nå engang selv ansvarlige for dette nye livet i ganske mange år fremover, og om man har ordnet seg selv så dårlig at det ikke går, vel, da bør man ikke gjøre det.

Hvis man får det til å gå rundt dersom mor eller far/medmor tar ut en lengre periode av permisjonen..hvorfor skal man da ikke få barn? Der handler om at familiene selv får legge opp permisjonen slik det passer best for dem. Man skal altså la være å få barn hvis man ikke passer inn i statens mal? 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel en av de du sikter til "bråker" her inne. Min mann gikk hjemme lenger enn kvoten han har fått fra staten. Han er medeier i firma og kuttet all(!) overtid da datteren vår ble født. Utrolig nok hadde han en utrolig tilknytning til vår datter allerede før han gikk ut i permisjon...

Jeg klarer allikevel å sette meg inn i at andre familier ikke får det til å gå rundt med den nye ordningen. Jeg klarer også å se at det ikke er ensbetydene med at fedrene ikke prioritere barna sine. Det er lov å ta av seg tunnelbrillene og se at andre familier har helt andre situasjoner og forutsetninger enn seg selv.

Anonymkode: 98612...641

Men du skjønner hvilke endringer man ønsker på sikt med en denne permisjonsordning? At kvinner og menn skal være like attraktive i arbeidsmarkedet? At kvinner og menn skal få like muligheter og lik lønn? 

Du syne ikke det er et viktig mål? Du syns heller det er viktigere å tenke på de få familiene hvor mannen ikke kan unnværes i jobben? Sjeldent vi ser hvor vanskelig det er for kvinner. 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man får det til å gå rundt dersom mor eller far/medmor tar ut en lengre periode av permisjonen..hvorfor skal man da ikke få barn? Der handler om at familiene selv får legge opp permisjonen slik det passer best for dem. Man skal altså la være å få barn hvis man ikke passer inn i statens mal? 

Anonymkode: 98612...641

Hvis de få ukene dette gjelder gjør at du ikke får det til å gå rundt, så nei, da bør dere ikke få barn! 

Dette er ikke en «mal» staten har lagd for familier som alle må passe inn i. De har gjort endringer som går mot et bestemt mål. Nemlig likestilling mellom kjønnene i arbeidslivet. Kvinner henger bakpå da menn er mer attraktive i arbeidsmarkedet. Og menn tjener mer. Vi MÅ få en endring og gjør vi ikke dette nå så skjer det ikke. At noen blir «skadelidende» i overgangsfasen vil jo skje men det vil gjøre en stor forskjell for kvinner i fremtiden. 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når permisjonsordningen har blitt innskrenket og valgfirheten har falt bort så kan det ha den effekt at folk velger bort å få flere barn enn det de kanskje hadde fått om de selv hadde valgt oppdelingen. 

Du kan si at den er god nok til du er blå i ansiktet, men om folk velger bort å få flere barn så bør jo varsellampene lyse. Det er regjeringen som ber oss om å få flere barn, men de har jo seg selv å takke når de ikke ser konsekvenser av sin egen politikk. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Igjen, det er snakk om 5! uker. Det er piss i havet. Er det det som velter lasset er det kanskje greit at de ikke får fler barn.

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, jeg mener ikke kverulere, men det er faktisk en fullstendig selvfølge at foreldre kutter ut overtid når de får barn. At du legger det frem som en «wow-faktor» synes jeg sier ganske mye om hvor lite du forventer at menn stiller opp.

Anonymkode: b75f7...ad5

Jeg mente ikke det som en wow-faktor. Jeg ser at måten jeg skrev det på gjør at det fremstår sånn. Poenget mitt var at menn på mange andre områder velger å prioritere barna foran jobb, selvom de kanskje ikke har mulighet til å ta de 15 ukene. Men han gjorde det i tillegg til å ta ut lengre permisjon enn de 10 uken han hadde krav på. Og da får man mye tid og tilknytning til barnet allerede før man tar ut sin kvote. Og enkelte vil nettopp måtte jobbe mye overtid, hvis man har eget firma, for å kunne ta ut sine uker. 

Og tro meg.. jeg forventet(forventer) mye når det kommer til at menn skal stille opp. Hadde ikke han kunne lagt opp arbeidstiden sånn han gjorde hadde vi ikke fått barn på det tidspunktet vi gjorde. Så kutting av overtid var et krav fra meg da vi begynte å planlegge barn. Det hadde jeg uansett ikke trengt, da det var en selvfølge fra hans side også.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, det er snakk om 5! uker. Det er piss i havet. Er det det som velter lasset er det kanskje greit at de ikke får fler barn.

Anonymkode: 8b99e...c13

Så den ene veien er 5 uker piss i havet, men andre veien vil der gi likelønn og full likestilling i arbeidslivet...

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. og hva hjelper det om far tar ut permisjon over mange år? Hva skal man da gjøre med babyen på maks 8,5 mnd? 🤦‍♀️ 

Og ta f.eks en selvstendig næringsdrivende.. han tar seg tid til å gå hjemme i 15 uker, med konsekvensen at han kanskje må jobbe dobbelt så mye i mndene etterpå for å komme seg opp igjen på samme inntektsnivå som før permisjonen. Hva er best for barnet? En pappa som kommer hjem og har god tid etter jobb hver dag? Eller en pappa som går hjemme i 15 uker og så blir tilnærmet totalt fraværende i ukesvis etterpå? 

Jeg og min mann har jobber hvor en tredeling lar seg gjennomføre. Jeg klarer allikevel å se at andre har helt andre forutsetninger og situasjoner. 

Anonymkode: 98612...641

Jammen, da har man ikke anledning å få barn da, om kabalen ikke går opp. 

Du virker særdeles ung og storforlangende. Å få et barn KREVER at foreldrene klarer å fø det og ta vare på det. Har dere ikke tid eller økonomi, hvorfor få barn?

Anonymkode: f6bfd...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de få ukene dette gjelder gjør at du ikke får det til å gå rundt, så nei, da bør dere ikke få barn! 

Dette er ikke en «mal» staten har lagd for familier som alle må passe inn i. De har gjort endringer som går mot et bestemt mål. Nemlig likestilling mellom kjønnene i arbeidslivet. Kvinner henger bakpå da menn er mer attraktive i arbeidsmarkedet. Og menn tjener mer. Vi MÅ få en endring og gjør vi ikke dette nå så skjer det ikke. At noen blir «skadelidende» i overgangsfasen vil jo skje men det vil gjøre en stor forskjell for kvinner i fremtiden. 

Anonymkode: 55a91...77c

Du behøver ikke skrive "du" og "dere" . Vi er som sagt heldige og får fint til en tredeling. Så vi kan, tydeligvis, fint få flere barn.

Og ja, jeg er enig i mye i det siste punktet ditt. Men mange kvinner tar allerede ut mye ulønnet permisjon, mens man venter på barnehageplass osv. Det vil antageligvis ikke bli mindre av det nå. Det vil ikke bidra til at kvinner blir mer stabile arbeidstakere hvertfall.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jaggu trist å lese så sur kritikk av verdens beste permisjonsordning. Her legges det til rette, i øst og vest, men bra nok? Ikke pokker! 

Det finnes ikke én mann som er så uunnværlig på jobb at han ikke kan ta permisjon for å ta seg av sitt eget barn. 

Anonymkode: 027aa...d16

"KAN ikke" betyr jo "VIL ikke". Det er jo opp til enhver hva man gidder å parre seg med, de fant seg menn med denne livsstilen og nå er det liksom statens feil - fantastisk.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns barnet skulle vært født med egen kvote jeg. Det er tullete at mor «må» ta så og så mange uker, og det er tullete at far «må» ta så og så mange uker.

Hadde det ikke vært bedre om alle kunne få velge helt fritt det som passer deres familie best? Hvis all permisjon var øremerket babyen kunne foreldre lagt opp kabalen på flere måter enn det som er mulig i dag. Jeg syns også det er rart at mor har krav om aktivitet når far skal ha permisjon, også gjelder det ikke andre veien.

Før noen tror jeg er en som vil at mor skal ha all permisjon selv: jeg jobbet 3 dager i uken fra ungen var fire mnd. Da han var 6 mnd jobbet jeg fulltid, og far var hjemme resten av permisjonstiden.

Behold ukene, men la folk få bestemme helt selv. Blir feil å rope om likestilling når det legges så ulike krav på mor og far.

Anonymkode: fd1de...c03

Menn og kvinner kommer aldri til å bli likestilt i samfunnet om det er sånn, da vil dårlige sjefer kreve at menn jobber og kvinner er hjemme. Er det lovbestemt at menn skal være hjemme i minst 15 uker så har ikke disse sjefene noe de skulle sagt, de kan ikke kreve at mannen kommer på jobb....

Anonymkode: 98f76...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jammen, da har man ikke anledning å få barn da, om kabalen ikke går opp. 

Du virker særdeles ung og storforlangende. Å få et barn KREVER at foreldrene klarer å fø det og ta vare på det. Har dere ikke tid eller økonomi, hvorfor få barn?

Anonymkode: f6bfd...32c

Ja, jeg er kjempeung og storforlangende🤦‍♀️😂 vi har både tid og økonomi til å få barn. Vi har bestemt oss for å vente med nr 2, fordi vi vil spare penger til at en av oss (nei, ikke nødvendigvis meg) kan gå hjemme ulønnet en periode. Selvom vi fint får det til med tredeling også. Men jeg ser at andre familier ikke har samme muligheter som oss..

Hvis en kvinnelig grűnder går tilbake i jobb etter 6 uker, fordi hun ikke kan ta ut hele sin kvote, da er det avisoppslag og applaus for likestilling. Hvis en mann ikke kan da har ikke familien økonomi til å få barn. Logisk? 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så den ene veien er 5 uker piss i havet, men andre veien vil der gi likelønn og full likestilling i arbeidslivet...

Anonymkode: 98612...641

Jeg har ikke sagt det gir likestilling. Jeg sier at er det 5 uker som avgjør om man skal få flere barn da lever man på grensen og bør av flere grunner avstå fra å lage ytterligere barn.

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at det å ta ut tidskonto er et reelt alternativ til at en forelder er hjemme med baby på fulltid, hvor mener dere at man skal gjøre av babyen de dagene far er på jobb da? I barnehage fra 7 mnd alder?

Jeg håper noen av dere kan svare på dette, for jeg skjønner ikke det argumentet. 

Anonymkode: dfc24...f96

Man må jo ta tidskonto samtidig.

Her var mannen hjemme to dager i uka og jeg tre dager i uka, vi begge jobbet når den andre var hjemme. Når vi slang på ferien, og jeg hadde litt ulønnet permisjon (jobbet et par dager i uka og hadde fri et par dager i uka en stund) så kunne barnet være hjemme til august, selv om det var født i mai.

Mannen her driver et eget AS med ganske sesongbetont arbeid, så om han er helt vekke fra jobb en periode mister han plutselig kundene han skulle hatt i den travle perioden. Ingen mulighet for han å ta seg helt fri i flere måneder, men tidskonto gikk helt fint. Han har en ansatt i 100% stilling også leide han inn litt arbeidskravt når han hadde tidskonto, men var aldri helt vekk selv.

Anonymkode: 98f76...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er jo at de som planlegger barn/flere barn nå skriker opp om at de ikke har råd til ulønna permisjon.... de aner ikke hva sultne ungdom koster!!!!! Tro meg. Du har råd til litt ulønna permisjon om du sparer i 9 mnd! Og kan du ikke spare i 9 mnd, da har du ikke råd til den ungen heller 

Anonymkode: 05792...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ønsker å gi sine barn den mest optimale start i livet.

De nye regler gjør det vanskeligere for en del.

Da må de få lov til å si ifra om det uten å bli kalt stygge ting og få høre at det er like greit at de ikke får barn!

Du blir ikke et bedre menneske selv av å slå noen andre i hodet verbalt.

Det er to ting som kolliderer her: Politikernes ønske om at damer skal arbeide mer og konsentrere seg om karriere i høyere grad enn i dag. Og våre nedarvede instinkter som for en stor del går ut på å ta vare på avkommet vårt og sette barnas behov før våre egne. Noen gjør mye av det ene, noen gjør mye av det andre. Ingen av oss er dårlige mennesker av den grunnen! 

Anonymkode: 33cfe...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det morsomme er jo at de som planlegger barn/flere barn nå skriker opp om at de ikke har råd til ulønna permisjon.... de aner ikke hva sultne ungdom koster!!!!! Tro meg. Du har råd til litt ulønna permisjon om du sparer i 9 mnd! Og kan du ikke spare i 9 mnd, da har du ikke råd til den ungen heller 

Anonymkode: 05792...4e2

Det som er morsomt er at mange ikke ser, at for noen hjelper det ikke bare å spare opp penger til den perioden man skal gå hjemme. Hvis kundegrunnlaget til firmaet ditt har forsvunnet mens du gikk hjemme, så kan det i grunn bli dårlig økonomi veldig mye lenger enn de ukene man tar ulønnet permisjon.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mor og far kan ta permisjon samtidig, for eksempel 50% hver. 

Anonymkode: 90ed2...4f0

Nei det kan de ikke! Permisjonen til mor blir ikke strekt på samme måte som fars . Far kan ta permisjonen inntil barnet er fullt tre år det samme kan ikke mor! Hadde det vert en mulighet hadde jeg tatt det på dagen for å si det sånn

Anonymkode: 810ba...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de få ukene dette gjelder gjør at du ikke får det til å gå rundt, så nei, da bør dere ikke få barn! 

Dette er ikke en «mal» staten har lagd for familier som alle må passe inn i. De har gjort endringer som går mot et bestemt mål. Nemlig likestilling mellom kjønnene i arbeidslivet. Kvinner henger bakpå da menn er mer attraktive i arbeidsmarkedet. Og menn tjener mer. Vi MÅ få en endring og gjør vi ikke dette nå så skjer det ikke. At noen blir «skadelidende» i overgangsfasen vil jo skje men det vil gjøre en stor forskjell for kvinner i fremtiden. 

Anonymkode: 55a91...77c

Problemet er at det fører til det motsatte! Se på land hvor det er lite permisjon på mor. Hva skjer? Jo mor slutter i arbeid og blir hjemmeværende. En kan endre så mye en bare ønsker. Men det strider i mot våre instinkter. Det er mors jobb å ta vare på ett lite menneske. Sånn er det bare. Det finnes alltid unntak selvfølgelig men menn og kvinner kan aldri bli likestilte i det område der. 

Anonymkode: 810ba...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...