Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis mennene deres er så uunnværlige at de ikke vil/kan prioritere sine egne barn, så tenker jeg at de ikke er modne til å få barn. 

INGEN, selv ikke gründere, er uerstattelige. Alle kan erstattes, men mange vil ikke finne løsningen og da er man ikke moden for barn. 

Alle kan erstattes og alle babyer lever på instinkt, så om de hengt i puppen hele dagen, så spiser de noe annet så lenge man nekter de å henge i puppen hele dagen. 

Har ennå ikke sett en eneste god begrunnelse her.

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tror virkelig at statsledere tar helt fri i ferien sin? Jeg er bare en grunder, men selv jeg har aldri helt fri uansett om jeg har helg, ferie eller prøver å ta en fridag, og jeg kan garantere deg at det gjelder for alle statsledere, grundere og de med lederposisjoner i store konsern. Det er noe av forskjellen ved en vanlig ansatt og leder, og det er også en av grunnen til at ledere har bedre betalt enn vanlige ansatte fordi de må være tilgjengelig hele tiden.   

Anonymkode: 703fc...068

Men hvis man har topplønninger så burde man ha råd til at mamma kan gå hjemme i ulønnet permisjon noen måneder, når far er så uunværlig at han ikke kan ta permisjon.

Anonymkode: 64f06...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har vell ikke sagt at staten skal betale noe mer enn de gjør, har jeg det ?  Makan. Permisjonspenger betales jo ut uansett om de går til far eller mor vell! 

Det handler om at valgfriheten er borte, dermed tvinges befolkningen i mange situasjoner(slik som i våres!) til å MÅTTE velge bort det å få barn. 

Anonymkode: 4c3b8...435

Du kan gå hjemme til barna er 18 år og mer om du vil det, men det vil ikke samfunnet betale for. Jeg synes det er rart at 5 uker ekstra til far (slik jeg forstår får mor 15, far 15 og så er 16 til fordeling - i dag er det 10 til far) er det som velter drømmen om to barn. Altså en drøy månedsinntekt. Lev litt billigere, spar penger og få et barn til. Slutt med sutring og navlebeskuelse, det er så absurd når permisjonsordningen er så god som den er.

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg litt over at så mange trekker frem tidskontoen som en løsning for mannens permisjon. Da må jo barnet stadig veldig tidlig i barnehage. Moren MÅ tilbake på jobb og faren er bare hjemme med barnet en dag eller to i uken. Ungene kan jo ikke akkurat være alene hjemme resten av tiden.

Anonymkode: 33cfe...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan gå hjemme til barna er 18 år og mer om du vil det, men det vil ikke samfunnet betale for. Jeg synes det er rart at 5 uker ekstra til far (slik jeg forstår får mor 15, far 15 og så er 16 til fordeling - i dag er det 10 til far) er det som velter drømmen om to barn. Altså en drøy månedsinntekt. Lev litt billigere, spar penger og få et barn til. Slutt med sutring og navlebeskuelse, det er så absurd når permisjonsordningen er så god som den er.

Anonymkode: 8b99e...c13

Når permisjonsordningen har blitt innskrenket og valgfirheten har falt bort så kan det ha den effekt at folk velger bort å få flere barn enn det de kanskje hadde fått om de selv hadde valgt oppdelingen. 

Du kan si at den er god nok til du er blå i ansiktet, men om folk velger bort å få flere barn så bør jo varsellampene lyse. Det er regjeringen som ber oss om å få flere barn, men de har jo seg selv å takke når de ikke ser konsekvenser av sin egen politikk. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man har topplønninger så burde man ha råd til at mamma kan gå hjemme i ulønnet permisjon noen måneder, når far er så uunværlig at han ikke kan ta permisjon.

Anonymkode: 64f06...1a1

Og ikke alle som har topplønninger heller, om man driver en bedrift så kan bedriften være i forskjellige kritiske faser der du er uunværlig. Og da går det rett og slett ikke ann å være borte fra jobb. Selv om de kanskje ikke tjener så mye akkurat på det tidspunktet så bygger man opp en arbeidsplass eller arbeidsplasser som kan gi gode inntekter (til staten) på sikt.  

Det er endel trangsynthet føler jeg, enten man ikke klarer eller ikke vil se at det faktisk finnes andre som lever annerledes enn deg selv. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ikke alle som har topplønninger heller, om man driver en bedrift så kan bedriften være i forskjellige kritiske faser der du er uunværlig. Og da går det rett og slett ikke ann å være borte fra jobb. Selv om de kanskje ikke tjener så mye akkurat på det tidspunktet så bygger man opp en arbeidsplass eller arbeidsplasser som kan gi gode inntekter (til staten) på sikt.  

Det er endel trangsynthet føler jeg, enten man ikke klarer eller ikke vil se at det faktisk finnes andre som lever annerledes enn deg selv. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Derfor skrev jeg hvis, noe jeg regner med toppledere i konsern har

Anonymkode: 64f06...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Blir nok ikke flere barn her pga det ja. Da er der bedre å stoppe på 2. Får bare svi av ulønnet permisjon. Mannen kan ikke ta ut hele den nye pappapermen og da må babyen i barnehagen lenge før han eller hun kan gå...

Anonymkode: 2617e...fe9

Hvorfor "kan" han ikke det?

Anonymkode: 2bf7e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Hvis mennene deres er så uunnværlige at de ikke vil/kan prioritere sine egne barn, så tenker jeg at de ikke er modne til å få barn. 

INGEN, selv ikke gründere, er uerstattelige.

Jo, en gründer er uerstattelig.

Anonymkode: 2bf7e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns barnet skulle vært født med egen kvote jeg. Det er tullete at mor «må» ta så og så mange uker, og det er tullete at far «må» ta så og så mange uker.

Hadde det ikke vært bedre om alle kunne få velge helt fritt det som passer deres familie best? Hvis all permisjon var øremerket babyen kunne foreldre lagt opp kabalen på flere måter enn det som er mulig i dag. Jeg syns også det er rart at mor har krav om aktivitet når far skal ha permisjon, også gjelder det ikke andre veien.

Før noen tror jeg er en som vil at mor skal ha all permisjon selv: jeg jobbet 3 dager i uken fra ungen var fire mnd. Da han var 6 mnd jobbet jeg fulltid, og far var hjemme resten av permisjonstiden.

Behold ukene, men la folk få bestemme helt selv. Blir feil å rope om likestilling når det legges så ulike krav på mor og far.

Anonymkode: fd1de...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg syns barnet skulle vært født med egen kvote jeg. Det er tullete at mor «må» ta så og så mange uker, og det er tullete at far «må» ta så og så mange uker.

Hadde det ikke vært bedre om alle kunne få velge helt fritt det som passer deres familie best?

Da ville kvinnen tatt alle ukene. 

Anonymkode: 2bf7e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forverret permisjonsdelen for mange. Min mann kan faktisk ikke ta ut en slik lang permisjon som leder i en del av et internasjonalt konsern. Under den forrige permisjonen måtte han allikevel ofte jobbe (jobber også i feriene og ofte kveldene for den saks skyld). Et par dager etter fødselen måtte han på jobbreise. Jeg må ta feriedager og ulønnet permisjon fordi han som regel ikke kan ta sykt barn dager i de verste jobbperiodene. Det er faktisk ikke alle jobber man kan ta en lang permisjon fra. De som har en 8-4 jobb eller i turnus ser ikke utfordringene som andre nødvendigvis har. De som har egne firmaer sliter også med de nye permisjonsendringene. Alle burde fått lov til å bestemme opptil 10 uker på hver og resten valgfritt.

Anonymkode: 2617e...fe9

Han er jo ikke pålagt å ta  permisjon. Det er et tilbud fra staten. Din mann har valgt en jobb som ikke er forenlig med å ha ansvaret for små barn. På den andre siden tjener han sansynlig vis bedre enn gjennomsnittet. Han ofrer muligheten til å bli godt kjent med egne barn for å kunne ha denne "gode" jobben. Da må han betale deg eller noen andre for å ta seg av barna hvis han vil ha noen.

Så lenge han jobber i Norge har han krav på permisjon. Han vil bare ikke.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fantastisk permisjonsordning her i landet, men det betyr hel ikke at man ikke kan diskutere ev forbedringer uten å bli anklaget for å være utakknemlige og lite likestilte foreldre?

Når det gjelder små barn syns jeg ikke at fullstendig likestilling er noe som skal lovfestes. Jeg syns at det er feil å legge føringer på hvem som skal ha permisjon uansett hvilket kjønn det gjelder. Bortsett fra de 'nødvendige' 6 ukene etter fødsel mener jeg at hele permisjonen skal være åpen for at hvem av foreldrene som skal ha permisjonen. Jeg tror IKKE at noen blir noen særlig bedre foreldre av å bli 'tvunget' til å være hjemme noen mnd. Man kan være en fantastisk far selv om man ikke har permisjon i tre mnd. 

Permisjon skal (bør) være for barnets beste, for at det skal slippe å begynne i barnehage før det er gammelt nok, og ikke for at regjeringen skal kunne slå seg på brystet og skryte av hvor likestilte vi er. 

Anonymkode: dfc24...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mennene deres er så uunnværlige at de ikke vil/kan prioritere sine egne barn, så tenker jeg at de ikke er modne til å få barn. 

INGEN, selv ikke gründere, er uerstattelige. Alle kan erstattes, men mange vil ikke finne løsningen og da er man ikke moden for barn. 

Alle kan erstattes og alle babyer lever på instinkt, så om de hengt i puppen hele dagen, så spiser de noe annet så lenge man nekter de å henge i puppen hele dagen. 

Har ennå ikke sett en eneste god begrunnelse her.

Anonymkode: bbf4b...201

🤦‍♀️🤦‍♀️

Du vet mye om det å ha eget firma eller? Hvis man har et nyopprettet AS, enmannsforetak, så går man ofte i minus/null de første årene. Man må betale skatt og avgifter selvom man ikke har begynt å tjene penger. Man jobber gjerne ufattelig mye for lite penger. 15 uker borte fra jobb innbærer ikke bare tap av inntekt akkurat de mndene, men når man kommer tilbake vil man kanskje ha mistet hele eller store deler av kundegrunnlaget. Og har man ikke begynt å tjene særlig med penger, hva skal man evt lønne en vikar med? 

Og alle babyer tar faktisk ikke noe annet en pupp lenge. Du dro selv inn instinkt, en babys instinkt er å patte, på puppen! Hva mener du man skal gjøre med en baby som kun vil "henge i puppen hele dagen"? Nekte babyen mat lenge nok til at h*n tar flaske? 

Du har til gode å se gode argumenter? Jeg har til gode å se folk som fint får til en tredeling prøve og sette seg inn i at andres situasjon kan være helt annerledes enn sin egen.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pappapermisjonen kan tas over flere år. 

Mye tynne argumenter her i tråden. 

Unik kompetanse, kan ikke erstattes. 😂😂😂

Anonymkode: f6bfd...32c

Ja.. og hva hjelper det om far tar ut permisjon over mange år? Hva skal man da gjøre med babyen på maks 8,5 mnd? 🤦‍♀️ 

Og ta f.eks en selvstendig næringsdrivende.. han tar seg tid til å gå hjemme i 15 uker, med konsekvensen at han kanskje må jobbe dobbelt så mye i mndene etterpå for å komme seg opp igjen på samme inntektsnivå som før permisjonen. Hva er best for barnet? En pappa som kommer hjem og har god tid etter jobb hver dag? Eller en pappa som går hjemme i 15 uker og så blir tilnærmet totalt fraværende i ukesvis etterpå? 

Jeg og min mann har jobber hvor en tredeling lar seg gjennomføre. Jeg klarer allikevel å se at andre har helt andre forutsetninger og situasjoner. 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. og hva hjelper det om far tar ut permisjon over mange år? Hva skal man da gjøre med babyen på maks 8,5 mnd? 🤦‍♀️ 

Og ta f.eks en selvstendig næringsdrivende.. han tar seg tid til å gå hjemme i 15 uker, med konsekvensen at han kanskje må jobbe dobbelt så mye i mndene etterpå for å komme seg opp igjen på samme inntektsnivå som før permisjonen. Hva er best for barnet? En pappa som kommer hjem og har god tid etter jobb hver dag? Eller en pappa som går hjemme i 15 uker og så blir tilnærmet totalt fraværende i ukesvis etterpå? 

Jeg og min mann har jobber hvor en tredeling lar seg gjennomføre. Jeg klarer allikevel å se at andre har helt andre forutsetninger og situasjoner. 

Anonymkode: 98612...641

Det finnes tidspunkter det passer dårlig å få barn. Da prøver man å unngå det. For de fleste er det en selvfølge at kvinner skal kunne ta permisjon når de får barn. Det bør være en like stor selvfølge for menn.

Det er jo heller ingen som tvinger noen  til å ta permisjon. Det er et tilbud staten gir alle som blir foreldre. Det er helt lovlig å ordne seg på andre måter.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at det å ta ut tidskonto er et reelt alternativ til at en forelder er hjemme med baby på fulltid, hvor mener dere at man skal gjøre av babyen de dagene far er på jobb da? I barnehage fra 7 mnd alder?

Jeg håper noen av dere kan svare på dette, for jeg skjønner ikke det argumentet. 

Anonymkode: dfc24...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤦‍♀️🤦‍♀️

Du vet mye om det å ha eget firma eller? Hvis man har et nyopprettet AS, enmannsforetak, så går man ofte i minus/null de første årene. Man må betale skatt og avgifter selvom man ikke har begynt å tjene penger. Man jobber gjerne ufattelig mye for lite penger. 15 uker borte fra jobb innbærer ikke bare tap av inntekt akkurat de mndene, men når man kommer tilbake vil man kanskje ha mistet hele eller store deler av kundegrunnlaget. Og har man ikke begynt å tjene særlig med penger, hva skal man evt lønne en vikar med? 

Og alle babyer tar faktisk ikke noe annet en pupp lenge. Du dro selv inn instinkt, en babys instinkt er å patte, på puppen! Hva mener du man skal gjøre med en baby som kun vil "henge i puppen hele dagen"? Nekte babyen mat lenge nok til at h*n tar flaske? 

Du har til gode å se gode argumenter? Jeg har til gode å se folk som fint får til en tredeling prøve og sette seg inn i at andres situasjon kan være helt annerledes enn sin egen.

Anonymkode: 98612...641

Tenker du at det er den beste tiden å få barn samtidig som man oppretter eget firma? Det kalles dårlig planlegging. Man må da klare å ta litt ansvar selv. Vi lever i et meget opplyst land.

Man må tilpasse situasjonen til reglene og ikke be om at reglene skal tilpasse seg situasjonen til hver enkelt. Likhetsprinsippet. 

Har selv hatt to babyer slm har hengt i puppen og om man nekter de det lenge nok, så spiser de fast føde faktisk. Det er de voksnes ansvar å avvenne barn, ikke barna. Vi avvenner pupp, bleie, hjelp til påkledning, sove på dagtid osv. Barna bestemmer da ikke når alt dette skal skje. Det er de inkompetente til å gjøre 

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at det å ta ut tidskonto er et reelt alternativ til at en forelder er hjemme med baby på fulltid, hvor mener dere at man skal gjøre av babyen de dagene far er på jobb da? I barnehage fra 7 mnd alder?

Jeg håper noen av dere kan svare på dette, for jeg skjønner ikke det argumentet. 

Anonymkode: dfc24...f96

Mor og far kan ta permisjon samtidig, for eksempel 50% hver. 

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes tidspunkter det passer dårlig å få barn. Da prøver man å unngå det. For de fleste er det en selvfølge at kvinner skal kunne ta permisjon når de får barn. Det bør være en like stor selvfølge for menn.

Det er jo heller ingen som tvinger noen  til å ta permisjon. Det er et tilbud staten gir alle som blir foreldre. Det er helt lovlig å ordne seg på andre måter.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Selvfølgelig.. allikevel er det mange som er i de situasjonene, planlagt eller ei. Og da bør permisjonsordningen være såpass fleksibel at man f.eks kan overføre ukene til mor/far i mellom seg. Det sier seg selv at en av foreldrene må være hjemme med en baby på 8,5 mnd. 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at det er den beste tiden å få barn samtidig som man oppretter eget firma? Det kalles dårlig planlegging. Man må da klare å ta litt ansvar selv. Vi lever i et meget opplyst land.

Man må tilpasse situasjonen til reglene og ikke be om at reglene skal tilpasse seg situasjonen til hver enkelt. Likhetsprinsippet. 

Har selv hatt to babyer slm har hengt i puppen og om man nekter de det lenge nok, så spiser de fast føde faktisk. Det er de voksnes ansvar å avvenne barn, ikke barna. Vi avvenner pupp, bleie, hjelp til påkledning, sove på dagtid osv. Barna bestemmer da ikke når alt dette skal skje. Det er de inkompetente til å gjøre 

Anonymkode: bbf4b...201

Nei, men allikevel kommer mange i de situasjonene. Alt skjer ikke etter boka, folk blir gravide selvom det kanskje ikke er planlagt på forhånd. Da trenger man mer fleksibilitet. Likestilling og likhet betyr samme muligheter og rettigheter. Og det har vi. Man kan fint ha det, uten at familiene som ikke passer inn i malen på permisjon straffes med færre uker. Kun barnet som taper på det.

Og til siste punktet ditt. Litt forskjell på å avvenne bleie, soving og hjelp til påkledning enn å nekte en baby mat? Og nei, man MÅ ikke avvenne det. Datteren min ble plutselig mindre og mindre interessert i puppen etter at hun fikk sansen for fast føde. Det gikk helt naturlig over, hun ble aldri nektet mat og vi sluttet å amme ved 10 mnder. 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke? Da bør du nok tenke litt lengre enn nesa de. Hva med gryndere? Som jobber i eget firma der de tar ut lønn og har opparbeidet seg rettigheter? De faller utenfor dette systemet. Og hva hvis du jobber i et familie eid ifrma (som dere som ektefeller eier) der den ene gjør noe som ikke den andre ektefellen kan. Det kan være et elektriker firma, taklegger firma, snakker firma eller rørlegger firma, you name it. 

Alle er ikke A4! Det finnes mange grunner og det handler jo aldri i verden om at man ikke kan ta seg av sitt eget barn. 

Vi har for øvrig ikke verdens beste permisjonsordning, Dessuten så er vår permisjon betalt av høye skatter og avgifter og det tror jeg du glemmer helt. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Jeg er grunder! Det er bare å ansette seg selv i eget AS det så har man akkurat like rettigheter som alle andre. Man MÅ ikke ta ut utbytte uten å være ansatt for å være grunder. 

Det er jo uansett ikke enklere for kvinner. Slutt å syt! 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men allikevel kommer mange i de situasjonene. Alt skjer ikke etter boka, folk blir gravide selvom det kanskje ikke er planlagt på forhånd. Da trenger man mer fleksibilitet. Likestilling og likhet betyr samme muligheter og rettigheter. Og det har vi. Man kan fint ha det, uten at familiene som ikke passer inn i malen på permisjon straffes med færre uker. Kun barnet som taper på det.

Og til siste punktet ditt. Litt forskjell på å avvenne bleie, soving og hjelp til påkledning enn å nekte en baby mat? Og nei, man MÅ ikke avvenne det. Datteren min ble plutselig mindre og mindre interessert i puppen etter at hun fikk sansen for fast føde. Det gikk helt naturlig over, hun ble aldri nektet mat og vi sluttet å amme ved 10 mnder. 

Anonymkode: 98612...641

Jeg sluttet å amme min sønn da han var 15 mnd. Men jeg begynte å jobbe da han var 8 mnd. Det går faktisk an å amme selv i jobb. Og jeg tok ikke engang ammefri slik jeg hadde krav på. Jeg ammet før og etter jobb og ved leggetid. 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forverret permisjonsdelen for mange. Min mann kan faktisk ikke ta ut en slik lang permisjon som leder i en del av et internasjonalt konsern. Under den forrige permisjonen måtte han allikevel ofte jobbe (jobber også i feriene og ofte kveldene for den saks skyld). Et par dager etter fødselen måtte han på jobbreise. Jeg må ta feriedager og ulønnet permisjon fordi han som regel ikke kan ta sykt barn dager i de verste jobbperiodene. Det er faktisk ikke alle jobber man kan ta en lang permisjon fra. De som har en 8-4 jobb eller i turnus ser ikke utfordringene som andre nødvendigvis har. De som har egne firmaer sliter også med de nye permisjonsendringene. Alle burde fått lov til å bestemme opptil 10 uker på hver og resten valgfritt.

Anonymkode: 2617e...fe9

Men det forbedrer jo for minst like mange, og ikke minst alle kvinner og menn på sikt? 

Vi driver også forresten eget firma, og det er absolutt ikke umulig å kombinere. Det kommer nok an på hva man jobber med, men den friheten man har som selvstendig er jo ikke akkurat umulig å kombinere med permisjon. Man kan ta ut gradert perm, man kan jobbe kvelder noen dager, man kan jobbe én dag i uka, mens den andre jobber 80 % (gjerne kombinert med ammefri, som man også får). Her er mulighetene mange, om man bare velger å se muligheter i stedet for løsninger. 

Anonymkode: b75f7...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sluttet å amme min sønn da han var 15 mnd. Men jeg begynte å jobbe da han var 8 mnd. Det går faktisk an å amme selv i jobb. Og jeg tok ikke engang ammefri slik jeg hadde krav på. Jeg ammet før og etter jobb og ved leggetid. 

Anonymkode: 55a91...77c

Hvor har jeg skrevet noe om at amming ikke lar seg kombinere med jobb? 

Når det er sagt.. selvom det gikk fint for deg og meg, så går ikke det fint for alle heller. Selv med ammefri. Fordi alle yrker lar seg ikke kombinere med ammefri. Det er uansett lettere å amme ved siden av jobb ved 8-9 mnder enn hvis man tvinges tilbake i jobb ved 6-7 mnder. Et par mnder ekstra har mye å si med tanke på tilvenning av fast føde.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...