Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordelen med å være selvstendig er at han kan justere dagene sine, være hjemme med syke barn og jobbe på kvelden, følge til legen og ta det igjen i helgen osv. Komme hjem tidlig de dagene det er mye kjøring og logistikk på kvelden osv.

Vi har fire barn, og jeg har ikke en eneste sykt barn dag, mannen har tatt alle. Men fire måneder borte fra jobb har han ikke kunnet vært, så fedrekvoten er tatt som tidskonto.

Anonymkode: 98f76...9cd

Ja, nemlig - det var ho helte poenget! Tidskonto!!! Hvis tilogmed DET er så vanskelig (eller en uke ferie i ny og ne i løpet Av tre år) så ksn far da faktisk ansette barnevakt fisse skarve ukene - sånn at han slipper nåværende en eneste dag sammen med barnet sitt i disse tre årene!

Anonymkode: ebe52...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har barn Nr to på vei, jeg må bytte vakter sånn at jeg er hjemme på dagtid, og far etter kl 15.00. Før han tar sin permisjon, syns fortsatt det er for tidlig å ha dem i barnehagen uansett. 

Men det lar seg løse. Jeg syns bare at de første ukene etter fødsel burde blitt forlenget, for da skal faktisk Mor komme seg litt også.

 

 

Anonymkode: 4c6df...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er klart at de fleste mødre nå vil velge å ta en del ulønnet permisjon. De færreste er klare for å komme tilbake til jobb etter så kort tid. Den nye ordningen fremmer ihvertfall ikke flere barn hos etnisk norske. 

Anonymkode: 5f2af...71d

Fremmer ingen barn hos etnisk Norske? Det er fordi folk ikke klarer å prioritere. Ikke pga den nye ordningen. 

 

Anonymkode: 4c6df...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså vi betaler for den ordningen vi har i dag. Med mine fødsler så var jeg hjemme uten å ta ut permisjon da jeg heller jobbet på siden og hadde nok penger. Jeg har reist nok rundt i verden og har sett mye dårlige systemer og jeg vet selvfølgelig at vi har et godt system her i landet. Men det er enda mye som skulle vært bedre. Alle er ikke like, og de familiene som har best økonomi velger å få færre barn. 

Når man trenger flere fødsler så må man jo se på hva som forårsaker at kvinner velger å få færre barn. Det er jo ren logikk.

Løft blikket litt selv, menneske! 

Anonymkode: 3e6d4...988

Nei, dette er ikke ren logikk. Dette handler om at mennesker i reproduktiv alder i dagens Norge er så inni hampen bortskjemte at de faktisk ikke fatter sitt eget beste. Alle er vant til å ha alt fra dag én, De fleste hadde hatt svært godt av å ikke hatt det riktig så godt. Vi vil ha og ha, men å sætte tæring etter næring, se det har vi glemt hvordan vi gjør. 

Bare et lite eksempel: Da min eldste bror var nyfødt hadde ikke foreldrene våre mulighet til å bo sammen. De var i arbeid på hver sin gård, og lav lønn. Etter hvert, fikk de leie to rom hos en eldre dame. Ikke innlagt vann, ikke bad. Her bodde de i flere år, her fikk de også barn nr to og tre. Sitt eget hjem, eget hus, hadde de først mulighet til å skaffe seg etter å ha vært gift og foreldre i 16 år. Da fikk de også sitt fjerde barn. Ingen av oss barna led noen nød, men det var ingen velstand. 

Mange unge foreldre i dag hadde hatt godt av å ikke ha det så godt, da hadde de kanskje til og med satt pris på alle goder samfunnet gir oss. 

Anonymkode: 027aa...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker nok at på sikt vil flere kvinner kanskje få flere barn, fordi de kan stå i jobb samtidig, når mannen tar mer hjemme. Men det er klart at det vil jo være en overgang til den nye tenkningen rundt familieplanlegging, der mange kanskje ikke vil få flere barn pga de nye reglene. 

Selv tenker jeg at spørsmålet om å få et barn til eller ikke, er avhengig av 3 mnd. med permisjon eller ikke. Da tenker jeg man i utgangspunktet kanskje har en del gode grunner til å ikke få barn. Selv kan jeg tenke meg å få flere barn, når vi kan bli mer likestilte her hjemme. Og jeg kjenner meg ikke igjen i det at de fleste kvinner vil være hjemme lengre. Jeg vet om noen få som ville være hjemme lengre, omtrent like mange som har gått tilbake på jobb tidlig, og resten velger relativt «gjennomsnittlig», men sier nesten unisont at de gleder seg veldig til å komme tilbake på jobb etter 9 mnd. i perm. 

Anonymkode: b75f7...ad5

Ja, det kan også være tilfellet i lengden. Jeg håper det at det kun er en omstilling før dette skjer.

 

Det er naturligvis kjempepositivt den utviklingen som har vært her til lands med damer i arbeid. Jeg føler også selv at damene før meg banet vei for at jeg skal kunne leve ut drømmen med egen virksomhet.  Jeg føler virkelig at familiene selv må få bestemme hva som er best for dem. Må si meg enig i at det var fantastisk å komme tilbake på jobb, jeg virkelig nøyt den første tida tilbake. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg grenseløst med de nye permisjonsreglene er at de ikke tar høyde for biologiske forskjeller. Det er mor som går gravid i 9 mnd, ofte med en del svangersskapsplager, det er mor som føder, hvor det kan skje komplikasjoner, og det er mor som er matfatet! Mitt barn nr.2 nektet fast føde og flaske, tok kun pupp frem til barnet var passert 8 mnd. Når det da i tillegg hang mye i puppen (trenger mye brystmelk når det ikke får i seg noe annet føde), så ville ikke ammepause verdt tilstrekkelig i løpet av de 9 timene mor er borte pga jobb. Men hei, ungen kan vel sulte. Det er jo tross alt viktigere at far sine rettigheter blir prioritert foran barnets behov. La familier bestemme selv hva som er best for de og ikke minst sitt barn. Helt klart for pappapermisjon, men ikke på bekostning av mor sin permisjon. Det er biologiske forskjeller, og det må vi snart akseptere. Ikke la likestilling gå over stokk og stein. Ja til lik lønn for likt arbeid, også ja for å erkjenne at menn og kvinner er forskjellige, og har forskjellige styrker og svakheter når det gjelder visse ting. Når de kan endre biologiske forskjeller, da kan vi snakke om likestilling i permisjonsreglene. Frem til det, ha tro på at folk greier å finne gode løsninger for sin familie!

Anonymkode: 9cb70...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad mannen setter barna foran jobben. Selv om sjefen hans mener han er uunnværlig å syter nå fordi han skal ha permisjon med andremann så er mannen hjemme med barna det han har rett på. 

Anonymkode: 7959a...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle damer klarer jo å ta permisjon! Ofte handler det om at mor ikke vil tilbake på jobb så tidlig og slipper ikke til far.

 

Mannen har eget firma og har fått det til. Han storkoser seg hjemme, selv om han var skeptisk i starten.

 

slutt å syte! Permisjonen er et gode, vil dere ikke bruke den så kan dere gjøre som dere vil. 

Anonymkode: 1fc18...676

Alle damer får ikke til det nei. Ei venninne av meg driver eget firma, mannen hennes jobber for kommunen. Fordi hun hadde et ganske nyopprettet AS hadde hun ikke mulighet til å gå hjemme veldig lenge, og mannen hadde permisjon fra sønnen var 6 uker. Og hun er ikke den eneste.. men når 1/4 grűndere er kvinner er det klart at man hører om mange flere menn som sliter med å få det til.

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er ikke ren logikk. Dette handler om at mennesker i reproduktiv alder i dagens Norge er så inni hampen bortskjemte at de faktisk ikke fatter sitt eget beste. Alle er vant til å ha alt fra dag én, De fleste hadde hatt svært godt av å ikke hatt det riktig så godt. Vi vil ha og ha, men å sætte tæring etter næring, se det har vi glemt hvordan vi gjør. 

Bare et lite eksempel: Da min eldste bror var nyfødt hadde ikke foreldrene våre mulighet til å bo sammen. De var i arbeid på hver sin gård, og lav lønn. Etter hvert, fikk de leie to rom hos en eldre dame. Ikke innlagt vann, ikke bad. Her bodde de i flere år, her fikk de også barn nr to og tre. Sitt eget hjem, eget hus, hadde de først mulighet til å skaffe seg etter å ha vært gift og foreldre i 16 år. Da fikk de også sitt fjerde barn. Ingen av oss barna led noen nød, men det var ingen velstand. 

Mange unge foreldre i dag hadde hatt godt av å ikke ha det så godt, da hadde de kanskje til og med satt pris på alle goder samfunnet gir oss. 

Anonymkode: 027aa...d16

Samfunnet forventer også mer av oss nå enn før. Hvis det hadde vært tilfellet i dag så hadde faktisk barnevernet vært koblet inn. Det sier jeg naturligvis ikke for å være slem, men det er fakta. Hvis du ser på samfunnet som en helhet så er det større krav til det meste. Større krav til skole, barnehage, sykehus, sykehjem, spisesteder oav osv. Det er en lang liste over forbedringer man har gjort i dag. 

Min bestemor bodde på gård, når hun var 6 år hadde ikke foreldrene hennes nok penger til mat til hene familien. Da ble min bestemor satt bort i arbeid hos en famile på en annen gård slik at hun selv kunne tjene til livets opphold. Det ville jo aldri skjedd den dag i dag, kan du tenke deg den barnevernsaken der? 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle damer får ikke til det nei. Ei venninne av meg driver eget firma, mannen hennes jobber for kommunen. Fordi hun hadde et ganske nyopprettet AS hadde hun ikke mulighet til å gå hjemme veldig lenge, og mannen hadde permisjon fra sønnen var 6 uker. Og hun er ikke den eneste.. men når 1/4 grűndere er kvinner er det klart at man hører om mange flere menn som sliter med å få det til.

Anonymkode: 98612...641

Nettopp, men for mange damer så er ofte løsningen å ikke få barn. Det er trist men sant. Jeg er selv grynder (og ja, jeg ønsker å skrive det sånn) og jeg møter mange damer som har valgt vekk barn til fordel for eget firma.

For min del så kunne fått tak i vikar til enkelte ting, men måtte uansett ha jobber i tillegg. Sånn er det bare når du driver eget firma. Jeg har faktisk et ansvar over å få med meg alt og passe på at ting drives forsvarlig. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glad mannen setter barna foran jobben. Selv om sjefen hans mener han er uunnværlig å syter nå fordi han skal ha permisjon med andremann så er mannen hjemme med barna det han har rett på. 

Anonymkode: 7959a...bcc

Mange menn som gjerne skulle prioritert barna som ikke får det til. Så å antyde at menn som ikke får tatt permisjon alltid prioriterer jobben foran barn blir for drøyt. Vet du hva det innebærer å være i startfasen med et enmannsforetak f.eks? 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som provoserer meg grenseløst med de nye permisjonsreglene er at de ikke tar høyde for biologiske forskjeller. Det er mor som går gravid i 9 mnd, ofte med en del svangersskapsplager, det er mor som føder, hvor det kan skje komplikasjoner, og det er mor som er matfatet! Mitt barn nr.2 nektet fast føde og flaske, tok kun pupp frem til barnet var passert 8 mnd. Når det da i tillegg hang mye i puppen (trenger mye brystmelk når det ikke får i seg noe annet føde), så ville ikke ammepause verdt tilstrekkelig i løpet av de 9 timene mor er borte pga jobb. Men hei, ungen kan vel sulte. Det er jo tross alt viktigere at far sine rettigheter blir prioritert foran barnets behov. La familier bestemme selv hva som er best for de og ikke minst sitt barn. Helt klart for pappapermisjon, men ikke på bekostning av mor sin permisjon. Det er biologiske forskjeller, og det må vi snart akseptere. Ikke la likestilling gå over stokk og stein. Ja til lik lønn for likt arbeid, også ja for å erkjenne at menn og kvinner er forskjellige, og har forskjellige styrker og svakheter når det gjelder visse ting. Når de kan endre biologiske forskjeller, da kan vi snakke om likestilling i permisjonsreglene. Frem til det, ha tro på at folk greier å finne gode løsninger for sin familie!

Anonymkode: 9cb70...e85

Helt klart, det er enda viktigere oppi alt dette. Barna bør bli sett, det er de som burde hatt rettigheten. Men svaret for de som skal tromfe igjennom likestillingen er jo at barnet bare kan få morsmelkerstattning. Tror ikke de klarer å se sin egen vrede. 

Barna må helt tydelig bli satt først, samt at komplikasjoner etter graviditet/fødsel også burde tas hensyn til. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samfunnet forventer også mer av oss nå enn før. Hvis det hadde vært tilfellet i dag så hadde faktisk barnevernet vært koblet inn. Det sier jeg naturligvis ikke for å være slem, men det er fakta. Hvis du ser på samfunnet som en helhet så er det større krav til det meste. Større krav til skole, barnehage, sykehus, sykehjem, spisesteder oav osv. Det er en lang liste over forbedringer man har gjort i dag. 

Min bestemor bodde på gård, når hun var 6 år hadde ikke foreldrene hennes nok penger til mat til hene familien. Da ble min bestemor satt bort i arbeid hos en famile på en annen gård slik at hun selv kunne tjene til livets opphold. Det ville jo aldri skjedd den dag i dag, kan du tenke deg den barnevernsaken der? 

Anonymkode: 3e6d4...988

Hahahaha, mener du virkelig at mine foreldres situasjon burde vært en bsrnevernssak? Fordi de ikke bodde sammen den aller første tiden, fordi de bodde på to rom uten bad? Fordi de ikke hadde sin egen enebolig før de hadde vært gift i 16 år! Far var i arbeid hele tiden, far forsørget familien sin, de hadde mat, klær, tak over hodet og det de trengte av utstyr. De hadde bare ikke råd og mulighet til å bygge hus før bestefar overlot den lille gården til min far. Det var verst for mor, som gjorde husarbeid i et trangt hjem uten vaskemaskin før på 1970-tallet. Med fire barn og en mann i kroppsarbeid ble det en del klesvask. Var dette omsorgssvikt, altså? Så absolutt ikke. 

 

Mine foreldre hadde det bra, de bodde bare trangt, arbeidet hardt og fikk til slutt betaling for jobben, i form av egen enebolig og en gård de den gang levde godt på inntektene av. I dag er ikke dette en gård som gir levebrød, men på slutten av 1960-tallet og fremover var det oppgangstider i norsk landbruk og bonden fikk greie priser for det han produserte. I dag er jo ikke forbrukeren villig til å betale for maten, så nå legges alle små gårder ned. Sidespor, dette, men likevel. Mine foreldre fikk ikke alt opp i hendene, de arbeidet hardt og lenge for å kunne kjøpe seg en sofa, en komfyr og ikke minst for vaskemaskinen, da den kom. 

Mine foreldre opplevde Norge under 2. verdenskrig og visste at man måtte jobbe for å nå sine mål, man måtte yte for å kunne nyte. I dag får vi alt opp i hendene, og likevel blir vi aldri fornøyde. Ingen ting er bra nok, alltid "må" vi ha det nyeste nye ig det beste av alt. Vi hadde hatt så inderlig godt av å måtte slite litt. 

Om noen år må vi nok også det, denne oppgangen i privat forbruk kan ikke fortsette inn i himmelen. Vi vil oppleve et krakk, og i etterkant må vi nok yte ganske mye mer før vi får råd til å nyte. Det blir tøft for mange, og da vil også dere som er unge i dag forstå hvor godt vi har det nå, for enn så lenge er det jo oppgangstid. Nå trenger vi knapt nok å yte, men vi er knallgode på å nyte. Når krakket kommer og vi får nedgangstid, så vil også dere unge forstå verdien av alle de fantastiske velferdsgodene vi har i dag. 

Anonymkode: 027aa...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt hinsides all fornuft den nye ordningen. Vi har bare ett barn, ønsket oss en liten flokk på 3 men var nødt til å stoppe etter den nye ordningen tredde i kraft. Dette både pga bakforeliggende årsaker hos mor men også pga at en så lang permisjon for far ikke ville vært mulig i vår situasjon.  Vi er så uendelig trist over dette, vi får ikke få de barna vi ønsket ei heller få den familien vi hele tiden har ønsket og sett for oss. Alt pga at Norge er kommet dit at de skal overkjøre og bestemme over hverdagen til hver enkelt. Er rett og slett en enorm sorg😔 Gir tanker om kommunistenes tid.

Anonymkode: 4c3b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt hinsides all fornuft den nye ordningen. Vi har bare ett barn, ønsket oss en liten flokk på 3 men var nødt til å stoppe etter den nye ordningen tredde i kraft. Dette både pga bakforeliggende årsaker hos mor men også pga at en så lang permisjon for far ikke ville vært mulig i vår situasjon.  Vi er så uendelig trist over dette, vi får ikke få de barna vi ønsket ei heller få den familien vi hele tiden har ønsket og sett for oss. Alt pga at Norge er kommet dit at de skal overkjøre og bestemme over hverdagen til hver enkelt. Er rett og slett en enorm sorg😔 Gir tanker om kommunistenes tid.

Anonymkode: 4c3b8...435

Sånt fjas. 

Spare litt penger da, vet du, og leve litt rimeligere noen år, så kan du gå hjemme i ulønnet permisjon. Dere kan jo ta permisjon akkurat så lenge dere vil, men dere kan da vel for alvor ikke mene at staten skal betale for all verdens individuelle og egoistiske løsninger? 

Anonymkode: 027aa...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart, det er enda viktigere oppi alt dette. Barna bør bli sett, det er de som burde hatt rettigheten. Men svaret for de som skal tromfe igjennom likestillingen er jo at barnet bare kan få morsmelkerstattning. Tror ikke de klarer å se sin egen vrede. 

Barna må helt tydelig bli satt først, samt at komplikasjoner etter graviditet/fødsel også burde tas hensyn til. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Godt sagt. Kan jo undres over at der er spm ved abortloven(for å tenke og verne om ‘barnet’(som førøvrig bare er en celleklump og ikke et barn engang)), men når det er et nylig født barn så er det viktigere å tvinge far til å være hjemme enn helsen til barnet. På lik linje blir også helsen til mor totalt overkjørt her og overhode ikke tatt hensyn til. Mange trenger Lang tid på å komme seg etter graviditet og fødsel. 

Minner nesten litt om vikingtiden hvor kvinner kun var der for å føde frem barn, så ble de forkastet etterpå. 

Helt utrolig at politikerne i et moderne samfunn ikke tenker lengre. 

Vil man ha flere fødsler må man mane opp til det og. 

Og dette med likestilling er jo gått over stokk og Stein. Ja til lik lønn for likt arbeid. Men å likestille en kvinne og en mann vil ALDRI være mulig, det er ikke meningen heller!! Så frem til de kan likestille de biologiske forskjellene og ordne slik at menn kan gå gravid, føde og amme, bør de heller ikke ‘likestille’ omstendighetene rundt permisjonsordningen. Og man kan banne bein på at Hadde der faktisk blitt mulig for menn og ta over den jobben, så hadde størsteparten takket pent nei og sagt fra seg både det ene og andre for å slippe det også. ! 

Anonymkode: 4c3b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånt fjas. 

Spare litt penger da, vet du, og leve litt rimeligere noen år, så kan du gå hjemme i ulønnet permisjon. Dere kan jo ta permisjon akkurat så lenge dere vil, men dere kan da vel for alvor ikke mene at staten skal betale for all verdens individuelle og egoistiske løsninger? 

Anonymkode: 027aa...d16

Har vell ikke sagt at staten skal betale noe mer enn de gjør, har jeg det ?  Makan. Permisjonspenger betales jo ut uansett om de går til far eller mor vell! 

Det handler om at valgfriheten er borte, dermed tvinges befolkningen i mange situasjoner(slik som i våres!) til å MÅTTE velge bort det å få barn. 

Anonymkode: 4c3b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har vell ikke sagt at staten skal betale noe mer enn de gjør, har jeg det ?  Makan. Permisjonspenger betales jo ut uansett om de går til far eller mor vell! 

Det handler om at valgfriheten er borte, dermed tvinges befolkningen i mange situasjoner(slik som i våres!) til å MÅTTE velge bort det å få barn. 

Anonymkode: 4c3b8...435

Valgfriheten er slett ikke borte. 30 uker er øremerket, mens resten, 16 eller 26 uker, avhengig av uttaksgrad, fritt kan fordeles. Det vil si at en stor del av permisjonen fremdeles forvaltes av foreldrene. 

Mener dere virkelig at det ikke skal øremerkes permisjonstid til far? 

Anonymkode: 027aa...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jaggu trist å lese så sur kritikk av verdens beste permisjonsordning. Her legges det til rette, i øst og vest, men bra nok? Ikke pokker! 

Det finnes ikke én mann som er så uunnværlig på jobb at han ikke kan ta permisjon for å ta seg av sitt eget barn. 

Anonymkode: 027aa...d16

De forverret permisjonsdelen for mange. Min mann kan faktisk ikke ta ut en slik lang permisjon som leder i en del av et internasjonalt konsern. Under den forrige permisjonen måtte han allikevel ofte jobbe (jobber også i feriene og ofte kveldene for den saks skyld). Et par dager etter fødselen måtte han på jobbreise. Jeg må ta feriedager og ulønnet permisjon fordi han som regel ikke kan ta sykt barn dager i de verste jobbperiodene. Det er faktisk ikke alle jobber man kan ta en lang permisjon fra. De som har en 8-4 jobb eller i turnus ser ikke utfordringene som andre nødvendigvis har. De som har egne firmaer sliter også med de nye permisjonsendringene. Alle burde fått lov til å bestemme opptil 10 uker på hver og resten valgfritt.

Anonymkode: 2617e...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og mannen jobber i eget firma, min jobb kan jeg få vikar på. Men han kan ikke erstattes da han har en unik kompetanse i Norge som mange vil ha tak på. Dette gjør det umulig for han å ta ut permisjon. Fint at din mann lett kan erstattes men ikke alle er så heldige. Om han skulle tatt ut permisjon så hadde det kun vært på papiret, vi hadde også da fått MYE høyere utbetaling. Og jeg hadde fortsatt vært hjemme da jeg hadde hatt vikar og kunne gjort enkel jobb fra hjemmekontoret. Så vi hadde funnet ut av det på sett og vis men det hadde jo blitt trikset til.

Anonymkode: 3e6d4...988

Pappapermisjonen kan tas over flere år. 

Mye tynne argumenter her i tråden. 

Unik kompetanse, kan ikke erstattes. 😂😂😂

Anonymkode: f6bfd...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forverret permisjonsdelen for mange. Min mann kan faktisk ikke ta ut en slik lang permisjon som leder i en del av et internasjonalt konsern. Under den forrige permisjonen måtte han allikevel ofte jobbe (jobber også i feriene og ofte kveldene for den saks skyld). Et par dager etter fødselen måtte han på jobbreise. Jeg må ta feriedager og ulønnet permisjon fordi han som regel ikke kan ta sykt barn dager i de verste jobbperiodene. Det er faktisk ikke alle jobber man kan ta en lang permisjon fra. De som har en 8-4 jobb eller i turnus ser ikke utfordringene som andre nødvendigvis har. De som har egne firmaer sliter også med de nye permisjonsendringene. Alle burde fått lov til å bestemme opptil 10 uker på hver og resten valgfritt.

Anonymkode: 2617e...fe9

Hva hadde skjedd hvis han hadde blitt sykmeldt over tid da?

Anonymkode: 64f06...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om mannen ikke vill?? Jeg har en kjempe flink mann, virkelig han ånder og lever for barnet leker, duller, skifter bleie og alltid ønsket seg barn. Men når det er snakk om sykt barn dager ønsker han ikke å bli hjemme. Han hater det intenst! Mens jeg er motsatt jeg ønsker å være hjemme med barnet mitt og ta vare på det. Min indre ett eller annet skriker etter å ikke kunne til ringe tid med babyen min. Samme med permisjon. Greit at far kan ta ut gradert permisjon over lang tid. Det er det vi gjør nå. Men jeg må faktisk helt ned i 60% stilling for å få ting til å gå opp i opp. Hvorfor kan ikke mor ta ut gradert over tre år? Det hadde gjort ting litt lettere om begge kunne vert i gradert permisjon sammen. Hvorfor er det slik at ukene til far kan taes ut over lang tid men ikke kombineres sammen med ukene til mor. Jeg kunne godt ha jobbet en dag i uken og forlenget permisjonen min av den grunn. Men det lar seg ikke gjøre. 

Anonymkode: 810ba...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forverret permisjonsdelen for mange. Min mann kan faktisk ikke ta ut en slik lang permisjon som leder i en del av et internasjonalt konsern. Under den forrige permisjonen måtte han allikevel ofte jobbe (jobber også i feriene og ofte kveldene for den saks skyld). Et par dager etter fødselen måtte han på jobbreise. Jeg må ta feriedager og ulønnet permisjon fordi han som regel ikke kan ta sykt barn dager i de verste jobbperiodene. Det er faktisk ikke alle jobber man kan ta en lang permisjon fra. De som har en 8-4 jobb eller i turnus ser ikke utfordringene som andre nødvendigvis har. De som har egne firmaer sliter også med de nye permisjonsendringene. Alle burde fått lov til å bestemme opptil 10 uker på hver og resten valgfritt.

Anonymkode: 2617e...fe9

Så i løpet av tre år har mannen ALDRI juleferie? ALDRI sommerferie? ALDRI fri en inneklemt dag? Absolutt aldri ene neste planlagt fridag??

merkelig opplegg.... Selv statsledere har feriedager....

Anonymkode: ebe52...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle damer får ikke til det nei. Ei venninne av meg driver eget firma, mannen hennes jobber for kommunen. Fordi hun hadde et ganske nyopprettet AS hadde hun ikke mulighet til å gå hjemme veldig lenge, og mannen hadde permisjon fra sønnen var 6 uker. Og hun er ikke den eneste.. men når 1/4 grűndere er kvinner er det klart at man hører om mange flere menn som sliter med å få det til.

Anonymkode: 98612...641

Det er min oppfattelse også. Min søster har valgt bort barn fordi hun er grunder pg jobber døgnet rundt, det samme gjelder tre av mine venninner som er grundere. Selv fikk jeg ett barn som grunder og det var helt umulig å ta mer enn 6 ukers permisjon for ikke å miste kundegrunnlaget, og jeg stoppet ved ett barn pga det. Når man vet at 75 % av grundere er menn så er det ganske åpenlyst at mange menn ikke kan ta ut lang permisjon, og det burde bekymre myndighetene ettersom de ønsker og trenger at enda flere starter egen virksomhet for at landet skal få flere bein å stå på enn oljen.

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så i løpet av tre år har mannen ALDRI juleferie? ALDRI sommerferie? ALDRI fri en inneklemt dag? Absolutt aldri ene neste planlagt fridag??

merkelig opplegg.... Selv statsledere har feriedager....

Anonymkode: ebe52...e4f

Og du tror virkelig at statsledere tar helt fri i ferien sin? Jeg er bare en grunder, men selv jeg har aldri helt fri uansett om jeg har helg, ferie eller prøver å ta en fridag, og jeg kan garantere deg at det gjelder for alle statsledere, grundere og de med lederposisjoner i store konsern. Det er noe av forskjellen ved en vanlig ansatt og leder, og det er også en av grunnen til at ledere har bedre betalt enn vanlige ansatte fordi de må være tilgjengelig hele tiden.   

Anonymkode: 703fc...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...