Gå til innhold

Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp til å endre tankemønsteret mitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp. Vi har i alle å hatt et økonomisk kaos. Jeg er et rimelig oppegående menneske utad, har 3 barn, er aktiv i hverdagen med alt som følger med, har høyere utdannelse og en grei inntekt inn. Ingen vet hvor mange ganger vi har fått TV og telefon stengt, at huset har vært nær tvangssalg, at strømmen har blitt stengt et par ganger eller at vi har endel forbrukslån. 

Vi fikk hjelp av økonomisk rådgiver i kommunen for noen år siden, men er tilbake i samme mønster. Så rydder jeg opp en sjelden gang og må betale mye mer fordi vi er så sene. Som nå. Jeg tør ikke for mitt bare liv å sjekke lønna mi til jul, eller åpne regninger. Er så livredd for st vi ikke har nok til julegaver. Så jeg drar kortet, tusen at jeg vet hva vi har til overs denne mnd. Hvem kan hjelpe meg ut av dette? 

Anonymkode: 2ae9a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes noe som heter «frivillig nettbankstyring» på nav i vår kommune. Tilbudet har ulike navn rundt i landet, men tilbudet kan du be om. 

Det går ut på at du/dere (voksne i familien) gir fullmakt til en økonomistyrer. Hun rydder opp og får full oversikt over gjeld og «rot», ordner nedbetalingsavtaler om nødvendig. Så betaler hun alle regninger fra måned til måned, setter av avtalt beløp til sparing, og setter resten på brukskonto. Månedlig, ukentlig, eller hva dere foretrekker. Alt foregår som et samarbeid, det gjøres ikke noe uten at dere er informert. 

Så kan du eller dere gradvis ta over ansvaret selv, etterhvert som dere har kontroll på det, frem til hjelpen til slutt blir overflødig. 

Anbefaler deg å snakke med nav og be om dette tilbudet. Det er gratis. 

Anonymkode: 97aa7...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv ført deg ut i uføret. Du oppfører deg som en rusmisbruker, syns jeg. Og dette skal liksom NAV bruke tid og ressurser på, de som skal hjelpe de svakeste i samfunnet? 

Huff.

Anonymkode: 43e09...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger virkelig hjelp. Vi har i alle å hatt et økonomisk kaos. Jeg er et rimelig oppegående menneske utad, har 3 barn, er aktiv i hverdagen med alt som følger med, har høyere utdannelse og en grei inntekt inn. Ingen vet hvor mange ganger vi har fått TV og telefon stengt, at huset har vært nær tvangssalg, at strømmen har blitt stengt et par ganger eller at vi har endel forbrukslån. 

Vi fikk hjelp av økonomisk rådgiver i kommunen for noen år siden, men er tilbake i samme mønster. Så rydder jeg opp en sjelden gang og må betale mye mer fordi vi er så sene. Som nå. Jeg tør ikke for mitt bare liv å sjekke lønna mi til jul, eller åpne regninger. Er så livredd for st vi ikke har nok til julegaver. Så jeg drar kortet, tusen at jeg vet hva vi har til overs denne mnd. Hvem kan hjelpe meg ut av dette? 

Anonymkode: 2ae9a...a03

Dere må ta dere sammen og slutte å gjemme dere bak at det alltid har vært sånn. Og jeg vet hvor hardt det er, for jeg er et økonomisk kaos selv. Dere må rett og slett hjelpe dere selv, det hjelper ikke at andre hjelper dere, når dere havner tibake i samme fella igjen. Du må begynne i dag med å åpne alle regninger og få oversikt. Slutt å stikk hodet i sanden.

Anonymkode: 68c2e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre så alle regningene går rett inn i nettbanken, og betale dem den dagen du får lønn, så har du resten igjen til å bruke den måneden. Det gjør jeg, og da mister jeg aldri oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda. Men problemet er at jeg kanskje åpner brev en gang i mnd. Noen ganger skjeldnere. Og rydder opp. Mye dyrere. Vi trenger ikke luksusfellen og den slags men hjelp til å endre/ bli kvitt denne angsten

Anonymkode: 2ae9a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men problemet er at jeg kanskje åpner brev en gang i mnd. Noen ganger skjeldnere. Og rydder opp. Mye dyrere. Vi trenger ikke luksusfellen og den slags men hjelp til å endre/ bli kvitt denne angsten

Anonymkode: 2ae9a...a03

Psykolog da kanskje. Men du er jo nødt til å ta tak i det, ikke gjemme deg bak angsten for regninger

Anonymkode: 68c2e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg, men jeg har det på samme måte. Faller alltid inn i samme mønster. Er så uansvarlig 😭

Anonymkode: 3a324...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var sånn i starten, mer en nokk i lønn men betalte unødvendige gebyrer, så når vi endte opp med delt økonomi så ordnet jeg automatiske trekk, vi får lønn på forskjellige dager. 

Halvparten blir trekt når han får lønn og resterende halvpart når jeg får lønn. Vi slipper å gjøre noe som helst. Når jeg tenker meg om så er det bare regning på bompenger som vi må ta selv. Og den tar vi med en gang.

Anonymkode: b9bb4...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner brev - altså bare her er første feilen! Få alt automatisk, e-faktura og avtalegiro. Be en venn om hjelp. Sett en dato og få alt inn i nettbanken.

Her trenger vi ikke postkasse omtrent, for alt går av seg sjøl.

 

Anonymkode: ca23d...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må automatisere tingene.

Gå inn i nettbanken og opprett flere kontoer, så har dere minst en til regninger, en til mat og en til div. Så bestiller dere eget kort til matkontoen, det kortet skal bare brukes i matbutikken og dere har den summen dere setter inn hver måned. Regningskontoen skal dere ikke ha kort til.

Lag faste trekk, fra begge lønnskontoene på lønningsdag til regningskonto og matkonto. 

Så legger dere alle regninger inn med autogiro, så de blir trekt av seg selv fra regningskonto. Dere sparer faktisk en del penger på dette, for dere slipper alle fakturagebyrene.

Tilbake på hver deres konto står bare pengene dere har til div, dvs bensin om dere ikke har bensinkort som trekkes en gang i måneden fra regningskonto, gaver, klær, frisør, lege osv.

Pass på at summen dere overfører til regningskontoen er litt høyere enn dere faktisk har i regninger, da bygger dere opp en liten buffer her og har litt ekstra penger om kjøleskapet ryker eller bilen må på verksted.

På denne måten trenger dere ikke tenke på økonomien hele tiden, for du sier jo dere tjener ok så lønnen deres egentlig skal dekke opp alle utgiftene. Dere slipper å få masse regninger i posten, for alt går automatisk i nettbanken.

Anonymkode: cdf95...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...