Gå til innhold

Overdreven bruk av kort - dette er latskap


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ofte kort når jeg skal betale. Spesielt når jeg skal kjøpe noe som koster mye. Men skal jeg kjøpe et frimerke, en banan eller for eksempel en pose kamferdrops, bruker jeg kontanter. Det virker så tøvete å betale et minibeløp med kort. Jeg tror denne, etter min mening overdrevne kortbruken, har noe med latskap å gjøre. Man gidder ikke å i minibanken for å ta ut noen kroner. Men hva gjør de ihuga kortbrukerene hvis de plutselig trenger gå på et offentlig toalett der de krever inngangspenger og de ikke har kontanter på seg?

Anonymkode: 79b21...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Latskap? Poenget er vel mer hva man trenger kontanter til. Jeg har per dags dato aldri hatt problemer med ikke å få gått på do på offentlige toaletter. 

Anonymkode: 2ac7e...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at vi "ihuga kortbrukere er late" fordi vi ikke betaler bananer med kontanter?

Jeg holdt på å spørre om du ble født i 1938, men så leste jeg innlegget ditt igjen, og ser at du også bruker kamferdrops som eksempel på noe som bør betales kontant, og innser at ja, du er født i 1938, eller tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor iallverden skal man gå i minibank når man ikke må? Kortet er da laget for betale med, og cash er på vei ut. Offentlige toalett koster ikke penger her, så det er et ikke-problem for meg. Nei, jeg bruker tid på nødvendige ting, og bruker minst mulig tid på unødvendige ting som å ta ut penger jeg ikke trenger, uten at du skal komme her og kalle meg lat for det!

Anonymkode: 47739...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Kvifor skal eg unødig belemre butikkar med kontantar?

Kontantar har framleis sin misjon, men ikkje når det gjeld innkjøp i butikkar med kortterminal frå folk med normal funksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en nyvinning som heter Vipps. Jeg skal først fortelle deg om "google", også kan du finne ut av det.

Da kan du tisse i hele landet uten å bekymre deg for kontanter :)

 

Anonymkode: 242ca...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forsåvidt litt kontanter liggende så jeg kan kjøpe lodd av nabolagets barn, men kontantene blir på mystisk vis aldri med på butikken.

Kan ha med lommeboken min å gjøre. Den tar ikke mynt. Og sedler som brukes på butikken, har en tendens til å genere masse mynt. Som ender opp i vaskemaskinen. 

Så potensielle problemer med å betale bananer kontant oppveier glatt eventuelle fordeler. Man kan så klart hevde at det er latskap i ta hensyn til en slik kost-nytte-avveining, men jeg ser ingen samfunnsmessig nytte til å være flittig i denne problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ofte kort når jeg skal betale. Spesielt når jeg skal kjøpe noe som koster mye. Men skal jeg kjøpe et frimerke, en banan eller for eksempel en pose kamferdrops, bruker jeg kontanter. Det virker så tøvete å betale et minibeløp med kort. Jeg tror denne, etter min mening overdrevne kortbruken, har noe med latskap å gjøre. Man gidder ikke å i minibanken for å ta ut noen kroner. Men hva gjør de ihuga kortbrukerene hvis de plutselig trenger gå på et offentlig toalett der de krever inngangspenger og de ikke har kontanter på seg?

Anonymkode: 79b21...1de

Tror du at du må i minibank for å ta ut kontanter? Fnis...

Anonymkode: 10a13...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ofte kort når jeg skal betale. Spesielt når jeg skal kjøpe noe som koster mye. Men skal jeg kjøpe et frimerke, en banan eller for eksempel en pose kamferdrops, bruker jeg kontanter. Det virker så tøvete å betale et minibeløp med kort. Jeg tror denne, etter min mening overdrevne kortbruken, har noe med latskap å gjøre. Man gidder ikke å i minibanken for å ta ut noen kroner. Men hva gjør de ihuga kortbrukerene hvis de plutselig trenger gå på et offentlig toalett der de krever inngangspenger og de ikke har kontanter på seg?

Anonymkode: 79b21...1de

Hvorfor i alle dager skal jeg bruke minibanken når det koster meg gebyr, noe det ikke gjør når jeg trekker kortet i kassa?

Anonymkode: 3e7bd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun kort. Alltid. Har bare kort med meg, de ligger i telefonen og den er det eneste jeg trenger å ha med meg overalt. 

Jeg går aldri på offentlige toaletter. Så det er et ikke-problem. 

Anonymkode: ea123...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror du at du må i minibank for å ta ut kontanter? Fnis...

Anonymkode: 10a13...cc6

😂

Anonymkode: 3e7bd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvorfor i alle dager skal jeg bruke minibanken når det koster meg gebyr, noe det ikke gjør når jeg trekker kortet i kassa?

Anonymkode: 3e7bd...71b

Vent til den dagen ikke kontanter lenger finnes. Da er du fucked.

Anonymkode: 79b21...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vent til den dagen ikke kontanter lenger finnes. Da er du fucked.

Anonymkode: 79b21...1de

Atte hæ?

Anonymkode: 3e7bd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Vent til den dagen ikke kontanter lenger finnes. Da er du fucked.

Anonymkode: 79b21...1de

Uff, da må bæsje i skogen. 

Anonymkode: 242ca...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter har vi i en kommodeskuff hjemme. De brukes til pengegaver i barneselskaper, og en sjelden gang loddsalg og lignende.

Men nå får man betalt nesten alt sånt på vipps, både de søte sanitetskvinnenes fastelavensris, speidernes julenek og 10. klasse sitt toalettpapir til inntekt for polentur betales med vipps, så lageret av kontanter blir liggende til barneselskap😊👍🏻

Anonymkode: 4b8bf...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Atte hæ?

Anonymkode: 3e7bd...71b

Da blir du fucked at bankgebyrer og negativ rente.

Anonymkode: 79b21...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Uff, da må bæsje i skogen. 

Anonymkode: 242ca...48b

Du tok ikke poenget.

Anonymkode: 79b21...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kultur/kontantlost-diktatur/70543434

Norge kan bli et samfunn uten kontanter. Det vil gi bankene enorm makt, uthule personvernet og svekke sikkerheten.

• I det kontantløse samfunnet er det ikke lenger mulig å gjøre opp en betaling direkte mellom to parter. Du må gjennom bank, kortselskap eller app.

• Vi blir avhengige av at teknologien fungerer.

• Vi er ikke lenger anonyme når vi betaler. Når vi betaler med kontopenger kan alle transaksjoner registreres.

• Vi får ikke lenger tilgang til penger som norske myndigheter står direkte bak, og som er et virksomt, tvungent betalingsmiddel. Pengevesenet er overlatt til private.

Anonymkode: 79b21...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man måtte bruke kort for å betale seg inn på offentlige toaletter, så jeg vil si det er et større problem hvis man ikke bruker kort. 

Anonymkode: d87d2...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontanter har vi i en kommodeskuff hjemme. De brukes til pengegaver i barneselskaper, og en sjelden gang loddsalg og lignende.

Men nå får man betalt nesten alt sånt på vipps, både de søte sanitetskvinnenes fastelavensris, speidernes julenek og 10. klasse sitt toalettpapir til inntekt for polentur betales med vipps, så lageret av kontanter blir liggende til barneselskap😊👍🏻

Anonymkode: 4b8bf...ee0

Her jeg bor tar også gatemusikantene og de som tigger vipps ✌️ null stress å ikke ha kontanter 😁

Anonymkode: 644ee...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor tar også gatemusikantene og de som tigger vipps ✌️ null stress å ikke ha kontanter 😁

Anonymkode: 644ee...bbe

Tiggere med vips?

Anonymkode: 3e7bd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler alt med kredittkort slik at jeg får ekstra rabatt på alt jeg kjøper. Hvorfor skulle jeg gidde å styre med kontanter og i tillegg tape disse prosentene?

Anonymkode: 184db...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...