Gå til innhold

Jeg er "redd" for å bli svigermor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører så mange damer som er misfornøyd/klager over svigermor -noen regelrett hater svigermor. Jeg har selv 2 gutter og blir en dag svigermor og er redd for å få det slemme svigermor stempel.

Vet det er noen av dere der ut som har gode forhold til sine svigermødre, Hva gjør at du liker svigermor? Og hva skiller en ok svigermor fra en fantastisk en?

 

Anonymkode: 4fa38...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eks sin mamma var helt fantastisk, hiun var snill, men en ærlig og tøff dame, som aldri sa noe for å såre men var alltid ærlig. 

Min nåværende svigermor derimot, en heks totalt, reagerer om sønnen hjelper meg mens hun er på besøk. Hun er generelt umulig å være med, alltid sur alltid kravstor. 

Så det kommer vel kanskje Ann på personligheten? Jeg skulle gjerne hatt nåværende mann og min eks svigermor. Men man får som oftest ikke i pose og sekk. 

Så lenge du lar de bestemme og ta egne valg, uten å blande deg for mye, innse at svigerdatter ikke alltid mener noe vondt så går det nok veldig bra:)

Anonymkode: 1b23c...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli svigermor fra helvete eller jeg kan bli det beste som har skjedd deg. Det er opp til deg. Er du vanskelig, irriterende eller påståelig dum blir du kvista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svigermor og mener det jeg mener, både på godt og ondt på lik linje med generasjonen under meg. Det får de bare tåle og jeg tror de tåler det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye avhenger av hvordan sønnene forholder seg til sin mor.

Både jeg og mannen har mødre som lett kunne blitt for invaderende, men den løsrivningsjobben gjorde både jeg og han før vi flyttet sammen. Nå har vi begge flott forhold til våre svigermødre. 

Så jeg tenker at så lenge du er bevisst på å ha et godt forhold til sønnene dine samtidig som du lar dem bli voksne, og i tillegg stiller med positiv holdning til deres kjærester, har du gode sjanser til å få et godt forhold til svigerdøtrene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i svigermor. Hun er bare god og snill. Min venninnes svigermor hater til og med jeg. Hun er verdens største troll. Klarer ikke slippe taket i lillegutt og ingen dame er bra nok. 

 

Anonymkode: 71489...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor er svigermor fra helvetet. Hun var generelt frekk og gjorde alt hun kunne for at sønnen skulle prioritere henne og ikke meg. Svigermorhelvete toppet seg når jeg fikk hjernehinnebetennelse og havnet på sykehuset i koma, og min ekssvigermor kjeftet meg huden full når jeg våknet etter 11 dager ettersom min sykdom hadde gjort at min mann måtte få sin bror til å kjøre henne til frisøren og ikke han selv. Man kan godt si at det var siste gang jeg vekslet et ord med det kvinnemennesket og det sammen gjelder for min mann (uten at jeg ba han om det). 

Men når det kommer til deg hi så tror jeg det går rimelig greit å bli svigermor hvis du er åpen og inkluderende mot din svigerdatter, og ikke prøver å gjøre slik at alt handler om deg og dine behov.

Anonymkode: a1f1b...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem at de aller fleste oppegående mennesker med normalt vett og evne til å omgås andre mennesker, selv om de er forskjellige fra dem selv, har helt fine svigerforeldre-svigerbarn-forhold. Det handle om gjensidig respekt og vilje for de aller, aller fleste. Så finnes det selvfølgelig noen troll innimellom, på begge sider. Jeg kjenner både svigermor fra hell og svigerdøtre fra hell, men de er unntakene, ikke regelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge helt selv hva slags svigermor du vil være. Så lenge du ikke oppdrar to mammadalter som løper til mor hver gang det er problemer i forholdet, og så lenge du evner å holde deg unna og respektere at sønnene dine har egne liv sammen med den nye kjæresten har du nok ikke noe å frykte. 

Anonymkode: 1ca36...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også veldig til å få voksne barn og å bli svigermor og bestemor. Sliter veldig sosialt, noe som har forverret seg etter jeg ble mamma. Trodde jeg bare var sjenert og ville vokse det av meg, men er nå under utredning for personlighetsforstyrrelser. Er ganske innesluttet, uinteressert i andre mennesker og apatisk. Er redd jeg ikke vil klare å få en fremtidig svigersønn/-datter til å føle seg velkommen, og er redd for å ikke få nok hjelp for mine problemer som stadig utvikler seg, noe som vil føre til dårlig kontakt med egne barn og barnebarn også. 

Anonymkode: 894ba...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det uansett handler om kjemi. Min svigermor er grei, men jeg synes kanskje hun er litt lite interessset i våre liv, og kunne nok engasjert seg like mye her som hos svogeren og hans barn. Hun lever livet nå som hun bare har seg selv, og det skal hun få lov til. 

Anonymkode: ce4aa...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

2 timer siden, sug lut skrev:

Jeg kan bli svigermor fra helvete eller jeg kan bli det beste som har skjedd deg. Det er opp til deg. Er du vanskelig, irriterende eller påståelig dum blir du kvista.

Du kan jo snu det på hodet: en svigerdatter kan jo fint si det samme til deg. 

Behandle meg som en likeverdig voksen der du ikke tror du kan sette premissene ene og alene så har vi ingen problemer med svigermor/svigerdatter-relasjonen.

Anonymkode: ee670...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du kan jo snu det på hodet: en svigerdatter kan jo fint si det samme til deg. 

Behandle meg som en likeverdig voksen der du ikke tror du kan sette premissene ene og alene så har vi ingen problemer med svigermor/svigerdatter-relasjonen.

Anonymkode: ee670...90a

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

😂😂😂

Med den innstillingen der er det nok ingen andre enn det selv som ser på deg som familiens hjerte. 

Anonymkode: 1ca36...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Med den innstillingen kan jo din sønn gi deg fingeren og stå bak sin kone og vipps var du et barn fattigere.

Voksne folk bør oppføre seg deretter. Også svigermødre.

Anonymkode: a1639...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Om mine foreldre hadde tenkt sånn om seg selv og behandlet mannen min dårlig hadde jeg kuttet kontakten.

Anonymkode: ee670...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det uansett handler om kjemi. Min svigermor er grei, men jeg synes kanskje hun er litt lite interessset i våre liv, og kunne nok engasjert seg like mye her som hos svogeren og hans barn. Hun lever livet nå som hun bare har seg selv, og det skal hun få lov til. 

Anonymkode: ce4aa...f11

Der sa du det.Kjemi!!!Min svigermor er Ok hun,men vi har overhodet ikke kjemi.Vi er så totalt forskjellige at jeg ofte må bite meg i tunga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var såå glad i min eks sin mor! Er enda glad i henne selv om det ble slutt mellom meg og hennes sønn for 15 år siden. 

Men jeg vet min mor ikke er en særlig god svigermor... men det har bare med personlighet å gjøre og å kjenne sin plass ovenfor sine barn. Min mor tror hun fremdeles bør si alle sine meninger om ting til alle, akkurat som om hun i noen grad bestemmer hva barnebarn velger.. og de meningene blir ikke lagt frem på noen annen måte enn som kritikk. Hun skaper dårlig stemning hvor som helst. 

Svigermoren jeg har nå. Hun er snill og hyggelig men vi har ganske dårlig kjemi. Ikke noe vondt mellom oss, men vi har overhode ikke noe å snakke om. Syns hun er den kjedeligste personen jeg har rundt meg. Men jeg er glad i henne for det, selv om jeg aldri ringer for å prate eller går på besøk i særlig grad. 

Anonymkode: 809ff...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 12. desember 2018 den 10.41, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Familiens hjerte! Fantastisk.

Beklager å måtte si det, men gifte voksne sønner bør nok plassere hjertet et annet sted enn hos mamma. Ellers blir det en klassisk svigerfelle.

Anonymkode: eb0e6...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 10.41, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Trodde ikke du hadde hjerte

Anonymkode: e291b...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 10.41, sug lut skrev:

Du er ingen. Jeg er familiens hjerte. Du stiller ikke særlig sterkt.

Snøft. Samme sa min svigermor, men nå er det hun som står der alene. Mannfolk står som regel bak konen og ikke rabiate mødre. 

Anonymkode: dc494...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig bra svigermor!

Hun har akseptert meg som en av familien fra dag en. Og det er jeg stadig, selvom det er 5 år siden mannen flyttet ut! Som hun sier: "Uansett om dere bor sammen er du stadig mor til mine barnebarn!". Jeg blir invitert på middag i blant, og om jeg trenger hjelp med barnepass er hun den første jeg ringer til.

For en ordens skyld: Jeg har et veldig bra forhold til hennes søns nye dame og det har hun også. De bor bare ganske langt unna.

Anonymkode: be995...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har er veldig vanskelig forhold til svigermor. 

Da jeg bare var svigerdatter hadde vi et veldig godt forhold hvor jeg kunne bli med svigers på hytta uten at mannen var med. 

Etter at vi fikk barn behandler hun meg veldig rart i mine morsavgjørelser. Alt skal stilles spørsmål vid og det blir stadig lagt inn ting på hennes betingelser, ikke på barnas. Jeg blir undergravd og mange småstygge ting blir kun sagt til meg ikke min mann. Når hun så blir konfrontert lyver hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...