Gå til innhold

Hvorfor tar folk så lett på sikring av barn i bil ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fryktelig provoserende, og vi ser det dessverre ofte. 

Selv har mitt barn en far som ikke ser ut til å bry seg særlig om barnet sitter foran i bilen (når det har plass bak) med airbag i en alder av 5. Jeg skjønner forsåvidt ikke hvorfor barn skal sitte foran om det er plass bak om det ikke er airbag heller.

Anonymkode: 17d38...94c

At han sitter foran airbag er fryktelig farlig, den kan faktisk rive hodet av ham i en kollisjon. 

Uten airbag, og med riktig sete, er det faktisk tryggest å ha dem foran. Alle mine sitter foran i perioder, både dem som sitter forovervendt (9 år på pute), og dem som sitter bakovervendt (18 mnd og 5 år). 

Anonymkode: 3a591...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, Anonym bruker said:

Det er lov, men ikke anbefalt. Det handler om livet til barnet ditt. Når et så lite barn sitter forovervendt risikerer de svært alvorlige skader eller død, fordi hodet er så tungt i forhold til resten av kroppen. Risikoen er svært mye lavere bakovervendt. Det er jo derfor det er anbefalt å sitte bakovervendt til de er minst fire år. Det er jo en grunn til at Trygg Trafikk anbefaler dette, det er ikke tatt ut av luften.

Anonymkode: f3eaf...1b0

kjenner flere som har snudd ved 15 månder alder, og vet du alle lever i beste forstand. Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på, min var litt over 3 som sagt,og lever han og så overdriving...

Anonymkode: e6d1d...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kjenner flere som har snudd ved 15 månder alder, og vet du alle lever i beste forstand. Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på, min var litt over 3 som sagt,og lever han og så overdriving...

Anonymkode: e6d1d...740

Er det mulig å være så uopplyst, skremmende

Anonymkode: 6741d...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hadde du regnet med noe annen respons på innlegget ditt da, når du ikke skriver at det var 20-30 år siden. Bilsikring på 90 tallet har jo ingen relevans til hi sitt innlegg

Anonymkode: 6741d...9c7

Jeg skrev vel i mitt innlegg at jeg har sikret barna etter anbefaling og når jeg da skriver at eldste lå i vognbagen med sikkerhetsnett, så bør det indikere at det er mer enn 2 år siden hun ble født.

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev vel i mitt innlegg at jeg har sikret barna etter anbefaling og når jeg da skriver at eldste lå i vognbagen med sikkerhetsnett, så bør det indikere at det er mer enn 2 år siden hun ble født.

Anonymkode: f9df9...ab3

Jeg skjønte det med en gang, fikk selv mitt første barn på nittitallet og vi vurderte bagnett. Det ble stol, men husker ikke om den var vendt den ene eller andre veien. Alt ble gjort i tråd med regelverket da. 

Regler og anbefalinger for barnesikring endrer seg over tid, og har også med geografi og kultur å gjøre. Norske barn er vel blant de som er best bilsikret i Europa.

Så lenge man holder seg innen lover og regler, synes jeg dette må være en sak for hver enkelt familie. Skjønner ikke hvorfor utenforstående har noe med dette å gjøre så lenge det er gjort etter boka. Da jeg fikk sistemann for ikke lenge siden spurte jeg om råd på helsestasjonen, trodde de kanskje hadde en brosjyre eller noe om dette. Det hadde de ikke. Litt rart egentlig siden dette er så viktig. 

Har opplevd at andre mødre har fått stygge kommentarer fordi de har snudd barn før anbefalingene (bilsyke). Da synes jeg folk tar av. Helt uakseptabelt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

kjenner flere som har snudd ved 15 månder alder, og vet du alle lever i beste forstand. Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på, min var litt over 3 som sagt,og lever han og så overdriving...

Anonymkode: e6d1d...740

Har de vært i kollisjon da, disse som sitter forovervendt? Hvis ikke blir jo argumentet at de lever i beste forstand latterlig. 

Jeg vokste opp på 70 tallet og var ikke sikret i bilen i det hele tatt, bilene hadde ikke bilbelter i baksetet engang, men det gikk jo bare bra fordi vi ikke krasjet. 

Anonymkode: 971a6...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

kjenner flere som har snudd ved 15 månder alder, og vet du alle lever i beste forstand. Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på, min var litt over 3 som sagt,og lever han og så overdriving...

Anonymkode: e6d1d...740

Alle jeg kjenner som ikke har vært involvert i alvorlige ulykker lever også. Til og med de som har sittet uten setebelte. Kan jo hende situasjonen hadde vært annerledes dersom de hadde kommet i en ulykke, men hva vet jeg......🤦‍♀️

Anonymkode: 21632...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 21.13, Anonym bruker skrev:

Folk flest tar ikke lett på det, men noen er hysteriske og noen er idioter. De aller fleste er midt i mellom. 

Jeg har sikret barna mine slik det har vært best hele veien og delvis etter anbefalingene. Eldste lå i vognbagen med sikkerhetsnett til hun var 5-6 mnd og så i sete etter der. Forovervendt i liggestilling. Så fra hun var 4 år satt hun på pute. Mellomste hadde bakovervendt til hun var 3. Da var hun for lang og ble snudd. Så var det sete til hun var 7, men da var hun for lang til det og har sittet uten noe siden da. Samme med minste.

 

Anonymkode: f9df9...ab3

Slik det har vært best? Det du beskriver er jo laaaaaangt fra det beste? 

Anonymkode: 125bc...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik det har vært best? Det du beskriver er jo laaaaaangt fra det beste? 

Anonymkode: 125bc...372

Dette har definitivt vært det beste for mine barn. Hva mener du er galt med det?

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor folk ikke følger det som er anbefalt, men jeg skal hvertfall gjøre det nå når vi kjøper nytt sete til 1- åringen. Tenk så grusomt om det faktisk skjer en ulykke og barnet blir hardt skadet og eller i verste fall noe verre- og man vet at det hadde gått bedre om man hadde kjøpt bakovervendt sete istedet. 

Det kan stå mellom liv og død ved en eventuell ulykke , og det hjelper dessverre lite å kjøre fint selv når man ikke kan styre hvordan andre oppfører seg i trafikken! 😉 

Anonymkode: 89d34...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette har definitivt vært det beste for mine barn. Hva mener du er galt med det?

Anonymkode: f9df9...ab3

Bag med nett? Og forovervendt fra 6 mnd? Dette må være tull...

Anonymkode: 125bc...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bag med nett? Og forovervendt fra 6 mnd? Dette må være tull...

Anonymkode: 125bc...372

Neida, det var helt vamlig på 90-tallet.

Anonymkode: 6741d...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bag med nett? Og forovervendt fra 6 mnd? Dette må være tull...

Anonymkode: 125bc...372

Det var den anbefalte sikringen på 90-tallet

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var den anbefalte sikringen på 90-tallet

Anonymkode: f9df9...ab3

At det var lovlig/anbefalt på 90-tallet er greit nok, men å si at det var "definitivt det beste" for barna dine er jo helt feil når vi vet det vi vet idag, så fremst ikke barnet ditt hadde en sykdom/skade som gjorde at h*n ikke kunne ligge i vanlig bilstol.

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det var lovlig/anbefalt på 90-tallet er greit nok, men å si at det var "definitivt det beste" for barna dine er jo helt feil når vi vet det vi vet idag, så fremst ikke barnet ditt hadde en sykdom/skade som gjorde at h*n ikke kunne ligge i vanlig bilstol.

Anonymkode: a84af...1a2

Det var anbefalt og det var regnet som den beste sikringen den gangen. Derfor var det definitivt det beste den gangen slik det definitivt var det beste å ha 3 barn i baksetet uten belte på 70 og 80 tallet. Man gjør det beste for barna ut fra de reglene og den forskningen man har der og da.

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var anbefalt og det var regnet som den beste sikringen den gangen. Derfor var det definitivt det beste den gangen slik det definitivt var det beste å ha 3 barn i baksetet uten belte på 70 og 80 tallet. Man gjør det beste for barna ut fra de reglene og den forskningen man har der og da.

Anonymkode: f9df9...ab3

Nettopp. Og for å dra diskusjonen tilbake til det den egentlig gjaldt, altså bilsikring i 2018, så kan du jo ikke annet enn å si deg enig i at folk ER for dårlige og uansvarlige når det gjelder bilsikring. Et kjapt googlesøk viser at 41% av toåringene og kun 11% av treåringene sitter bakovervendt (tryggtrafikk.no) når det idag ligger både anbefalinger og FORSKNING på det og det er klinkende klart at barn under fire år bør sitte forovervendt fordi at det reduserer dødelighet og alvorlige skader i trafikken. 

 

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Og for å dra diskusjonen tilbake til det den egentlig gjaldt, altså bilsikring i 2018, så kan du jo ikke annet enn å si deg enig i at folk ER for dårlige og uansvarlige når det gjelder bilsikring. Et kjapt googlesøk viser at 41% av toåringene og kun 11% av treåringene sitter bakovervendt (tryggtrafikk.no) når det idag ligger både anbefalinger og FORSKNING på det og det er klinkende klart at barn under fire år bør sitte forovervendt fordi at det reduserer dødelighet og alvorlige skader i trafikken. 

 

Anonymkode: a84af...1a2

Men det er også forsket på at det er er farlig å kjøre bil, for du KAN krasje. Da jeg ble påkjørt og bilen min ble titalvrak, så satt mitt barn forovervendt. Viking kom og politiet og de kunne begge bekrefte at om mitt barn ikke hadde sittet forover, kunne hun blitt skadet fordi hun er lang. Hun var da nesten 4 år. Trygg trafikk går bare ut i fra barn som er gjennomsnitt, ikke barn med feks panikk, bilsyke, lengde osv.

Jeg sikret mitt barn etter hva som var rett og best den tiden de ble født og poenget med å skrive det var at de fleste sikrer barna slik som det er best for de, og etter loven og da får de hysteriske fjellene som har barna bakovervendt til de kan ta sin første utepils spise litt boller. 

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er også forsket på at det er er farlig å kjøre bil, for du KAN krasje. Da jeg ble påkjørt og bilen min ble titalvrak, så satt mitt barn forovervendt. Viking kom og politiet og de kunne begge bekrefte at om mitt barn ikke hadde sittet forover, kunne hun blitt skadet fordi hun er lang. Hun var da nesten 4 år. Trygg trafikk går bare ut i fra barn som er gjennomsnitt, ikke barn med feks panikk, bilsyke, lengde osv.

Jeg sikret mitt barn etter hva som var rett og best den tiden de ble født og poenget med å skrive det var at de fleste sikrer barna slik som det er best for de, og etter loven og da får de hysteriske fjellene som har barna bakovervendt til de kan ta sin første utepils spise litt boller. 

Anonymkode: f9df9...ab3

Vel, jeg nekter å tro at 9 av 11 barn under 3, 5 år alle har spesielle grunner til å sitte forovervendt. Hun ene sitter sånn fordi storebror sitter sånn, mens ei annen sitter bakovervendt i mammas bil men ikke i pappas. Ei annen jente har jeg sett sitte på fanget til far mens de kjører. Om du har lest noe forskning på at de fleste sikrer barna slik det er best gjelder det garantert ikke hos oss. 

Jeg vil heller påstå at de fleste sikrer barna slik det er best så lenge de ikke kræsjer. Selvfølgelig syns barna det er både gøy og behagelig å sitte forovervendt, men i en kollisjon vil det i ytterst få tilfeller være til det beste. 

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg nekter å tro at 9 av 11 barn under 3, 5 år alle har spesielle grunner til å sitte forovervendt. Hun ene sitter sånn fordi storebror sitter sånn, mens ei annen sitter bakovervendt i mammas bil men ikke i pappas. Ei annen jente har jeg sett sitte på fanget til far mens de kjører. Om du har lest noe forskning på at de fleste sikrer barna slik det er best gjelder det garantert ikke hos oss. 

Jeg vil heller påstå at de fleste sikrer barna slik det er best så lenge de ikke kræsjer. Selvfølgelig syns barna det er både gøy og behagelig å sitte forovervendt, men i en kollisjon vil det i ytterst få tilfeller være til det beste. 

Anonymkode: a84af...1a2

Noen er slappe, andre er hysteriske, og de aller fleste er midt i mellom.

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen er slappe, andre er hysteriske, og de aller fleste er midt i mellom.

Anonymkode: f9df9...ab3

Du sier så, men jeg skjønner ikke helt hvem du mener er hysteriske og hvem som er midt i mellom. Alt jeg ser er 9 slappe foreldrepar. 

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier så, men jeg skjønner ikke helt hvem du mener er hysteriske og hvem som er midt i mellom. Alt jeg ser er 9 slappe foreldrepar. 

Anonymkode: a84af...1a2

Du ser vel ikke de aller fleste. De som er hysteriske er de som lar barna sitte bakover til de er minst 4 år, og mener at alle som ikke gjør det leker med barnas liv. Du kan lese innlegg fra flere av de i denne tråden

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 22.58, Anonym bruker skrev:

Du hadde åpenbart ikke barn på 90-tallet. Da var reglene litt annerledes

Anonymkode: f9df9...ab3

Du kan nok gå ut fra at hun VAR barn på 90-tallet.

Anonymkode: f08dd...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Har de vært i kollisjon da, disse som sitter forovervendt? Hvis ikke blir jo argumentet at de lever i beste forstand latterlig. 

Jeg vokste opp på 70 tallet og var ikke sikret i bilen i det hele tatt, bilene hadde ikke bilbelter i baksetet engang, men det gikk jo bare bra fordi vi ikke krasjet. 

Anonymkode: 971a6...7f6

2 av de har det,med ungen, og barnet ble uskadet,men foreldrene ble lettere skadet,men gikk bra med alle 3

Anonymkode: e6d1d...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

kjenner flere som har snudd ved 15 månder alder, og vet du alle lever i beste forstand. Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på, min var litt over 3 som sagt,og lever han og så overdriving...

Anonymkode: e6d1d...740

Han "lever i beste forstand"? "Månder"? "Bilstol sikkring er noe så sykt hysteriske på"? "...og lever han og så overdriving"? Det er ingenting her som indikerer god forstand i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser vel ikke de aller fleste. De som er hysteriske er de som lar barna sitte bakover til de er minst 4 år, og mener at alle som ikke gjør det leker med barnas liv. Du kan lese innlegg fra flere av de i denne tråden

Anonymkode: f9df9...ab3

Hysterisk blir vel feil å si i denne sammenhengen. Bedre å kalle det ansvarlig.

Anonymkode: eedc0...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...