Gå til innhold

Hvorfor tar folk så lett på sikring av barn i bil ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I barnehagen til treåringen min ser jeg at alle på avdelinga bortsett fra min og ei til som er født i 2016 sitter forovervendt. Hvorfor i alle dager lar folk 2-3åringene sine sitte så dårlig sikra? 

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Min på 4,5 sitter fortsatt bakovervendt. Hun er den siste på sin avdeling bortsett fra toåringene. 

Hun har begynt å mase om å få nytt sete så får se hvor lenge det går. Begynner å bli trangt. 

Anonymkode: 3ae44...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Min på 4,5 sitter fortsatt bakovervendt. Hun er den siste på sin avdeling bortsett fra toåringene. 

Hun har begynt å mase om å få nytt sete så får se hvor lenge det går. Begynner å bli trangt. 

Anonymkode: 3ae44...101

Min som akkurat ble tre år har fått høre av de andre i barnehagen at hun sitter i babysete. Måtte legge litt innsats i å overbevise henne om at det ikke er det. Kjenner jeg blir oppgitt.

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det selv. Blir helt skremt. Her har jeg sett et barn stå på gulvet i fremsete hjemmefra og til bhg, er "bare" 40 sone, men det er mye trafikk og tungtransport pga utbygging her. 

Ser og at det bare er min 8 åring som sitter i beltestol pga hun er ikke høy eller tung nok tiø bare pute eller ingenting. Var en i klassen hennes som sa til hun, "sitter du på barnesete du". Far sa til gutten sin at det var det tryggeste og at drt var bra. Men gutten satt bare i sete, ikke hly eller tung nok han heller.

Men ja, folk tar lett på sikring, skal jo bare..

Har sett barn som var bak i kassebilen med en voksen, sa i fra til bhg da.

Anonymkode: 06ac1...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest tar ikke lett på det, men noen er hysteriske og noen er idioter. De aller fleste er midt i mellom. 

Jeg har sikret barna mine slik det har vært best hele veien og delvis etter anbefalingene. Eldste lå i vognbagen med sikkerhetsnett til hun var 5-6 mnd og så i sete etter der. Forovervendt i liggestilling. Så fra hun var 4 år satt hun på pute. Mellomste hadde bakovervendt til hun var 3. Da var hun for lang og ble snudd. Så var det sete til hun var 7, men da var hun for lang til det og har sittet uten noe siden da. Samme med minste.

 

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk flest tar ikke lett på det, men noen er hysteriske og noen er idioter. De aller fleste er midt i mellom. 

Jeg har sikret barna mine slik det har vært best hele veien og delvis etter anbefalingene. Eldste lå i vognbagen med sikkerhetsnett til hun var 5-6 mnd og så i sete etter der. Forovervendt i liggestilling. Så fra hun var 4 år satt hun på pute. Mellomste hadde bakovervendt til hun var 3. Da var hun for lang og ble snudd. Så var det sete til hun var 7, men da var hun for lang til det og har sittet uten noe siden da. Samme med minste.

 

Anonymkode: f9df9...ab3

Når 2 av 11 barn mellom 2 år og 3,5 år i barnehagen vår sitter forovervendt vil jeg faktisk si at de tar lett på det, jo, og jeg anser ikke meg selv som hysterisk som mener at det er for dårlig. 

At du hadde din eldste forovervendt i liggestilling fra hun var 6 måneder er ikke annet enn komplett idioti. 

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når 2 av 11 barn mellom 2 år og 3,5 år i barnehagen vår sitter forovervendt vil jeg faktisk si at de tar lett på det, jo, og jeg anser ikke meg selv som hysterisk som mener at det er for dårlig. 

At du hadde din eldste forovervendt i liggestilling fra hun var 6 måneder er ikke annet enn komplett idioti. 

Anonymkode: a84af...1a2

Du hadde åpenbart ikke barn på 90-tallet. Da var reglene litt annerledes

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde åpenbart ikke barn på 90-tallet. Da var reglene litt annerledes

Anonymkode: f9df9...ab3

Og hvilken betydning har det for bilsikring i 2018?

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har du INGENTING med... min satt også forovervendt når han var 3, han er stor for alderen, må gå an og se lengre enn nesetippen

Anonymkode: e6d1d...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

dette har du INGENTING med... min satt også forovervendt når han var 3, han er stor for alderen, må gå an og se lengre enn nesetippen

Anonymkode: e6d1d...740

Må ha vært kjempestor han da

Anonymkode: 6741d...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

dette har du INGENTING med... min satt også forovervendt når han var 3, han er stor for alderen, må gå an og se lengre enn nesetippen

Anonymkode: e6d1d...740

Sønnen vår er tre år og veldig stor for alderen, men f.eks. Klippan Century kan man ha til barnet er 135 cm. Det er virkelig ikke verdt det å snu dem tidlig, det står faktisk om liv og død.

Anonymkode: f3eaf...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 20.14, Anonym bruker skrev:

I barnehagen til treåringen min ser jeg at alle på avdelinga bortsett fra min og ei til som er født i 2016 sitter forovervendt. Hvorfor i alle dager lar folk 2-3åringene sine sitte så dårlig sikra? 

Anonymkode: a84af...1a2

Jeg ser det i barnehagen her og, mange unger som sitter forovervendt, yngre enn 3 åringer og.

Anonymkode: 6741d...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette har du INGENTING med... min satt også forovervendt når han var 3, han er stor for alderen, må gå an og se lengre enn nesetippen

Anonymkode: e6d1d...740

Det er vel heller du som må se lengre enn nesetippen. At ditt barn er for stor sier ingenting om hvorfor alle andre velger å sette barna sine forovervendt. Hvis barnet ditt er så stort at det er klin umulig å sikre han trygt i bilen (noe jeg egentlig tviler sterkt på), så tipper jeg at han er så stor at jeg ikke ville reagert om jeg hadde sett dere kjøre heller. Men her er det som sagt snakk om så og si en hel avdeling med 2 og 3-åringer, hvor min er like stor som den største av dem (alle er dermed helt gjennomsnittlige eller mindre). Det er altså ikke plass det går på, for min sitter bakovervendt og hun har kjempegod plass. Hun kan nok uten problem sitte der i både 1, 2 og 3 år til, om det er plassen det står på.

hi

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det er vel heller du som må se lengre enn nesetippen. At ditt barn er for stor sier ingenting om hvorfor alle andre velger å sette barna sine forovervendt. Hvis barnet ditt er så stort at det er klin umulig å sikre han trygt i bilen (noe jeg egentlig tviler sterkt på), så tipper jeg at han er så stor at jeg ikke ville reagert om jeg hadde sett dere kjøre heller. Men her er det som sagt snakk om så og si en hel avdeling med 2 og 3-åringer, hvor min er like stor som den største av dem (alle er dermed helt gjennomsnittlige eller mindre). Det er altså ikke plass det går på, for min sitter bakovervendt og hun har kjempegod plass. Hun kan nok uten problem sitte der i både 1, 2 og 3 år til, om det er plassen det står på.

hi

Anonymkode: a84af...1a2

dummeste jeg har lest på lenge. lov til og snu når barnet er 15mnd, er en abefalling at man skal sitte bakover til man er 4 år,men ikke en regel

Anonymkode: e6d1d...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

dummeste jeg har lest på lenge. lov til og snu når barnet er 15mnd, er en abefalling at man skal sitte bakover til man er 4 år,men ikke en regel

Anonymkode: e6d1d...740

Vet du hvorfor det er anbefalt å ha dem bakovervendt til de er fire år? Har du orket å lese om det eller lar du være fordi du vet at det ikke støtter det du mener?

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dummeste jeg har lest på lenge. lov til og snu når barnet er 15mnd, er en abefalling at man skal sitte bakover til man er 4 år,men ikke en regel

Anonymkode: e6d1d...740

Det er lov, men ikke anbefalt. Det handler om livet til barnet ditt. Når et så lite barn sitter forovervendt risikerer de svært alvorlige skader eller død, fordi hodet er så tungt i forhold til resten av kroppen. Risikoen er svært mye lavere bakovervendt. Det er jo derfor det er anbefalt å sitte bakovervendt til de er minst fire år. Det er jo en grunn til at Trygg Trafikk anbefaler dette, det er ikke tatt ut av luften.

Anonymkode: f3eaf...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snudde min da hun var 3. Jeg visste ikke bedre da, men hadde det vært idag hadde hun sittet bakover et par år til. 

Men mange er hysteriske også! Jeg så senest istad på en bilstolgruppe på Facebook, hvor det var ei som blir 8 år i år som satt bakovervendt. Det blir for dumt

Anonymkode: 12c3f...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov, men ikke anbefalt. Det handler om livet til barnet ditt. Når et så lite barn sitter forovervendt risikerer de svært alvorlige skader eller død, fordi hodet er så tungt i forhold til resten av kroppen. Risikoen er svært mye lavere bakovervendt. Det er jo derfor det er anbefalt å sitte bakovervendt til de er minst fire år. Det er jo en grunn til at Trygg Trafikk anbefaler dette, det er ikke tatt ut av luften.

Anonymkode: f3eaf...1b0

Dette!! ☝️☝️

Og om du fortsatt syns det er "det dummeste du har lest på lenge" kan du jo lese om denne familien som kræsjet med en ettåring bakovervendt og en toåring forovervendt i bilen. Jeg tipper du, ...740, ikke orker å lese, men jeg kan jo avsløre at ettåringen som satt bakovervendt gikk fra ulykken med ikke annet enn et blåmerke på skulderen. Toåringen, som satt forovervendt, ble fløyet til sykehus i helikopter med livstruende skader. "Legen fortalte oss at de aller fleste med slike skader ikke overlever". 

 https://www.scarymommy.com/mom-blames-forward-facing-car-seat-toddler-injuries/

Anonymkode: a84af...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette!! ☝️☝️

Og om du fortsatt syns det er "det dummeste du har lest på lenge" kan du jo lese om denne familien som kræsjet med en ettåring bakovervendt og en toåring forovervendt i bilen. Jeg tipper du, ...740, ikke orker å lese, men jeg kan jo avsløre at ettåringen som satt bakovervendt gikk fra ulykken med ikke annet enn et blåmerke på skulderen. Toåringen, som satt forovervendt, ble fløyet til sykehus i helikopter med livstruende skader. "Legen fortalte oss at de aller fleste med slike skader ikke overlever". 

 https://www.scarymommy.com/mom-blames-forward-facing-car-seat-toddler-injuries/

Anonymkode: a84af...1a2

Er jo utrolig at det gikk bra i det hele tatt, hun kjørte 62 miles/ hour, altså 100 kmt og kjørte rett inn i er tre 😢

Anonymkode: 88df5...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

dummeste jeg har lest på lenge. lov til og snu når barnet er 15mnd, er en abefalling at man skal sitte bakover til man er 4 år,men ikke en regel

Anonymkode: e6d1d...740

Og det er din mening og ikke noe du vil diskutere mer, ikke sant?

Anonymkode: 971a6...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

dummeste jeg har lest på lenge. lov til og snu når barnet er 15mnd, er en abefalling at man skal sitte bakover til man er 4 år,men ikke en regel

Anonymkode: e6d1d...740

Neida, det er ikke et påbud i den forstand. Det påbudet sier, er at barnet skal sikres forsvarlig. Forskjellen mellom bakovervendt og framovervendt er så godt som like skarp som forskjellen mellom liv og død. Jeg tenker at det også gir svaret på definisjonen av forsvarlig sikring.

Anonymkode: 38841...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig provoserende, og vi ser det dessverre ofte. 

Selv har mitt barn en far som ikke ser ut til å bry seg særlig om barnet sitter foran i bilen (når det har plass bak) med airbag i en alder av 5. Jeg skjønner forsåvidt ikke hvorfor barn skal sitte foran om det er plass bak om det ikke er airbag heller.

Anonymkode: 17d38...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 8.39, Anonym bruker skrev:

Og hvilken betydning har det for bilsikring i 2018?

Anonymkode: a84af...1a2

Ingen ting. Men du skrev at det var galskap at jeg hadde min eldste forovervendt i liggestilling fra hun var 6 mnd. Det var ikke galskap, men helt etter boken på 90-tallet da hun ble født.

Anonymkode: f9df9...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen ting. Men du skrev at det var galskap at jeg hadde min eldste forovervendt i liggestilling fra hun var 6 mnd. Det var ikke galskap, men helt etter boken på 90-tallet da hun ble født.

Anonymkode: f9df9...ab3

Men hadde du regnet med noe annen respons på innlegget ditt da, når du ikke skriver at det var 20-30 år siden. Bilsikring på 90 tallet har jo ingen relevans til hi sitt innlegg

Anonymkode: 6741d...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...