Gå til innhold

Noen som har betalt konfirmanten for å slippe å holde konfirmasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal han få gaver, når han ikke konfirmerer seg??

Anonymkode: d47d4...fff

Hvorfor skal man få gave når man konfirmerer seg? Er ikke konfirmasjon en sak mellom Gud og konfirmanten? At man bekrefter dåpen? Du er klar over at gaver ikke har noe med saken å gjøre- sånn egentlig?

Anonymkode: b5a9c...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig Ok å lære barn at de får det de vil uten å gjøre noe for det? Du vil ikke gjøre lekser? Neivel, da slipper du. Du vil ikke konfirmere deg men vil ha godene? Javel, da får du det? Du vil tjene penger til hus og bil men ikke jobbe? Javel, da skal du få penger uten noen innsats... osv. 

Hva slags mennesker blir dette??

Anonymkode: a5adc...848

Men de må jo ikke gjøre noe for bursdagsgaver.. eneste bragden de liksom har gjort er å bli født. Såååå ser ikke hvorfor du under en konfirmasjon plutselig skal yte noe for å fortjene gaver/fest? 

Anonymkode: 13dee...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de må jo ikke gjøre noe for bursdagsgaver.. eneste bragden de liksom har gjort er å bli født. Såååå ser ikke hvorfor du under en konfirmasjon plutselig skal yte noe for å fortjene gaver/fest? 

Anonymkode: 13dee...7a5

Da blir du jo konfirmert? Du går gjennom noe. På bursdager har de bursdag. En fest ut av det blå for å etterlikne konfirmasjon men uten konfirmasjon bare med gaver blir -litt- fjernt. 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvordan gir det ikke mening?

Greier du forklare hvordan det gir mening da? 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da blir du jo konfirmert? Du går gjennom noe. På bursdager har de bursdag. En fest ut av det blå for å etterlikne konfirmasjon men uten konfirmasjon bare med gaver blir -litt- fjernt. 

Anonymkode: a5adc...848

Det er jo ett overgangsritual og det kan jo feires på mange måter😊. Ikke verre enn at alle finner sin måte å feire på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er jo ett overgangsritual og det kan jo feires på mange måter😊. Ikke verre enn at alle finner sin måte å feire på

Det er en bekreftelse på dåpen, ikke et overgangsrituale.

 

man blir ikke særlig voksen som 15 åring, så heg vet ikke helt hvilken overgang du vil feire? Hadde jeg blitt invitert til 15 årsdag ville jeg hatt med vanlig gave. Hadde jeg blitt invitert til konfirmasjon (vet ikke hva du vil kalle det når du inviterer) uten konfirmasjon ville jeg ikke hatt med gave, mener koselig kort til han som plutselig har blitt «voksen»

Anonymkode: f3659...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er en bekreftelse på dåpen, ikke et overgangsrituale.

 

man blir ikke særlig voksen som 15 åring, så heg vet ikke helt hvilken overgang du vil feire? Hadde jeg blitt invitert til 15 årsdag ville jeg hatt med vanlig gave. Hadde jeg blitt invitert til konfirmasjon (vet ikke hva du vil kalle det når du inviterer) uten konfirmasjon ville jeg ikke hatt med gave, mener koselig kort til han som plutselig har blitt «voksen»

Anonymkode: f3659...7de

Våre nærmeste er klare på at det gis gaver til samme sum som en vanlig konfirmasjon .  Jeg tenker at så lenge det fungerer for oss så er det det som betyr noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Våre nærmeste er klare på at det gis gaver til samme sum som en vanlig konfirmasjon .  Jeg tenker at så lenge det fungerer for oss så er det det som betyr noe

Dette er jo saken med dere. Alt tilrettelegges og så lenge det funker hos dere er alt bra. Hvor lenge tror du dere kan holde på å tilrettelegge alt for barna? De må jo på er punkt i livet venne seg til livet slik det er, uten all verdens tilrettelegging til slik dere vil ha det? Nei, i år feirer vi ikke jul, men forventer at folk sender gaver for samme sum mens vi koser oss ett annet sted. For det passer best for oss. Ser du ikke hva du gjør med barna? 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo saken med dere. Alt tilrettelegges og så lenge det funker hos dere er alt bra. Hvor lenge tror du dere kan holde på å tilrettelegge alt for barna? De må jo på er punkt i livet venne seg til livet slik det er, uten all verdens tilrettelegging til slik dere vil ha det? Nei, i år feirer vi ikke jul, men forventer at folk sender gaver for samme sum mens vi koser oss ett annet sted. For det passer best for oss. Ser du ikke hva du gjør med barna? 

Anonymkode: a5adc...848

Vi tilrettelegger slik det er til det beste for barna. Angående jul så gir vi gaver selv om vi ikke er samlet under samme tak. Selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi tilrettelegger slik det er til det beste for barna. Angående jul så gir vi gaver selv om vi ikke er samlet under samme tak. Selvsagt. 

Slik DU tror er til det beste for barna. Stoooor forskjell! 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik DU tror er til det beste for barna. Stoooor forskjell! 

Anonymkode: a5adc...848

Vi tilrettelegger alle til det beste for våre barn . Sånn er det for alle foreldre . Vi gjør så godt vi kan og vi kjenner best hva som er riktig for oss og vår familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi tilrettelegger alle til det beste for våre barn . Sånn er det for alle foreldre . Vi gjør så godt vi kan og vi kjenner best hva som er riktig for oss og vår familie

Det at dere gjør så godt dere kan er sikkert riktig. Men det hadde vært en ide å være åpen for at det kan gjøres annerledes/bedre, og ta imot litt råd og hjelp. Ingen barn er tjent med å slippe unna alt og bli tilrettelagt for slik dere gjør. Så sant barna er friske nok til å ha forutsetning til å leve et vanlig liv da. De kommer til å gå på en smell på et punkt når ikke alt er tilrettelagt for dem akkurat slik de vil ha det. Og sånn er jo livet. 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det at dere gjør så godt dere kan er sikkert riktig. Men det hadde vært en ide å være åpen for at det kan gjøres annerledes/bedre, og ta imot litt råd og hjelp. Ingen barn er tjent med å slippe unna alt og bli tilrettelagt for slik dere gjør. Så sant barna er friske nok til å ha forutsetning til å leve et vanlig liv da. De kommer til å gå på en smell på et punkt når ikke alt er tilrettelagt for dem akkurat slik de vil ha det. Og sånn er jo livet. 

Anonymkode: a5adc...848

Nå er det slik at alle instanser rundt oss støtter oss og er enige i de avgjørelser som blir tatt og så lenge de er det så betyr det lite hva folk som ikke kjenner oss mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik DU tror er til det beste for barna. Stoooor forskjell! 

Anonymkode: a5adc...848

De fleste av oss gjør jo det VI mener er best for barna våre? 

Mener du at du sitter på fasiten for alle? 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss gjør jo det VI mener er best for barna våre? 

Mener du at du sitter på fasiten for alle? 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Nei, på ingen måte. Men er jo mange ganger man ser at noen gjør barna sine enorme bjørnetjenester da. For å si det pent.

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende i hvilken grad folk greier å oppdra barna sine best mulig. Bestevennen til mitt barn har dysleksi og et svært anstrengt forhold til lesing og lekser. Løsning, han slipper å gjøre noe særlig og er i dag et par år etter de andre på trinnet.

 

Anonymkode: cfa15...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig varierende i hvilken grad folk greier å oppdra barna sine best mulig. Bestevennen til mitt barn har dysleksi og et svært anstrengt forhold til lesing og lekser. Løsning, han slipper å gjøre noe særlig og er i dag et par år etter de andre på trinnet.

 

Anonymkode: cfa15...a3d

Heldigvis er mitt barn der han skal være faglig og i enkelte fag lenger fremme . Vi lærer alle på forskjellige måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Før var dette utelukkende et religiøst ritual, nå kan man vel selv velge hvordan skal foregå?

Anonymkode: 75cc0...214

Man skal faktisk ikke så alt for langt tilbake i tid før konfirmasjon var noe helt annet enn et relgiøst rituale. Opprinnelig virker det å være fra romerne i forhold til krig. At de ble feiret og lært opp til at nå skulle de bli voksne og sloss, samme har vi hatt i Norge blant vikingene. De feiret overgangen fra ungdom til voksen. Så dagens konfirmasjon skiller seg jo veldig ut fra dette da de på ingen måte er voksne når de konfirmeres, så alt i alt blir det bare et rituale for å få gaver.

Min bror konfirmerte seg kristelig da det den gangen var "feil" å konfirmere seg kristelig, jeg konfirmerte meg borgelig og hadde mye mer nytte av lærdommen jeg fikk, blant annet økonomi, seksualitet, hva voksenlivet kom til å by på, mens min bror hadde om kristendommen, hvordan man kunne oppnå å komme til himmelriket og best tilby gud og jesus. Nå er det litt opp til enhver virker det som, her blir det nok ikke en konfirmasjon, og legger da heller litt mer i 18-års gave når de faktisk blir voksne.

Anonymkode: 41f2f...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, på ingen måte. Men er jo mange ganger man ser at noen gjør barna sine enorme bjørnetjenester da. For å si det pent.

Anonymkode: a5adc...848

Og hvem av oss som gjør barna bjørnetjenester har du fasiten på? 

Spesielt. 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal faktisk ikke så alt for langt tilbake i tid før konfirmasjon var noe helt annet enn et relgiøst rituale. Opprinnelig virker det å være fra romerne i forhold til krig. At de ble feiret og lært opp til at nå skulle de bli voksne og sloss, samme har vi hatt i Norge blant vikingene. De feiret overgangen fra ungdom til voksen. Så dagens konfirmasjon skiller seg jo veldig ut fra dette da de på ingen måte er voksne når de konfirmeres, så alt i alt blir det bare et rituale for å få gaver.

Min bror konfirmerte seg kristelig da det den gangen var "feil" å konfirmere seg kristelig, jeg konfirmerte meg borgelig og hadde mye mer nytte av lærdommen jeg fikk, blant annet økonomi, seksualitet, hva voksenlivet kom til å by på, mens min bror hadde om kristendommen, hvordan man kunne oppnå å komme til himmelriket og best tilby gud og jesus. Nå er det litt opp til enhver virker det som, her blir det nok ikke en konfirmasjon, og legger da heller litt mer i 18-års gave når de faktisk blir voksne.

Anonymkode: 41f2f...fce

I dag er det liten forskjell sånn sett på kristen og borgerlig konfirmasjon. Her ble eldste konfirmert i kirken og to år siden og nest eldste blir konfirmert i kirken til våren. Dagens undervisning inneholder selvfølgelig de kirkelige tradisjonene, men de snakker mye om etikk, moral, seksualitet, verden i dag, sosiale medier, de har hatt besøk og hørt foredrag fra en som har vært i en motorsykkelulykke og blitt lam osv osv. Så at en kirkelig konfirmasjon bare innebærer opplæring i gudstro er feil.

Anonymkode: a7cb4...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem av oss som gjør barna bjørnetjenester har du fasiten på? 

Spesielt. 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Du gjentar deg selv. Spesielt. 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I dag er det liten forskjell sånn sett på kristen og borgerlig konfirmasjon. Her ble eldste konfirmert i kirken og to år siden og nest eldste blir konfirmert i kirken til våren. Dagens undervisning inneholder selvfølgelig de kirkelige tradisjonene, men de snakker mye om etikk, moral, seksualitet, verden i dag, sosiale medier, de har hatt besøk og hørt foredrag fra en som har vært i en motorsykkelulykke og blitt lam osv osv. Så at en kirkelig konfirmasjon bare innebærer opplæring i gudstro er feil.

Anonymkode: a7cb4...75e

Ja, det inntrykket har jeg også. Jeg hadde selv borgerlig konfirmasjon, men min sønn valgte konfirmasjon i kirken nå som han skal konfirmeres til våren. Det er selvsagt en kristen ramme og kristne verdier i bunn, men ellers virker ikke undervisningen så veldig ulik den jeg hadde, med fokus på etikk, moral, det å skulle gå fra barn til voksen, kjærlighet og sex og lignende.

Han er midt i sin konfirmasjonsundervisning nå, og det er jo en del de må gjennom før seremonien til våren. Gudstjenester, samliger, aktivitetsgrupper, innsamlingsaksjon osv, det er ikke kun er fest med pengegaver. Han har allerede lært mye, både om seg selv, om det å vokse opp i dag og om kristendom. Det hadde ikke vært aktuelt for oss å betale ham ut av konfirmasjonen. Det koster oss selvsagt litt med konfirmasjonsfest, men det er jo en feiring av hele undervisningen og opplegget han har gått gjennom i (nesten) et helt år. Selvsagt kan folk gjøre dette som de selv vil, og for noen (som hun med sønnen med ekstrem angst) er det selvsagt en god løsning å lage en egen markering for ungdommen uten å måtte gå gjennom en borgerlig eller kirkelig konfirmasjon, men de aller fleste har nok veldig godt av et slikt opplegg. I helgen for eks. leste min gutt opp vers i en fullstappet kirke under lysmesse. Han som skyr all mulig muntlig fremføring av ethvert slag. Dette gjennomførte han med glans, og sa etterpå at det slett ikke var så ille som han hadde fryktet. Bare en sånn liten ting kan gjøre stor forskjell;-) Han har muntlig fremføring i klassen på fredag, og gruer seg ikke lenger til det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du gjentar deg selv. Spesielt. 

Anonymkode: a5adc...848

Syns du?

Jeg syns det er svært spesielt at du lar deg provosere slik over andres valg?

Jeg syns det er svært spesielt at du tydeligvis vet hvem av oss som hjelper akkurat passe og hvem som gjør bjørnetjenester.

Jeg syns det er svært spesielt at du henger deg opp i en bestemt bruker og prøver å kritisere hennes måte å oppdra barna sine på. 

Jeg syns at du virker som en meget spesiell person. 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns du?

Jeg syns det er svært spesielt at du lar deg provosere slik over andres valg?

Jeg syns det er svært spesielt at du tydeligvis vet hvem av oss som hjelper akkurat passe og hvem som gjør bjørnetjenester.

Jeg syns det er svært spesielt at du henger deg opp i en bestemt bruker og prøver å kritisere hennes måte å oppdra barna sine på. 

Jeg syns at du virker som en meget spesiell person. 

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Og like spesielt at du føler så sterkt for å forsvare hi. Greier hun ikke det selv? 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og like spesielt at du føler så sterkt for å forsvare hi. Greier hun ikke det selv? 

Anonymkode: a5adc...848

Det gjør hun helt sikkert. 

Jeg lar meg bare fascinere av ditt oppheng i en anonym fremmed. 

Og så kjeder jeg meg, og må innrømme at jeg syns det er moro å se at du ikke klarer å gi deg 😂

Anonymkode: 2c4d4...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...