Gå til innhold

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på: dere som ikke tror på noen Gud og ikke vil at barna deres skal høre om det


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men jeg sender dem ikke søndagsskole, dette får de finne ut av når de er modne for det. 

Altså, mitt ankepunkt mot søndagsskolen er at den er midt på en søndag, ikke innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, de som tror det snakkes om synd, helvete, homofili, kvinnesyn o.l. på søndagsskole, burde ta en tur innom og se hva det dreier seg om. Barna blir kjent med historier fra bibelen, som «Jesus stiller stormen», «Jesus metter tusenvis», «Jesus og barna (la barna komme til meg), «Maria er gravid», «Maria føder barnet sitt», «Jesus møter Sakkeus» og andre «snille» historier. 

Også synges det noen sanger og fargelegge noen tegninger, gjerne om det samme tema. Det er ganske ufarlige greier, sånn ift tema som tas opp. Iallefall i kirken vi sokner til. 

Anonymkode: 1d9fa...4c4

Dette stemmer med min erfaring også, fra da jeg gikk på søndagsskole selv. Med en prest til bestefar, en far som er teolog, og erfaring fra ten sing, har jeg vokst opp med denne type kristendom, heller enn den indremisjonske kontrollerende mørkemann -varianten. 

Men jeg vil fortsatt ikke servere barna en religion og si 'værsågod, her er sannheten'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen gud, men vi følger en del tradisjoner og høytider likevel og barna mine hører om nisser, troll, pulverheksa, Gud, Jesus,  Allah, Buddha. Det er jo en blanding av kultur, religion og historie som er viktig å få med seg uansett trosretning tenker jeg. Mine barn har vært med i både kirker, katedraler, moskeer og de har deltatt på en Bajram feiring (bosnisk Eid). At man ikke er troende selv behøver ikke å bety at man ikke vil la barna høre om en religion. Mine er ikke døpt eller medlem av kirka, men de kan få bli det hvis de ønsker det.

Anonymkode: 14fe9...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter dem jo ikke å lære om kristendommen. Lar de gå på skolegudstjenester.

De vet at vi ikke er religiøse, men de vet at mange er det, og det må vi respektere.

De kan mye om mange religioner, da vi har mange venner fra forskjellige kulturer.

Kristne får de være om de velger det, men hadde ikke fulgt de på søndagsskole.

 

Anonymkode: 6bb0a...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne frykten for søndagsskole egentlig? Jeg er ikke kristen, heller ikke vokst opp med kristne foreldre. Men jeg gikk på søndagsskole. Der hørte vi på "eventyr", sang litt sanger og tegne. Koselige aktiviteter for oss barna. Gikk der pga det sosiale. Har også tilbrakt flere somre på kristen leir også. Det var 1 time om dagen hvor det var litt om Gud og Jesus, sanger, historier osv. Husker lite av akkurat de timene. Det jeg derimot husker og tar med meg er alle de gode minnene der vi padla kano, rei på esel, hoppa på trampoline, kjøpte godis i kiosken og alt det sosiale som var der. Helt supert! Man blir ikke hjernevaska altså, det meste er lagt opp til at det skal være sosialt og gøy! 

Mine barn tror foreløpig både på nissen, tannfeen, påskeharen, Jesus og Gud. Til en viss grad ihvertfall. Og jeg nyter at de enda kan leve i en verden hvor det skjer magiske ting, og kan kjenne det kiler i magen når de tenker på nissen. Det er nok desverre ikke lenge igjen før det er slutt på det. Men om de vil fortsette å tro på Gud når de blir eldre, må de jo få lov til det. Alle må få tro på det de vil, og alle må respektere hverandre.

Anonymkode: 3b9e3...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 11.30, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Ja, til begge deler

Anonymkode: 27da7...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke lest så mye i Bibelen, da, kan jeg se. Som ateist vet jeg tydeligvis mye mer om den hellige boka di enn du selv gjør. Han var ikke "kasteløs" og heller ikke nederst på rangstigen. Han var håndverker og oppvokst i en håndverkerfamilie, de var middelklasse, de tjente penger, de var mobile og de var frie. Slaver, spedalske, fattige, ikke-jøder og andre utgrupper sto mye lavere.

Stemmer ikke. Korsfestelse er en av flere romerske henrettelsesmetoder, og de kunne brukes på alle mulige forbrytere.

Han talte ikke makta midt imot. Tvert om provoserte han mange av sine tilhengere fordi han ikke tok entydig stilling mot de romerske okkupantene. Han snakket diplomatisk ("gi keiseren de keiserens er"), og det eneste større opprøret han gjorde, var mot pengevekslerne i Tempelet.

Ateister stiller ikke spørsmålstegn ved om Jesus har levd. De nekter å se på ham som guds sønn. Det er vel ikke akkurat en "detalj" hvis man faktisk kaller seg kristen. Du bruker ordet "vi" som om du forteller noe som helst om hva andre norske kristne tror på, men det du beskriver når du snakker om din tro, er en slags kjærlighetskommunisme. Den er jeg helt med på, men ikke tillegg det noen guddommelighet, noe evig liv eller noen transubstansialisering. Når man i tillegg krydrer trosdogmene med en innbitt opphengthet i alkohol, seksualitet og kvinners reproduksjon, da ramler de fleste nåtidsmennesker av lasset.

Anonymkode: b2ba1...d88

Ikke meg du svarte, men jeg er enig med essensen i innlegget hennes. Du driver med nitpicking når du trekker frem det med kaste og hvem som ble korsfesta.

Om Jesus var Guds sønn? Det vet jeg ikke. Sånn sett kan jeg vel neppe kalles en kristen. 

Hvis du har så mye kunnskap om bibelen, vet du kanskje at Jesus brukte tiden sin til å diskutere med kvinner. Det var uhørt i samtiden, og tilhengerne hans kritiserte ham for det. Sånn apropos feminisme. Han pleide omgang med de som var lavest i samfunnet, til ny kritikk. Jesu lære og liv førte til nye tanker, og det er vel lite sannsynlig at vi hadde hatt både humanistisk og feministisk tankegang hvis det ikke hadde vært for kristendommen. 

Tanken om at alle er like mye verd kommer fra kristendommen. Før kristningen av Norge ble syke barn satt ut i skogen for å dø. Klostervesenet er forløperen til helsevesenet, som bygger på den kristne tankegangen om at alle er like mye verd og har rett til hjelp. Noe å tenke på i vår tid hvor fex eutanasi diskuteres, og økonomiske motiver lurer i bakgrunn. 

Kirka har gjort mye bra, men også mye dårlig. Fant nylig vaksinasjonskort fra 1800-tallet, oldemors bla. Det var presten på øysamfunnet hun kom fra som vaksinerte henne og slektningene hennes mot kopper. Prester ba menigheten å sette poteter og reddet mange fra sulten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hjertefru skrev:

Ikke meg du svarte, men jeg er enig med essensen i innlegget hennes. Du driver med nitpicking når du trekker frem det med kaste og hvem som ble korsfesta.

Om Jesus var Guds sønn? Det vet jeg ikke. Sånn sett kan jeg vel neppe kalles en kristen. 

Hvis du har så mye kunnskap om bibelen, vet du kanskje at Jesus brukte tiden sin til å diskutere med kvinner. Det var uhørt i samtiden, og tilhengerne hans kritiserte ham for det. Sånn apropos feminisme. Han pleide omgang med de som var lavest i samfunnet, til ny kritikk. Jesu lære og liv førte til nye tanker, og det er vel lite sannsynlig at vi hadde hatt både humanistisk og feministisk tankegang hvis det ikke hadde vært for kristendommen. 

Tanken om at alle er like mye verd kommer fra kristendommen. Før kristningen av Norge ble syke barn satt ut i skogen for å dø. Klostervesenet er forløperen til helsevesenet, som bygger på den kristne tankegangen om at alle er like mye verd og har rett til hjelp. Noe å tenke på i vår tid hvor fex eutanasi diskuteres, og økonomiske motiver lurer i bakgrunn. 

Kirka har gjort mye bra, men også mye dårlig. Fant nylig vaksinasjonskort fra 1800-tallet, oldemors bla. Det var presten på øysamfunnet hun kom fra som vaksinerte henne og slektningene hennes mot kopper. Prester ba menigheten å sette poteter og reddet mange fra sulten.

 

Jeg driver ikke med nitpicking, det er hun som driver cherrypicking.

Å være kristen innebærer noe annet enn "vi heier på noen vi syns var modig i år 35 e Kr." Dersom du ikke tror at Jesus var Guds sønn, er det ikke religion du driver med, for å si det sånn... Seriøst - nitpicking? Det ENE sentrale momentet som skal gjøre det nye testamente til noe annet enn en historisk oppramsing av hendelser? 

Anonymkode: b2ba1...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg driver ikke med nitpicking, det er hun som driver cherrypicking.

Å være kristen innebærer noe annet enn "vi heier på noen vi syns var modig i år 35 e Kr." Dersom du ikke tror at Jesus var Guds sønn, er det ikke religion du driver med, for å si det sånn... Seriøst - nitpicking? Det ENE sentrale momentet som skal gjøre det nye testamente til noe annet enn en historisk oppramsing av hendelser? 

Anonymkode: b2ba1...d88

Hvis du leser hva jeg skriver er det ikke trosmomentet jeg mener er nitpicking. Men det andre du skriver om bla henrettelsesmetoden.

Jeg føler for å forsvare kristendommen mot den foraktfulle holdningen mot religionen mange har i denne tråden. I samfunnet vi har nå er det helt på sin plass å spørre seg selv om hva Jesus ville ha gjort. Ønsker alle en velsignet fredfull helg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hjertefru skrev:

Hvis du leser hva jeg skriver er det ikke trosmomentet jeg mener er nitpicking. Men det andre du skriver om bla henrettelsesmetoden.

Jeg føler for å forsvare kristendommen mot den foraktfulle holdningen mot religionen mange har i denne tråden. I samfunnet vi har nå er det helt på sin plass å spørre seg selv om hva Jesus ville ha gjort. Ønsker alle en velsignet fredfull helg 😊

Ja, jeg skrev om alle (ALLE) tingene i innlegget hennes, fordi absolutt alt var feil. Det er ikke nitpicking, det er nedsabling. Noe ganske annet.

Du og andre må gjerne forsvare religion, men ikke påstå at dere tilhører et trossett dere ikke engang kjenner. Når folk kaller seg kristne uten å være det, er det å rappe en tilhørighet man ikke har. Det blir som å si at man ikke trenger å avstå fra kjøtt for å være vegetarianer, det holder å bare være glad i dyra. Totalt hyklersk. 

Takk for velsignelsen, sender et akka bakka bonka rakka tilbake, det er like effektivt. 

Anonymkode: b2ba1...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skrev om alle (ALLE) tingene i innlegget hennes, fordi absolutt alt var feil. Det er ikke nitpicking, det er nedsabling. Noe ganske annet.

Du og andre må gjerne forsvare religion, men ikke påstå at dere tilhører et trossett dere ikke engang kjenner. Når folk kaller seg kristne uten å være det, er det å rappe en tilhørighet man ikke har. Det blir som å si at man ikke trenger å avstå fra kjøtt for å være vegetarianer, det holder å bare være glad i dyra. Totalt hyklersk. 

Takk for velsignelsen, sender et akka bakka bonka rakka tilbake, det er like effektivt. 

Anonymkode: b2ba1...d88

Takk for det 😜

Jeg syns essensen av innlegget hennes står seg godt, tross den forsøksvise «nedsablingen» din. Syns hun gjør rett i å formidle det positive livssynet hun gjør til barna sine. Syns også du bør tenke over motivene du har for å «nedsable» hun du svarte i utgangspunktet. Hvorfor så sint? Hvorfor denne forakten for at folk har Jesus som en støtte i livet ditt? Hvem er din støtte?

Ja, du har rett. Jeg er nok en tviler og kan ikke kalle meg kristen. Men respekten for folk med et religiøst livssyn har jeg. Å totalt avskrive en skaper er etter mitt syn like latterlig som blind tro. Hva er vi mennesker.... vi er bare små støvkorn i vinden. Vi vet ingenting, og tror likevel vi vet alt. 

Fortsatt god helg, med eller uten velsignelse. 🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...